Expres-zo (v. Holland) nogmaals bij HAW!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellissima_

Expres-zo (v. Holland) nogmaals bij HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:26

n.a.v. [RT-HAW] Expres-zo (v Holland) springen! :)

Hoi! :)
Ik en Expres-zo ook weer eens bij HAW. Expres-zo is een 6jarige merrie. Wij springen geen officieel, alhoewel we er wel voor aan het oefenen zijn. We springen zo'n B/L denk ik. Het dressuur zaten we even een dipje in, maar we zijn er gelukkig al uit aan het klimmen. :) Zij is niet van mij, maar van 'de manege'. In mijn vorige topic zaten mijn hakken steeds harstikke verkeerd. Dit keer had ik daar helemaal geen last van! :oo Ander zadel (wel dressuur) geeft dus toch een heeeel verschil.

Mijn punten waar ik aan moet werken
- óver je paard heen kijken, dus niet náár je paard.
- Ook heb ik moeite met het buigen van mijn lichaam, wordt kei en kei hard aan gewerkt!
- Actief genoeg op de hindernis aanrijden.

Expres-zo verbeterpunten
-opletten wat je met je beentjes doet :)

1. De foto's! : instappen. (VOOOOOR je kijken!!!)
Afbeelding

Daarna losdraven&galopperen, geen foto's.

2. beetje laag inspringe.. (overdrijven is ook een vak :) )
Afbeelding

3. Alweer wat hoger, nam ze mee denk ik. Zal wekomen omdat ze niet vlot genoeg was :(:)
Afbeelding

4. :=
Afbeelding

5. Ik weet nooit de goede houding wanneer je zonder beugels springt? De normale houding is onmogelijk, dus ik geef altijd maar zoveel mogelijk mee. Ik wil graag tips wat ik moet doen bij zonder beugels springen! :)
Afbeelding

6. Mooooiste :+:
Afbeelding

7. Tikte ze aan, nam ze niet mee :))
Afbeelding

8. :)
Afbeelding

9. We stijgen op :=
Afbeelding

10. Daarna ging ik weer springen op haar moeder. Deze is nog steeds erg moeilijk uit te zitten wanneer je eerst op Expres-zo hebt gesprongen. Expres-zo springt echt heel erg vlak, Ozelly basculeert zooooveel meer. Je ziet mij veel kracht zetten op mijn handen, mag ik nite doen. Moet ze veel verder naar voren zetten, en veel verlichter gaan zitten. Ook veeel te korte beugels zie ik :=
Afbeelding

11. Voor de beweging uit. >;)
Afbeelding

Ik wil tips waar ik zonder twijfel van kan leren.
Geen commentaar op schoenen, net zoals cap eigen keuze ;)

lucifertje

Re: Expres-zo (v. Holland) nogmaals bij HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:29

Dat je op een dressuur zadel zo hoog durft te springen. Ik stoor me wel aan je beenligging. Je draait je enkels overdreven naar buiten.Je zit wel mooi meer naar voren toe.

daniekjuh

Re: Expres-zo (v. Holland) nogmaals bij HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:32

De paarden zien er ook niet echt vrolijk uit?
Je geeft wel goed mee in ieder geval, maar je benen ( enkels ) lijken een beetje een eigen leven te leiden..

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:34

daniekjuh schreef:
De paarden zien er ook niet echt vrolijk uit?
Je geeft wel goed mee in ieder geval, maar je benen ( enkels ) lijken een beetje een eigen leven te leiden..

Die oren staan zo omdat ik constant tegen ze praat :)) Doen ik tegen alle paarden. Alleen Ozelly kijkt op de laatste foto idd boos, kan ik wel begrijpen aangezien ik echt slecht zit daar :n

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:34

Ik zie een paard dat er geen lol inheeft. Op elke foto heeft ze d'r oren naar achteren en soms drukt ze de rug weg. Dat het beestje springt toont wel aan dat ze heel braaf is.
Aan jou de tip je tenen naar voren te houden en hakken uit te drukken, als je sporen aangehad zou hebben zou je die vol in de buik van je paard prikken, geeft geen fijn beeld zo.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:34

Leuk paardje!

Maar een aantal tips? Ik vind dat je paard erg slecht basculeert. Daarbij vind ik haar springmanieren niet echt fantastisch. Misschien veel lage hindernissen springen om het dier optimaal onder controle te krijgen, met in uitjes om haar wat beter te leren springen. Hoog springen is geen kunst, een goede techniek wel ;)
Verder zou ik ook niet zo hoog zonder beugels springen? Lijkt me niet bevordelijk voor het paard als je niet goed mee gaat op zo'n hoge hindernis..
Rijd je regelmatig op dit paard, of loopt ze alleen manage lessen?

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:36

Wat een gave kleur balken, ziet er goed uit hoor. alleen je beenligging stoort me. maar dat kan ook komen door dressuur zadel.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:37

miisshOrse schreef:
Leuk paardje!

Maar een aantal tips? Ik vind dat je paard erg slecht basculeert. Daarbij vind ik haar springmanieren niet echt fantastisch. Misschien veel lage hindernissen springen om het dier optimaal onder controle te krijgen, met in uitjes om haar wat beter te leren springen. Hoog springen is geen kunst, een goede techniek wel ;)
Verder zou ik ook niet zo hoog zonder beugels springen? Lijkt me niet bevordelijk voor het paard als je niet goed mee gaat op zo'n hoge hindernis..
Rijd je regelmatig op dit paard, of loopt ze alleen manage lessen?

Wat heeft iedereen toch met dat is slecht voor de rug. Ja kan wel zo zijn, maar oefenen mag toch wel? Ik wil zelf een goede houding en zit en evenwicht creeeren. &Je ziet dat het paard geen last heeft van mijn zit. Bovendien is éen keertje echt niet erg. Die kleine kinderen die hobbelen en bobbelen op de ruggen van die paarden zijn veeeeel slechter voor de rug ;)

edit: natuurlijk oefenen wij keihard op die basculatie. Ik rijd haar iedere dag dressuur, zodat ze dr rug leert gebruiken. Ze is pas 6. ;) 1x in de 2 weken hebben we springles en daar moeten we ook nog op oefenen ja..
Laatst bijgewerkt door Bellissima_ op 21-12-09 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:37

Met het eerste paard lijkt het op de foto's soms zo alsof je hem er wel extreem diep onder rijdt...Maar dat kan alleen maar zo lijken...Bij het tweede paard heb je dat gevoelsmatig ook, maar omdat deze een betere techniek heeft vind ik het er niet zo "raar" uitzien als bij de eerste...

En ja, de techniek van het eerste paard is niet echt goed nee...Bij sommige sprongen moest ik wel even slikken...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:39

Margoot schreef:
Wat heeft iedereen toch met dat is slecht voor de rug. Ja kan wel zo zijn, maar oefenen mag toch wel? Ik wil zelf een goede houding en zit en evenwicht creeeren. &Je ziet dat het paard geen last heeft van mijn zit. Bovendien is éen keertje echt niet erg. Die kleine kinderen die hobbelen en bobbelen op de ruggen van die paarden zijn veeeeel slechter voor de rug ;)

edit: natuurlijk oefenen wij keihard op die basculatie. Ik rijd haar iedere dag dressuur, zodat ze dr rug leert gebruiken. Ze is pas 6. ;) 1x in de 2 weken hebben we springles en daar moeten we ook nog op oefenen ja..

Ik vind het wel een behoorlijk risico met een paard met zo'n slecht sprong eerlijk gezegd. Ik zou me eerst veel meer op haar techniek richten, die houding en zit lijkt me voor nu in orde genoeg, bij het paardje moet veel meer wat gebeuren...
Laatst bijgewerkt door Adil op 21-12-09 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:40

Ja omdat de rug van een paard zo'n vreselijk belangrijk onderdeel van het paard is!! je kan wel willen dat jou houding verbeterd, maar n beetje sneu als het paard daar de dupe van wordt. Ik vind vooral dat deze foto hieronder een heel vervelend beeld geven!!

Afbeelding

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:41

sorry maar ik deze foto zie
Afbeelding

breekt me hart snap niet dat je dat zelf niet ziet

rijtechnisch tenen naar binnen en je kont uit dat zadel
en volgende x laarzen aan

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:42

Verbeteren met in-uitjes en lage sprongen, lijntjes etc is het toch? Las ik in andere springtopics.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:43

onley schreef:
sorry maar ik deze foto zie
Afbeelding

breekt me hart snap niet dat je dat zelf niet ziet

rijtechnisch tenen naar binnen en je kont uit dat zadel
en volgende x laarzen aan

Wil je nu zeggen dat mn reet tever uit het zadel is of juist in het zadel zit? :?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:44

Heel veel lage sprongetjes nemen, en echt nog niet aan deze hoogte beginnen. Daar zijn jullie beide echt nog niet aan toe!! En zonder beugels springen gewoon niet doen!! Vooral niet nu al!!

Golan

Je spreekt je zelf een beetje tegen, eerst zeg je dat je paard boos kijkt omdat je slecht zit en vervolgens zeg je dat je paard geen last van jouw zit heeft...
verder vind ik het er niet echt fijn uit zien, ga idd lekker lage in-uitjes springen, dat is veel beter voor de paarden.

Monster_tos

Je reet moet er uit :P

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:45

Ik vind het er niet echt lekker uitzien. Je paard lijkt er niet bepaald lol in te hebben. Daarnaast gebruikt ze haar rug niet goed, en basculeert ze gewoon amper. Jou houding boven do sprong is ook niet wat het zijn moet om haar te stimuleren.

Waarom spring je eigenlijk zo hoog, terwijl het beeld duidelijk laat zien dat geen van jullie beide er klaar voor zijn? Begin eens met onder goede begeleiding balkjes te lopen en cavaleti's te springen, oefenen met (lage!) inuitjes met balkjes ertussen etcetera. Kom even terug (of liever begin) met de basis, en bouw dan uit. Een paard dat hoog kan springen hoeft niet meteen goed te springen.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:46

Golan schreef:
Je spreekt je zelf een beetje tegen, eerst zeg je dat je paard boos kijkt omdat je slecht zit en vervolgens zeg je dat je paard geen last van jouw zit heeft...
verder vind ik het er niet echt fijn uit zien, ga idd lekker lage in-uitjes springen, dat is veel beter voor de paarden.

Jij leest niet goed ;)
Waarbij ik zeg dat zij boos kijkt is d elaatste foto, die van last van mijn zit is foto zonder beugels. ;)

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:47

Ziet er netjes uit zeg!
Sommige sprongen zijn idd beetje apart! Maar hij springt verder goed zeg! :j

Succes samen :D

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:48

Ik ben het met miisshOrse eens. Prima dat je oefent.. maar vind dit er niet fijn uitzien. het lijkt op de fotos dat het paard zn hoofd door welke reden dan ook omhoog gooit. En sowieso drukt het de rug weg.
Misschien moet je je eens meer verdiepen in springtechnieken, basculeren etc. misschien dat je dan begrijpt wat de bokkers met goed bedoeld commentaar bedoelen!
Hoop dat je er wat mee doet.. succes!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:48

Leuke foto's margot! ;)
alleen je tenen maarja dat zegt iedereen
verder ziet het er erg leuk uit! :D

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:49

Ik vind het een leuk paardje maar ik ga ook mee met de rest. Het paardje basculeert nauwelijks en lijkt er ook niet zoveel plezier in te hebben. Ook haar voorbeentechniek is nog niet wat het zijn moet, dus ik denk dat je beter terug kunt naar wat lager om eerst die techniek eens beter onder de knie te krijgen, en als zij beter gaat springen kun je zelf weer verder om nog wat aan je houding te sleutelen. Maar gewoon goed oefenen dan komt dat allemaal wel goed!

Janine1990

Zomaar een HAW topic binnenkomen vallen, kwam je tegen bij nieuwste berichten op de voorpagina. Maar hier gaan m'n nekharen van overeind staan! Wat zien de paarden er ongelukkig uit! En die rug staat zo ontzettend strak.
Lekker laag losrijden, mooi over de rug, balkjes en lage inuitjes.

Monster_tos

Maaike_VR schreef:
Ziet er netjes uit zeg!
Sommige sprongen zijn idd beetje apart! Maar hij springt verder goed zeg! :j

Succes samen :D

Springt verder goed ???? En paard wat over een hoge sprong heen komt springt niet per definitie goed, zoals hier boven ook al is gezegt..