Paard valt tegen mijn binnenbeen aan tijdens volte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Femke55

Paard valt tegen mijn binnenbeen aan tijdens volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 18:04

Hallo allemaal,

Ik rijd nu ongeveer een jaar lang een fries, een 16-jarige merrie. Zij is altijd gebruikt voor beginners in de lessen, omdat ze braaf is, totdat ze echt aan het werk moet. Ik rijd zelf ongeveer 8 jaar en probeer haar zo consequent en zo netjes mogelijk te rijden. Ik ben vrij fanatiek, alleen het paard niet. Zodra ik haar aan het werk zet geeft ze er de brui aan. Dat is nou eenmaal haar mentaliteit, al is het sinds september wel erger geworden. Als ze merkt dat er iets moet gebeuren, doet ze bijvoorbeeld opeens net alsof ze ergens enorm bang voor is en valt ze helemaal naar binnen of schiet ze naar de andere kant van de bak. Voor de rest is het moeilijk om haar lichaam te laten buigen. Als ik bijvoorbeeld een volte rijd en de juiste hulpen geef, zowel met mijn benen als met de teugels, valt ze tegen mijn binnenbeen aan, totaal geen stelling. Ze reageert er niet op. In de bochten gaat het redelijk, ik zet haar zo nu en dan aan het begin van de bocht stil en druk haar er dan door heen. Dus ze weet dondersgoed wat ze moet doen, als ik een volte rijd, maar ze doet het gewoon niet. Ik heb geprobeerd haar met haar neus tegen de rand van de bak te zetten, zodat ze niet vooruit kan lopen, en haar vervolgens opzij te drukken. In plaats van om mijn binnenbeen heen te buigen en opzij te gaan, loopt ze juist tegen mijn binnenbeen in de andere kant op, of gaat ze achteruit. Zodra mijn instructrice er bij komt met een zweepje en ik precies dezelfde hulpen geef, doet ze het wel. Zo kan ik dus nooit goed alleen trainen. Ik rijd nu ook een aantal jonge paarden om te kijken of er een ander paard is dat bij me past en wél wil werken, maar ik moet wegens omstandigheden over anderhalve week nog wel een wedstrijd rijden op de oudere fries. Ik heb overigens nog nooit echt wedstrijden gereden (met dit paard), alleen twee onderlinge.
Ik hoop dat jullie een paar tips voor me hebben.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:05

Tja dat krijg je met die manegepaarden, die verliezen de lust een beetje. Je moet snappen dat het voor dit paard natuurlijk ook niet leuk is, elke dag met zo'n beginnertje beetje sukkelen, komt daar ineens een fanatieke ruiter aanzetten, die jou wel even mooi zou laten lopen!

Nee, dit krijg je alleen voor elkaar als je het leuk maakt voor het beestje. Dus teugeltjes lekker los en gewoon lekker lopen, eerst lol hebben en dan kun je een keer vragen of ze zich misschien rond wil maken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:35

Probeer zelf om zo min mogelijk druk te houden met je binnenbeen. Hoe meer jij haar naar buiten wil drukken hoe meer het paard aan je binnenbeen blijft plakken. Ze blijft er gewoon in "hangen" omdat dat lekker makkelijk is. Probeer de volte/wendingen te rijden met voornamelijk gewichtshulpen en een lichte kuitdruk (dus eigenlijk alleen een aangesloten kuit). Merk je dat je paard naar binnen valt, geef je met je binnenbeen kort flink druk, daarna gelijk weer de druk er af zodat je paard niet meer tegen je been in kan blijven hangen. Dit af en toe (niet te vaak anders heeft je paard alsnog het idee dat ze tegen je been kan blijven plakken) herhalen totdat ze op haar eigen benen de wendingen/voltes doorloopt en ze door heeft dat ze niet meer op de druk van jouw binnenbeen kan hangen.
Het zal voor jou in het begin misschien tegen je gevoel in gaan, maar onthoud: paarden geven altijd tegendruk op druk van de ruiter. Dus: jij drukt met jouw binnenbeen = paard drukt terug.

keweder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:03

Hoi! ik heb ook even je probleem gelezen. hier een stukje waar je hoop ik iets mee kunt. een paard zal (naar mijn mening) nooit iets expres doen. als een oeffening niet goed lukt is de oorzaak vaak de houding en zit van de ruiter of het onvermogen van het dier. het kan best zijn dat hij wel snapt dat hij moet buigen op de volte maar dat zijn lichaam te vast zit voor de gevraagde lengte buiging (buiging van staart tot hoofd) forceer dit niet, want dat geeft voor het dier alleen maar ongemak en pijn (pijn motiveerd niet.) loswerken en raken heeft veel tijd nodig. verder kun je proberen het dier te helpen door juist gebruik van je evenwicht. zit op je binnen zitbeen knobbel en hou je been lang naar de grond. als een vaste paal waar hij om heen moet. houd verder evenveel gewicht op beide stijgbeugels. verder is het schouder gebruik ook van wezenlijk belang. zit recht op en breng bij het naar binnen vallen je BUITEN schouder naar achter. dus niet je binnen schouder naar voor. zelfde geldt anderom. als je je paard niet op de volte krijgt> buiten schouder noor voren. probeer verder zo los mogelijk lang laag te werken. laat het paard zelf een pijnvrije houding kiezen dan komt de losheid van zelf. maar heb geduld en wees gelukkig met de kleine momenten die je wel voor elkaar krijgt. oohja en nog iets. liever kort en goed dan lang zonder resultaat.

veel succes!

Anneevdw

Re: Paard valt tegen mijn binnenbeen aan tijdens volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:11

Probeer eerst het paard overal weer plezier in te laten krijgen, veel afwisseling etc. etc.
Ik zou er ook niet blij van worden om een manege paard te zijn. :)

Femke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:06

Bedankt voor de reacties allemaal! Er staan handige tips tussen die ik zeker ga uit proberen. Wat betreft de term 'manegepaard', dat valt mee. Het is niet een echte manege namelijk, ze wordt 3 keer per week gereden door 2 beginners en 1 wat ervarenere ruiter, dus ik had 'beginners' misschien niet moeten gebruiken. Ik ga er zeker gauw weer mee aan de slag, helaas hebben we alleen een buitenbak en zit rijden er met dit winterweer even niet in! Ik probeer wel oefeningen op stal te doen, om haar wat leniger te maken. Heeft iemand daar ook nog tips voor?

NikkiiiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:45

denk dat een spoortje ook helpt. niet de heletijd aanprikken, maargewoon een prikje, om te laten weten dat je er bent met je been. en dan proberen schouder binnenwaarts, als ze naar binnen gaat dus prikje en als ze niet reageert met je zweep.