Wijken voor druk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bokker31

Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:37

Ik ben de laatste tijd aan het oefenen aan de hand. Nu loop ik daar tegen hetzelfde probleem aan dat ik ook heb als ik rij. Ze wijkt nl. niet voor druk van opzij tegen haar romp. Vraag ik haar achterwaards: geen probleem, kan met 1 vinger, maar opzij lijkt wel of ze het niet snapt. Ik heb al verschillende manieren geprobeerd en ga ook niet steeds harder drukken, want dan gaat ze terug duwen. Ga ik meer van opzij staan, dan loopt ze naar voren, het lijkt wel of het knopje er niet op zit. Variatie in waar ik sta maakt geen verschil. Belonen als het maar een beetje goed gaat kan niet, want ze gaat alleen naar voren of achteren. Is geen onwil, ze lijkt niet te snappen wat ik wil.

Hebben jullie nog goede tips? Ze is trouwens al bijna 10, wordt regelmatig gereden. Maakt niet uit vanaf welke kant (li of re ) ik de druk geef.

Retlaw

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:39

proberen in de lange lijnen, steun gebruiken van de kant/wand, en schenkelen...

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:52

Steun gebruiken van de wand: zou je het paard er dan al haaks op zetten zodat ze niet naar achteren kan? Schenkelen ken ik niet???

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:25

zoek maar eens op op internet overschenkelen, in de lange lijnen, haaks tegen de wand en overschenkelen, mijne heeft er baat bij gehad

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:44

Inderdaat gebruik de bakrand als steunpunt en dan druk van opzij.
Al belonen als het paard nog maar denkt aan opzij gaan, en zo snel opbouwen, das iets waar ze normaal toch wel vrij vlug mee weg zijn hoor.

giessenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:01

Dag Hessie,

Wellicht kan ik je voorzien van een tip. Je paard zal voordat je over gaat op wijken voor druk eerst moeten reageren op je positie en houding in het loswerken, de natuurlijke directe hulpen.
Pas als je paard kunt controleren in tempo en richting, kan je verder gaan met het grondwerk waarbij het wijken voor druk (= indirecte hulp) aan bod komt. In eerste instantie zul je met het grondwerk dezelfde directe hulpen gebruiken als in het loswerken (dus kies je houding en postie om het paard te laten weten wat je bedoelt). Vervolgens voeg je een inidrecte hulp daarbij namelijk druk van je hand, halstertouw e.d. Pas als hij dat begrijpt zal hij gaan reageren op enkel de indirecte hulpen.
Probeer eens het tempo en richting te controleren zonder de indirecte hulpmiddelen. Je vraagt het paard aan de leadrope (lange halstertouw in een cirkel om je heen deze cirkel verplaatsje zodat het paard met zijn neus schuin tegen de bakrand loopt. Ongeveer twee meter voordat hij tegen de bakrand loopt vraag je hem door met een open en actieve houding op hem af te lopen een pasje opzij. Zorg er voor dat zijn hoofd schuin richting de bakrand blijft en beloon hem op het moment dat hij é'n pasje opzij gaat door de druk (je open en actieve houding) er af te halen en jezelf te ontspannen. Op dat moment gaat het paard pas wijken voor druk. Als dit goed en hij snapt dit kan je dit uitbreiden met je indirecte hulp erbij te gebruiken. Ze zal hierop alleen reageren als ze het systeem wijken voor druk helemaal snapt.

Mijn paard is twaalf en heeft het ook net pas geleerd. dus geen nood

succes
Jessica

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:04

Eerst op stal met behulp van je stem om vragen.
Je gaat naast je paard staan, linkerhand aan het halster, rechterhand achter de singel tegen de buik/ribben.
Je zegt; schik eens om, linkerhand haalt het hoofd naar je toe, rechterhand iets meer druk.
Zorg dat het paard niet wegloopt en alleen om haar linker voorbeen heen loopt.
Dit een paar keer herhalen , zowel links als rechts.
Dan met stem hulp erbij wat druk bij de singel plek zonder aan het halster te komen.
Moet lukken.
Daarna uitbouwen in de vrije ruimte, dan kan ze ook opzij stappen.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 09:36

Bedankt voor jullie reacties! Nu ik de tip van Tip lees ; ) ben ik even gaan denken. Als ze vast staat in de gang om te poetsen of zadelen en er wil iemand langs, dan hoef ik maar een hele kleine druk te geven en ze loopt al 'om'. Ik heb daar alleen niet altijd een duidelijke stemhulp voor. Ik zal ook eens opletten wat ik dan zeg en waar ik sta/ druk geef.

Ik zal ook eens aan de slag gaan met de andere tips.

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:28

Je kan ook vragen of iemand naast je wil lopen en als jij 'de hulpen' geeft diegene dan je paard opzij duwt zeg maar.. niet helemaal volgens het boekje maar zo maak je duidelijk wat je van haar verwacht..

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:15

Probeer het eens met een touwhalster en een stick, als je hier pareli oefeningen mee doet vervangt de stick je hand en gaat het wat makkelijker. Met het touwhalster kun je, jou paard van voren op zijn plaats houden.

Succes!