fjord Darko @ work in de modder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

fjord Darko @ work in de modder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 15:28

Eindelijk zijn hier de beloofde foto's. Darko is sinds een maand mijn halve stal pony en het gaat vrij goed.
Darko is een 11 jarige ruin van Manus. Met rijden zijn er soms wat probleempjes omdat hij in het verleden verkeerd is gereden. Inmiddels gaat het wat beter, mede dankzij bokt :D
Niveau hebben we niet, we rijden voor de fun maar omdat het moet, bijna b?
Onze verbeterpunten:
ik:
* mijn tenen (kapstokjes)
* handen (piano handjes en vaak te laag)
* meer vooruit kijken ipv naar mijn poonie en de paardjes in de weides eromheen.

Darko:
* ontspanning
* actiever.
Lekker gepoetst en aan het opzadelen
Afbeelding

Instappen
Afbeelding

Instappen, maar wat we aan het doen zijn :o
Afbeelding

Lekker vieze voetjes
Afbeelding

Een gespannen drafje (hij wordt altijd erg druk in draf)
Afbeelding

Even stappen tussendoor, maar mijn houding is echt bagger!!
Afbeelding

Lekker galopje naar de ene kant die oortjes :+:
Afbeelding

nog een galopje ( erg ongecontroleerd)
Afbeelding

Mooi stapje
Afbeelding

En toen mocht mijn allerliefste zoontje even uitstappen
Afbeelding

en nog is
Afbeelding

Commentaar, heel graag, maar liefst onderbouwd zodat ik ermee aan de slag kan. Dit was de eerste keer dat ik met een vhzadel reed op Darko, daarvoor enkel met westernzadel.

Coldplay90

Re: fjord Darko @ work in de modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:04

Hee, leuke fjord heb je. Ik vind het vrij moeilijk om commentaar te geven omdat het allemaal nog heel basis is, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik denk dat je gewoon zo door moet gaan en heel veel oefeningen moet doen om hem echt aan het werk te krijgen. D.w.z. heel veel voltes rijden, overgangen en tempowisselingen. Dan wordt ie goed aan je been en dan zal hij langzaamaan ook wat ontspannener worden. Ik raad je aan om hem een neusriem om te doen, het bit gaat dan namelijk wat stabieler in de mond liggen, waardoor het voor je pony makkelijker is om te ontspannen. Verder vraag ik me af of je zadel wel goed past, hij lijkt vrij ver naar voren te liggen. En leuk trouwens, zo'n jonge moeder! :)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:46

Het lijkt alsof je zadel wat ver naar voren ligt, maar dat kan aan mij liggen ;)

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:56

Wat een schattige pony! :+:

Volgens mij ligt het zadel niet helemaal goed, misschien dat hij daardoor wat gespannen loopt.

Waarom is de neusriem er af?

MARGoogle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:06

Heel mooie fjord ! maar zou je je teugels niet wat korter doen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 20:16

bedankt voor de reacties.
- neusriem is eraf omdat het een western hoofdstel
- zadel kan te ver naar voren liggen, maar dat is maar eenmalig op zijn rug geweest en de gespannenheid is er elke keer.
- teugels korter doe ik liever nog niet, omdat hij vroeger zeer hard in de mond getrokken werd en daardoor begint hij te crossen.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:29

Misschien lag het vorige zadel ook niet goed waardoor er gespannenheid kwam? ;)

Paardje3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:39

Joun houding is op de foto's niet goed, je lijkt elke keer te verschieten, of het moet zo lijken maar je zit op elke foto anders vandaar.

Door dat jij elke keer verschiet word je paard veel drukker, probeer dus eens zonder zadel te rijden zodat je echt de beweging van het paard voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:46

Probeer wat rechtop te zitten en oed op je billen!
Ik heb het idee dat je zadel idd te ver naar voren ligt en anders niet past, hij helt helemaal achterover dat is sowieso een teken dat het niet ligt zoals het hoort, daar zou gespannenheid uit kunnen voortkomen.
En ik vind helemaal niet dat je de teugels korter moet doen, op sommige foto's vind ik juist dat je wel iets meer mag meegeven :)

Ik vind dat je fjord een leuk koppie heeft!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:54

Wat een leuke fjord!!

Maar dat over het zadel zegt ook al best wel veel. Ik vind het zadel ook niet echt lekker liggen. En weet ook niet hoe jou western zadel ligt. Zadels bepalen voor een behoorlijk gedeelte hoe je op je paard zit. En hoe je op je paard zit kan ook weer veel bepalend zijn met hoe je paard loopt.

Je zegt dat je de teugels niet korter wil doen omdat er bij hem vroeger hard in zijn mond is getrokken. Maar dat heeft niet veel met lange of korte teugels te maken. Kijk maar eens naar de volgende foto:

Afbeelding

Daar zie je dat je behoorlijk aan zijn mond zit. Dit kan je oplossen door een hoofdstel met neus riem te kopen. En ipv met je hand naar binnen te gaan, (dus naar rechts of naar links te doen) je hand iets naar je toe te doen. En hoe suptilier jij in je hulpen bent, hoe fijner die straks te rijden is!

Succes ermee! En bedenkt ondanks mijn commentaar dat Rome ook niet in een week gebouwd is.

(ik heb er 2,5 jaar over gedaan voordat ik mijn paard een beetje begreep)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:57

wat een leuke fjord,
maar dat zadel ligt echt te veel over het schoft en drukt op het schouder..dat kan niet!
heb je verder ook les?
misschien omdat je zelf al zegt is je houding soms een beetje..tja?
ook je handen spelen er een rol in, je drukt soms echt te veel!

groetjes!

snoesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:08

Rijtechnisch kan ik niet zoveel zeggen wat niet al is gezegd, maar ik wil toch even zeggen dat je echt een leuke fjord hebt! Mooie donkere kleur heeft ie (vergeleken met de mijne) :D

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:42

Wat een leuke fjord, vooral met die lange(re) manen. :D

Probeer hem wat meer aan het werk te zetten (en dus actiever te laten lopen) d.m.v. overgangen, tempoverwisselingen. Dan komt de ontspanning vanzelf.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:08

ik vind het ook en leuk dier. Die ene stap foto ziet er echt niet zo verkeerd uit hoor.
De reden dat jou houding bagger is , zoals je zelf zegt, komt door het zadel. Het zadel past zowel jou als het paard niet.

Op die stapfoto vindik je netjes zitten ondaks dat het zadel je behoorlijk belemmert.

Investeer in een goed zadel(western. engels) dan zul je zien dat je zowieso al veel beter gaat zitten en je paard ook wat beter gaat lopen.
Succes ermee

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:54

Leuke fjord, maar je zadel is echt veel te klein:
-De boommaat is te smal waardoor het zadel (extreem) naar achteren kantelt, dus erg uit balans ligt.
-Het zadel ligt op de schouder.

Niet meer mee rijden en een fatsoenlijk kwaliteitszadel aanschaffen en laten passen (en eventueel aanpassen) door een goede zadelpasser/maker.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:36

Je zegt dat hij af en toe wat gespannen is, en aan de foto's te zien gaat hij dan behoorlijk snel.
Probeer zelf heel zelfverzekerd te blijven zitten, achterover en zwaar maken. Niet bang zijn dat er iets fout gaat. Echter moet jij wel blijven drijven!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:45

Wat een leuke fjord heb je.

Echter dit zadel gaat je bij je houding niet helpen en bij het rijden ook niet.
Het zadel ligt naar achteren gekantelt.. Past gewoon niet op je fjord.
Waardoor jij mede slechter zit, omdat je achterover gedrukt wordt door het zadel.
Elke keer als je nu gaat zitten, klap je te ver achter op de lepel.

Dat het zadel achterover gekanteld ligt kan je vooral zien op de stap foto in de plas water met het
kleine kindje erop.
Zou het vzh zadel dus maar in de kast laten liggen en weer met je western zadel
(mits die goed past) gaan rijden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:47

Leuk paard, en wat ben jij een mooie slanke den terwijl je al een dochtertje hebt!
Tja, ook ik denk dat jouw houding wat bemoeilijkt wordt door het zadel. Je zit daardoor wat onrustig, raakt in onbalans en zoekt steun met je handen... en trekt dan onwillekeurig toch.
Het is denk ik echt de moeite waard wat centjes opzij te gaan leggen en een zadel te laten aanmeten dat echt bij je paardje past, en waar jij beter op zit... dan zul je al met sprongen vooruit gaan!
Er is nog genoeg tweedehands aanbod, dus je hoeft heus niet de hoofdprijs te betalen.
Een neusriem zorgt dat het bit wat stabieler ligt. Nu jouw handen nog wat onrustiger zijn is dat voor je paardje wel fijn.
Ga ook lekker lessen.... dat helpt zo ontzettend goed en geeft je nog veel meer lol in het rijden!
Geniet ervan!!!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:44

Moderatoropmerking:
Enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:02

Leuke fjord !
Zo ben ik ook begonnen... Ik zou eens proberen te rijden met een neusriem(een gewone engelse).
Dat heeft bij mij flink wat verbetering gegeven, toen ben ik over gestapt op een mexicaanse neusriem, nou dat was voor mij de juiste ! (kost nieuw zo'n 15 euro om een losse neusriem te kopen)
http://www.horseshopinternational.nl/im ... usriem.JPG
Dat is een mexicaanse neusriem, voor het geval je niet wist welke het is ;)
Zelf ben ik gaan lessen, en dan hoor je dingen waar je zelf nog nooit aan gedacht hebt! Het helpt zo goed, ik merkte dat ik met sprongen vooruit ging...

Veel succes met rijden, je kunt altijd een pb'tje sturen, en houd er vooral plezier in, want dat is het belangrijkste ! :)

Edit: Ik weet niet of je engels of western rijd... Sorry als je western rijd !

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:42

beentjes wat meer naar achteren leggen tenen naar binnen;)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 11:49

het zadel is eenmalig gebruikt (enkel om te zien of het dan beter gaat), momenteel rij ik weer op het westernzadel tot mijn nieuwe zadel er is.

@ ninx, ik heb zelfs 2 kinderen :D

zou het kunnen dat die spanning voort blijft duren doordat ik zelf vrij gespannen zit? iemand een idee wat ik kan doen om de spanning bij mezelf te verminderen? ik merk namelijk zelf dat als ik voel dat ik verkramp en probeer weer te ontspannen dat hij ook al veel beter loopt.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:13

Meestal voelt een paard heel goed aan dat jij gespannen bent, hierop reageren ze.
Je kan je blijven ontspannen door goed op je ademhaling te letten, en lekker om je heen te kijken.
(dat werkt bij mij)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:16

ten eerste, of het ligt aan mij, of de ligging van je zadel stoort me een beetje.. die mag voor zover ik kan zien op de foto's wel wat meer naar achteren.
verder mag je je onderbenen wat meer naar achter leggen & soms je handen wat meer dragen.

ik erger me trouwens ook aan de lange teugels? of is dat mijn probleem?

haha, nou veel succes, het is een leuk paardje!

Bloemmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:28

Ik erger me inderdaad ook aan de lange teugels maaaarije, hoewel ze bij die ene foto wel erg veel in de mond hangt.
Mijn tip: blijven lessen. lessen, lessen! Succes :) Wel een schattige pony trouwens :D