Achteraan rennen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GEEN_ZIN

Achteraan rennen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 15:53

Ik rijd in een les en telkens als we gaan galopperen moeten we apart, zodat we zelf leren aanspringen etc. Maar de pony waar ik op rijd heeft er dus een hekel aan om vooraan te rijden dus die galoppeerd lekker met degene voor haar mee, mijn instructeur wil dit neit omdat ik het zelf moet kunnen dus dat mag niet.
Ik rijd voortaan kleine voltes als ze mee wil rennen, maar dat maakt haar niet uit want als ik eenmaal weer op de hoefslag sta rent ze gewoon 2x zo snel zodat ze weer bij het andere paard is. Dan weer kleine volte en etc.
Maar mijn vraag was: Kan ik er niet op een andere manier voor zorgen dat de pony neit achter de andere aan galoppeerd, behalve kleine voltes.

EllyC

Re: Wegrennen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:58

Voltes zou ik niet doen.
Je vraagt om niet aan te galopperen, dit wil ze dan toch gaan doen en om dat te voorkomen breng je haar uit balans op een volte waardoor ze misschien wel niet kan gaan galopperen maar nog meer stres krijgt.

Wat dan wel doen?
Vraag eens of je als tweede ruiter voorop mag doordat de eerste ruiter de binnenhoefslag pakt, jij deze inhaalt en dan aangalloppeert. Zet haar dan ook tijdens het galopperen eens stil of ga even stappen om daarna weer aan te galopperen.
Probeer dus met afwisseling je paard gehoorzamer te maken.

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 16:00

jury schreef:
Voltes zou ik niet doen.
Je vraagt om niet aan te galopperen, dit wil ze dan toch gaan doen en om dat te voorkomen breng je haar uit balans op een volte waardoor ze misschien wel niet kan gaan galopperen maar nog meer stres krijgt.

Wat dan wel doen?
Vraag eens of je als tweede ruiter voorop mag doordat de eerste ruiter de binnenhoefslag pakt, jij deze inhaalt en dan aangalloppeert. Zet haar dan ook tijdens het galopperen eens stil of ga even stappen om daarna weer aan te galopperen.
Probeer dus met afwisseling je paard gehoorzamer te maken.

Datmet de binnenhoefslag heb ik al geprobeerd maar dan gaat ze er gewoon naast galopperen en dat stoppen gaat ook slecht want als ik haar wil stoppen gaat ze bokken. Maar morgen ga ik eer rijden en dan probeer ik gewoon in stap te gaan als de ruiter voor me aanspringt, misschien loopt ze wel voorana ik stap... Dat stoppen probeer ik ook ngo wel een keer

MarliesV

Re: Achteraan rennen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:04

Maar als je apart moet galopperen zit je toch nooit in de knoei met iemand voor je.

Wat moet de rest doen als jullie moeten galopperen?

Ik zou geen kleine voltes gaan rijden. Maar je kunt wel telkens als je achter iemand komt afwenden en een grote volte rijden of de rijbak oversteken.

Wat zegt je lesgever er van wat je moet doen. Als het goed is kent zij de pony het beste en weet ze ook een oplossing.

Hoe lang rijdt je al? Is galopperen voor jou ook nog soms lastig of niet?

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 16:09

Miepie1980 schreef:
Maar als je apart moet galopperen zit je toch nooit in de knoei met iemand voor je.

Wat moet de rest doen als jullie moeten galopperen?

Ik zou geen kleine voltes gaan rijden. Maar je kunt wel telkens als je achter iemand komt afwenden en een grote volte rijden of de rijbak oversteken.

Wat zegt je lesgever er van wat je moet doen. Als het goed is kent zij de pony het beste en weet ze ook een oplossing.

Hoe lang rijdt je al? Is galopperen voor jou ook nog soms lastig of niet?

Ik rijd nu wat meer dan 5 jaar en galopperen is nooit een probleem geweest, ik ben sinds een of twee weken van pony verwisseld omdat de andere het neit bijhielt in een paardenles. En de instructeur zegt ook afwenden, dus dat zal ik dan ook maar gaan doen.
De rest draaft en de voorste moet dan steeds in galop gaat (het is ene vrij grote bak dus je zit wel lang in de galop) het is dus ook de bedoeling dat de rest zijn paard/pony in kan houden.

Met de kleine voltes ga ik trouwens ook stoppen ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:15

Hmm dan is het dus een kwestie van consequent rijden. Nee is nee.
Dus als degene voor jou gaat galopperen dan mag ze gewoon niet mee.
(ik ken dit soort pony's maar al te goed, zodra er 1 iemand gaat galopperen is er geen land mee te bezeilen, als je ze een vinger geeft dan gaan ze)
Mocht het echt allemaal niet lukken kan je:

Vragen of je als eerste mag galopperen. Dan weet de pony nog niet wat er gaat komen.

Afspreken dat je even van de hoefslag af gaat bv als degene voor jou aangaloppeerd. Als deze weg is ga jij weer rustig naar de hoefslag en dan pas vertrekken als jij dat wil.

Of eerst even achter iemand blijven en vragen of die dan aan de kant kan, jij aangalopperen en doorrijden en zij weer voor aan de groep en na jou galopperen.

Ik hoop dat je er wat mee kan. Vooral luisteren naar je lesgever, die heeft vaak de beste tips omdat zij jou kent en de pony.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:56

Tjaaaa , uiteraard kan het wel natuurlijk.
Maar jij bent nogniet zover, dus gewoon les blijven nemen , we kunnen hier niet zien wat er juist gebeurt en wat jij op dat moment allemaal doet, en jaaaa we kunnen het van hieruit wel zeggen maar jij moet het dan nog kunnen uitvoeren, juist op het juiste moment en met gevoel en respect voor je paard.
Er is maar één oplossing gewoon blijven les volgen.
Er komt een moment da je gaat ondervinden , wel nu kan ik het ineens.
succes

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 20:02

Ik blijf er ook gewoon op rijden, zolang tot het me wél lukt, ik leer er dan juist meervan :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:52

Inderdaat das de goede houding die je moet aannemen.
Maar blijf ook openstaan voor verandering, luister goed naar wat je instructeur je uitlegt, en durf dingen uit te proberen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:47

Dat is altijd lastig als je in een groep op een lespony rijd,

Het probleem is dus niet de pony, maar jij bent nog niet zover om zelfstandig te galopperen.
Waarom neem je niet een paar prive lessen en leer wat meer over techniek, als je de pony in stap en draf goed onder controle hebt en je kan goed sturen op je zit en snapt wat je doet zal de galop echt beter gaan, je instructrice zou dat allemaal aan jou uit kunnen leggen, maar helaas gebeurd dat in een manege les niet .
Ga eens meer lezen over waarom een paard dit doet, als je de hele theorie snapt zal je het rijden ook beter gaan begrijpen.
In elk geval succes en heb geduld , het dier kan er in elk geval niet anders, zoek echt de fout bij jezelf,

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:52

Inderdaad, gaat het wel gewoon goed als je alleen aan moet galloperen?
En laat je pony eerst maar eens stilstaan, ga er mee aan het werk terwijl de ander aangallopeert, zodat hij op jou let ;)

Succes!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:05

Ik word zo moe van het gemiep op bokt dat het altijd maar aan de ruiter of amazone ligt.
Het verhaal wat hier beschreven word lijkt op het verhaal van een typische voorgeprogrammeerde manegepony.
Hier kan het ruitertje weinig tegen in brengen. Het enige wat ze kan doen, is les op les consequent wezen.
Maar dan moet de pony dezelfde behandeling ook in de andere lessen krijgen.

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:11

Inderdaad Moon, waarschijnlijk is het een manegepony die niet beter weet, dan is het erg lastig voor een ruiter die net begonnen is om hier iets tegen te doen, als je het zelf nog erg moeilijk vindt! Is er mogelijkheid om het op een andere pony te proberen? ;)

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 16:33

Moon schreef:
Ik word zo moe van het gemiep op bokt dat het altijd maar aan de ruiter of amazone ligt.
Het verhaal wat hier beschreven word lijkt op het verhaal van een typische voorgeprogrammeerde manegepony.
Hier kan het ruitertje weinig tegen in brengen. Het enige wat ze kan doen, is les op les consequent wezen.
Maar dan moet de pony dezelfde behandeling ook in de andere lessen krijgen.

Dat is het ook. Het is altijd een beginnerspony geweest en toen is de pony een keer helemaal 'over het rooie' gegaan (lees: is als een rodeo paard rond gaan rennen). Nu word de pony niet meer ingezet voor beginnerslessen en er rijden maar 2 (of 3) mensen op, maar de pony is er wel helemaal aan gewend om achter de rest aan te huppelen, dus dat word toch even omzetten omdat ze waarschijnlijk meer in gevorderden lessen gaat lopen.

@Die hierboven. Het probleem is dat ik het wel kan, ik heb vorig jaar nog op moeilijkere gereden maar ik ben mijn vertrouwen kwijt. Ik ben er toen zo vaak en zo hard vanaf gedonderd dat ik mijn vertrouwen helemaal kwijt was, ik heb het nu weer zo'n beetje opgebouwt en ik zie dit wel weer als een uitdaging.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:38

Kun je niet in het midden van de bak stappen totdat jij aan de beurt bent? En dan in het midden van de bak draven en het zo uitbouwen?

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 16:44

opisop_shop schreef:
Kun je niet in het midden van de bak stappen totdat jij aan de beurt bent? En dan in het midden van de bak draven en het zo uitbouwen?

Dat is wel een idee, ik probeer het vanavond uit :)

Astrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:18

Dit is wel een goede manier, maar laat haar dan misschien ook eens stoppen. Blijf dat maar doen tot ze luistert. Als ze luistert, laat haar dan als beloning galopperen.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:13

Probeer een keer als ze gaan gallopeeren niet in galop te gaan maar een stuk te blijven draaien en een grote volte maken een keer en dan aangalopeeren en zodra ze te snel gaat voor jou gevoel terug nemen en een stukje draven als het lukt en nog een keer proberen.

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:59

Dit is juist de slechste manier om het te leren.
Je moet gewoon zelfstandig kunnen rijden :P

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 10:03

Ik heb gister gereden maar ik heb me hier niet zo mee beig gehouden want de bak was verandert en de pony reed er voor het eerst in dus de was nog schrikkerig en gespannen, bij elk geluidje was je d'r kwijt. Ik kijk den volgende keer wel weer verder.