Nieuw bijrijpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Nieuw bijrijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 00:29

Ondertussen rijd ik deze merrie 3 maand, op het moment dat het filmpje is gemaakt reed ik haar ongeveer 2 maand. Ondertussen hebben we weer al een hoop vooruitgang geboekt, hier was het allemaal nog wat onwennig. Ze is 5 jaar, en heeft een vrij sterk karakter. Voor mij hebben er een hele boel ruiters mee gereden waar vaak een hele hoop protest (bokken, steigeren, staken,...) uit kwam, daarom is ze een maand in training gegaan bij een springruiter en toen ben ik er beginnen mee rijden.

Ik heb er weinig problemen mee, en op een bokje van frisheid na blijft ze braaf. Het is de bedoeling dat ik op termijn af en toe een wedstrijdje ga meenemen.

Ik zat héél gespannen op dit filmpje (heb ik altijd wanneer ik weet dat ik word gefilmd), verder moet ik mijn handen meer gaan dragen en voor me kijken. Het paard valt ook over de schouder doordat ik niet genoeg begrens met m'n buitenteugel. We hebben regelmatig les.

http://www.facebook.com/v/1265654796039

melcior

Re: Nieuw bijrijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 01:00

het valt me op dat je met vrij korte stijgbeugels rijd.. misschien doe je dit i.v.m de voorgeschiedenis een bokje en steigeren.. maar ik zou toch proberen om je stijgbeugels langer te gaan maken want dan zit je zelf ook al wat ontspannender..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 08:01

het algemene beeld komt wat aarzelend over. De eerste overgang naar draf bv, het paard gaat wel maar nou niet echt op het moment dat jij het vroeg en tempo blijft daarna te laag.

probeer meer ontspannen te zitten met schouder rug arm.
ga er niet op zitten wachten totdat er iets gebeurd anders is de kans echt vele malen groter dat het gebeurd.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 08:21

Zodra jij de overgang naar draf maakt ga je ineens heel verkrampt zitten, je pakt haar meer op drukt je benen omhoog -> ontspanning is weg. Probeer hetzelfde te blijven zitten, als ze niet reageert op je been tik je haar even aan, werkt vaak beter ;)

23x10x09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:38

Ik zou iets rechter proberen zitten. Schouders ook wat meer naar achter.
Toon dat je fier ben (;
Maar voor de rest ziet het er goed uit.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 12:53

Ja, dat is idd mijn grootste probleem: ontspannen!
Dus als iemand daar nog tips voor heeft, graag :)

@ jury: idd, daar heb ik met m'n instructrice ook aan gewerkt en ondertussen staat ze al heel wat beter aan m'n been. (En ik moet gwn wat meer 'rijden' op zo'n momenten)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:12

Ik ga met het vorige commentaar over je houding mee. Zelf ontspannen. :)
Verder doe je het allemaal wat te voorzichtig. Het paard rijdt met jou, jij niet met het paard. Jij bent de baas en hij moet luisteren. Als jij wil draven, zal hij draven en niet pas een halve piste later als hij dar zin in heeft. :) Een beetje kordater zijn, laten zien wie hij op zijn rug heeft, en dan komt het volgens mij allemaal vanzelf. Want het algemene beeld ziet er wel netjes uit. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:16

Idd meer RRRRIJDEN! (Zoals mij ex instructrice dat zo mooi kan bulderen :D )

Overgangen, figuren, en bij voorkeur tegelijk. Zitten op je donder, laat het paard het werk doen, en jij het denken. :)

Maar je weet wat er mis gaat, dus sucses verder!

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:24

Wat leuk dat je een nieuw bijrijdpaard hebt! Je hebt haar netjes aan het lopen.
Vind het alleen een beetje 'braaf' eruit zien. Ze mag iets actiever lopen in stap en draf.
Voor de rest ziet het er netjes uit voor de korte tijd dat je haar rijdt!

zummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:07

zoals hiervoor al word gezegd blijf haar rijden en zij jou niet.
je wacht te lang voor ze iets doet en hoe langer je wacht en het toe laat hoe langer zij de kans heeft om na te gaan denken wat ze eens zal gaan uitvreten. verder zoals astor al zegt houdt haar actief bezig dat geeft haar ook minder kans om over dingen na te gaan denken.

verder ziet het er leuk uit jullie zijn een leuke combinatie

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:48

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op.
Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.