sporen, het "verfijnen" van de hulpen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

sporen, het "verfijnen" van de hulpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 20:35

Als je aan iemand vraagt waar sporen voor dienen, krijg je standaard als antwoord: "het verfijnen van de hulpen".
Dit even uitgepluisd via van Dale:
"verfijnen": Het fijner maken
"fijner":niet grof, zeer klein

M.A.W. dus de hulpen kleiner kunnen geven.
Maar nu! Iemand roept dat z'n paard niet doorloopt. Constant moet hij een rotschop uitdelen om hem voorwaarts te houden, of een tik met de zweep. Nu draagt hij sporen en hoeft hij alleen maar die sporen zacht te gebruiken en het paard is ineens voorwaarts!
Tja, daar steigert bokt, daar zijn sporen niet voor bedoeld! Met sporen moet je de hulpen verfijnen!
I.M.O. ben je dan je hulpen aan het verfijnen. I.P.V. te schoppen, ga je zachtjes die sporen gebruiken en het paard is voorwaarts. De hulp is minder grof, is kleiner en dus verfijnder!

Toch zal iedereen het met mij eens zijn dat de spoor hiervoor niet bedoeld is.
Dus nogmaals de vraag, wat is het doel van het gebruik van sporen? Wat vinden jullie dat de spoor moet doen?

FaberSmid

Re: sporen, het "verfijnen" van de hulpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:38

Is dat ook niet net zo bij de "zweep"?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:42

Verfijnen in de zin van subtieler differentieëren wellicht?

Bij paardrijden geef je meer signalen dan vooruit-stop-achteruit-richting- welke gang.
Veel signalen zijn samengestelde signalen.

Wanneer je vrij exact bepaald gedrag wil van het paard zal je heel specifiek een (samengesteld) signaal moeten geven.
Dát signaal, waarmee je één gedrag vraagt en niets anders.

Om een signaal te kunnen waarnemen moet het gedifferentieerd zijn: waarneembaar als iets anders, als een bepaald signaal(onderdeel).
De variatie in drukgrootte en plaats is wat het paard waarneemt.

Met een kuit kan je slechts heel beperkt differentiëren.
De kuit een halve kuitdikte naar voren of twee keer zo hard drukken geeft bar weinig waarneembaar verschil voor het paard tegenover de ruis van de dynamiek van het rijden.
Je kan een spoor zien als een vinger aan je kuit. Die vinger heeft geen 30 maar sletchs één vierkante cm. raakvlak en raakt alleen als je signaleert.
Het 5 cm. verleggen is net als een geringe krachtvariatie héél goed als verschillend waarneembaar én onderscheidend van de ruis.
Je kan met een kuitvinger heel nauwkeurig signaalelementen geven = verfijnen.
Kracht in de orde van grootte van ´touch the skin´ is genoeg want een verschil ten opzichte van de ruis, dus waarneembaar door het paard.

Dat vrijwel geen ruiter de voor lage kracht en kleine variaties benodigde motoriek i.c.m .onafhankelijke zit heeft is heel wat anders.
Dat er maar weinig ruiters zó vaardig zijn dat ze daadwerkelijk de communicatie kúnnen verfijnen is een vaardigheidsprobleem.
Ja, de meeste ruiters gebruiken sporen lomp en stompen hun paard af.
Het ís echter een instrument waarmee je heel nauwkeurig gedifferentiëerde signalen kán geven als je die vaardigheid hebt.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:00

Ik gebruik mijn sporen niet om mijn paard voorwaarts te houden. Dat heeft de vorige eigenaresse wel gedaan waardoor mijn paard vreselijk is afgestompt. Imo heeft het dus geen zin je paard vooruit te 'trappen' met sporen. Ik gebruik mijn sporen voor het zijwaarts gaan en als extra begrenzing mocht hij door mijn been naar binnen vallen. Voorwaarts gaan los ik anders op.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:07

Nou ja, net zoals bij alle hulpmiddelen geldt ook hier weer…het ligt eraan hoe en wie het gebruikt.

Dus, een flegmatiek alerter krijgen op de hulpen kun je daadwerkelijk m.b.v. een spoortje voor elkaar krijgen….maahaar…tsja, bereik je alleen door een stille beenligging en zeer consequent gebruik. Dus geen wiebelbenen die bij elke pas automatisch het spoortje erin trappen. (dat effect is vooral goed te horen bij mensen die met wielsporen rijden…).

Dus een spoortje voor het verfijnen van de hulpen? ja, wel degelijk, mits juist gebruikt en toegepast!

Bij verkeerd gebruik heb je grote risico op een afgestompt paard (trouwens, dat lukt ook zonder spoorgebruik) en dat is al een stuk lastiger recht te zetten.

Hetzelfde geldt in mijn ogen bij zweepgebruik en bij correct gebruik zou je zoals ik het zie, met in iedere hand een zweep moeten rijden. Pas dan pas je het toe waarvoor het bedoeld is en niet enkel eenzijdig, vaak nog aan de binnenzijde ook waardoor je het doorkruisen van het binnenachterbeen van het paard bevordert; hetgeen al helemaal niet wenselijk is!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:14

Mijn inziens is het dan symptoombestrijding. Het paard hoort voor druk te wijken, dus ook voor kuitdruk naar voren wijken (gecombineerd met het toestaan van de hand en het 'openen' van de zit uiteraard). Het paard reageerd dus niet op kuitdruk maar (op dit moment nog) wel op spoorgebruik, dan is er iets niet juist gegaan bij de 'opvoeding', wellicht daar eerst aan werken, dunkt mij.
Spoorgebruik op die manier werkt meer spoorgebruik in de hand, en dat stompt inderdaad af, moet je naar scherpere sporen, naar langere sporen etc en het end is zoek.
Waarom reageerd het paard niet voldoende op beenhulp (zijn de ondersteunende hulpen wel aanwezig?)

Overigens krijg ik helaas standaard als antwoord op de vraag "waar zijn sporen voor"?: 1: om je hulpen te verduidelijken of 2: om je paard voorwaarts te rijden.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:26

Ik zie een spoor als een heel fijn penceel waarmee je hele fijne lijntjes kunt tekenen. Met een dikke kwast zul je nooit zulke fijne lijntjes kunnen tekenen, maar kun je wel goed grote vlakken inkleuren. Met dat kleine penseel moet je om hetzelfde grote vlak in te kleuren of heel veel streken neerzetten of heel hard op het perseel drukken waardoor alle haren uit elkaar gaan staan, waarna het perseel niet meer bruikbaar is voor het fijne werk.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 16-12-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:29

Kaka schreef:
Ik zie ene spoor als een heel fijn penceel waarmee je hele fijne lijntjes kunt tekenen.

...en dat geeft gelijk het vaardigheidsprobleem aan ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:36

Kaka schreef:
Ik zie een spoor als een heel fijn penceel waarmee je hele fijne lijntjes kunt tekenen. Met een dikke kwast zul je nooit zulke fijne lijntjes kunnen tekenen, maar kun je wel goed grote vlakken inkleuren. Met dat kleine penseel moet je om hetzelfde grote vlak in te kleuren of heel veel streken neerzetten of heel hard op het perseel drukken waardoor alle haren uit elkaar gaan staan, waarna het perseel niet meer bruikbaar is voor het fijne werk.

Ik vind een ijzeren pin, want dat is een spoor in wezen, niet echt te vergelijken met een penseel.

Waarom een ijzeren pin voor verfijning kan dat niet met een rubberen knopje :?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:27

Deze stelling moet denk ik genuanceerd worden, maar is deels wel juist. Een sporenpaar dient ter verfijning van de hulpen vanaf een bepaalde africhtingsgraad.
Aangezien sporen pas gebruikt dienen te worden, IMO, vanaf een africhtingsgraad waarbij problemen zoals in de beginpost aangegeven niet meer voorkomen, zou daar helemaal geen sprake van moeten zijn.

Ter illustratie, sporen zouden dus IMO niet gebruikt moeten worden als er nog problemen zijn bij het reageren op kuithulpen. Wanneer een combinatie zover is dat moeilijkere oefeningen en zijgangen worden gevraagd, in combinatie met verzameling, dan kan een sporenpaar correct gebruikt worden denk ik indien de ruiter daartoe in staat is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:53

Arabesk schreef:

Dat kan ook best.
Een hardrubber of hardplastic dopje is exact hetzelfde als een metalen dop. Záchtrubber heeft weer geen zin omdat je er niet lineair mee kan differentiëeren.
Je moet er geen negatiever asscociatie met metaal dan met hardrubber hebben.
Datzelfde vreemde effect speelt ook met metale roskam versus hardrubber roskam.

Let wel Arabesk; jíj hebt een negatieve associatie met sporen doordat je veel lomp gebruik ziet. Lomp gebruík :)*
Hoe stomper hoe minder je de sporen van lomp ziet.
Lompe gebruikers horen ook geen rubber dop te hebben, maar eerst correct te leren rijden.

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:55

Een spoor is een versterkende hulp en je gebruikt hem alleen daarvoor.
Het paard moet reageren op kuitdruk/verplaatsing (kan alleen als je een stil onderbeen hebt wat tegen het paard aan ligt). Geen reactie! Dan komt de versterkende hulp, de spoor in, om vervolgens weer op de kuit verder te gaan.
Je mag ook niet buitensporig zijn = met je buitenbeen een spoorhulp geven. Je mag je paard niet opzij prikken. Je buitenkuit waakt achter de singel en met je zit/gewichtshulp neem je je paard mee opzij.
Een spoor is dus eigenlijk meer van: luister naar mijn kuit, want anders.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:56

Oeffff.
´Luister naar mijn kuit of anders...´ Pijn. |(
Dat is 19de eeuws bruut Steinbrecht.
Bepaald niet verfijnd en nog minder diervriendelijk.

Ik weet het, zo werkt een bit ook maar ook dat is anno nu een NoNo.

mariskaaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:54

Arabesk schreef:
Kaka schreef:

Ik vind een ijzeren pin, want dat is een spoor in wezen, niet echt te vergelijken met een penseel.

je hebt gelijk,
wat is een spoor eigenlijk?
een ijzeren pin die je in de buik van je paard duwt. soms zelfs met wielen met kartelrandjes er aan!
naar mijn mening zijn sporen zielig,
ik vind dat je het gewoon met je kuit op moet lossen en dan evt. met een zweepje.
je zou maar zelf iedere keer een ijzeren pin in je zij gedauwt krijgen.
ook niet fijn lijkt mij.
daarom rij ik nooit met sporen. :D

een meisje bij ons op stal rijd met sporen van ong 2/3cm, en kan daar totaal niet mee omgaan.
paard doet zijn hoofd niet omlaag, zij geeft hem een flinke prik in zn buik, paard schiet vooruit en meisje trekt hem in ze bek omdat hij te hard gaat.
dan denk ik ; dit is toch alleen maar je paard verpesten?

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:30

Persoonlijk zie ik het nut van sporenn niet. Ik denk dat als een goed ingereden paard iets fout doet, het aan de ruiter ligt en ik vidn niet dat je dan meteen met ijzeren pinnen in zijn buik moet duwen. Er zijn natuurlijk ook paarden die het wél nodig hebben, dan heb ik geen bezwaar.

Ik kan er sowieso echt niet tegen als je jonge meiden (even oud als mij) met sporen in de maag van pony's of paarden zitten te duwen omdat het paard zijn hoofd omhoog houdt...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:45

Met een spoor kan je soms een duidelijk signaal geven. Duidelijker dan een dikke kuit. Soms is dat nodig als de oefeningen lastiger worden. Ruiters die hun paard afstompen met ruw spoorgebruik zijn m.i. dom want behalve het paard hebben ze vooral zichzelf ermee. Die wordt er namelijk niet alerter door uiteindelijk. Verder staat het super lelijk en omstanders worden er meestal ook niet vrolijker door.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:57

mariskaaa96 schreef:
ik vind dat je het gewoon met je kuit op moet lossen en dan evt. met een zweepje.

Wat ´op moet lossen´ ?

Een spoor of zweep is geen oplosmiddel. Je moet ze zien als verlengde vinger waarmee je lichte aanrakingssignalen kan geven.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:17

Huertecilla schreef:
mariskaaa96 schreef:

Wat ´op moet lossen´ ?

Een spoor of zweep is geen oplosmiddel. Je moet ze zien als verlengde vinger waarmee je lichte aanrakingssignalen kan geven.

Exáct! En dat is blijkbaar al een lang vergeten definitie van spoor/zweep….(helaas)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:27

Imago01 schreef:
Huertecilla schreef:

Exáct! En dat is blijkbaar al een lang vergeten definitie van spoor/zweep….(helaas)

Kennis/kunde/vaardigheid ....

Verder geldt dat wat men niet ziet er niet is; stompe sporen veroorzaken onderhuidse schade doch dat zie je niet zo.
Echt scherpe sporen trekken een kras bij de geringste onfijnheid.
Bot = vriendelijk gaat in de praktijk niet op bij sporen.
Letterlijk bot is figuurlijk bot in deze....

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:30

Huertecilla schreef:
Verfijnen in de zin van subtieler differentieëren wellicht?

Bij paardrijden geef je meer signalen dan vooruit-stop-achteruit-richting- welke gang.
Veel signalen zijn samengestelde signalen.

Wanneer je vrij exact bepaald gedrag wil van het paard zal je heel specifiek een (samengesteld) signaal moeten geven.
Dát signaal, waarmee je één gedrag vraagt en niets anders.

Om een signaal te kunnen waarnemen moet het gedifferentieerd zijn: waarneembaar als iets anders, als een bepaald signaal(onderdeel).
De variatie in drukgrootte en plaats is wat het paard waarneemt.

Met een kuit kan je slechts heel beperkt differentiëren.
De kuit een halve kuitdikte naar voren of twee keer zo hard drukken geeft bar weinig waarneembaar verschil voor het paard tegenover de ruis van de dynamiek van het rijden.
Je kan een spoor zien als een vinger aan je kuit. Die vinger heeft geen 30 maar sletchs één vierkante cm. raakvlak en raakt alleen als je signaleert.
Het 5 cm. verleggen is net als een geringe krachtvariatie héél goed als verschillend waarneembaar én onderscheidend van de ruis.
Je kan met een kuitvinger heel nauwkeurig signaalelementen geven = verfijnen.
Kracht in de orde van grootte van ´touch the skin´ is genoeg want een verschil ten opzichte van de ruis, dus waarneembaar door het paard.

Dat vrijwel geen ruiter de voor lage kracht en kleine variaties benodigde motoriek i.c.m .onafhankelijke zit heeft is heel wat anders.
Dat er maar weinig ruiters zó vaardig zijn dat ze daadwerkelijk de communicatie kúnnen verfijnen is een vaardigheidsprobleem.
Ja, de meeste ruiters gebruiken sporen lomp en stompen hun paard af.
Het ís echter een instrument waarmee je heel nauwkeurig gedifferentiëerde signalen kán geven als je die vaardigheid hebt.

Het gebeurt niet vaak dat ik dit kan zeggen :+ maar ik ben het eigenlijk helemaal met Huertecilla eens.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:46

Sporen werken scherper in, dus je kunt minder opvallend (fijner en "lichter") inwerken om hetzelfde resultaat te krijgen. Uiteindelijk moet je je hulpengeving zo kunnen verfijnen dat je ze alleen in bijzondere gevallen nodig hebt zoals bijvoorbeeld bij een correctie of bij het aanleren van een moeilijke of nieuwe oefening. Dit vergt veel oefening en consequent rijden van de ruiter. Een spoor (ook zweep) kun je gebruiken om je paard te leren voor een lichte druk van je been te reageren. Uiteindelijk heb je de spoor niet of nauwelijks meer nodig. Zo doe ik het tenminste en dat werkt voor mij.

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:05

ik denk dat het een combinatie is van de beschrijving van huertacilla en TipPost19, dus verfijning in hulp én correctie om afstomping te voorkómen!
edit: én vur

Als je de spoor gebruikt als correctie op het moment dat het paard onvoldoende alert reageert, kan je hem de rest van je training ook eraf houden. (juist niet afstompen dus!)

Ik vind het zieliger wanneer mensen een uur lang tegen het paard 'schoppen', dan wanneer het paard respect heeft voor de kuit (anders komt de spoor) en dus op lichte kuit druk te rijden is.
Ter vergelijking: ik rijd normaal met sporen (maar kom er dus amper aan). Maar als ik erop stap zonder sporen reageert hij ook goed. Maar op het moment dat je een keer moet 'doordrukken' heb je gewoon zonder spoor te weinig in te brengen.

Ben me wel bewust dat helaas niet iedereen de controle heeft over lichaam en geest om zo bewust er mee om te gaan, terwijl ik wel vind dat je als ruiter de verantwoordelijkheid hebt om je te verdiepen in het paardrijden.

(trouwens waar spoor staat hierboven kan je m.i. ook zweep lezen)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:39

umiroc schreef:
ik denk dat het een combinatie is van de beschrijving van huertacilla en TipPost19, dus verfijning in hulp én correctie om afstomping te voorkómen!

Als je de spoor gebruikt als correctie op het moment dat het paard onvoldoende alert reageert, kan je hem de rest van je training ook eraf houden. (juist niet afstompen dus!)

Dat is volgens de wet dierenmishandeling :)*

Een uiting van gebrek aan kennis/kunde&ervaring.

Beloon je paard voor wat je wil, beloon met iets speciaals voor de jackpot-momenten en het blijft ook bij de les; zonder mishandeling.

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:34

Huertecilla schreef:
umiroc schreef:

Dat is volgens de wet dierenmishandeling :)*

Een uiting van gebrek aan kennis/kunde&ervaring.

Beloon je paard voor wat je wil, beloon met iets speciaals voor de jackpot-momenten en het blijft ook bij de les; zonder mishandeling.

Ho! dat vind ik wel een vervelende interpretatie van wat ik net heb getypt... ;(
Dierenmishandeling? ik heb het niet over het ruw erin rammen van de spoor hoor! Maar kuitdruk - geen reactie - spoor (maar dit moetje echt niet zien als een lompe schop!) als hij daar dan goed op reageert volgt uiteraard de beloning.
Dat resulteert in een paard wat licht aan de hulpen is.

Als je het hebt over afreageren omdat je je zin niet krijgt, zou je gelijk hebben, maar daar heb ik het niet over...

edit: Het is belangrijk om je te verdiepen in het paard en ervoor te zorgen dat je samen plezier hebt aan het rijden. Daarbij hoort inderdaad vooral positieve bevestiging! die krijgt hij dus direct na zijn goede reactie op het been.
Dat is voor mij een automatische reactie vandaar dat ik dat er niet bij getypt heb.
Ik ben juist erg bezig met het belonen van een goede reactie en op die manier motiveren van m'n paard. Je moet juist zorgen dat een paard allemaal goede ervaringen opdoet. In mijn verhaal is dus die correctie géén afstraffing, maar een versterking van de hulp gevold door een beloning van goed gedrag...
Moet me wat beter realiseren dat je dat niet vanaf een computerscherm kan zien...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:37

umiroc schreef:
edit: Het is belangrijk om je te verdiepen in het paard en ervoor te zorgen dat je samen plezier hebt aan het rijden. Daarbij hoort inderdaad vooral positieve bevestiging! die krijgt hij dus direct na zijn goede reactie op het been.
Dat is voor mij een automatische reactie vandaar dat ik dat er niet bij getypt heb.
Ik ben juist erg bezig met het belonen van een goede reactie en op die manier motiveren van m'n paard. Je moet juist zorgen dat een paard allemaal goede ervaringen opdoet. In mijn verhaal is dus die correctie géén afstraffing, maar een versterking van de hulp gevold door een beloning van goed gedrag...
Moet me wat beter realiseren dat je dat niet vanaf een computerscherm kan zien...

Even ter verduidelijking.
Wat is de beloning als jouw paard goed reageert op het been?
Minder druk? Dat is dan belonen door R-, wegnemen van iets onprettigs.
Positief belonen is R+, iets ontVANGen.

In jouw verhaal is correctie WEL afstraffing. Namelijk P+ , meer van het onprettige spoordruk, bij niet luisteren.
Jij VINDT het geen afstraffen omdat jij VINDT dat het geen pijn doet. Dat is 2 keer subjectief en 1 keer gewoon incorrect; iets onprettigs toevoegen = straf = P+.
Lees anders de uitleg op mijn site.

Overdenk:
- Of dat nu pijn doet of niet is het toch straf.
- Of het pijn doet bepaal jij niet, maar het paard! Al eens geMETEN??? hoeveek kracht je met de spoor op de buikwand uitoefend? Met diezelfde kracht al eens diezelfde spoor op jouw eigen gespannen buikwand gezet?