Dressuur hulp??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FemkeRoosje

Dressuur hulp??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:29

Ik huur een ongeveer 12 jarige ruin.
Ik rijd nu 2 jaar en heb 2 jaar les.
Alleen hij is nog al lomp en hij kan de wel een paar dresuur oefeningen(niet allemaal hoor hij kan wijken, stelling lopen, en nog wel iets maar kom er nu even niet op ) wel alleen het ziet er niet uit!
Aan de teugel kan die niet (had ik al een berichtje gezet en kreeg daar heel handige tips!)
Dit waren ze:

Je bent dus nu aan de voorkant aan het proberen om hem aan de teugel te krijgen.
Misschien heb je het al eens gehoord of gelezen dat je "van achter naar voren moet rijden"?
Dus om je pony aan de teugel te kunnen rijden moet je beginnen met de achterkant van je pony.

Eerst moet je pony actief worden. Actief is niet hard rennen.
Je pony moet moet zeer snel reageren op jouw lichte beendruk (goed aan het been zijn) én (daardoor)zijn achterbenen goed ver onder zijn buik zetten .
Als die achterbenen goed onder zijn buik komen, wordt automatisch zijn rug boller.
Dáár draait het om. Als hij zijn rug goed gebruikt, kan jij makkelijker zitten en wordt zijn rug ook minder belast.(dat is het doel)

Wanneer zijn rug bol is, is het ook makkelijker en prettiger om zijn hals ook rond te maken (dat is dus het resultaat ipv het doel).
Als jij rechtop blijft zitten, goed met de beweging mee gaat en de teugeldruk bij elke stap toch hetzelfde weet te houden, zal je pony ook met zijn hoofd zakken.
Denk eraan dat je met 2 teugels moet sturen. - eerst stelling vragen als je van de hoefslag af wilt én dan laat je de pony van de hoefslag gaan door iets meer je buitenteugel (en buitenbeen) te gebruiken en begeleid je hem bijv de volte in. Veel mensen doen teveel met hun binnenhand waardoor ze hun paard juist in de weg zitten.

ga dus niet aan de voorkant plukken, want dat is idd in de krul trekken of zagen.

Hopelijk is het nu wat duidelijker?

Maar ik wil nu eigenlijk wel dingen hoe ik het beter kan doen en hoe ik kan zorgen dat ie het mischien beter kan waar ik aan kan werken enzevoort.
Ik heb een filmpje is wel van een tijdje geleden dit is de link:
http://www.myvideo.nl/watch/7166403
Er is wel eerst reclame kreeg ik niet weg!

XXX Femke

lief_heksje

Re: Dressuur hulp??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:10

Ik denk dat het belangrijkste als je meer wilt bereiken met het paardje dat je dan toch les moet nemen.
Ik vind het zelf erg lastig om aan de hand van een filmpje adviezen te geven (bovendien doet mijn internet raar en kan ik daarom op dit moment het filmpje niet zien) maar een instructrice kan direct inspringen op dingen die je anders of beter kan doen en daardoor kan je dat ook makkelijk oppakken. Anders zit je op je paard te denken "hoe hadden ze dat nou ook al weer gezegd op bokt"?
Altijd belangrijk, maar ook wel bekend bij jou denk ik, zorg dat je je paard goed warm en los rijd, dus veel voltes, slangenvoltes, 8tjes en dat soort dingen.

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:39

Eerst eens les nemen, daar begin je mee ;) En pas als je bovenstaande tips in orde hebt, kun je echt verder gaan, als dit niet in orde is, wordt het alleen maar moeilijker om je paard mooi nageeflijk te laten lopen ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:30

Ik zou goed les nemen waarin je leert je paard recht te maken, goed actief aan je been te krijgen en te gymnastiseren zodat het makkelijker wordt voor zijn lijf om nageeflijk te lopen.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 11:01

Hij houdt ook nogal van sneeuw!
En is daar een beetje heel erg blij mee, hij wil dan gaan rennen en dan gaat hij echt bijna onderuit en ik houd hem echt niet.
Heeft iemand hier ook nog tips voor?

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:15

FemkeRoosje schreef:
Hij houdt ook nogal van sneeuw!
En is daar een beetje heel erg blij mee, hij wil dan gaan rennen en dan gaat hij echt bijna onderuit en ik houd hem echt niet.
Heeft iemand hier ook nog tips voor?

voor allebei is les het slimste ;)
de tips die je in het vorige topic hebt gekregen (wat ik er zo uit op maak) vind ik erg goed uit en ook goed uitgelegd :))
ik snap niet zo goed wat je wilt weten? maar het beste is zoals diegene toen aan heeft gegeven eerst met de basis te beginnen als je dat hebt pas te gaan beginnen met middendraf wijken etc. ;)

DON__RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:01

Als je iets wilt bereiken zul je indd les moeten nemen, niemand leert vanzelf (of niet zo snel) (:)

zongrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:08

inderdaat gwoon les nemen zals hier al word gezegt
en veel ofennen

voor het wandelen aan de hand
wil hij te snel dan trek je even aan de lijn
een klijne op houding
blijfd hij doorgaan zet je hem stil
vraagt zijn aandagt en loopt verder
gaat hij dan nog door
zet je hem stil laat hem een paar pasen agteruitlopen
als je lang genoeg door gaat met dit consuqwent te doen
dan vind hij het vanzelf niet leuk meer om te drammen en dan loopt hij rustig mee

ik heb het ook gehad met mijn jaarling en hiermee heb ik haar gedram er ook uit gekregen

succes