HELP ME!! Paard struikeld!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fedede5991

HELP ME!! Paard struikeld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:08

Paardje van 19jaar struikeld steeds alleen in de draf. Wie weet hoe dit kan komen en of ik er mischien ook iets aan kan doen. Het is pas een maandje terug begonnen. Hij loopt altijd al met de achterbenen hoefje voor hoefje(zet de ene voet bijne recht voor de andere voet). Hier hebben we nooit problemen mee gehad maar sinds kort begint hij te struikelen alleen met de voorbenen en alleen in draf!

Wie weet waar dit van kan komen?! Of heb je mischien nuttige tips? alsjebliefd help me!

Alvast bedankt.
Groetjes Rebekka

laliz

Re: HELP ME!! Paard struikeld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:11

Goed onderhouden hoeven? Rij je goed voorwaarts? Is de bodem goed? Zo ja, kan je er wellicht even een hoefsmid of dierenarts naar laten kijken.

fedede5991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:17

Lizzle schreef:
Goed onderhouden hoeven? Rij je goed voorwaarts? Is de bodem goed? Zo ja, kan je er wellicht even een hoefsmid of dierenarts naar laten kijken.

De hoefsmid komt ongeveer om de 8 weken, die ziet niets anders aan hem.
Hij is een goed pittig beestje en rijd altijd stevig door.
We rijden nu eigenlijk niet meer in de bak(bevroren) dus we rijden buitenritten de grond waar we dan op rijden is ongeveer evenhard als een binnebak.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:22

daar het pas sins kort is weet ik het ook niet maar misschien heeft hij pijn ergens? of probeer eens met drafbalken (al doe je het ergens waar geen auto's komen buiten, miss let hij gewoon niet meer zo op...

ik weet dat mn dravertje ook struikelt voor in galop..en soms als hij te snel wil struikelt hij ook achter in galop, ik heb geen balken of iets wat ervoor zou kunnen dienen, ben zelf nog opzoek naar een betaalbare optie

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:25

Artrose? Slijtage? Ik denk dat een DA een betere diagnose kan stellen dan wij op bokt hier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:03

fedede5991 schreef:
Lizzle schreef:

De hoefsmid komt ongeveer om de 8 weken, die ziet niets anders aan hem.
Hij is een goed pittig beestje en rijd altijd stevig door.
We rijden nu eigenlijk niet meer in de bak(bevroren) dus we rijden buitenritten de grond waar we dan op rijden is ongeveer evenhard als een binnebak.

Ja, maar ook langs achter? Want als je 'stevig doorrijdt' terwijl je pony op de voorhand loopt, heb je juist meer kans op struikelen. Je zou balkjes kunnen lopen, je pony actief houden en eventueel zorgen voor wat meer oprichting. Dan zou het vrijwel onmogelijk moeten zijn dat ze struikelt ;)

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:11

Indd wat bovenstaande zegt is waar. Misschien kan je hem ook na laten kijken door de DA?
Succes ermee.

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:27

Ik zou niet meteen een dierenarts er bijroepen, ik denk dat het ook deels komt doordat het niet juist gereden is/word. Als jij ervoor gaat zorgen dat de achterhand er lekker onder komt, en dat ie echt zichzelf gaat dragen en helemaal op eigen benen gaat lopen, dan komt het vanzelf goed. Waarschijnlijk is die nu gewoon teveel op de voorhand en teveel van jou afhankelijk en loopt ie dus niet echt op zijn eigen benen. Lekker doortrainen, veel oprichten, keertje longeren met pessoa zodat de achterhand er wel onder moet komen, dan komt t vast wel goed! Succes!

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:02

Heb je wel genoeg druk op de teugels, had een kennis met een pony, was al wat ouder dat wel, maar als hij niet genoeg druk had op de teugels struikelde het paard ook..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:07

Het kan ook komen door verbening van het hoefkraakbeen. Dan krijgen ze minder 'gevoel in de voeten'.
Een kwaal die veel voorkomt bij oudere paarden.
Op zich hoeft dat niet heel ernstig te zijn, maar het vergt wel een kritische blik op de stand van de voeten (iets kortere toon helpt)
Als het ernstig is, is het natuurlijk wel een reden om te stoppen (hoefbeen kan poreus worden). Dat kun je laten onderzoeken door een DA. Als het paard aan beide benen problemen heeft, loopt deze niet kreupel, maar heeft wel pijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:09

Sammetje_ schreef:
Artrose? Slijtage? Ik denk dat een DA een betere diagnose kan stellen dan wij op bokt hier :)

Dat denk ik helaas ook, gezien zijn leeftijd en het feit dat ze er voorheen nooit last van hebben gehad (rijtechnisch gezien kan het dus niet zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:18

Met 19 jaar zou dat nog vrij jong zijn? :)
Maar idd, zie nu pas dat het nog niet lang is.
Dan even de DA erbij ;)

Janneke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:12

ik heb ook een fjord die stuikelt ook altijd
maar dan moet je hem een beetje laten door lopen (dat help bij mijn pony wel) suc6

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:34

Het kan inderdaad verschillende redenen hebben: Het paard struikeld omdat hij te weinig voorwaarts is, het kan door de ondergrond komen maar het kan ook medisch zijn. Eerst je paardje dus even goed na laten kijken ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:39

Vermits je al zei dat hij zijn voetjes voor elkaar zet, vermoed ik dat hij gewoon een bodemnauwe stand heeft, da's een conformatie probleem, dit wil niet zeggen dat je er niks mee kan doen maar een sportpaard zal het zo nooit kunnen worden.
Mssn de vraag ook extra aan de hoefsmid voorleggen, soms kan een breack-over (roll-over) ijzer wel eens helpen.

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:05

Misschien heeft je paard pijn, in zijn hoeven of rug. Zo niet, dan zou ik zeggen dat je niet genoeg voorwaarts loopt. Kijk naar de bodem, geen kuilen of iets dergelijks? Als je in een andere bak kan lopen, kijk of het dan net zo is.

Lisa_Poetin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:35

Ik weet niet of het iets is.
Maar een paardje bij mij op stal heeft dat ook.
De eigenaren zijn er mee naar de fysiotherapeut geweest, en het gaat nu goed. ;)

Misschien kun je het ook proberen,
maar dat hoeft niet hoor.
Die keuze is helemaal aan jou. :o

_L0ura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 09:38

je laat best eens de dierenarts er naar kijken
het paardje is al niet meer van de jongste en waarschijnlijk
zijn botjes ook niet