brand los!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MarcR schreef:Er zijn maar twee soorten trainingsmethodes : goede en slechte.
Goede trainingsmethodes = deze waarbij het welzijn van het paard op de eerste plaats komt.
Slechte trainingsmethodes = deze waarbij alle andere motieven op de eerste plaats komen.
Kadankovitch schreef:Geachte MarcR,
Ook ik ben het met uw stelling eens. Zeker op het eerste oog lijkt die geheel juist. MAAR in uw stelling is het 'oogmerk', het doel, de opzet van de ruiter bepalend voor goed en slecht . Dat is wat mij stoort.
Maar het rijden van iemand slecht als het paard er wel bij vaart, tevreden, gelukkig en in goede conditie is, terwijl het de ruiter vooral te doen is om zijn/haar ijdelheid? Slechte vraag? Misschien wel: Dan anders Hoe is de trainingsmethode te beoordelen van iemand (laten we dat omwille van de discussie nu een aannemen), waarbij ongetwijfeld "het welzijn van het paard op de eerste plaats komt." Maar het effect van die methode juist een tegenovergesteld resultaat heeft. Omdat bijvoorbeeld menverschillende voorstellingen heeft van het welzijn van het paard, omdat niet alle paarden even gunstig reageren op een bepaalde methode.
Kortom, ofschoon ik veel sympathie heb voor U stelling, vind ik het iets te gemakkelijk, te kort door de bocht. Ik heb teveel goedbedoelende mensen gezien, die naar U definitie, trainingsmethoden gebruikten die op het paard verkeert uitwerkte. En de feitelijk praktijk is toch voor het betroffen paard dat telt, niet of het voornemen goed bedoeld was.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch
Sjonniej schreef:Ik denk dat er net zoveel trainingsmethoden als ruiters zijn.