Paard "onttrekt" zich aan ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emajeur

Paard "onttrekt" zich aan ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:58

De 6 jarige die ik rijd, heeft er een handje van om af en toe tijdens het rijden z'n hoofd omhoog te gooien. (dit is niet altijd het geval, maar hij heeft zo z'n periodes)
Volgens de instructrice waar ik les van heb betekent dat, dat hij zich "onttrekt" aan mij en is hij niet gefocust op de ruiter die er op zit.
Nu is dit leuke ding (helaas) een manegepaard, en wordt niet alleen door mij gereden. Op stal en buiten stal is het een ontzettende knuffel, en juist wel heel erg gericht op mij..

Ik vraag mij af, hoe krijg ik hem meer gericht op mij en wat ik wil tijdens de les? Ik zet hem wel aan het werk, veel tempowisselingen, figuren, schijnovergangen, wijken, schouderbinnenwaarts, hij is voorwaarts en attent op de hulpen.

Afgezien van het opgooien van zijn hoofd is het een onwijs brave vent, weinig ondeugd.

Ideeën, op/aanmerkingen iemand? (:)

EllyC

Re: Paard "onttrekt" zich aan ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:02

het eerste wat in me opkomt
Ruiter laat paard zich ontrekken.

Met een manegepaard is het natuurlijk moeilijker maar ook hier geldt voor dat enen uur dat jij erop rijdt, consequent, consequent en nog eens consequent zijn.
Wellicht dat het paard het even moeilijk vindt en daarom zijn hoofd omhoog gooit. Aan jou om dan gelijk (nog liever daarvoor) actie te ondernemen. Uiteindelijk moet de juiste training er dan voor zorgen dat de spieren worden opgerekt, de conditie wordt verbeterd waardoor hij minder moelijkheden krijgt met deze fase van de africhting.

Emajeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:24

jury schreef:
het eerste wat in me opkomt
Ruiter laat paard zich ontrekken.

Met een manegepaard is het natuurlijk moeilijker maar ook hier geldt voor dat enen uur dat jij erop rijdt, consequent, consequent en nog eens consequent zijn.
Wellicht dat het paard het even moeilijk vindt en daarom zijn hoofd omhoog gooit. Aan jou om dan gelijk (nog liever daarvoor) actie te ondernemen. Uiteindelijk moet de juiste training er dan voor zorgen dat de spieren worden opgerekt, de conditie wordt verbeterd waardoor hij minder moelijkheden krijgt met deze fase van de africhting.

Bedankt voor je reactie!

Misschien helpt het om er wel even bij te zeggen dat ik van mening ben dat dit paard niet goed ingereden is voordat hij is ingezet met lessen. Hij heeft moeite met balans in de galop en wanneer hij aanvoelt dat de galop er aan komt of als er meer paarden galopperen in de bak, pakt hij het bit ook vast en wordt zo strak als een plank.
Op zo'n moment neem ik hem juist weer terug en rij ik weer (schijn) overgangen, draf, stap en figuren en vooral voltes zodat die spanning in z'n lijf weer afneemt.

Ik vind het erg lastig om in dat ene uurtje meer ontspanning in z'n lijf/kaken te krijgen.
Ik vertrouw dit paard, en heb geen angst of spanning, probeer ook zo veel mogelijk aan m'n eigen houding te werken zodat ik hem niet belemmer met mijn eigen lijf.

Persevero

Re: Paard "onttrekt" zich aan ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:40

ben bang dat het nooit gaat lukken zolang er anderen op zitten die dit weer verknallen. je bent goed bezig maar het had je eigen paard moeten zijn

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:18

Als hij aan de hand wel op je gericht is en onder het zadel goed aan de hulp is lijkt het me niet waarschijnlijk dat het een teken van geen aandacht is.
Helpt een kleine ophouding en vooruit rijden niet?
Het zou ook een lichamelijk probleem kunnen zijn.

Succes!