Ik rij nu 7 maanden op een friezenstal. Daar ben ik dus voor het eerst op een paard gestapt. Nu is het dat ik vooral veel aan de galop werk. Want het rare is, dat als ik onverwacht in galop aanspring met het paard (door schrikreactie of weet ik wat), ik de galop netjes uit kan zitten, zonder dat ik een kilometer het zadel uitkom. Ik kan haar dan ook gewoon netjes terug pakken naar draf, en ik kan dan fatsoenlijk sturen. Het gekke is, dat als ik in de hoek van de bak aanspring. En het is de bedoeling om te galopperen, vind ik het veel moeilijker. Het doorzitten kan ik wel. Want ik kan gewoon in draf doorzitten. Maar op een of andere manier lijken mijn benen op dat moment een eigen leven te lijden waardoor ik niet kan sturen met mijn benen, en ik een kilometer het zadel uit kom.
Waar kan dat door komen? Want ik heb al meerdere malen bewezen dat ik zeker kan galopperen, sturen en terug nemen. Maar op een of andere manier alleen als het onverwacht is door schrikreactie of dergelijke.
Ik denk dat jij een stuk spanning in je lijf opbouwt op het moment dat je weet dat je gaat galopperen.
Als je "zomaar" aangaloppeert, en je hebt je er niet op voorbereid, blijft je lichaam ontspannen, en daardoor kun je de galop ook fijn uitzitten. Blijkbaar vind je de galop dan ergens toch heel spannend (misschien omdat je de controle verliest?), en zou ik je willen adviseren om daar iets mee te gaan doen. Doe dat wel met een goede instructeur, en leg ook goed uit wat je probleem is. Misschien is Centered Riding iets voor je, je wordt daarmee heel bewust van je lichaam en wat het doet
Ik denk hetzelfde als wat Yamcha zegt. Is er geen fijn te longeren en galoperend paard op stal waarop je enkele zitlessen kan nemen? Zonder beugels zonder teugels, alleen maar bezig zijn met ontspannen en meegaan in de beweging van het paard. Je hoeft je op deze manier niet te concrentreren op het paard en de hulpen want dat doet de longeur, jij hoeft dan alleen maar te zitten.
Probeer eens, ipv het paard gecontroleerd aan te laten springen, het dier vanuit een versnelde draf in galop te laten vallen? Dan is de overgang naar de galop ook vlakker en makkelijker uit te zitten.
En ik ga mee met het advies om zitlessen te nemen.
Dat komt omdat als het paard schrikt, hij automatisch vlugger van achter wordt en z'n achterbenen meer onderbrengt waardoor hij makkelijker te zitten is. Als je hem een beetje uit elkaar laat lopen is hij natuurlijk veel moeilijker te zitten.
Zitlessen zijn nooit verkeerd natuurlijk. Daarnaast zou ik gaan werken aan het vlugger maken van het paard.
Nu in de wintermaanden springt het paard makkelijker aan in de galop, dat valt al flink mee. Eerst vond ze het behoorlijk moeilijk om aan te springen in galop, en was het voor mij moeilijker om te blijven zitten omdat ze in de galop dook en dan verder in draf door ging.
Ik heb het met mijn instructrice er over gehad. Ze zei dat ik niet zo ver uit het zadel kom als dat het voor mij voelt. Ze vond dat ik op de friese merrie waar ik op rij juist goed zit. Ze zei dat het gevoel met de controle over mijn benen etc nog moet komen. Ik mag binnenkort op een andere friese merrie een zitles nemen. Zij gooit minder hoog op. Daardoor is zij makkelijker uit te zitten.
Jij hebt zélf het gevoel dat het niet lekker gaat, het bewust aanspringen in de galop, ga toch zitlessen nemen bij iemand die daar verstand van heeft. Je neemt binnenkort een zitles, maar een zitles is niet voldoende, ik zou er toch minimaal 5 adviseren. Voordat je 'nieuwe' zit routine is, heb je echt meer tijd nodig als een uurtje.