Arilla(draver)@ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Arilla(draver)@ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 00:15

Tja zo eigenwijs als ik ben maar toch zo trots als een pauw wil ik toch een topic van ons plaatsen, en alle leuke en minder leuke kritiek over me heen laten gaan :o

allereerst even een achtergrond verhaaltje, en vraag ook vriendelijk NIET te reageren als je het niet gelezen hebt :)

Arilla is een 10 jarige dravers merrie, die de tolt/telgang beheerst.
zei is van 2 meiden van een jaar of 14 geweest die dressuur matig nooit wat met haar hebben gedaan.
het was buiten rijden en crossen crossen crossen.
hun hebben de tolt/telgnag er ook vakkundig in getrapt en hebben er nooit bij sti gestaan dat je hier in de toekomst best eens problemen mee kan krijgen als je het niet goed aanleerd.
ik heb haar gekocht via een tussenpersoon, en viel mijn oog dan ook niet direct op haar ( door haar achtergrond en mijn ervaring )
Toch gaan proefrijden en besloot de uitdaging toch aan te gaan.

ik ben gelijk opzoek gegaan naar een instructrice die ervaring heeft met toltende dravers en die heb ik gevonden *\o/*
Zietje op bokt heeft me nu 1 les gegeven en daar ben ik afgelopen 2 weken mee bezig geweest en woensdag komt ze weer :)

arilla kon dus wel draven, maar haar tweede gang was duidelijk die tolt.
we zijn nu bezig dit eruit te rijden en de draf weer 2e gang maken.
linksom gaat nu heel goed ze draaft heel makkelijk weg alleen rechtsom heeft ze er vreselijk veel moeite mee, maar het is gelukt *\o/*

* ja ik val naar voren, probeer hier aan te werken.
* haar tempo licht boven het gemiddelde.
* ik doe niets aan haar hals hoofdhouding.
* mijn houding is bar slecht en ben hiervan op de hoogte :)
* cap is eigen risico hoef hier dan ook geen commentaar op :)

verder tips foefjes etc is welkom mits opbouwend :)

de foto's :

Afbeelding
even lekker stappen, helaas maar 1 foto van deze kant de ander heb ik niet wel gedaan natuurlijk :)

Afbeelding
drafje linksm ik mag wat meer in het midden van mn zadel gaan zitten, en mn handen meer dragen ( ben liever lui dan moe :o )

Afbeelding
Nog een rustig drafje ( voor haar doen rustig ) * weer het duikel effect *

Afbeelding

Afbeelding
En jahwel het drafje rechtsom :+: *\o/* ( daar snapt ze helemaal niks van haha ) mn handen veelte wijdt uitelkaar.

LET OP: wij zijn nu pas 3 weken bezig, arilla is 8 maanden drachtig, en niets moet, alles mag :)
ik ga haar verder oppakken als het veulentje er strax van af is :)

Helina0611

Re: Arilla(draver)@ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:26

leuk beestje :D

Het rijden ziet er vriendelijk uit!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:32

Leuk project!
Je houding is niet zo bar slecht hoor ;)
Je mag je voeten wel iets meer naar achter leggen dan kan je er beter op steunen (en haar daarmee ontlasten).
Handen idd wat hoger.
Dat je ze wijd hebt is nog niet eens zo erg, zo rij ik mijn merrie ook als ik haar corrigerend rij :).
Fijn om te zien dat je niet bezig bent met dat hoofd en de hals houding! Dat komt idd vanzelf wel als je de gangen hebt gescheiden en ze haar rug loslaat :)
Ben benieuwd hoe het er na een paar lesjes uit gaat zien! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 07:32

ik vind het ook wel mee vallen hoor je houding. van mij zouden je teugels veel langer mogen. En meer terug rijden en sturen op je zit.
want als je haar nu terug rijd op je hand heb je straks het ene probleem opgelost en er weer een ander probleem bij(een paard die kei hard in zijn bek is)

verder ziet het er wel erg vriendelijk uit.
en ben ik erg benieuwd hoe het er over 3of 4 weken uit ziet

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:01

Ziet er vriendelijk uit!

Wat Nina_roosje al zei, teugels veel langer houden.
Mijn 3 jarige merrie (ook een draver) heeft ook erg veel moeite met het rijden. Ze vind het moeilijk balans te houden en een vast tempo te lopen. Het liefst wil mevrouw de bak door crossen, aangezien dat makkelijker is voor haar.
Ik laat haar dan helemaal los van voren, iets wat zij absoluut niet snapt. En met mijn houding rij ik haar terug in tempo, als ik wil kan ik haar laten stappen.
Dit pakt ze erg goed op en beetje bij beetje gaat het steeds beter.
Op goede dagen, waar ze wel regelmatig loopt neem ik de teugels wel meer op maat, gaat ze drammen laat ik haar weer los.
Misschien dat het bij jou ook helpt.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:19

Even off topic, wat lijkt je draver op mijn mini draver van 1,50! :D Erg leuk!
Gaat vast goed komen met jullie.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:13

Wat een leuke draver, Mijn draver kan ook de tolt, maar doet dit gelukkig alleen bij erg veel stress, misschien kom je later nog wel zo ver als dat wij nu zijn;) het is een leuk beestje, heeft ze ook op de baan gelopen?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:56

Je hebt een hele mooie draver.
Voor een paar jaar geleden was ik ook een trotse eigenaar van zo'n lieve beestje.
Hij kwam rechtstreeks van de ren baan en deed niets liever dan crossen.
Ik vind het heel goed dat je les neemt en niet alleen gaat martelen, het is zo fijn als iemand je op dingen kan wijzen die je zelf niet ziet.
Verder vind ik de foto's er goed uitzien, het meeste geef je zelf al aan. De houding is een kwestie van tijd. Als je eenmaal aan elkaar gewend bent kun je er zonder zadel nog op rijden en zal je niet voorover vallen. Ook kan je met je zit en houding heel goed het tempo bepalen.
Heel veel succes samen.

MARGoogle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:11

je zit heel mooi op het paardje :)
zoals ik het verhaal hoor vind ik dat ze een grote sprong heeft gemaakt ! nu al zo "rustig' drafen.
proficiat ! :)
(probeer er soms op te letten dat je je hielen naar beneden moet krijgen maar voor de rest heel mooi !

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:20

Heee,

wat mij meteen opvalt is dat de stap een beetje kort is, probeer eens met balkjes die een beetje ruimer te krijgen. (kan ook liggen aan de foto hoor !)
je moet (zoals je zelf ook al zei) je kontje meer in het midden van het zadel zien te krijgen.
Zoals je al zei doe je nog niets aan zn hoofd houding, ik begrijp dat je eerst bezig wilt met de draf, maar mijn eerste pony kon ook de tolt en de telgang en die hebben we dus mede door dat we hem nageeflijk, dus over de rug reden, afgeleerd. Het wordt als hij nageeflijker loopt moeilijker om de slechte gangen in zn geval te doen! Veel succes! *D

Ik hoop dat ik je niet heb af zitten kraken, het is niet zo bedoeld! :(:)

Fijne kerssssst (:)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:35

johanna_ schreef:
Even off topic, wat lijkt je draver op mijn mini draver van 1,50! :D Erg leuk!
Gaat vast goed komen met jullie.

de mijne is ook maar 1.52 hihi :o
even reactie in het algemeen voor de rest :o

de teugels langer deed ik hiervoor dus wel,, en kreeg de tip mijn teugels iets korter te nemen.
dit heb ik gedaan en zie het resultaat paard volledig tegen de hand in.
de teugels gaan dus mooi weer los ( fijn dat jullie het gelijk zien is voor mij weer een schop onder mijn kont hihi :o )

mijn houding ja ik ben wel wat meer van mezelf gewed vandaar dat ik hem hier niet goed vindt :o

aan de teugelrijden is bij haar niet aan de orde dan schiet zei volledig in de stress en gaat juist tolten even goed bedankt voor de tip voor het zelfde geld was het nog niet geprobeerd..

ik dank jullie vriendelijk voor het super commentaar +:)+
ik was even bang voor een hoop slecht commentaar omdat er ophet plaatje geen in de krul getrokken paard stond :')
* als jullie begrijpen wat ik bedoel :)) *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:47

vooral los laten is het belangrijkste in dit soort gevallen! super dat je daar weer mee bezig gaat!

Verder kan ik je ook aanraden om te gaan grond werken. Dit heeft bij mijn draver super veel opgeleverd! mijn draver is welleenswaar al op een hoger "niveau" maar van grond werken word hij super los in zijn lijf. Gaat mooi over de rug stappen. en krijgt hij mooie lange passen!

op http://www.paardenbegrijpen.nl/ staat veel info en op www.hippike.nl als je dan op het E book klikt krijg je ook een hoop info over longeren en grondwerk.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 22:48

bedankt nini_roosje, ik ga even een kijkje nemen :j

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:06

Ik ga met Nini_roosje mee! Aanrader! :)