met de tenen naar buiten rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swe3tnesS1

met de tenen naar buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:48

Ik rij constant met mijn tenen erg naar buiten en dan steek ik mijn benen automatisch te ver naar voren.
Zijn hier ook truucjes voor om het zo snel mogelijk af te leren?

Grapjasjes12

Re: met de tenen naar buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 02:32

Tja, ik neem aan dat je een meisje/vrouw bent? Vrouwen zijn nou eenmaal anders gebouwd dan mannen, voor de meeste vrouwen is het erg onnatuurlijk om met de tenen kaarsrecht naar voren te rijden, dat zou alleen maar gespannen benen opleveren en dat is nou juist niet de bedoeling. Als het heeeeel erg is, kun je je been vanaf je heup naar binnen toe draaien, weet het ook niet anders uit te leggen zonder het voor te doen.

De benen naar voren steken, daar zijn wel wat truucjes voor. Allereerst kun je in de verlichte zit gaan, dan moet je je onderbenen naar achterbrengen en je bovenlichaam naar voren/beneden, anders raak je uit balans. Als je dat onder de knie hebt, kun je langzaam terugzakken in het zadel en daarbij hou je je benen in dezelfde stand. Probeer dat zo te houden. Zegt je instructeur dat je je benen weer naar voren steekt, ga je weer in de verlichte zit enz enz.

Probeer 'actief' te gaan zitten. Als ik zie dat mensen hun benen naar voren steken heb ik het idee dat ze een beetje passief op hun paard zitten. Kijk ook in de spiegels van de bak (als je die hebt).

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:55

Je kan strotouwtjes gebruiken. Daarmee maak je je voeten vast aan de singel en blijven ze zitten waar ze horen te zitten. Als je ze niet té strak doet, kun je ook nog normaal been geven.
Zodra je hier een tijdje mee rijd, zul je vanzelf merken dat je je voeten minder af gaat steken, ook als je dan zonder gaat rijden.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:36

Niniee schreef:
Je kan strotouwtjes gebruiken. Daarmee maak je je voeten vast aan de singel en blijven ze zitten waar ze horen te zitten. Als je ze niet té strak doet, kun je ook nog normaal been geven.
Zodra je hier een tijdje mee rijd, zul je vanzelf merken dat je je voeten minder af gaat steken, ook als je dan zonder gaat rijden.

Dit is toch gevaarlijk mocht je vallen? Lijkt me niet dat dit makkelijk los schiet en als je met je benen vast zit terwijl de rest van de lichaam er al half naast of op de hals bungelt is het niet heel prettig met een naderende bakrand.....

Overigens kan je ook oefenen met bijv. bierviltjes! Als je bierviltjes klemt tussen je benen en het zadel aan de achterzijde op het moment dat je benen in de juiste positie liggen en je hiermee gaat rijden (zonder klemmen!!) is het de oefening om ze niet te laten vallen.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:48

Probeer je knieën naar binnen te draaien, ontspan je bovenbenen, rug en heupen en probeer zodoende druk op je beugels te creëren.

Wat bij mij heeft geholpen om te leren mijn been lang te houden (waardoor ik mijn knieën ook niet naar buiten steek) is zonder beugels rijden, dan worden je benen vanzelf langer na een tijdje. :D

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:05

richt je, als je paard op een gegeven moment lekker loopt, ook even op jezelf, je paard laten werken enz is belangrijk, maar jouw houding enz ook.
Je hebt overigens ook rubbertjes voor je beugels die schuin lopen. Ik reed altijd zonder die schuine dingen, maar de eigenaresse van mijn huidige paard rijdt met, en nu ik dus ook, de houding van mijn voeten is er stukken door verbeterd. Het lost het probleem alleen niet op, maar het verbetert het wel iets.
Ik was altijd een kapstok van de bovenste plank, en als ik nu met gewone rubbers rijd is het een stuk beter, maar ze steken nog steeds af :P

er zijn ook zitlessen trouwens, dan krijg je les en concentreert de instructrice/instructeur zich op jouw houding t.o.v. het paard geloof ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:09

Vaak zit het probleem niet bij je tenen, maar veel hoger :)
Het begint met rechtop zitten.
Probeer je bekken een beetje te kantelen, zodat je echt op de kont zit, en zorg dat je beugels op de juiste lengte zitten. Draai je bovenbeen wat naar binnen zodat je echt met je knie tegen het zadel aan zit. Verder moet je een rechte lijn kunnen trekken van oor-schuder-heup-hak. In jou geval zal je dus je onderbeen meer terug moeten houden.
Als dat allemaal goed lukt dan gaan je tenen waarschijnlijk vanzelf netjes naar voren :)

Het kan overigens ook met je zadel te maken hebben, als je zadel te groot of te klein is kom je automatisch in een minder goede houding terecht.

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:35

Zoals Blijheid al zegt: Meestal zijn niet alleen je tenen het probleem, maar is er iets in je hele houding ook niet goed, meestal is dit het rechtop zitten, kijk daar eerst eens naar ;)

runasays

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:36

ik kreeg vroeger altijd bierviltjes tussen mijn knieën en het zadel. Zodra mijn knieën naar binnen gedraaid waren en de bierviltjes niet meer vielen, wezen mijn tenen ook totaal niet meer naar buiten.

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:26

heb ik zelf ook heel erg ben er druk mee aan het oefenen maar het lukt nog niet echt

swe3tnesS1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 19:22

runasays schreef:
ik kreeg vroeger altijd bierviltjes tussen mijn knieën en het zadel. Zodra mijn knieën naar binnen gedraaid waren en de bierviltjes niet meer vielen, wezen mijn tenen ook totaal niet meer naar buiten.

Dat is een goed plan dat kan ik eens gaan proberen.. Heb ook geprobeerd om de beugels vast maken met touwtjes aan de singel .. Maar t zit dan steeds net niet goed.. of te strak.. en dan trek ik mn tenen zo ver weer naar buiten dat ik de singel helemaal mee trek haha.. Maar vind t zo vreselijk gezicht op t paard met die tenen zo naar buiten.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:29

prinero schreef:
Niniee schreef:

Dit is toch gevaarlijk mocht je vallen? Lijkt me niet dat dit makkelijk los schiet en als je met je benen vast zit terwijl de rest van de lichaam er al half naast of op de hals bungelt is het niet heel prettig met een naderende bakrand.....

Overigens kan je ook oefenen met bijv. bierviltjes! Als je bierviltjes klemt tussen je benen en het zadel aan de achterzijde op het moment dat je benen in de juiste positie liggen en je hiermee gaat rijden (zonder klemmen!!) is het de oefening om ze niet te laten vallen.

Owh! die tip met die bierviltjes vidn ik erg handig! :)
Die ga ik ook gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:33

runasays schreef:

Oh! Die moet ik even onthouden!

EDIT: Maar ga je dan niet heel snel gespannen zitten?

Anneevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:41

neem een papiertje of een bierviltje, en probeer inderdaad zoals iedereen het zegt, te zorgen dat de bierviltjes/papiertjes niet te laten vallen! het is erg leuk, en ook nog leerzaam! Je kan dit ook met bijv. met een groepje doen, en wie 'm het eerst laat vallen die moet bijv. trakteren! om het moeilijker te maken kan je ook euromuntjes gebruiken. Ik heb er altijd heel erg veel lol mee.
succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:20

phormicola schreef:
Tja, ik neem aan dat je een meisje/vrouw bent? Vrouwen zijn nou eenmaal anders gebouwd dan mannen, voor de meeste vrouwen is het erg onnatuurlijk om met de tenen kaarsrecht naar voren te rijden, dat zou alleen maar gespannen benen opleveren en dat is nou juist niet de bedoeling. Als het heeeeel erg is, kun je je been vanaf je heup naar binnen toe draaien, weet het ook niet anders uit te leggen zonder het voor te doen.

De benen naar voren steken, daar zijn wel wat truucjes voor. Allereerst kun je in de verlichte zit gaan, dan moet je je onderbenen naar achterbrengen en je bovenlichaam naar voren/beneden, anders raak je uit balans. Als je dat onder de knie hebt, kun je langzaam terugzakken in het zadel en daarbij hou je je benen in dezelfde stand. Probeer dat zo te houden. Zegt je instructeur dat je je benen weer naar voren steekt, ga je weer in de verlichte zit enz enz.

Probeer 'actief' te gaan zitten. Als ik zie dat mensen hun benen naar voren steken heb ik het idee dat ze een beetje passief op hun paard zitten. Kijk ook in de spiegels van de bak (als je die hebt).

Helemaal mee eens,
Been iets draaien zodat je knie tegen het zadel komt en je hiel wat naar buiten gaat (dus niet vanuit je enkel je teen naar binnen) Daarbij netjes je voeten onder je houden alsof je ermee op de grond staat.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:35

Ben het eigenlijk niet eens met die tip van die bierviltjes tussen de knieën.. Ik heb altijd geleerd dat je niet met je knieën moet klemmen omdat het paard dan niet goed meer onder je door kan lopen. Je bovenbenen en knieën moeten loshangen, zodat je je paard minder vast houdt. Volgens mij doe je ook niet automatisch je tenen naar binnen als je je knieën tegen het zadel aan klemt. Tuurlijk moeten je knieën ook niet afsteken, maar volgens mij moet je ze ook zeker niet klemmen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:47

Wat dat betreft ben ik het idd met je eens. Je benen moeten als een zak water om je paard heen voegen, gelijk makkelijk als je scheef zit, dan hoef je alleen denkbeeldig wat water van de ene zak naar de ander te doen.

runasays

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:48

Bizzybijtje schreef:
runasays schreef:

Oh! Die moet ik even onthouden!

EDIT: Maar ga je dan niet heel snel gespannen zitten?

nee, als je goed zit en je benen/knieën goed naar binnen hebt gaat het na een tijdje vanzelf!

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:02

ga ik ook eens proberen
runasays schreef:

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:27

Ik heb hier ook een tijdje last van gehad. Deels kwam dit doordat ik rechts mijn enkelgewricht lastig kan bewegen door een gebroken hiel een tijd geleden. Als ik dus mijn tenen naar binnen draai wordt dit erg pijnlijk. Toch vond ik het echt geen gezicht.
Ik rij naast mijn paard ook nog één keer in de week een manegepaard. Daar hoef je niet zo bezig te zijn met alles, dus heb ik me geconcentreerd op mijn tenen naar binnen draaien. Je moet het echt leren.. Na een aantal keer dat gedaan te hebben gaat het nu vanzelf!

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:47

Bierviltjes oid zorgen er inderdaad voor dat je je bovenbenen gaat spannen en met je knieën gaat knijpen om ze op de plek te houden. Niet lekker voor jou en ook niet voor je paard. Daar zit je probleem ook niet. In plaats van je tenen naar binnen te draaien kun je ook je hakken naar buiten draaien. Klinkt misschien vreemd maar je merkt verschil als je dat doet, probeer maar eens uit. Daarnaast ben ik het eens dat je je heupen "moet" indraaien vanuit het heupgewricht, als je gewoon je tenen naar binnen draait dan krijg je weer spanning in je knieën en je enkels gaan op den duur pijn doen (probleem verschuiven). Je knieën als je enkels dienen los te zijn aangezien dat je schokbrekers zijn.
En inderdaad je zadel...ook héél belangrijk in welke vorm die je al zet...Succes!! ;)

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:27

Ik heb dit probleem ook gehad, mijn instructrische heeft me geleerd mijn benen vanaf boven naar binnen te draaien.
Ook had ik mijn benen te ver naar voren, om toch mijn balans te houden zat ik zelf te ver achterover, waardoor mijn paard dacht dat hij langzamer moest lopen. Ik ben met mijn bovenlichaam meer naar boven gaan zitten en m'n benen gingen vanzeff weer op de goede plek.
Probeer maar eens, is wel even wennen hoor, maar zo heb je veel meer balans!
Succes!