Ik huur een ongeveer 12 jarige ruin. En nu hebben we morgen kerstconcour, de hele tijd met oefenen(we rijden dan op muziek achter elkaar een soort van dresuurproef) gaat hij opeens keihard rennen bokken steigeren. Vandaag in de les hij wou niet galopeeren, dus mijn instructrice deed een keer met haar armen zo van kom op jochie. En hij spacet hem helemaal hij gaat in rengalop naar de overkant bokkend met zijn hoofd helemaal op de grond, toen gaf hij in de hoek een bok en hing aan zijn hals toen gaf hij nog een bok en schudde met zijn hoofd en toen ben ik voorover van zijn hoofd op de grond gevallen. Daarna er wel weer opgegaan en verder geoefend. Maar nu ben ik zo zenuwachtig voor morgen omdat ik bang ben dat hij het weer doet. Femke
Juangi
Geplaatst: 12-12-09 20:10
Is zijn rug goed? Krijgt hij genoeg beweging?
Wat jij moet doen is goed opletten en beugels gaatje korter doen zodat je sterker staat. Teugels vooral niet uit je handen laten trekken en ontspannen.
Als ze begint gelijk omtrekken (= gelijk naar midden sturen en op volte zetten, geen grote maar eentje waarbij ze wel langzamer moet gaan). Verder als je merkt dat ie gaat, zorgen dat hij zijn hoofd omhoog houd, dan kan ie niet gaan bokken.
Wat ik je ook aanraad is vooral vaker op dit paard te gaan rijden. Zo krijg je een stevigere zit en voel je het op een gegeven moment aankomen.
Heb namelijk ook op zon pony een kerstkur gereden. Deze kon ook zomaar schrikken en even een rondje rengalop met bokken doen. Heb er heel lang op gereden en op een gegeven moment voelde ik het aankomen en kon hem zo stoppen. Heb kerstkur zonder problemen gereden.