Wat doe je als je paard álles eng vind?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

Wat doe je als je paard álles eng vind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 12:47

Ja ik heb zo'n paard, naast de bak ligt kuilvoer opgeslagen als het plastic een beetje wappert is er niet meer met hem te beginnen. Oke wapperend plastic is natuurlijk ook heel eng :roll: maar hij het land achter de bak is ook eng terwijl daar niets op staat (ik rij savonds dus hij kan het niet goed zien). Op buitenrit kan ik hele waslijsten maken met wat er wel niet eng is maar wat mij het meest irriteert zijn gewoon kinderen die in de tuin spelen, ze maken geen lawaai alleen wat lachen en roepen en ik rij honderden meters verder (polder). Bij het ene bankje rijd hij er kijkend voorbij en dan kom je bij een bankje met een informatie bord en dan gaat zn staart in de lucht, briezen en het liefst keert hij om en knalt hij weg maar er zéker niet langs gaan. Zo lijkt mijn paard eigenlijk voor steeds meer dingen bang te worden.

Het gekke is, er is niets gebeurt of wat dan ook. Hij vertoont dit gedrag sinds we verhuisd zijn. Hij heeft eerst van zn geboorte tot zn 4e jaar op een stal gestaan waar hij juist lekker relaxt was af en toe wel schrikkerig maar niet vaak. Nu sta ik hier ongeveer driekwart jaar, dan zou je toch zeggen dat hij wel eens moet gaan wennen. Aan de andere kant dacht ik, is het geen pubergedrag? Daar heeft hij de leeftijd ook wel voor, of maak ik me dat gewoon wijs?

En uiteraard heb ik geprobeerd dingen te oefenen, een soort schriktraining maar dat lijkt alleen maar averechts te werken.

Wat moet ik nou met hem beginnen? Wie helpt?

Alvast bedankt
Yvon

ps. aan de hand gaat het wel beter als ik voor loop. Dan zou een tweede paard wellicht een optie zijn maar ik kan toch niet altijd met iemand anders rijden. We hebben maar 4 paarden op stal die gereden worden dus meestal is dat niet mogelijk.

SuSem

Re: Wat doe je als je paard álles eng vind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:49

ik ben ook wel benieuwd wat de tips zijn, ik had ook zo'n idioot (en gevaarlijk) paard, die schrok zelfs van het zand wat ze zelf tegen de bakrand schopte...

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 12:59

Jups, klinkt heel bekend in de oren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:43

Oh, zo'n paard heb ik ook. Hij is tien, allang geen puber meer, maar hij is niet zo heel veel gewend. Er is jarenlang niet zo veel mee gedaan en nu moet hij aan allerlei dingetjes wennen, daarnaast is hij ook gewoon totaal niet moedig en ondernemend. Daar kan ik weinig aan veranderen, en wat het wennen betreft: daar help ik hem bij, het scheelt een boel als hij even kan kijken wat het is, wanneer hij dan zucht ontspant hij even later en kun je meestal weer gewoon verder rijden. Ik heb 'm sinds maart, deze winter gaat hij voor het eerst af en toe 's avonds onder het zadel op pad en dat gaat inmiddels vrij goed. Hij had het gewoon nooit gedaan en is er nu bijna van overtuigd dat het niet heel eng is, tot nu toe heeft hij het namelijk steeds overleefd. Hij vindt het ook fijn als ik hem af en toe even aai, tegen hem praat of halthoud, hij stresst zichzelf nogal snel op in het donker buiten en als hij dan stil mag staan en even om zich heen mag kijken wordt hij weer rustiger. Meestal dan. Wanneer ik 's avonds een nieuw rondje wil doen doe ik dat eerst een paar keer aan de hand, dan is het minder eng. Wanneer ik dan ga rijden en het wordt 'm toch teveel dan stijg ik even af tot hij weer rustig is, maar dat is steeds minder vaak nodig. Alleen in de schemering ga ik voorlopig niet met hem op pad :Y)
Toen ik nog een bak tot mijn beschikking had, waar hij ook wel eens schrok, deed ik alsof er niks aan de hand was, wat ook zo was. Een beetje zand of een wapperend iets is niet eng, gewoon geen aandacht aan besteden. Als het goed is ben jij de leider, het paard zal doen wat zijn leider doet. Het kan ook helpen om hem gewoon aan het werk te zetten, zodat hij minder aandacht heeft voor wat er om hem heen gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-12-09 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:44

bij zulke paarden helpt alleen het negeren.......... net doen alsof je neus bloed en heel geconcentreerd gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:44

Schriktraining.
Mijn shetlander was eerst al bang voor een autoband die gewoon in de wei lag :+ (half uur staan snuiven op 10 meter afstand). En wapperend plastic?? Nounou, levensgevaarlijk!
Schriktrainingen gedaan en hij schrikt bijna nergens meer van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:50

KiWiKo schreef:
bij zulke paarden helpt alleen het negeren.......... net doen alsof je neus bloed en heel geconcentreerd gaan rijden.

Dream on... ik heb hier een zenuwpees die alleen maar heel hard achteruit moonwalkt als je denkt verder te rijden. Dat jij dat zo doet, prima, maar lang niet bij ieder paard werkt dat kiwiko.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:53

hoe oud is je paard precies?
ik heb ook zo'n stuiterbel die overal wel voor weg wil rennen,
je moet gewoon steeds maar weer concequent blijven.
Staat daar een eng bankje? Waar dan? ik zie hem niet hoor en je
rijd er zonder ook maar een beetje naar die bank te kijken, gaat hij
er braaf (daar bedoel ik mee, met verder bijna geen problemen)
beloon hem en geef hem een snoepje. Hij of zij zal snel in zien dat jij niet
bang bent en als hij zelf ook braaf doet dat hij ook nog eens beloond word!

gaat hij er als een idioot vandoor, of moet je veel moeite doen om hem tegen
te houden? het kan jou niks schelen, je gaat en moet er langs hoe dan ook..
Blijf er het liefst opzitten, maar als het echt niet gaat... veiligheid gaat boven alles!
leid hem er dan langs en is ie dan braaf, stap er weer op en ga er nog een keer langs.
Wanneer hij er goed langs gaat beloon je hem.
Zo doe ik het meestal, hoop dat het jou ook gaat helpen!

anders is schriktraining ook een idee!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:54

bij 99 van de honder wel hestnjente :D

en die enkeling waarbij dat niet werkt moet je creatief zijn :)

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:55

Ben wel benieuwd wat voor tips hier worden gegeven. Ik heb ook zo'n paard wat na 1,5 jaar nog steeds de sloot induikt bij dezelfde picknick tafel (wat dus niet zo bevordelijk is voor onze veiligheid) en elke keer weer bang is als er ook maar iets is veranderd aan de hooibalen die in de hoek van de bak liggen. Het is in de 2jaar dat ik dr heb wel minder geworden maar dan vooral de heftigheid waarin ze schrikt, het blijft een zenuwpees. Als ik met iemand anders naar buiten ga en er echt achter ga rijden is het wel minder. Maar tractors, bussen en dat soort dingen moet ik echt niet tegenkomen als ik niet de mogelijkheid heb om minstens 20meter weg te rijden.
Het helpt bij mij wel als ik dr buiten ook heel dressuurmatig ga rijden, dan is ze meer daar mee bezig dus mischien een tip voor jou?

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 13:58

Bedankt voor alle reacties. Het paardje is 4,5 jaar oud. Is vanaf veulen al van mij en altijd veel in handen en langs de weg geweest.

Kiwiko, ik probeer dat inderdaad zoveel mogelijk maar als ik negeer dat hij schrikt en gewoon probeer verder te rijden spurt hij in galop weg. Dan probeer in gewoon rustig door te gaan met mijn hulpen dus ik gaf (bijvoorbeeld stelling) en ondertussen op mn zit terug in draf te rijden maar dan negeert hij mij juist en gaat hij alleen maar als een debiel rondgalloperen. Moet ik hem dan met de hand terugzetten of toch blijven wachten?

Verder zal ik eens kijken of ik eens in de buurt schriktraining onder professionele begeleiding kan nemen.

Nogmaals dank voor de reacties tot nu toe.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 14:00

Sky_Britt, het stomme is verkeer is bij mij weer helemaal gaang probleem, gister dacht nog iemand met een bestelbusje zicht tussen mijn en een brug te manouvreren en daar verblikt of bloost hij dan weer niet van. Vrachtwagens oke dan schrikt hij maar dat is niet erg. Traktor ook geen probleem (staat op een boerderij he ;) )

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:01

Mijn paard is ook overal bang voor. Ik probeer er maar niet zo veel aandacht aan te geven. Ik heb vanalles geprobeerd maar niets helpt, het is denk ik gewoon zijn karakter.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:01

KiWiKo schreef:

ik heb ook zo n paard die overal spanning maakt,
en daar heb ik dus alles bij geprobeerd van lief tot heel erg streng maar niks helpt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:07

ts, het kan ook zo zijn dat hij z'n veilige maatje of leider van de vorige stal mist, dus gewoon erg onzeker is en als hij voor bewegende dingen niet bang is en voor stilstaande wel dan kun je proberen om allerlei rare dingen in de bak te zetten en dan gaan wandelen in de bak alsof ze er niet zijn, de Balingehof geeft hier ook hele goede trainingen voor.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:14

KiWiKo schreef:

Inderdaad, ik ben het hier mee eens :)
Ik heb ook zo'n paard die letterlijk voor alles bang is. Toen ik haar net had gekocht kon ik nog geen 3 meter rijden in een bak omdat alles eng was. Gras, zand, bordjes, omheining, kinderen die spelen, echt letterlijk alles. Mijn paard stopte meestal bij het minste dat ze iets zag, liep achteruit, en steigerde dan meestal nog eens. Dus als ik dan een uurtje ging rijden was ik blij als ik een rondje zonder te stoppen had gereden :+ Ik ben daarna heel goed les gaan nemen en ik heb geleerd dat ik haar constant voorwaarts moet houden. Niet gaan plukken aan de teugels, alleen maar voorwaarts. Veel voltes, binnenstelling, echt aan het werk zetten zodat ze niet eens tijd heeft om rond te kijken. Aan het einde van de les was ze meestal zo moe dat ze wel begon te ontspannen en lekker nageefelijk begon te lopen. Nu stopt ze eigenlijk nooit meer. Als ze op een nieuwe plaats komt merk ik dat ze zich opspant en kijkt ze een paar keer bang maar ze blijft gewoon lopen. Na 5 minuutjes loopt ze ook lekker ontspannen.
Ik zou dus gewoon je paard goed aan het werk zetten, lekker voorwaarts, terwijl er een beetje tegen praten, een klopje zo en dan en zeker geen tijd geven om ergens bang voor te worden :)

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:15

Ik heb precies het zelfde met me paard. Vind alles eng ook in de bak. En ze is 9jaar.
Als er een schrik punt van je paard aankomt moet je er niet naar gaan kijken. Je moet doen alsof het er niet is en gewoon proberen door te rijden. Heb dit ook gedaan, en ze spookt niet meer in de bak (af en toe als er een jas op de bak rand ligt maar wel al veel minder). En wat ook helpt naar binnen stellen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:16

sammy1 schreef:
KiWiKo schreef:

ik heb ook zo n paard die overal spanning maakt,
en daar heb ik dus alles bij geprobeerd van lief tot heel erg streng maar niks helpt.

Kiwi, ik ben zo creatief als ik nooit voor mogelijk had gehouden :D

@ sammy1: heeft jouw paard ook dat hij spanning van binnen opbouwt en dat hij dan ineens ontploft als alles er in een keer uit komt? Pfoeh, hij heeft me in het begin flink de stuipen op het lijf gejaagd. Het heeft een paar maanden geduurd voordat we enigszins veilig over straat konden maar het gaat steeds beter, kwestie van stress op tijd herkennen :) Gele bloemetjes en ezels zie je zelf ook wel van tevoren, daar kun je op anticiperen (= dus gewoon zelf rustig blijven, 'm afleiden met een schoudervoortje ofzo) en verder hoop ik altijd maar op het beste :+
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-12-09 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:16

Theeglas schreef:
Bedankt voor alle reacties. Het paardje is 4,5 jaar oud. Is vanaf veulen al van mij en altijd veel in handen en langs de weg geweest.

Kiwiko, ik probeer dat inderdaad zoveel mogelijk maar als ik negeer dat hij schrikt en gewoon probeer verder te rijden spurt hij in galop weg. Dan probeer in gewoon rustig door te gaan met mijn hulpen dus ik gaf (bijvoorbeeld stelling) en ondertussen op mn zit terug in draf te rijden maar dan negeert hij mij juist en gaat hij alleen maar als een debiel rondgalloperen. Moet ik hem dan met de hand terugzetten of toch blijven wachten?

Verder zal ik eens kijken of ik eens in de buurt schriktraining onder professionele begeleiding kan nemen.

Nogmaals dank voor de reacties tot nu toe.

hij mag reageren, hij mag opzij springen, hij mag in de vooruit........ geen probleem, laat dat maar even... MAARR er komt weer een tijd van luisteren, en dan mag je best even inkomen. Dan mag je best even streng zijn :)
Wat het beste helpt is zelf heel geconcentreerd rijden........ dan dwing je eigenlijk je paard zich te concentreren op jou ipv de omgeving

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:17

hestejente schreef:
Kiwi, ik ben zo creatief als ik nooit voor mogelijk had gehouden :D

:)

en heeft het geholpen??? :D :D

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:18

Ook hier een paard wat alles ziet en heel regelmatig flink schrikt.
Wat helpt, is maar net van het moment en de mate van spanning afhankelijk.
- Negeren, doorrijden en vooral níet naar het enge ding kijken
- Even stilstaan, laten kijken en belonen.
- Aan het werk houden
- Afstappen en er voor wandelen.
- Kletsen, dingen benoemen en ondertussen gewoon doorgaan.
- Even in de berm parkeren, daarna verder
- Mensen gedag zeggen. (Ze is ook bang voor mensen die ineens ergens vandaan komen. Als ik dan wat zeg en mensen reageren heeft ze ineens door dat het maar mensen zijn en is het ineens geen probleem meer. 't Gekke ding)

In verschillende situaties verschillende oplossingen. Bij een bos waar reeen inzitten die met je meerennen. Oplossing: Krant voorlezen, zeggen dat de reeen je echt niet opeten en ondertussen doorrijden.
Bij schrikken voor een bankje: Kletsen en doorrijden
Bij kuilplastic wat ineens opwaait: Even laten kijken, belonen, doorrijden.
En zo zijn er nog tig situaties. Enige waar ik momenteel nog echt voor afstap is groot vrachtverkeer/groot landbouwverkeer. Dat vind ze echt doodeng, zeker na onze botsing vorig jaar. Als ik zoiets tegen kom probeer ik een stukje te vinden waar ik weg kan, oprit, land, weide, maakt niet uit. Zolang ik maar van de weg ben. Lukt dat niet, stap ik af en lopen we er samen langs.

Wat verder ook regel is: Je mag veel, maar niet omdraaien en wegsjezen of keihard in de achteruit. Dus als ze dat doet is het heel simpel: Streng zijn. Dan is het gewoon jammer maar helaas voor d'r en heeft ze een keer flink been of een flinke ruk te pakken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:22

Ik word er in ieder geval heel vindingrijk van :Y)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:23

hestejente schreef:
Ik word er in ieder geval heel vindingrijk van :Y)

hahahaha dat is :D :D ach soms moet je wel :) en dat is ook gelijk het leuke van paarden :)

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:37

Creatief wordt je zeker van zo'n paard. Ik had ook nooit gedacht dat ik nog eens al wijkend langs een bosje witte bloemetjes zou gaan...
Is toch echt gebeurd en nog niet eens zo lang geleden :D
Maar ach, liever zo een als een die nooit schrikt en overal langs gaat. Daar word ik te makkelijk van. Als ie dan wel eens een keertje wat heeft, beland je daarmee eerder in de sloot dan met een zenuwachtige.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:39

hestejente schreef:
KiWiKo schreef:

Dream on... ik heb hier een zenuwpees die alleen maar heel hard achteruit moonwalkt als je denkt verder te rijden. Dat jij dat zo doet, prima, maar lang niet bij ieder paard werkt dat kiwiko.

Toch wilde ik inderdaad dezelfde reactie als Kiwiko geven.
Door aandacht te geven aan zijn (zogenoemde) "angstige" gedrag, bevestig je het alleen maar. En alle aandacht is aandacht, ook negatief gevraagde aandacht...