Omdraaien op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheetahfan

Omdraaien op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 10:56

Ik en een vriendin hebben een beetje een probleem :o

Wij gaan soms op buitenrit met 2 pony's, nu loopt het niet zo lekker op stal, dus mochten we maar 1 kant op.
Allemaal prima, is ook een mooi pad maar daar denken de pony's dus anders over |(
Het begint al als we het pad inslaan, mijn poown (Neeltje) begint al om te draaien, maar dan ook echt in 1 klap, hoofd naar beneden, teugels uit mijn handen trekken, en zo snel mogelijk terug naar stal galloperen.
Meestal heb ik haar al terug voordat ze ook maar in galop is, dan draai ik haar weer om, loop 3 pasjes, en dan begint het weer opniew ;( Dan gaat het weer een tijdje goed, en dan draait ze om, dan draai ik haar direct weer terug, schop, tikje met de zweep en weer verder.
Meestal na een tijdje gaat het goed! (Dit duurt meestal de eerste 10 minuten)

Maar dan de pony van mijn vriendin (Bonnie)
Die is nog erger!
Die draait om en laat zich niet meer terug draaien, dan gaat ze echt, hop, hop ,hop met hupsjes de lucht in.
Zodra je haar een schop geeft staat ze recht overeind.
Dat is verder niet zo'n probleem, mijn vriendin zit naar voren, komt terug, en gaat weer verder.
Dan na een paar steigeringen loopt ze weer een paar pasjes naarvoren, en dan begint het weer opnieuw.
Kijk als dat nou 3/4 keer gebeurt, oke. Dan lachen we erom.
Maar dat gebeurt dus echt zonder te overdrijven 7 keer per minuut. :roll:
En als er dan iets is waar ze bang voor kunnen zijn, oke.
Maar dat is er dus niet ;(
Als ze dan na 30 minuten ook maar 5 minuten lopen zonder om te draaien, dan gaan we ook weer terug.
De terug weg is dan helemaal fantastisch, dan kunnen we draven galloperen, echt alles. :D

Ik denk zelf, dat het gewoon verveling is, want bij een ander pad de andere kant op deden ze het niet.
Maargoed het begint nu aardig vervelend te worden...
Mischien dat jullie tips hebben?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Omdraaien op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:07

Willen de pony's ook omdraaien als je aan de hand dat pad op gaat? :)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 12:21

Quir schreef:
Willen de pony's ook omdraaien als je aan de hand dat pad op gaat? :)

Nee, aan de hand volgen ze gewoon.
We hebben zoiezo een extra touw mee, als het echt gevaarlijk word met dat steigeren, dan pak ik Bonnie meestal aan het touw mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:22

Mijn paard deed het altijd een bruggetje waar die niet zo goed over durfde.. Als ie had omgedraaid (wat ik probeerde te voorkomen door flink been te geven voor die echt omdraaide) liet ik hem gewoon achteruit richting het bruggetje lopen.. Dan wou die wel.. Vlak voor het bruggetje draaide ik hem weer om richting het bruggetje en dan ging ie er vaak wel over..

Verder kan je idd ook afstappen en een stukje meelopen, die van mij wou dan wel altijd gewoon meelopen, dan was het gewoon goed :+

anke_anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:31

misschien is die ergens bang voor?

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 14:09

Relaxed schreef:
Mijn paard deed het altijd een bruggetje waar die niet zo goed over durfde.. Als ie had omgedraaid (wat ik probeerde te voorkomen door flink been te geven voor die echt omdraaide) liet ik hem gewoon achteruit richting het bruggetje lopen.. Dan wou die wel.. Vlak voor het bruggetje draaide ik hem weer om richting het bruggetje en dan ging ie er vaak wel over..

Verder kan je idd ook afstappen en een stukje meelopen, die van mij wou dan wel altijd gewoon meelopen, dan was het gewoon goed :+

Ja maar je kan moeilijk de hele buitenrit meelopen :D
Het is zegmaar geen 'stukje' wat ze moeilijk doen, gewoon de hele weg, behalve de terugweg ;(

En ze zijn ook nergens bang voor, het is een lange weg met gras.
Want de terugweg lopen ze wel.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:14

Ik vermoed dat dit 'aangeleerd' gedrag is. Knollies weten dat ze dit kunnen doen, dat het jullie bijna niet lukt om ze terug te pakken. Daar zou ik mee beginnen, gewoon niet overgeven. Al kost het je 3 uur bij wijze van, maar zorg dat je het wint. Ik vermoed dat als je dat een paar keer doet dat het dan wel overgaat. En met dat steigeren: kijk of je iemand vind die mee loopt en poownie aan een touwtje pakt en zo meeloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:17

cheetahfan schreef:
Relaxed schreef:

Het is zegmaar geen 'stukje' wat ze moeilijk doen, gewoon de hele weg, behalve de terugweg ;(

Nee dat wordt idd lastig ;) Waarschijnlijk hebben ze gewoon geen zin in die route, ik had ook een pony met sterke voorkeur voor een bepaalde route, maar die moest ik gewoon iets strenger 'overtuigen' dat we toch echt die kant op moesten }>

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:22

Pluttersput schreef:
Ik vermoed dat dit 'aangeleerd' gedrag is. Knollies weten dat ze dit kunnen doen, dat het jullie bijna niet lukt om ze terug te pakken. Daar zou ik mee beginnen, gewoon niet overgeven. Al kost het je 3 uur bij wijze van, maar zorg dat je het wint. Ik vermoed dat als je dat een paar keer doet dat het dan wel overgaat. En met dat steigeren: kijk of je iemand vind die mee loopt en poownie aan een touwtje pakt en zo meeloopt.

Ik vermoed dus precies hetzelfde!
Er zijn een paar keer kinderen mee weggeweest, ook die route.
En ze zijden dat het allemaal heel goed ging enzo, na een tijdje kwamen ze niet meer.
Vermoed dat hun het een keer hebben opgegeven ;(
Ik wil niemand de schuld geven, maar denk toch dat het daaraan ligt!
We gaan het iig veel vaker proberen.
Nu steeds als wij gewonnen hebben, lopen we nog 5 minuutjes en dan gaan we terug.
Kleine eigenwijze dingetjes gaan wel luisteren :+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:26

Je hoeft niet eens maar kort door te gaan hoor :) Als ik met mijn paard iedere keer maar 5 minuutjes door zou gaan als ze om wilde draaien, had ik geen ritten van 3 uur gemaakt :) Mijn knol heeft namelijk ongeveer hetzelfde. Niet in die mate, laat zich er wel doorheen sturen. Maar als ik niet oplet draait ze ook gewoon om :) Maar hoe meer ik het van haar win (iedere keer, ik stop niet voordat ze weer vooruit gaat), hoe beter het gaat :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:30

Maar wacht even.... Je draait dus halverwege gewoon om en gaat dan naar huis? Ik weet niet maar dan vind ik het eigenlijk niet zo vreemd dat de pony's zo doen.

Maar goed, ze hebben gewoon te luisteren... Ben dan zelf niet zo moeilijk, jij niet luisteren is jij pijn voelen. Jij luisteren is ik lief doen.
Een zweep is om te slaan, niet om te aaien....
Dus ik denk dat je beter gewoon een keer goed kunt ingrijpen ipv iedere keer maar een beetje blijven schoppen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:47

Nou Miss_Malfoy, als dat jouw manier van werken met paarden is, prima.

Maar een zweep is niet om mee te slaan, maar een aanwijsstok die iets duidelijker kan maken. Dat wil niet zeggen dat je er geen tik mee kunt geven, maar slaan? Uh uh echt niet.

Inderdaad niet na 5min als ze 'braaf' zijn om draaien en terug gaan. Juist dan lekker een half uur door rijden. Maak een rondje en ga niet op hetzelfde pad terug naar huis.

Immers kan je na 5 min ook niet zeggen dat ze braaf door lopen. Dat kan pas zeggen nadat je een rondje hebt gereden en je weer thuis bent.

Ga eens het pad op, als ze om draaien gelijk terug zetten en laat ze maar even staan. (Zeker wat betrefd de pony die steigerd). Als ze stil staan drijf je ze naar voren en geef je je hand mee. Dit blijf je gewoon zo doen, op een gegeven moment als ze bezig blijven geef je ze eens een tik met de zweep er bij. Meer van hé let eens op, ik zit er op.

Ik heb het zelf ook gehad met een B-pony, die ging staan draaide om, bokte op de plaats en steigerde tot ze bijna achter over viel. Maar het is me wel gelukt en kon hele stukken rijden op een gegeven moment.

Is het geen optie om een paard/pony mee te nemen die wel gewoon braaf door loopt en die voor op laat lopen? Volgen ze dan wel? Anders zo op gaan bouwen tot je met de twee pony's kunt gaan rijden.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:49

Miss_Malfoy schreef:
Maar wacht even.... Je draait dus halverwege gewoon om en gaat dan naar huis? Ik weet niet maar dan vind ik het eigenlijk niet zo vreemd dat de pony's zo doen.

Maar goed, ze hebben gewoon te luisteren... Ben dan zelf niet zo moeilijk, jij niet luisteren is jij pijn voelen. Jij luisteren is ik lief doen.
Een zweep is om te slaan, niet om te aaien....
Dus ik denk dat je beter gewoon een keer goed kunt ingrijpen ipv iedere keer maar een beetje blijven schoppen.

Nee nee nee !
Daar zijn ze slim genoeg voor, dan blijven ze het doen, I know.
Dat pad loop eindeloos door, we rijden altijd tot een bepaald punt en dan draaien we om.
En dat punt gaan ze ook zekers halen!
Ik draai zeker niet om als ze omdraaien.
We blijven doorijden tot ze het niet meer doen, dan rijden we 5 tot 10 minuten verder, en dan stoppen we.
Ze hebben al een aantal keer op hun donder gehad, het lijkt ze gewoon niet zoveel te doen ;(

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:52

Quir schreef:
Nou Miss_Malfoy, als dat jouw manier van werken met paarden is, prima.

Maar een zweep is niet om mee te slaan, maar een aanwijsstok die iets duidelijker kan maken. Dat wil niet zeggen dat je er geen tik mee kunt geven, maar slaan? Uh uh echt niet.

Inderdaad niet na 5min als ze 'braaf' zijn om draaien en terug gaan. Juist dan lekker een half uur door rijden. Maak een rondje en ga niet op hetzelfde pad terug naar huis.

Immers kan je na 5 min ook niet zeggen dat ze braaf door lopen. Dat kan pas zeggen nadat je een rondje hebt gereden en je weer thuis bent.

Ga eens het pad op, als ze om draaien gelijk terug zetten en laat ze maar even staan. (Zeker wat betrefd de pony die steigerd). Als ze stil staan drijf je ze naar voren en geef je je hand mee. Dit blijf je gewoon zo doen, op een gegeven moment als ze bezig blijven geef je ze eens een tik met de zweep er bij. Meer van hé let eens op, ik zit er op.

Ik heb het zelf ook gehad met een B-pony, die ging staan draaide om, bokte op de plaats en steigerde tot ze bijna achter over viel. Maar het is me wel gelukt en kon hele stukken rijden op een gegeven moment.

Is het geen optie om een paard/pony mee te nemen die wel gewoon braaf door loopt en die voor op laat lopen? Volgen ze dan wel? Anders zo op gaan bouwen tot je met de twee pony's kunt gaan rijden.

Dat is dus het probleem, we kunnen geen rondje lopen ;(
Wij doen meestal gewoon:
Jij wilt een rondje draaien, dan draai je ook rondjes tot ik zeg dat het niet meer mag.
Dan draaien we ze gewoon 3 keer rond.
Jij wilt achteruit lopen? Dan blijf je ook achteruitlopen tot ik zeg dat het niet meer mag.
Bij alle pony's tot nu toe heeft het geholpen, maar hun niet.
Het grootste probleem is Bonnie, Neeltje doet na een tijdje wel normaal.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:54

@Quir: Het kan mijn manier van werken met paarden zijn ja, maar dat is maar net met wat voor soort paarden je te maken hebt. Het lijkt mij in dit geval duidelijk de deze meiden gewoon in de maling genomen worden.

En wat mij betreft is een zweep overal goed voor hoor. Maar aaien doe je toch echt met je handen. Slaan kan als het moet dan weer overal mee wat mij betreft. ;)

Als ik in mijn omgeving zie wat het betuttelen van paarden aanricht ben ik liever te hard dan te zacht. :\

Lastig meiden, een keer instructrice of een pro mee die dit vanaf de grond kan beoordelen?

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:57

neem anders een keer een wat ervaren paard mee.. die daar gewoon heen loopt en misschien lopen ze er gewoon achteraan?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:57

Misschien een andere taktiek toepassen als het aankomt op het draaien tot ik wil dat je stopt, achteruit tot ik wil dat je stopt. Blijf gewoon door zetten tot ze naar voren gaan, zorg dat ze uit dat draaien en achteruit gaan komen. Hoe je het doet, doe je het, luisteren ze niet naar het been, dan een tik met de zweep. Zorg dat je ze uit die cirkel haalt. Dat is ook een kwestie van de baas zijn.
Ik snap je bedoeling wel achter het laten gaan tot ik zeg dat het genoeg is, maar je kan beter zorgen dat ze doen wat jij wilt..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:58

Ik wil anders best een keertje langskomen, even kijken wat er nou precies gebeurt. Kijken of ik kan helpen. Mocht je interesse hebben laat het dan maar weten ;)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:59

Miss Malfoy:

Ze PROBEREN ons in de maling te nemen :D
Lukt ze niet want wij laten ze niet winnen.
Ik vind het geen probleem om ze aan te pakken (Niet verrot slaan, maar gewoon een schop en een tik)
Maar het begint gewoon irritant te worden.
Als je zo op buitenrit moet:

GVD, K*t knol, loop nou eens een keertje een meter door, dat zeggend terwijl de pony rondraait en hupsjes maakt.

Dan is er niet veel lol meer aan ;(

Pluttersput:
Morgen gaan we het weer proberen, dan zal ik wel een verslagje plaatsen.
Ik probeer het liever eerst met zijn tweeen op te lossen, mocht het echt zo blijven kan ik wel iemand van de manege ernaast vragen, en als dat niet kan zal ik contact met je opnemen ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:04

Tja wat houd een tik in?

Neem me niet kwalijk bokt, maar toen m'n nieuwe verzorgpony probeerde ons allebei dood te krijgen door acheruit de dijk af te gaan heb ik haar namelijk wel degelijk verrot geslagen. :o
(In de zin van zweep in 1 hand en aan een stuk door meppen.)

Ik zeg niet dat dit de oplossing voor al je problemen is, echt niet. Maar ik vind dat er eerst eens een pro mee moet om te zien wat er nu misgaat. En of het gerechtvaardigd is om de pony strenger aan te pakken.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 17:08

Miss_Malfoy schreef:
Tja wat houd een tik in?

Neem me niet kwalijk bokt, maar toen m'n nieuwe verzorgpony probeerde ons allebei dood te krijgen door acheruit de dijk af te gaan heb ik haar namelijk wel degelijk verrot geslagen. :o
(In de zin van zweep in 1 hand en aan een stuk door meppen.)

Ik zeg niet dat dit de oplossing voor al je problemen is, echt niet. Maar ik vind dat er eerst eens een pro mee moet om te zien wat er nu misgaat. En of het gerechtvaardigd is om de pony strenger aan te pakken.

~~}> Sorry, moest wel even hard lachen om hoe je het typt :o Ons dood probeert te krijgen :D

Nou geloof me, ik heb soms ook wel de neiging om dat te doen ja. ;(
Maargoed, ik ken de pony's langer, en weet dat dit bij hun niet de juiste oplossing is.
En ik zal een pony ook niet aan een stuk door meppen ;)
Maar dat is je eigen keuze...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:10

Dan wordt het inderdaad wat lastiger, is het een lang recht pad?

Misschien is het dan een optie om elke keer een ander omdraai punt te nemen, zodat de pony's in ieder geval niet weten waar ze om gaan draaien en dat ze alert blijven.

Ik ben zelf niet zo van het; "jij wil achter uit lopen, dus loop je achter uit tot ik zeg dat het niet meer mag."

Komt vast en zeker, omdat ik altijd heel veel met jonge dieren werk en gewoon dit geen optie is over het algemeen. Sommige gaan er zelfs misbruik van maken.
Nee, want niet mag, mag gewoon niet. Dus ook niet éxtra gaan doen. Kan je vertellen dat dat over het algemeen niet de optie is om iets op te lossen, wel mijn mening die ik uit mijn ervaringen heb op gedaan. Dus kan best zijn dat jij het wel als positief hebt ervaren. :)

Ooit heb ik een zin geleerd, die ik nooit meer zal vergeten en hij is ook zo ontzettend waar.

"Geef een paard alle kansen die hij wil, maar maak de 'slechte' keus zo moeilijk mogelijk."

Dus wat betrefd het om draaien, geef hem de kans om om te draaien, maar wel zo dat je pony het als onprettig ervaart. Als hij omdraait ga je hem 'pesten' door druk op de teugel te nemen en voorwaarts de bocht om drijven. Als hij recht uit gaat (de goede kant op), moet je deze als prettig laten ervaren. Je geeft je paard de vrijheid om die kant op te lopen. Gaat hem niet 'pesten' met druk in de mond, of benen die in zijn buik porren. Nee, laat hem gaan die kant op. Doe wat hij leuk vind, vind hij het leuk te galopperen, laat hem galopperen.

In theorie zo simpel, in de praktijk zo moeilijk. Maar ga het proberen, het werkt echt. Soms kost het uren, soms enkele minuten. Het paard moet het natuurlijk ook door krijgen dat die kant op lopen wél leuk is en het omdraaien niet leuk is.

Ga je paard/pony niet slaan, want hij doet het niet. Hij zal het waarschijnlijk ook doen, omdat hij het gewoon niet leuk vind en misschien zelfs als onprettig ervaart.

@ Miss_Malfoy: Met wat voor paarden werk je dan?

Ik werk zelf met sport paarden, die allemaal stuk voor stuk karakter hebben. Die er alles aan doen om onder het werk uit te komen. Toch krijg ik ze allen aan het lopen, zoals ik het wil, zoals het hoort.
Ik ben niet tegen een zweep, in tegen deel zelfs! Maar een paard hóór je gewoon weg niet te slaan, dan heb ik het niet over een corrigerende tik. Want als een paard mij bijt, of probeerd, zal hij gerust een tik tegen zijn neus krijgen. Dit hoeft bepaald niet zacht te zijn. Dat je een zweep niet hebt om mee te aaien, ben ik het volledig met je eens.
Je moet duidelijk zijn, jij wil dat je paard je respecteerd, dan zal jij je paard ook moeten respecteren. Jij wil dat je paard jou gehoorzaamd en naar jou luisterd, maar dan zal je toch ook echt naar jouw paard moeten luisteren.

Tevens een paard denkt niet zoals mensen, een paard neemt niemand in de maling. Hij doet wat hem is aangeleerd, al dan niet door de mens of zichzelf.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:15

Oh en het over 'de baas' zijn, ach het is hoe je het op pakt en hoe je met je paard bezig wil zijn.

Je hoort echt wel de leiding te hebben over je paard, jij moet met hem een loopje nemen, niet andersom. Maar je hoort wel de leiding over je paard te hebben, te krijgen en verdienen en niet te eisen, door maar gewoon te gaan meppen met je zweep, 100kg ijzer werk in de mond te hangen, sporen die door zijn buik heen prikken en gewoon weg lopen te schoppen.

Ergens wordt er geroepen, als hij ons dood probeert te maken. Wacht een paard wil je niet doodmaken, maar er zijn altijd situaties dat wel eens wat duidelijker kan zijn.

Zo heb ik eens een paard gehad die midden op het viaduct begon te steigeren, nou heus hoor. Die heeft ook flinke meppen gehad. Maar zal hij dit in het bos doen of in de bak? Er zijn andere en achteraf betere methoden om het op te lossen.

Je wilt mét je paard werken, samen werken en niet je paard vóór jou laten werken. Tenminste, dat is de zin van de paardensport met de échte paardenmensen. :)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 17:17

Quir schreef:
Dan wordt het inderdaad wat lastiger, is het een lang recht pad?

Misschien is het dan een optie om elke keer een ander omdraai punt te nemen, zodat de pony's in ieder geval niet weten waar ze om gaan draaien en dat ze alert blijven.

Ik ben zelf niet zo van het; "jij wil achter uit lopen, dus loop je achter uit tot ik zeg dat het niet meer mag."

Komt vast en zeker, omdat ik altijd heel veel met jonge dieren werk en gewoon dit geen optie is over het algemeen. Sommige gaan er zelfs misbruik van maken.
Nee, want niet mag, mag gewoon niet. Dus ook niet éxtra gaan doen. Kan je vertellen dat dat over het algemeen niet de optie is om iets op te lossen, wel mijn mening die ik uit mijn ervaringen heb op gedaan. Dus kan best zijn dat jij het wel als positief hebt ervaren. :)

Ooit heb ik een zin geleerd, die ik nooit meer zal vergeten en hij is ook zo ontzettend waar.

"Geef een paard alle kansen die hij wil, maar maak de 'slechte' keus zo moeilijk mogelijk."

Dus wat betrefd het om draaien, geef hem de kans om om te draaien, maar wel zo dat je pony het als onprettig ervaart. Als hij omdraait ga je hem 'pesten' door druk op de teugel te nemen en voorwaarts de bocht om drijven. Als hij recht uit gaat (de goede kant op), moet je deze als prettig laten ervaren. Je geeft je paard de vrijheid om die kant op te lopen. Gaat hem niet 'pesten' met druk in de mond, of benen die in zijn buik porren. Nee, laat hem gaan die kant op. Doe wat hij leuk vind, vind hij het leuk te galopperen, laat hem galopperen.

In theorie zo simpel, in de praktijk zo moeilijk. Maar ga het proberen, het werkt echt. Soms kost het uren, soms enkele minuten. Het paard moet het natuurlijk ook door krijgen dat die kant op lopen wél leuk is en het omdraaien niet leuk is.

Jij hebt echt precies hetzelfde soort denken als mij :D Iedereen zegt altijd wel, jij moet de baas zijn over je paard, maar dat is niet waar, je moet samenwerken met je paard }>

Lang recht pad met een paar bochtjes.
We hebben ook meestal een ander omdraai punt, ik heb het idd als positief ervaren, ik heb ook met een aantal jonge dieren gewerkt maar dat was meer dit soort problemen:
Uit de stal naar de wei was : Vlieg de stal uit en sleur iemand in volle galop mee naar de wei.
Bij dat soort dingen werkt wel:
Zodra het paard wegprobeert te rennen, gelijk weer terug zetten, 5 minuten wachten en weer opnieuw proberen.
Nou geloof me, dat spelletje hebben ze snel door :Y)

Maargoed, zodra ze normaal rechtuit lopen, moet je ze wel strak houden.
Zodra je ze ook maar een centimeter ruimte geeft, draaien ze weer om.
Soms werkt het om te draven, dan doen ze het minder.
Maar als ze terug vallen en je geeft ietsje been, dan ben je binnen een halve seconde weer de andere kant op ;(
Ik denk dus ook dat het een beetje verveling is.
We gaan morgen iig dat pad nog een keer doen, en dan vragen we weer of we weer andere kanten op mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:20

cheetahfan schreef:
Relaxed schreef:

Haha, de heen weg lopen en de terug weg rijden!? is der niet iemand anders met een paard die wel 'normaal doet' en ze over de dam trekt?