paard dat op de teugels hangt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2

paard dat op de teugels hangt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 18:47

Ik heb een vraag. Mijn paard hangt de laatste tijd erg in mijn handen.
Ik probeer haar wel altijd goed voorwaarts te houden, maar alsnog hangt ze veel in mijn handen. Hoe kan ik dit verbeteren, zodat ze niet meer in mijn handen gaat hangen?

Groetjes sanne

criollolover

Re: paard dat op de teugels hangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:48

is ze wel aan het been?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:05

meegaan met je hand naar voren en bijdrijven met je been en als ze versneld heel voorzichtig opvangen met je hand en gelijk weer los. Een hele losse (en constante) verbinding zien te houden. Nooit op je hand laten hangen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:59

Piezzie: opvangen doe je niet met je hand, maar met je zit..

des te meer jij van voren rijdt, des te meer je paard heeft om te hangen..

wanneer hij gaat hangen, handen toestaan en flink naar voren rijden.. je moet hem voelen versnellen..

pakt tie hem daar weer op (ontspannen en niet zwaar in de hand) terug rijden op je zit.. zodra dat ook goed gaat je handen weer terug op zn plek zetten..

elke keer herhalen wanneer je voelt dat je paard hangt in de hand..

voor de rest veel gymnastisiseren zodat het paard soepel in zijn lijf blijft ;)

en goed voorwaarts aan het been..

als jij je paard niks bied om te hangen, is het spelletje snel afgelopen

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:04

Ik heb altijd geleerd dat als je paard gaat 'hangen', je de teugels moet laten vieren ;), zodat hij zijn eigen hoofd moet tillen. Zo kan je de teugels weer op maat maken, en na een paar keer herhalen is het zo voorbij.

Succes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:56

Heel simpel; Je hand naar voren steken. Zo ver als dat nodig is om haar weer van het bit te krijgen.

Maar belangrijker is te voorkomen dat ze op het bit gaat hangen. Meestal is het een gevolg van te weinig aan het been zijn. Echter wanneer ze al op het bit hangt, heeft het niet zoveel zin meer om daaraan te werken. Eerst weer zorgen dat ze los laat, op de eigen benen loopt en daarna weer aan het been rijden en de hand op laten zoeken.
Ik weet niet hoe lang je paard ohz is? Het zou ook een balansprobleem kunnen zijn, dat ze je handen gebruikt om beter in balans te blijven. Los het daarom rustig op en wordt niet boos.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:21

Waarom hangt je paard?

Even een verhaaltje over de mijne: hij is overbouwd, heeft een zware hals en voordat ik hem kocht heeft hij 4 jaar lang vooroverkiepend door het bos gehobbeld. Toen hij van mij werd moest hij aan het werk en dat viel niet mee :+ HIj had geen balans, dus daar ben ik eerst aan gaan werken. Na een paar weken aan een lange teugel rond te hebben gereden kon hij stappen en draven zonder te wiebelen of struikelen, en toen ben ik aan de achterkant gaan werken. Als de achterhand beter bespierd wordt zal het paard zich makkelijker kunnen dragen. Dus rijd veel overgangen en tempowisselingen, maar ook wendingen, om hem een sterkere kont te geven, en zoals ook al is gezegd: hij kan alleen hangen als jij hem wat geeft om vast te houden.

Dit allemaal er vanuit gaande dat je zijn tanden, rug enz. hebt laten nakijken :)

ik03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:49

misschien komt het omdat ze het werken saai vind , meer afwissel.ign dus , of meer aan het been rijden kan ook helpen

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:53

heel veel overgangen maken, bijv. van a naar f draf, van de f naar b galop enz. Of wat bij mij erg hielp, halstrekken, zo laag mogelijk en dan alleen maar middendraf, vaak gaan ze dan al uit zichzelf voor stijgen.
succes!

Luna2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 18:34

Heel erg bedankt voor de tips. Ik ga ze zeker uitproberen.

hestejente: Mijn paard is ook overbouwd.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:37

(Dat je paard overbouwd is is geen excuus om op je handen te blijven hangen hoor. Het is voor hem dan misschien wel moeilijker om geen steun te zoeken aan je hand, maar dat geeft hem geen vrijbrief om het te doen)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:58

Tuurlijk is het geen vrijbrief maar door de bouw zal een overbouwd paard toch eerder gaan hangen. Hij is meer voorovergekiept gebouwd en zal de achterbenen minder makkelijk onder de massa kunnen plaatsen.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:01

die van mij heeft het ook een tijd gedaan , heb toen op de verkeerde manier les gehad door zelf ook vast te pakken .
nu heb ik les van iemand , moest hem 2 week niks vragen en met zn hoofd in de lucht laten lopen , veel tempowisselingen , nu loopt hij echt super fijn , geen last meer van een hangend paard.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:27

Hestejente; Het is inderdaad een verklaring waarom het paard graag op de hand zou willen hangen. Maar ook al heeft hij zijn bouw niet mee, vind ik dat hij ten alle tijden gewoon op zijn eigen benen moet lopen en geen steun mag zoeken aan mijn hand of been.
In de wei kan hij ook gewoon lopen, dus wanneer de ruiter in balans zit, kan het paard ook gewoon lopen zonder steun op de hand te zoeken, toch?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:27

Mijn pony hielp liep erg op de voorhand en zocht steeds steun door aan de teugels te hangen, trok me zowat uit het zadel.
Ik heb tijdens het rijden vaak overgangen gereden met losse teugel en veel achterwaarts. Niet 2,3 stappen maar meters, (soms de helft van de lange zijde van bak) dan stil zetten om hem na te laten denken en weer voorwaarts. Hij loop nu goed, en heeft de achterhand er nu mooi onder en laat het bit los. Loopt ook mooi aan de teugel, achterwaarts blijft in de training.