Hallo, Tegenwoordig rijd ik een leuk paard, maar er zijn 3 probleempjes. - Hij reageert wel op mijn beenhulp enzo, maar hij houdt het bit vast en is er sterk in de mond. Ook buigt hij niet om mijn binnenbeen heen. Hulpteugel eraan doe ik niet, ik vind dat ik dat zonder andere hulpteugels op moet lossen.
- Ook heeft hij een enorm grote galop, waardoor ik hem in de galop niet zo goed uit kan zitten. Nog sterker in zijn mond is hij in de galop. Hij loopt onder me vandaan, en als ik naar de verzamelde galop wil valt hij terug naar draf. De galop gaat dus erg hard.
- Ook houd hij tijdens het rijden zijn rug vast.
Heeft iemand hier tips voor? Hoe krijg ik hem losser in zijn mond en rug? En hoe zorg ik dat de galop gewoon galop wordt in plaats van gerace door de bak?
Groetjes!
cd_muis
Geplaatst: 11-12-09 16:42
hoe oud is het paard? en heb je het gebit al eens laten controleren? dit kan ook een oorzaak zijn van het bit vasthouden
en past het zadel goed? dat kan ook een probleem geven met het loslaten en ontspannen.
begin met lang stapwerk.. rij daarin veel 8-jes en buig hem lekker laag en diep door zodat hij los laat en ontspant..
pas als je stap onder de knie is ga je draven, zelfde in de draf..
miscshien een keer een fysio kan ook geen kwaad..
Paard zit waarschijnlijki vast in de rug spieren waardoor hij aan de voorkant erg zwaar en sterk wordt, daarom gaat hij ook zo hard omdat hij zijn lengte spieren (rug) niet ontspant..
Pas als dit paard ontspannen te lopen en leert te lopen met een ontspanne rug kan je pas verder..
veel wendingen rijden en voltes openen en sluiten zodat hij meer aan je been wordt (zij wendingen)
Als eerste even het allerbelangrijkste, je weet 100% zeker dat je paard goed is en nergens pijn heeft?
Het beste is om gewoon even helemaal terug naar de basis te gaan en dan de basis van de basis.
Ga maar eens lekker een half uur lang stappen, schakel in de stap, ga hem instellen waar jij wil in zijn hoofd/hals houding, maar ga ook buigen, veel buigen. Vraag eerst licht stelling (dus dat je het binnen oog nét kunt zien) en ga dan je paard met je binnen been weg duwen naar buiten, maar zorg dat het 'hek' aan de buiten kant gesloten is. Dus dat je er voor zorgt dat hij niet over zijn buiten schouder weg kan vallen en de achterhand begrensd houd.
Ga hier maar eens flink maar aan de slag, je paard gaat op een gegeven moment ontspannen hij wordt leniger en jij kan hem zetten zoals jij wil.
Rijd vooral ook heel erg veel figuren! Veel achtjes, voltes verkleinen/vergroten, gebroken lijnen en gewoon wat zigzag lijnen. Probeer zoveel mogelijk bij de bakrand weg te blijven. Dan kan hij daar ook geen steun op vinden.
Als hij dan in stap volledig ontspannen is en jij kan hem rijden waar je wilt. Kan je dit zelfde in draf doen.
Ga niet galopperen voordat hij ontspannen is en jij goed kan zitten, want als hij gespannen is en hij heeft een grote galop, kan je hem niet uit zitten. Wat gebeurt er dan? Je gaat niet mee in zijn beweging en gaat hem in de weg zitten, dat doet pijn en vind hij niet fijn. Dus zal hij nooit ontspannen en zijn rug loslaten en kan jij nooit goed zitten. Dus kom je in een visuele cirkel, die niet ophoudt totdat 1 van jullie ontspant en mee kan gaan.
Geen galop meer doen dan, eerst zorgen dat het paard in stap en draf de basis oefeningen kent , zoals b.v schouderbinnen en traver zodat de achterbenen sterk genoeg worden om jou te dragen. Werk aan stelling en buiging en besef ook dat een paard pas kan buigen om jou been als hij een juiste buiging in zijn lijf/ruggenwervel aan kan, een ribbenkast kun je namelijk niet buigen , het gaat erom dat jij je ruiter gevoel gaat ontwikkelen zodat je de rotatie in de ribbenkast leert voelen en vanuit daar de benen kan plaatsen. Dat hij zijn rug vasthoud is ook een teken dat hij voor niet ontspant, dus zijn kaken vastzet/bit vastpakt . als hij zijn kaken en zijn hals ontspant dan heb je ook eerder een ontspannen rug enz.
Jou handen kunnen je paard leren ontspannen, zet jij je hand vast of ben je te ruw met je hand dat geeft een wissel werking in het hele paarden lichaam, dus wees zacht in je hand en leer te voelen in je handen maar ook in je zit zacht zijn, dan zal je paard zich ook eerder laten leiden door jou. Laat je eens aan een lijn zetten met je ogen dicht, dan kun je veel beter voelend rijden en zul je ook je hulpen kunnen verfijnen als je weet wat je moet voelen .
Ik denk dat de bovenstaande Bokkers je al voldoende tips gegeven hebben waar je goed mee aan de slag kunt. Verwacht geen "gouden" tip die in een keer alle problemen oplost. Lees de bovenstaande tips nog een goed door en ga er mee aan de slag. Heeft geen zin dat ik die adviezen ook nog eens opschrijf.