ongelofelijke angst voor de zweep!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jennifer93

ongelofelijke angst voor de zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 11:27

halo,
ik heb een 3 jarige haflinger,
ik denk dat er ooit iets met haar gebeurt is waardoor ze nu doodsbang is voor de zweep,
ik heb haar al een jaar en vaak geprobeerd met veel geduld haar vertrouwen in de zweep te geven,
maar als ik hoopte dat ze een stap vooruit ging, ging ze er 2 achteruit!
ik hoop echt dat er iemand is die mij kan helpen,
groetjes jennifer

Bonita_Bon

Re: ongelofelijke angst voor de zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:35

Desensibiliseren. Oftewel, net zo lang met de zweep in haar buurt staan tot ze het accepteerd. Sta je een paar uur maar dat geeft niet. Niet teveel gerust stellen, zeker niet afstraffen. Ga haar poetsen met een lekkere zachte borstel en de zweep in je andere hand, doe er niks mee gewoon vasthouden. Uiteindelijk je paardje met de zweep poetsen, als in: zachtjes over haar schouder, rug, achterhand "aaien". Rijden ook, zeep gewoon meenemen maar in eerste instantie in je zij houden, zien ze em niet, en ook dat uitbouwen.
Mijn vorige paardje had het ook een beetje, die kreeg de zweep in haar voerbak samen met wat smakelijke appels en wortels, dat hielp enorm want zweep betekende opeens eten!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:46

Had mijn pony eerst ook, nu is hij er slechts nog (over)gevoelig voor. Idd zoals al gezegd is, desensibiliseren, Bonita_Bon heeft al goede manier beschreven dit te doen. Al ben vind ik die van de voerbak te extreem, het risico op latere foute interpretatie van het middel is daarbij erg groot imo. Het is immers een verlenging waar ze respect voor horen te hebben.

Ga er idd vaak mee rijden zonder hem te gebruiken, na enkele minuten gewoon laten zien maar geen contact. Zodra je merkt dat ze hem op die manier accepteert ga je hem gebruiken zoals je de zweep dient te gebruiken, aanleggen om een beenhulp of teugelhulp te bekrachtigen. Hoe vaker je dit doet zullen ze leren dat het niets is om panisch op te reageren. Eigenlijk en dat vergeten heel veel mensen, is een zweep niet bedoeld om tikken mee uit te delen maar als verlengde van je hand. Tijdens het longeren is het geen middel om je paard vooruit te jagen maar een verlengde van je hand om te zorgen dat je paard niet naar binnen valt.

Mijn pony geeft een rodeoshow mocht je hem een tik geven met de zweep, en gelijk heeft ie, hij reageert immers al netjes op het aanleggen ervan. Je pony kortom gewoon veel blootstellen aan de zweep, en het bij prettige/neutrale ervaringen houden, dan is hij zo eraan gewend.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:50

bekend probleem.

Ik ben begonnen met een stokje te rijden en dan iedere keer wat langer en langzaam opbouwen dit werkt goed ik raakte hem er ook niet mee is er puur bij. Zeker niet wegleggen als hij druk wordt.

Op dit moment stap ik op zonder zweep stap in en dan pak ik de zweep van de rand van de bak. Dan gaat het goed doe ik het gelijk is hij erg druk en lastig.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:34

denk dat de methode waarbij je de zweep tegen haar aanhoud tot ze ontspant de beste methode is
moet je wel met twee personen zijn
een persoon houdt paard vast de andere houd de zweep in het zicht als ze weg wil lopen houdt je de zweep in het zicht tot ze stil staat en ontspant
wel gewoon laten lopen maar gewoon wel mee lopen
als ze ontspant en stil staat haal je de zweep uit het zicht en dan probeer je het weer zal je zien dat ze steeds sneller ontspant
dan steeds een stapje verder
tot je de zweep op de huid kan houden
en ze gewoon stil staat
wel altijd belonen als ze stil staat en ontspant door de zweep weg te halen
hoop dat het een weetje duidelijk verhaal is
heet wijken voor druk
is een methode van NH

jennifer93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 14:10

bedankt voor al jullie reacties..
de laatste tip zal neit gaan..
als ze de zweep ziet gaat er een knopje om en
dan is er geen houden meer aan..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:49

Dan is ze vrij extreem vandaar de voerbak tip, dat doe ik met de 'debielen' (knipoog he, ik bedoel aardjes die echt doorslaan bij het zien van een zweep)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:11

jennifer93 schreef:
bedankt voor al jullie reacties..
de laatste tip zal neit gaan..
als ze de zweep ziet gaat er een knopje om en
dan is er geen houden meer aan..

Daarom pak ik hem pas later van de bakrand. Alsik hem heb tijdens het poesten enz. niet aan de hand. Met rijden vind hij het eng. Inrijden is ook niet helemaal goed gegaan.
Ik ben ook met een normaal stokje begonnen en toen langzaa, naar wat anders.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 19:48

En helemaal zonder zweep rijden? Je kunt ook op de Emiel Voest manier te werk gaan, dan komt er totaal geen zweep aan te pas! ;)
Of op je stem gaan rijden, iets wat ik bijvoorbeeld doe? Dit doe ik omdat ik naast het rijden ook met haar men ;) .

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 19:58

Paard moet ten alle tijden te rijden zijnmet zweep niet om hem te slaan maar ook om hem met een kleine beweging te corrigeren. Als je op deze manier al dingen gaat ontlopen gaat het van kwaad tot erger dit lijkt mij niet de bedoeling.

Hoe gaat het met longeren kan je dan wel met zweep longeren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:46

Prisca schreef:
Paard moet ten alle tijden te rijden zijnmet zweep niet om hem te slaan maar ook om hem met een kleine beweging te corrigeren. Als je op deze manier al dingen gaat ontlopen gaat het van kwaad tot erger dit lijkt mij niet de bedoeling.

Hoe gaat het met longeren kan je dan wel met zweep longeren.

Maar als het niet hoeft, waarom zou je dan een zweep gebruiken? Je geeft aan voor de kleine correctie (meestal voor dressuurrijders), maar misschien heeft dit paard het helemaal niet nodig. Als het puur recreatief is, dan zou ik die strijd niet gaan opzoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:49

Angst voor de zweep betekend niet automatisch dat er echt iets naars is gebeurd met die zweep. Paarden zijn van nature bang voor voorwerpen die bewegen en geluid maken. Wat is een zweep? Juist: een voorwerp, dat beweegt en geluid maakt.

Ik ben van mening dat je dit probleem kunt aanpakken, en vooral dat je dit probleem MOET aanpakken. Een tip is al eerder gegeven: desensibiliseren. Daar kan Parelli je bij helpen.

En een vergelijkbaar topic is al eerder op bokt langsgeweest. Kijk even hier:

En voor een filmpje waar je met desensibiliseren heen kunt, zie onderschrift.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:10

HA --> RT-P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:12

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:18

Mijn pony was ook doodsbang voor zwepen.
Ben er gewoon met een klein spring zweepje op gaan zitten en gaan rijden. Zonder het zweepje te gebruiken. Toch liep dit in het begin uit op bok en stijgerpartijen net zolang tot ik op de grond lag. Toen ging ik er gewoon weer op en na een tijdje merkte hij dat ik er niks mee deed en hield hij er mee op. Nu kan ik hem zonder problemen met zweepje rijden zolang het maar niet langer is dan een springzweepje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:20

Dus heeft je paard alsnog gewonnen. Ik zou toch proberen om gaandeweg op een langere zweep over te stappen en hem desnoods via grondwerk te desensibiliseren.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:21

Mijn vraag dan.
Waarom wil je dat hij de zweep NIET eng meer vind? :) Vraag je zelf dat eerst maar eens... Olivier houdt ook niet van de zweep. Maar die heeft dat ook helemaal niet nodig, dus ik hoef hem het ook niet te laten accepteren :)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:25

Cassidy schreef:
Dus heeft je paard alsnog gewonnen. Ik zou toch proberen om gaandeweg op een langere zweep over te stappen en hem desnoods via grondwerk te desensibiliseren.

Heb ik al heeeel vaak geprobeerd. Maar gaat gewoon echt niet.
Denk dat hij een langere zweep te dicht in de buurt van longeerzweep vind komen. Daar is hij vroeger mee mishandeld...
Maar als ik er met een langere zweep opstap, nog maar in de buurt kom dan word het gewoon gevaarlijk omdat hij helemaal doorslaat in de paniek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:27

Lees de link even door die ik hierboven gequote heb.

Even in het kort: een zweep kan een heel handig attribuut zijn om op buitenritten loslopende honden van je af te houden. Om te voorkomen dat automobilisten te dicht langs je scheuren. Om een hekje open en dicht te doen.

Wil je echt dat je paard aan de kletter gaat als jij een buitenrit maakt en er komt toevallig een tak zwiepend tegen zijn lijf aan? Wil je echt dat je paard tijdens de dressuur of springles helemaal panisch wordt omdat een ander zijn paard corrigeert? Sommige paarden zijn zo extreem dat ze al staan te shaken als er iemand met een zweep langsloopt. Dergelijke reacties van een paard staan een leerproces en een vruchtbare training in de weg, en horen daarom in mijn ogen aangepakt te worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:28

tessa_brian schreef:
Cassidy schreef:

Heb ik al heeeel vaak geprobeerd. Maar gaat gewoon echt niet.
Denk dat hij een langere zweep te dicht in de buurt van longeerzweep vind komen. Daar is hij vroeger mee mishandeld...
Maar als ik er met een langere zweep opstap, nog maar in de buurt kom dan word het gewoon gevaarlijk omdat hij helemaal doorslaat in de paniek.

Er zijn tussenmaten te krijgen tussen je springzweep en de lange dressuurzweep.
En kun je hem met zweep longeren?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:29

Longeren met zweep gaat ook niet. Heb dan ook gewoon een springzweepje vast en als ik een keer tegen mn laars tik is het al genoeg...

Heb trouwens ook al een minder lange dressuurzweep geprobeerd met het zelfde resultaat als een lange.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:34

Dan zou ik terug gaan naar een stick met string en van daaruit verder gaan. Misschien zul je eerst moeten desensibiliseren met alleen de leadrope, voordat je de stick gebruikt.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:36

tsja..Hys nu 27 en heb een hele sterke band met hem. Volgens veel mensen zou hij letterlijk voor me door het vuur gaan maar die zweep dat blijft gewoon...En eigenlijk heeft hij niet meer dan een springzweepje nodig dus wil hem eigenlijk niet onnodig bang gaan maken. Maar bedankt voor het meedenken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:58

Zevenentwintig is een mooie leeftijd, ik hoop dat je nog lang van hem mag genieten.

Voor degenen die wel bereid zijn om wat aan de angst voor zwepen te gaan doen, zou ik adviseren om eens op Youtube te gaan kijken naar Parelli, en dan met name de friendly game. En dat is met IEDER paard, ook degenen die bang zijn voor de zweep, te doen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:14

Cassidy schreef:
Zevenentwintig is een mooie leeftijd, ik hoop dat je nog lang van hem mag genieten.

Voor degenen die wel bereid zijn om wat aan de angst voor zwepen te gaan doen, zou ik adviseren om eens op Youtube te gaan kijken naar Parelli, en dan met name de friendly game. En dat is met IEDER paard, ook degenen die bang zijn voor de zweep, te doen.

Dat hoop ik ook!:)