Jong paard weer oppakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandra8

Jong paard weer oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 20:43

Ik heb een 3,5 jr paard sinds 2mnd Na 2wkn scheurde ik mn enkelbanden en daarna nog een slijmbeursonsteking in mn andere been kortom fffuitgereden.Nu wil ik haar weer oppakken maar hoe kan ik dat het beste doen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:43

Gewoon weer rustig beginnen, longeren, zadeltje op..als ze goed ingereden is zal ze het echt niet vergeten zijn!

Jethafa

Re: Jong paard weer oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:54

Ik zou inderdaad rustig weer beginnen. Probeer de volgorde van het inrijden aan te houden (dekje, zadel, longeren, opstijgen, aan de longe rijden, en dan los). Je merkt snel genoeg hoe gemakkelijk ze het weer oppakt en of ze er ook qua spieren aan toe is. Jullie zullen er allebei weer aan moeten wennen!

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:33

Ik ben na 6 maanden weer gaan rijden.
Ik heb toen de eerste dag alleen gelongeerd, tweede dag met zadel gelongeerd en ben de 3e dag gewoon gaan zitten. Ze liep precies hetzelfde als eerst.

Het ligt natuurlijk wel aan het paard. ik ken een paard (wat al goed doorgereden was) die stil had gestaan ivm blessure en die is ondanks longeren helemaal uit zijn dak gegaan toen ze er weer op gingen zitten. dat was de tweede keer wel over gelukkig.

Ik denk dus dat je gewoon moet kijken hoe je paard aanvoelt.

elyse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:35

gewoon wer rustig aan beginen met stappen en draven met zadel

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:13

Idd hetzelfde beginnen als bij het zadelmak maken en waarschijnlijk kan het allemaal net een tandje sneller dan de keer daarvoor. Succes weer met rijden!

Brittjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:31

er zijn veel mensen die eerst hun paardje als hij 3 jaar eerst gaan inrijden tot de basis er goed inzit, dan laten ze hem een half jaar op rust en pakken hem daarna weer op. de gedachte erachter is dat het paardje dat alles goed heeft kunnen verwerken en daarna volop aan de gang kan. Dus het is zeker niet erg geweest, je moet gewoon net zoals de rest zegt weer rustig beginnen, maar je ziet snel genoeg dat ze het nog lang niet vergeten is!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:35

Sluit me aan bij bovenstaande. Als je je erg onzeker voelt, wat ik me goed kan voorstellen bij een jong paard waar je nog maar 14 dagen mee gereden hebt, dan kun je misschien iemand in de buurt vragen die bekend is met het rijden van jonge paarden. Als die er een keer of 3 op heeft gezeten en het gaat goed, dan kun je het zelf weer overnemen.
Doe vooral waar je goed en veilig bij voelt! Dan straal je zelfvertrouwen uit, en dat zal je paard op opmerken.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 12:56

inderdaad roodvos het is ondanks mn ervaring met andere paarden weer het vertrouwen terug vinden toch wat onzeker geworden na het krijgen van kinderen.Ze is verder braaf in de omgang en kan gewoon longeersingel om en dan doet ze even gek en daarna braaf met longeren.
Ga zeker even iemand erbij halen bedankt!