Holle rug ! :O

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Holle rug ! :O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 19:04

Heey bokkers !

Ik rijd op L2 niveau dressuur met mijn paard en krijg wekelijks les.
De laatste tijd betrap ik mezelf erop dat ik met een holle rug rijd ! Ik voel dit maar zie dit ook op foto's.
Het is natuurlijk goed dat ik het weet, zo kan ik er aan werken.
Maar vroeger had ik dit niet, ik had een vrij goede houding, rechte rug etc. Dus weet niet goed waar dit opeens van komt .. ik krijg er ook rugpijn van. Van waar komt dit probleem ? En wat kan ik er aan doen (buiten erop letten). Mijn instructrice geeft goed les op het vlak dat ze alle oefeningen tot in detail uitlegt maar aan houding besteed zij niet zoveel aandacht ..af en toe zal ze wel eens zeggen 'schouders naar achter' maar dat is het dan ook. Ze zegt dat houding iets is waar ik zelf aan moet werken maar hoe kan ik dat als ik bijvoorbeeld bij een bepaalde oefening een holle rug heb en niemand mij erop wijst ..dit is dus beetje moeilijk. Maar ben op zoek naar een 2de instructrice/instructeur die extra aandacht besteed aan houding en zit.
Maar weet iemand waar dit probleem uit voort kan komen ?

edit: typfouten

Jethafa

Re: Holle rug ! :O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:51

Lastig dat je instructrice hier weinig aandacht aan besteed, want het is echt 80 % van het werk wat je doet met je paard!

Ik zou je iig aanraden om regelmatig zonder beugels te rijden. Dit bevorderd in het algemeen je zit en houding en hierdoor zit je ook bijna automatisch beter in balans. Wie weet helpt dit al voor je rug!

Daarbij moet je eens een keer voor de spiegel gaan staan (en/of zitten) en kijken hoe je normaal gesproken staat (nog beter als je op je paard voor de spiegel kunt). Heb je dan ook die holle rug? Wat voelt voor jou normaal (terwijl het misschien eigenlijk heel hol is)? Ik heb zelf een vrij holle rug, maar kwam er pas achter toen ik het in de spiegel zag. Terwijl ik dacht dat ik normaal rechtop stond, stond ik eigenlijk ontzettend hol!

Probeer dan voor de spiegel eens te kijken hoe je rechter kunt zitten, en hoe dat dan voelt. Vervolgens kun je deze houding opzoeken tijdens het rijden: rechtop en ontspannen.

Bij een holle rug span je je rugspieren erg aan. Ontspanning is dus erg belangrijk! Misschien kun je ergens iemand vinden die zitles aan de longe geeft. Dit kan je erg helpen om ontspannen te zitten en rustige oefeningen te doen, zodat je je schouders en rug leert los te laten.

Succes!

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:42

Inderdaad erg vreemd: een instructrice die niet op je houding wil letten! Als je met een holle rug rijdt zul je waarschijnlijk niet je buikspieren aanspannen en je bekken kantelen. Je moet goed op je billen zitten. Op die manier kun je je rug niet hol maken.

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:42

en je bekken niet kantelen, bedoel ik

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 13:26

Bedankt voor de reacties !
Ik heb hier al veel aan !
Ik heb van mijn eigen een vrij holle rug ja, niet zo heel erg maar toch. Als ik op een stoel zit met leuning kan ik mijn rug ook recht houden maar ik vind het moeilijk om deze houding terug te vinden te paard.

Buikspieren aanspannen dat doe ik waarschijnlijk niet nee ..ik heb vrij slappe buikspieren, altijd al gehad, ik doe ook ballet aan daarbij moet je ook je buikspieren aanspannen maar omdat mijn buikspieren vrij slap zijn is dit heel vermoeiend omdat de hele tijd aan te houden. Ik probeer nu iedere avond buikspieroefeningen te doen, doe dit al een tijd maar ik heb het altijd al gehad en er lijkt geen resultaat te komen. Bekken kantelen doe ik ook niet altijd, laatste tijd wel meer omdat ik erop let.

De holle rug heb ik alleen als ik recht wil zitten op mn paard omdat ik ervoor nogal de neiging had met mn schouders naar voren te rijden en nu probeer ik deze naar achteren te houden maar dan krijg ik meteen een holle rug, ik doe iets fout !

Ik zal straks misschien even een foto plaatsen.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:29

misschien zo een veiligheidsvestje aan doen? dan zit je meteen in een rechte houden :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:05

Wat voor zadel heb je? Duwt je zadel je niet in een houding waar je rug hol van wordt?

En verder inderdaad: werk aan je buikspieren. Als je een paar keer per week buikspieroefeningen doet merk je misschien verbetering, je rug kan makkelijker ontspannen wanneer je je buikspieren kunt aanspannen bij het rijden. Succes!

maikebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:59

volgens mij moet je dan met langere of kortere beugels rijden, dan lukt het beter..

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:24

Herkenbaar!

Het is dat ik geen foto's zie van je houding! Maar ik heb misschien een tip voor je. Probeer echt op je zitbeenknobbels te zitten! Dus echt op je kont!
Ik denk dat je meer voorop zich [als je begrijpt wat ik bedoel :Y)]

Ik heb dat nl. ook gehad vroeger! En omdat je toch recht wil zitten creeer je een holle rug.

Succes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:27

Hoe is je rug van zichzelf? Is die dan wel 'normaal' of ook hol?

Meestal wordt dit probleem veroorzaakt doordat je je bekken naar voren laat hangen. Deze naar achteren kantelen, buikspieren aanspannen en je zit weer recht.
Als je deze beweging eerst een paar keer op de grond oefent, voor een spiegel, dan weet je wat je precies moet doen voor het juiste resultaat en kun je het gemakkelijk te paard toepassen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 12:48

Ik kantel idd mijn bekken niet als ik de foto's zo bezie ..ook denk ik dat mijn beugels net een gaatje te lang staan ...wat vinden jullie ?

Foto's:

Duidelijk holle rug, bekken niet gekanteld.. (hakken zijn hier niet uitgedrukt, momentopname)
http://www5.picturepush.com/photo/a/262 ... 626358.jpg

Holle rug, beugels te lang ?
http://www5.picturepush.com/photo/a/262 ... 626378.jpg

Bekken niet gekanteld, te lange beugels ? Min of meer holle rug, schouders naar voren, ellebogen niet aan lichaam, iets wat ik ook vaak heb als ik een holle rug heb met rijden .. (paard kruipt achter teugel hier maar hier word aan gewerkt ;) )
http://www4.picturepush.com/photo/a/262 ... 626387.jpg

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:13

Erg herkenbaar!
Ik heb dit ook, had het vroeger ook niet..
Mijn instructrice zei inderdaad ook dat ik écht op men kont moet gaan zitten.
Dat werkte wel, maar voor heel even, want naar mijn gevoel zat ik dan juist beroerd.
Succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:16

Laat iemand een hand tegen je onderrug aanleggen, duw hier met je rug tegenaan. Tadaaaa zo moet je zitten, dit gevoel moet je vasthouden. Heeft bij mij heel erg geholpen, heb een holle rug van mezelf, loop ook echt zo, en ik snapte simpelweg niet hoe ik nou moest zitten. Oja, en echt die buikspieren aanspannen, doen alsof je moet poepen zeiden ze tegen mij. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:16

Miss_Malfoy schreef:
Laat iemand een hand tegen je onderrug aanleggen, duw hier met je rug tegenaan. Tadaaaa zo moet je zitten, dit gevoel moet je vasthouden. Heeft bij mij heel erg geholpen, heb een holle rug van mezelf, loop ook echt zo, en ik snapte simpelweg niet hoe ik nou moest zitten. Oja, en echt die buikspieren aanspannen, doen alsof je moet poepen zeiden ze tegen mij. :+

Yup. En wat meer op de achterkant van je kont gaan zitten wil ook nog wel werken. Op de foto's lijkt het er ook op alsof je je benen wat optrekt, probeer heel ontspannen en een beetje zoutzakkerig te zitten. Hoe onspannener je zit, hoe beter je de bewegingen van het paard kunt voelen en hoe beter je met de beweging mee kan hoe makkelijker je kunt ontspannen :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:00

Je beugels zijn zeker niet te lang hoor. Maar je kantelt je bekken inderdaad heel erg naar voren. Deze moet je terug naar achteren kantelen. Op de 3e foto doe je dat wel beter dan op de eerste 2 trouwens!

Wat je ook kan helpen om dat gevoel te vinden is om op de grond te liggen en je onderrug tegen de grond aan te duwen. Wanneer dat lukt, probeer je dezelfde beweging staand te maken (voor een spiegel zodat je kan zien wat er gebeurd), daarna probeer je het op een stoel en dan in het zadel.

ik03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:51

vreemd dat je lesgeven er niet naar kijkt

misschien kan je het eens aan haar vragen en idd zonder beugels helpt!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 15:13

Sjonniej schreef:
Je beugels zijn zeker niet te lang hoor. Maar je kantelt je bekken inderdaad heel erg naar voren. Deze moet je terug naar achteren kantelen. Op de 3e foto doe je dat wel beter dan op de eerste 2 trouwens!

Wat je ook kan helpen om dat gevoel te vinden is om op de grond te liggen en je onderrug tegen de grond aan te duwen. Wanneer dat lukt, probeer je dezelfde beweging staand te maken (voor een spiegel zodat je kan zien wat er gebeurd), daarna probeer je het op een stoel en dan in het zadel.

Heel erg bedankt voor je reactie !
Jaa de ene keer zit ik wel beter dan de andere keer .. :P
Ik probeer mn bekken wel te kantelen maar dat voelt zo raar :D
Maar je geeft me daar een goeie tip ! Ik ga het eens proberen !