angst voor andere paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

angst voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 12:27

Ik heb een jonge merrie van 4jaar, die bij mij geboren is. Ze is een heet hoofd dat soms een beetje over reageert op de omgeving. Maar dit gaat steeds beter en beter en ze krijgt meer vertrouwen in de ruiter.
Maar als ik in de bak rij met andere paarden bij is ze een echte stressbal! Je ziet het niet aan der, maar ik voel het meer dan genoeg. Als paarden te dicht bij haar komen probeert ze zich om te draaien, en ze slaagt in paniek als er een paard recht op haar afkomt. Sommige dagen gaathet vrij goed en kan ik haar kalmeren en dan loopt ze gewoon door en dan heb ik het gevoel dat we de goede kant op gaan. Maar de dag nadien kan ze dan weer helemaal overreageren..
Er is 1 maal een paard naar haar toegelopen toen die schrok, maar die is op een meter van haar gestopt, en toen is de angst begonnen. En iedere keer ik met dit paard in de bak rij, komt die amazone met haar paard te dicht bij haar. Ik probeer dus niet te rijden als dat paard in de bak is, maar vele zeggen dat ik dat net wel moet doen.
Ik weet dus echt niet meer wat ik moet doen en ik hoop dat er mensen zijn die hiermee ervaring hebben..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:37

Niet ontwijken door dan niet te gaan rijden, maar het ook niet opzoeken.. gewoon accepteren zoals het is.

Zo blijf je zelf het rustigst van binnen, wat haar net kan helpen.
Je kan bv wel overleggen of die persoon er enigzins rekening mee kan houden..

Als je gaat ontwijken zal ze het niet leren, maar ook teveel confrontatie kan verkeerd uitpakken omdat het angst is.
Gewoon normaal rijden dus.. en evt naast elkaar in en uitstappen..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:39

heb je niet de mogelijkheid om je paard met dat ene paard meer kennis te laten maken door samen in de bak te laten spelen of beter samen op de weide. verder zou ik ook niet specifiek paarden gaan mijden, dit is volgens mij iets dat moet slijten. En zelfs dan nog, bv gisteren in de springles is er ook eentje teruggedraaid omdat die dacht dat we gingen botsen (ik kwam over een hindernis richting hoefslag en had niet zoveel ruimte om te draaien. Paard heefgt anders geen angst voor andere paarden die passeren/kruisen, voorbijsteken.

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:40

Ik zou het ook niet ontwijken, probeer wat afspraken te maken met de andere ruiter zodat die rekening met jou en de pony kan houden.
Als de pony eenmaal doorheeft dat het niet weer gebeurt als dat paard in de bak mee rijd zal hij toch moeten in zien dat het allemaal wel mee valt en gaan ontspannen/minder gaan stressen ;)

original

Re: angst voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:12

Heel herkenbaar. Mijn kwpn-er is ook altijd angstig in de bak met andere paarden. Vooral tegemoet komende dieren zorgt vaak voor een noodstop. Dit was bij ons vooral een kwestie van heel veel oefenen. Beginnen met elkaar in stap passeren en dat rustig uitbouwen en paard belonen. Bij ons had het ook te maken dat het andere paard een dominantere positie had dan mijn paard. Mijn paard ging dus voor het dier uit de weg.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:40

original schreef:
Heel herkenbaar. Mijn kwpn-er is ook altijd angstig in de bak met andere paarden. Vooral tegemoet komende dieren zorgt vaak voor een noodstop. Dit was bij ons vooral een kwestie van heel veel oefenen. Beginnen met elkaar in stap passeren en dat rustig uitbouwen en paard belonen. Bij ons had het ook te maken dat het andere paard een dominantere positie had dan mijn paard. Mijn paard ging dus voor het dier uit de weg.

dank je wel allemaal voor de reacties. Maar ik betwijfel of het allemaal wel gaat helpen. Mijn vriend gaat haar nu rijden op de drukkere dagen, omdat hij net iets zekerder en zadelvaster is dan ik en hij heeft natuurlijk ook gewoon veel meer macht om haar terug te draaien als ze gaat lopen..
Het rare is dat ze maanden met dit paard op de weide liep, en dat waren beste maatjes! Als ze nu in de bak lopen, is ze niet echt bang van, maar dan mag hij toch niet in haar buurt komen.
Verder heb ik wel geluk dat de meeste ruiters wel opletten. Maar soms heeft ze helemaal geen angst en soms gaat ze al lopen als ze ver van haar passeren..
Ik moet wel opletten dat ze niet nog angstiger wordt, want zo is ze wel..