Open mond met rijden (vraag voor Horseyfries)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

Open mond met rijden (vraag voor Horseyfries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 02:21

In het net gesloten onderwerp over Totilas, zegt Horseyfries dat een open mond niet alleen maar door verzet veroorzaakt hoeft te worden.

Toen vroeg ik dus naar de andere redenen voor een open mond, maar ik denk dat dat in het geratel erna verloren is gegaan.

Dus, bij deze nog een keer, omdat jij een veel verder gevorderde amazone dan ik (ruiter ben), wat zijn de andere redenen voor een open mond?

Hartelijk dank en heel veel succes met je rug.

- C
Laatst bijgewerkt door Apple op 09-12-09 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast en voornaam verwijderd.

Ayasha
Blogger

Re: Vraagje Voor Horsefries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 04:09

Ik ben ook zeer geïnteresseerd in een goede, inhoudelijke discussie hier over. :) Ik vroeg me nl hetzelfde af als jou. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 04:31

Mischien dat een paard dat met open mond loopt zich dat in de loop der tijd heeft aangewend? Dat er mischien ooit wel een medische (of psychische) reden is geweest die tong eruit te gooien, maar het paard daar domweg een gewoonte van heeft gemaakt? Ik doe maar een gooi hoor!

Ook ken ik er wel een paar die gewoon basissport lopen, L, sommigen M, die ook aan een lange teugel constant hun tong eruit laten hangen. Bij een paar is het vrijwel zeker een teken van ontspanning, die zijn zo ontspannen dat ze hun tong gewoon laten hangen (of je daar blij mee moet zijn is een andere vraag, die paardjes vallen zo goed als in slaap tijdens het rijden dus doet de ruiter toch ergens iets niet goed). Zodra je op die paardjes druk zet gaat die tong ook meteen naar binnen. Stel dat dat bij Scandic het geval is, dan is het zeer prijzenswaardig dat zijn ruiter hem op dat nivo, met al die druk, zo ontspannen kan krijgen. Let wel: Dit is een hypothese!!! Ik ken dat paard niet, heb hem nooit gezien op wat vage filmpjes op Youtube na. Voor Totilas geld natuurlijk dezelfde hypothese.

Bij anderen is het gewoonte. Ze hebben zich dat ooit aangeleerd, zodra er een ruiter op de rug stapt gaat die tong eruit en die mond open. Kan ooit ontstaan zijn uit verzet, om medische redenen of wat dan ook maar is uitgegroeid tot een gewoonte die blijft hangen, ook als de oorzaak reeds lang geleden is weggenomen. En zoals we allemaal weten zijn gewoonten bijzonder moeilijk af te leren.

Ook kan ik me voorstellen dat een paard dat aan het klooien is met het bit de tong er zo nu en dan uit gooit, of de mond tijdens het gespeel met het bit tever open doet. En dat kan zowel uit spanning als uit ontspanning voortkomen.

Nogmaals, ik doe maar een gooi. Dit zijn dingen die mijn gevoel me ingeeft, in combinatie met de ervaring met een paar paarden die eigenlijk altijd hun mond wagenwijd open hadden, of alleen in bepaalde omstandigheden (druk of juist geen druk). Wat ik hier schrijf kan klinklare onzin zijn, ik heb er in elk geval geen onderbouwing van in welke vorm dan ook. Maar kan me er wel een voorstelling van maken. Maar pin me niet vast op deze hypothesen!

Maar wij mensen steken onbewust ook wel eens onze tong uit als we ons heel erg concentreren op iets.

Ik vind dus het argument van "mond open = verzet" wel wat kort door de bocht, gevoelsmatig in elk geval.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 06:53

Is het niet afhankelijk van de situatie, hoe en waarom het paard zijn mond opent? Geeft de ruiter een ophouding of geeft de ruiter niet na? Correct gebruik van juiste optoming bit of bitloos? Mijn persoonlijke ervaring is een combinatie de oorzaak en de ruiter de veroorzaker. Het paard zegt de ruiter wat door zijn mond te openen, maar het is de vraag of de ruiter dat ook zal begrijpen?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 06:54

Als een paard altijd z'n tong naar buiten heeft hangen, is er waarschijnlijk een medische oorzaak...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 07:01

Denk eerder een rijfout van de ruiter.

Apple

Re: Open mond met rijden (vraag voor Horseyfries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:25

Moderatoropmerking:
Ik heb de titel aangepast en een naam uit de openingspost gehaald. Zoals het topic oorspronkelijk stond was het meer een PB.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:33

Ik ga denk ik wel met Mick75 mee. Klinkt niet onwaarschijnlijk dat het aangeleerd gedrag kan zijn.

Tuurlijk kan het een ruiterfout zijn, je ziet genoeg filmpjes op het internet waar er een soort van blauwe tong uit de mond hangt.

Ik denk dat het bij deze discussie net als bij de andere discussies is. Het verschilt per paard en per ruiter. Maar laten we hopen dat dergelijke paarden door een deskundige gezien worden, zowel rijtechnisch als medisch!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 15:32

Horsefries heeft mij via pb duidelijk gemaakt dat ze het antwoord al had gegeven in het vorige onderwerp. Daar heb ik dus helemaal overheen gelezen. Maar, hier is haar antwoord:

"Pagina 92 stond het antwoord al.....

Citaat:
Kijk dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=RZhtiCqBAGM
Dan zie je rond 3.33 wat hij doet: kauwbewegingen maken!

Of zoals een internationaal jurylid uitlegde tijdens een clinic: het is niet het openen van de mond wat bestraft wordt, maar het verzet wat ermee gepaard gaat. Als een paard zijn mond een keertje opent maar er is verder geen enkel teken van verzet te zien door bijv. het verstarren van het lichaam van het paard of het doordrammen op ophoudingen, dan mag je dit niet afstraffen als jury.
Dat doen alleen leken die geen flauw benul hebben waar ze over praten, omdat ze alleen kunnen zien of een mond open of dicht is maar blijkbaar niet de kennis bezitten om verzet te onderscheiden van kauwbewegingen.
Zo zullen diezelfde mensen niet herkennen wanneer een paard zijn oren naar achteren doet om aandachtig te luisteren en het verschil niet beseffen met een paard wat zijn oren naar achteren doet uit boosheid.

Van een aantal mensen hier krijg ik de indruk dat ze dat verschil eigenlijk wel weten, maar zo gebrand zijn om fouten te ontdekken dat ze het logische nadenken op dat moment volledig uitschakelen. Ik zou zeggen: doe eens net of dit een paard is wat bitloos gereden werd en kijk er eens met die bril naar, misschien dat je dan wat objectiever kan beoordelen wat er gebeurt...."

Ik snap je bericht volledig en stel je antwoord zeer op prijs. Heel duidelijk. Alleen snap ik niets van de laatste alinea. Tot nog toe heb ik helemaal niet geoordeeld over Totilas noch heb ik iets over bitloos gezegd. FYI, ik ben van mening dat je een paard zonder bit niet goed kan opleiden maar dat is voor een ander onderwerp.

Ik wilde nog iets vragen. Stel nou dat Edward met een gewone neusriem zou rijden en niet met een aansnoerneusriem, denk je dat het openen van zijn mond nog steeds als kauwen gezien zou worden of zou Totilas z'n mond dan iets langer open doen? Wat dan wel op verzet zou duiden, of niet?
Trouwens, ik stel deze vragen aan jou omdat ik jouw mening wat betreft dit onderwerp op prijs stel en niet om je aan te vallen.

Hartelijk dank,

Clarence
Laatst bijgewerkt door clarence op 09-12-09 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:42

Ik ken een paard dat inderdaad op commando de tong kan uitsteken (gaven ze em snoepjes voor). Als ie in de stal staat en je loopt langs dan steekt ie de tond uit, die kun je gewoon vastpakken. Dat paard loopt ook onder het zadel wel eens met de tong naar buiten (naar de voorkant, niet opzij), maar niet constant en niet met de mond ver open. Het is best te zien of het door verzet/pijn komt of is aangeleerd.
Maar volgens mij zijn er maar héél weinig paarden die dit echt zo hebben geleerd (welke gek leert zijn paard nu zoiets ;) )
Maar de mond openen hoeft niet altijd door te grof teugelgebruik te komen, het kan ook komen door een te dik bit/te weinig ruimte voor 2 bitten.. of door een te dikke tong (waardoor de tong tussen het kaakbot en het bit in ligt en dus pijn doet), of zelfs doordat ze de druk op de tong gewoon niet fijn vinden.. In ieder geval heb ik nog nóóit een paard met halster (in de wei of onder het zadel) met de mond open en/of tong eruit gezien.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:50

mijn paard maakt vaak kauwbewegingen, maar als ze dit doet ontspant ze volledig.
Dit doet ze namelijk ook als ze stil staat op rust, met de teugels los.
Ook met losrijden met een lange teugel.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:08

Zal de foto's er even bij plaatsen waar het om gaat ;)

Ik vraag me inderdaad ook al af hoe dit gezien wordt als 'ontspanning'...

Afbeelding

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:12

Je kunt het ook niet wíllen zien he...

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:14

Laura, das 'n hele goede...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:17

Bomba prachtige duidelijke foto's, braille is overbodig zelfs blinden kunnen dit zien.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:25

[quote="Bomba"]

Dit is geen onspanning, de paarden kennen dat met dit schlechte systeem SJ/AvG niet.
Onspanning ontstaat door nageven, en er wordt niet nagegeven in dit SJAvG systeem.
Dat kende Baucher ook niet, toen hij dit reed.
Lichtheid noemt men dat in de Nederlanse School, wat afgeleid is van het Franse légèreté.
Waarmee men bedoeld een onspannen kaak en nek, en lichtheid in de hand en hulpengeving.
In het Duits Durchlässigkeit, en daar zijn deze foto´s ver weg van.
Het is spanning puur, en angstige gezichts uitdrukken.
En gedeeltelijk Apatisch.
Laatst bijgewerkt door Katja op 19-12-09 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Fotoquote verwijderd.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 22:31

Ik snap uw ideeen (soort van), maar kunt u misschien een fotootje plaatsen van uw ontspannen rijden? Ik kan namelijk niet op de clinic aanwezig zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:37

FaberSmid schreef:
Is het niet afhankelijk van de situatie, hoe en waarom het paard zijn mond opent? Geeft de ruiter een ophouding of geeft de ruiter niet na? Correct gebruik van juiste optoming bit of bitloos? Mijn persoonlijke ervaring is een combinatie de oorzaak en de ruiter de veroorzaker. Het paard zegt de ruiter wat door zijn mond te openen, maar het is de vraag of de ruiter dat ook zal begrijpen?

ik denk ook dat de ruiter ermee te maken heeft...of het paard moet ook met zijn tong eruit lopen als in de wei staat,misschien bestaan ze,alleen ik heb ze nog nooit gezien...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:35

Vind de foto's ook niet echt een voorbeeld van een ontspannen paard...

Deze dan weer wel ;)
Afbeelding

In de klassieke dressuur is het kauwen op het bit een teken van een losse kaak. Daarom wordt bij klassieke ruiters de neusriem ook niet strak aangesnoerd, zodat het paard de ruimte heeft om te kunnen kauwen en los te blijven in de kaak.
Laatst bijgewerkt door gillian op 09-12-09 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:41

Die foto's kan niemand van zeggen dat het er ontspannen uit ziet, maar stress, geruk en gepluk hoeven niet de enige reden te zijn voor een paard om de mond open te houden en de tong eruit te gooien. Het is logisch dat een paard bij veel teugeldruk en dan versterkt door de stang, de mond opent in de hoop de druk zo te verminderen of anders te verdelen. Maar het is geen bewijs van dat paarden alleen maar uit pure stress/onmacht hun mond openen.

Vergelijk het maar even met hagelslag. Ik heb altijd de vruchtenhagelslag. Dat zegt niet dat alle hagelslag vruchtenhagelslag is.

Tongproblemen en/ of open monden kunnen een eindeloze reeks van oorzaken hebben, van medische tot verveling, van verzet tegen de ruiter tot complete ontspanning, onbegrip van de ruiter... Bedenk het maar. Vanaf een paar fotootjes en een paar vage filmpjes is in veel gevallen heel moeilijk te zien wat er precies gebeurt, zelfs als je er bovenop staat zie je niet alles wat er precies gebeurt en kan je dingen volledig anders interpreteren dan je buurman die in theorie precies hetzelfde zou moeten zien.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:06

gillian schreef:
Vind de foto's ook niet echt een voorbeeld van een ontspannen paard...

Deze dan weer wel ;)
http://www.anjaberan.de/typo3temp/pics/3374edb2a6.jpg

In de klassieke dressuur is het kauwen op het bit een teken van een losse kaak. Daarom wordt bij klassieke ruiters de neusriem ook niet strak aangesnoerd, zodat het paard de ruimte heeft om te kunnen kauwen en los te blijven in de kaak.

Omdat de teugel loshangt? :? een andere losheid zie ik hier namelijk niet?

Ik denk dat je een klein beetje over het hoofd ziet dat het paard de rug nogal wegdrukt...... komt ook door de ruiter hoor, die zit nogal op haar doos, dus blokkeert de beweging ook.
Laatst bijgewerkt door Katja op 19-12-09 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto uit quote verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:10

Bomba schreef:

http://lh6.ggpht.com/_MKt5y0tO4ow/Sx_nS ... c/open.JPG

Toch is op het filmpje geen verzet te zien, paard is niet totaal ontspannen, maar het dier loopt fijner dan dat wie hier ook op Bokt ooit voor elkaar kan krijgen.....

Vind het altijd zo lekker makkelijk, katten op topruiters. Doe het eerst eens na, echt.
Laatst bijgewerkt door Katja op 19-12-09 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto uit quote verwijderd.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:13

:D
En heb je toevallig ook foto's van jezelf op het paard?

Zoals je misschien kunt zien, (als je er een lineaal bij pakt ;) ), zit ze perfect zoals het hoort. De klassieke zit: de lijn loopt van oor, schouder, heup naar hiel.
Paard is verzameld en ontspannen, teugels hangen door. Descente des mains ;)

Maar goed, ik ga me er verder buiten houden ;)
Laatst bijgewerkt door gillian op 10-12-09 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:14

Mwa dat hangt van je definitie van "fijn" af Yamcha.

Gillian: Ondanks dat ze met het latje perfect zit vind ik haar enorm gespannen zitten. Waardoor ze het paard wel degelijk in de weg kan zitten. Ook met het latje zie ik trouwens duidelijk een gebroken lijn van rug naar heup naar hak ;) Dus geheel correct zit ze niet.