4 jarig paard leren wijken voor druk van been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

4 jarig paard leren wijken voor druk van been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:39

Sinds 1 jaar ben ik bezig geweest met mijn 4,5 jarige arabier hem alles aan te leren met grondwerk en daarbij heeft hij ook geleerd te wijken voor druk, als ik wil dat hij ergens heen moet gaan. Ook oefen ik hem aan de longe cirkels te verkleinen en te vergroten om inbuiging te stimuleren. Linksom gaat de buiging zeer goed. Rechtsom heeft hij echt nog veel moeite. Ben 3 maanden geleden begonnen met rijden en hem eigenlijk 2x per week in de bak gereden en buiten (om aan alles te wennen). Hij is superbraaf. Omdat het eerste zadel niet meer past, ben ik nu aan het wachten op een WOW zadel. Dat duurt nog even, maar hem voor de tussentijd een goed passend zadel te leen. Sinds een week heb ik hem onder het zadel. Echter, ik merk dat hij niet echt begrijpt dat hij moet wijken voor mijn binnenkuit en met voltes verkleinen/vergroten er niet veel van snapt. Hoe kan ik hem dit aanleren voor beendruk te wijken? Als ik namelijk gronwerk doet, begrijpt hij aan mijn lichaamshouding wat hij moet doen, maar nu erop zit, vind hij het moeilijk. Is het een idee, iemand anders erop te laten en hem eerst aan de longe bij te brengen wat voltes verkleinen/vergroten betekent door tijdens mijn lichaamshouding, de ruiter druk met het binnenbeen te laten geven. Ben gewoon benieuwd hoe je een paard dit goed aanleert.

midgie

Re: 4 jarig paard leren wijken voor druk van been

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 01:19

Misschien in het begin wat overdreven zelf naar buiten kijken en je binnenteugel tegen de hals aan leggen, dus ook ook de schouders mee naar buiten nemen.
Denk dat het heel belangrijk is dat je zelf heel goed aan geeft met je eigen lichaam waar hij heen moet , dus hetzelfde als het grondwerk, kijken,wijze en drijven en zorg dat er ruimte is zodat hij weg kan voor de druk die je geeft.

In het begin gewoon heel overdreven werken dat mag best , later kun je de hulpen gaan verfijnen .

Je zou aan de hand kunne gaan werken aan schouder binnen en traver , zodat hij gaat begrijpen wat de druk van de indirecte teugel inhoud.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 08:04

heb je hem met grondwerk ook op stem geleerd?
Ik heb ook een jonkie die de benenhulpen slecht snapt. Ik merk wel dat door de stemhulpen te combineren zijn kwartje begint te vallen.
Verder heel goed belonen als hij wel netjes wijkt voor kuitdruk
Denk dat je geduld moet hebben en blijven oefenen.

Danielle

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:13

Die van mij wou eerst ook niet op mijn been reageren en omdat het op de volteniet owu ben ik begonnen met wijken, want daar leert hij heel goed van op je been reageren.

Ik heb hem tegen de kant aangezet, met zijn hoofd en met mijn been de kant op duwen die hij moet wijken.
Net zo lang tot dit wil zoals jij het wil.

Het beestje kan nu super wijke en reageert op de voltes op mijn been.
Het klinkt misschien gemeen als een paard niet vooruit kan en alleen opzij, maar ze weten van nature niet wat wijken is en zullen bij been geven automatisch vooruit willen. Daarom deze manier, dan leren ze eerst op je been reageren en later leer je zij bij een voorwaartse gang wijken.

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:28

Sluit me er inderdaad bij aan dat je houding al heel veel kan aangeven qua richting. En ook mee eens dat je het best mag overdrijven. Bij een jong paard is duidelijkheid belangrijker dan dat het er netjes uitziet. Daarnaast is het natuurlijk ook al best ene lastige oefening voor een paard dat pas net onder het zadel is. Vooral veel aan zijn balans werken zodat hij het ook daadwerkelijk kan. Dat doe je natuurlijk al via grondwerk maar het is wel een groot verschil als dat paard dat extra gewicht van de ruiter erbij krijgt. Rustig aan zou ik zeggen;)