Goede warming-up en cooling down.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Margarita_

Goede warming-up en cooling down.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 06:10

Mijn paard is erg gevoelig voor spierbevangen.
Nu is het van belang dat er met het rijden rekening wordt gehouden met een goede warming up en cooling down.

Nu is mijn vraag, wat verstaan jullie onder een goede warming-up en cooling down?

Bamorka

Re: Goede warming-up en cooling down.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:40

10 minuten instappen met lange teugel, 5 minuten indraven met lange teugel, 5/10 minuten stappen met teugels op maat, 5 minuten indraven met teugels op maat :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:48

Bij het instappen, gewoon aan de lange teugel enkele rondjes gewoon de bak; doorstappen, keert van hanveranderen, grote volte etc.
Na enkele rondjes dus ja afhankelijk van de grote van je bak, neem je lichtjes op, en begin ik meestal met wat pasjes wijken op beide kanten; beetje schoudervoor, wat travers
maar gewoon lang, laag
dan terug ff los een rondje en dan pak ik het werk op en begin ik met draf, vnw en attent maken op been. en zo intensiteit opbouwen tot waar je wil werken die training en dan begin van cooling down is meestal galop in vnw, dan naar draf enkele rondjes vnw en dan gewoon uitstappen, lange teugel en dat toch enkele minuten. in de winter mss best een dekje achterop, zeker als ze bezweet zijn, ivm warme spieren, nat en toch wat kouder weer.

Als je een solarium hebt na het rijden onder de lampen. zeker als je infraroodlampen erin hebt helpt dit afvalstoffen snel te doen afbreken, wat verzuring tegengaat

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:21

Gewoon 10 minuten instappen met 5 minuten teugels lang en dan 5 minuten teugels op maat.. dan gewoon rijden en als het klaar is 10 miinuten lange teugel stappen

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:12

10 min instappen - dan 5 min losdraven met lange teugels, nog 5 min losstappen met teugels op maat (figuren rijden ed) - dan rustig op richten -
uitdraven 5 tot 10 min en dan MINSTENS 10 min uitstappen

mensen als je je paard geen 10 min in en uitstap zorg je ervoor dat zijn benen ed kapot gaan, dus wil je dat je paard lang meegaat zorg dan voor een goede warming-up en cooling down!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:36

Werk je paard met oefeningen 15 tot 20 minuten is stap, naar gelang je paard oefeningen zoals wijken voor de kuit en ook zijgangen, en achterhands wending beheerst rij die in de stap.
Dit is eigenlijk het rekken en strekken wat atleten ook doen, om de spieren "wakker" te maken, bovendien is het goed om het gewrichtsvocht tijd te geven dun te worden zodat het de gewrichten goed smeert.
Daarna opwarmen door overgangen te rijden, veel overgangen rijden en afwenden en dat op bijde handen.
Dan nog wat nieuwe oefeningen doen.
Tussen door vooral er aan denken af en toe de hals te laten strekken.
Daarna het paard ontspannen, en met behulp hals laten strekken en op de Grote volte en daar uit wisselen uit draven.
Daarna stappen in een vrije stap, minsten 1o minuten uitstappen.
Men moet niet vergeten, bij een paard dat last heeft van spierbevangenheid, tussendoor te stappen, zodat de spieren weer meer zuurstof opnemen kunnen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:32

Instappen en draven aan de lange teugel, evt galop. Daarna teugels op maat. Veel overgangen/figuren, daarna beginnen met het 'werk'.

Aan het einde uitdraven/galopperen aan lange teugel, daarna uitstappen aan de lange teugel.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:13

Je warming up bestaat uit een groot gedeelte stapwerk, daarna wat drafwerk, en pas daarna zijgangen! Waarom pas daarna? De spieren moeten eerst warm zijn voordat ze blijvend opgerekt kunnen worden. Het doel van zijgangen is oprekken, dus eerst warmdraaien in stap en draf, daarna pas zijgangen. De galop komt daar weer na. Voor de galop is het belangrijk dat de pezen echt goed warm zijn, er komt namelijk heel veel trekkracht op te staan!

Losrijden aan een losse teugel zou ik niet doen. Lange teugel wel. Het is wel de bedoeling dat je in het losrijden al je paard over de rug en recht laat gaan, dat kan niet met een losse teugel.

Wat voer je trouwens? Probeer iig zo min mogelijk brok/muesli te voeren, en als je dat toch voert, neem dan een suikerarme muesli. In brok zit namelijk heel veel suiker, iets wat spierbevangenheid in de hand werkt!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:19

Ik doe altijd eerst 10minuten instappen, met wat grote voltes en van hand veranderen.
Tussendoor vaak 1/2 rondjes aan lange teugel even stappen.
En uitstappen doe ik haar altijd minimaal 10minuten met een zweetdeken op in de stapmolen.

Ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:05

Zeker tien minuten instappen, daarna rustig aan de gang in draf. Kijk zelf ook goed naar je paard wat hij aan kan. Geef hem tijdens het werken steeds voldoende tijd om te herstellen, halsstrekken, stappen. (hou hem wel steeds actief)
Wat belangrijk is bij het uitstappen (min 10 min.) is dat hij het niet koud krijgt op zijn spieren dus evt met deken.
succes

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:09

Voor mij is een goede warming up en cooling down 20 minuten in stappen. 10 met lange teugel en geen contact daarna 5 minuten met contact en 5 minuten draven met lange tegeul (wel contact) dat de ene en andere kant op ;)