Te lief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lieniminnie

Te lief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:12

Hee!

Zaterdag na de les kwam de instructrise naar me toe, ik ben goed bezig.
Lekker aan het rijden maar ik ben te lief..

Ik moet zelfverzekerder en assertiever worden, dit is al langer een probleempje voor mij.. Iemand tips?

(:)

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:15

Ik denk dat je daar niet echt een antwoord op kan geven.
Dat moet je leren door te trainen, en dat komt ook niet in 1 keer.

jSophiaF

Re: Te lief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:16

zoals naomii al zei, dit gaat niet van de een op andere dag.

ik heb zelf dat probleem ook, maar door het er telkens op gewezen te worden, gaat het steeds beter.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:23

Nee dit gaat zeker niet van de ene op de andere dag, het is al wat langer een probleempje :')

Het gaat ook op de ene pony beter dan de andere, en de ene dag beter dan de andere..!

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:29

Geduld loont. ;)

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:30

En als het soms wel gaat, is het een teken dat het de goede weg op gaat. ;)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:37

Ja zeker, maar het is totaal afhankelijk van de dag, de laatste tijd gaat t wel beter, alleen zaterdag dus weer minder..

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:45

Ik kan niet zeggen wat je moet doen.
Maar wat handig is: is er niet te veel over nadenken, maar gewoon doen.
Lekker veel trainen en dan komt het wel goed. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:27

Tis allemaal waar wat ze zeggen, maar hou wel altijd rekening met wat je instructie jou verteld.
Het kan best wel eens zijn dat je niet gelijk akoord bent , maar vertrouw wel op je instructie, test het ten minste uit, en doe regelmatig checks of je de goede kant uit gaat, maar pas dan niet op eigen houtje de dingen dadelijk aan maar bespreek die dan met je instuctie en bouw van daaruit verder de dingen op.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 23:41

aeolus, ik ben het eens met mijn instructrise, ik merk namelijk als ik geirriteerd ben, dat ik dan dus abrupter reageer, sneller ben..
misschien moet ik er juist meer bij nadenken, als ik even aan het klooien ben en even goed nadenk gaat t beter.. ik denk dat ik wat strenger voor mezelf moet zijn..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:44

Goed nadenken waar het mis gaat en daar oefenen. Heel veel trainen, herhalen. Het gaat niet van de één op andere dag. En bedenk ook: het gaat ook met ups en downs. De ene keer gaat het beter dan de andere keer.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:55

Let op, je moet idd snel reageren heel snel zelfs, je moet eigenlijk reageren binnen de 2sec,als je te lang nadenkt dan ben je te laat en kan of mag je zelfs niet meer reageren.
maar reageer nooit uit iritatatie of boosheid, kijk steeds met een glimlach, als dat even niet kan gewoon stoppen en later opnieuw proberen.
Streng zijn voor jezelf is wel juist, maar niet alleen voor jezelf, wees ook streng voor je paard.
Een paard heeft daar echt geen problemen mee hoor, streng maar rechtvaardig, en met respect voor elkaar, en op die manier mag je echt wel heel kort op de bal inspelen hoor.
Zeker niet toegeven.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 00:05

Dat binnen 2 seconden reageren doe ik dus niet, als ik geirriteerd raak reageer ik binnen 2 of 3 seconden maar ik ben wel zeker blij als de pony doet wat ik wil.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:18

Als je geiriteerd bent en je reageerd dan , dan reageer je bijna altijd fout, reageer je later dan die 2sec, dan begrijpt je paard er niks meer van en daar zal dus het grootste probleem zitten.
werk dus aan je eigen , consequent reageren , eerlijk maar streng , maar ook met respect, en als je daar in lukt heeft geen enkel paard daar problemen mee, die zal je eigenlijk alleen maar dankbaar zijn voor de juiste aandacht die hij dan krijgt.

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:03

Ik heb dat ook gehad, totdat ik op een niet zo lieve poownie kwam, en ik wel streng moest zijn. Maar in jou geval zou ik gewoon goed oefenen en luisteren naar wat je instructrice zegt.
xx :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:06

tja 't zit in je karakter of niet. proberen zo consequent mogelijk te zijn en blijven. Je gemoedstoestand niet teveel de bovenhand laten nemen, vragen/hulp = reactie (hoe het paard reageert is in jou geval al iets minder belangrijk, tenzij de reactie van de pony/paard jou negeren is natuurlijk ;) )
succes

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:16

Hoi

Ik heb zelf altijd wel veel les gegeven enzo, en gaf mijn leskindjes altijd 1 ding mee aan t begin van de les... Stel samen een doel wat je voor die les wil bereiken. Als je aan de slag gaat zoals nu, komt er straks te veel op je af. En in je posts geef je al aan niet te weten waar je moet beginnen.
Maak thuis rustig een lijstje met dingen die moeten veranderen en kies er een uit waar je in de les aan wil gaan werken.

Heb je een paard die en te langzaam is aan je been en steeds de hoeken afsnijd en hij ook niet in galop wil, heb je drie problemen (gewoon even als voorbeeld) waar je aan moet werken en die opgelost kunnen worden door wat strenger en consequenter te gaan rijden.
Kies een onderwerp uit en ga daar dat uur mee aan de slag. Zo maak je het hezelf niet te moeilijk...

Succes, het gaat je vast lukken!

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:05

Gewoon goed luisteren naar de aanwijzingen die je instructrice geeft :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 09:19

RT--> RUI

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:10

ik neem binnekort ook weer les
Ik ben te lief voor paarden... ook onder het rijden

Lisaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:01

Waarschijnlijk moet je consequenter zijn.
Als ik geen reactie van het paard krijgt, moet ik een tikje bijgeven.

Eerst deed ik dit ook niet, maar als de paarden eenamal doorhebben dat jij gewoon de baas bent, lopen ze heerlijk :)

ik02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:49

vraag het aan je instructircise wat ze bedoelt

Udiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:17

Vraag je instructrice het op het moment zelf aan te geven zodat je er op dat moment iets mee kunt doen. Zou ik in zo´n situatie fijn vinden...
Succes!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:33

Dit is meer iets voor RT.
Daarom een verplaatsing van RUI-->RT.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:24

Ik ben ook heel lang veel te lief geweest voor paarden wanneer ik reed. Tot ik op paarden terecht kwam die zelf een eigen plan trokken als ik te onduidelijk was, ineens leerde ik razendsnel :Y) Nu ik mijn eigen paard heb ook: als er ergens op het pad een plas ligt moet ik 10 meter van tevoren al weten langs welke kant ik erlangs wil want hij weet ook al wat hij wil doen. Dat soort dingen. Minder lief zijn betekent niet dat je abrupt en streng tegen het paard moet zijn. Je moet hem gewoon duidelijk, maar wel vriendelijk, uitleggen wat je wil.

Mijn instructrice zei tegen mij precies hetzelfde als de jouwe tegen jou. En toen heb ik haar gevraagd wat ze dan concreet bedoelde, en zijn we aan de slag gegaan. Het heeft maanden geduurd, en vaak heb ik alleen les, of in een groepje van twee. Daarom gaat het ook snel. En de laatste maanden krijg ik steeds les op een paard waar je wel duidelijk op MOET zijn. Is er waar jij rijdt ook zo'n paard? Vraag of je daar op mag! Zelfverzekerd en assertief zijn maar vage begrippen vind ik. Het is precies waar ik ook mee kampte. En daarom heeft mijn instructrice mij opnieuw leren sturen :+ en zitten. En me dus op een clown van een paard gezet :D