ik wil weer buiten rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

ik wil weer buiten rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:44

heeey bokkers!

mijn paard steigerd nogal maar het gaat steeds beter en ze is ook in training geweest en gaat nu goed. maar mijn probleem is dat ik weer alleen naar buiten kan en niet afhankelijk ben van iemand anders. zolang er een ander paard bij is, is het goed. maar ik wil dat dus niet meer. maar zodra ik naar buiten wil loopt ze wel een paar passen en dan stopt ze. ze wil dan niet meer verder en gaat raar doen. maar hoe kan ik haar zover krijgen dat ze weer gewoon lekker naar buiten gaat en dat ik een ontspannen rondje kan rijden.

aan de ene kant snap ik haar ook niet. als we samen met iemand anders op buitenrit zijn vind ze dat helemaal geweldig oortjes naar voren en gaan! ik ga ook regelmatig naar het strand (is heel dichtbij zeker geen km afstand). en dan snap ik niet dat ze dan niet alleen wil terwijl ze het prachtig vind. ik denk dat ze een beetje het vertrouwen kwijt is door een nare ervaring. maar daar moet zij ook overheen groeien want dat moet de mens ook. misschien duurt het bij haar langer maargoed.
heeft iemand tips om haar zover te krijgen dat ze weer naar buiten gaat? zodat k haar daar op kan gaan trainen.

BlueStar

Re: ik wil weer buiten rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:48

Als jij buiten rijd, rij je erachter? Het kan goed zijn dat je paard niet voldoende vertrouwen heeft in zichzelf of jou om zich veilig te voelen buiten.

Ga voorlopig toch nog even met een ander buiten rijden. Rij zelf voorop en vraag aan de andere ruiter om op rustige en veilige stukken afstand te vergroten. Op die manier oefenen jullie beide in alleen rijden en kunnen jullie werken aan het elkaar vertrouwen. Misschien geen oplossing voor deze winter om alleen te rijden, maar wel een leerproces zodat je van de zomer misschien alleen weg kan.

Soms helpt het ook om eerst te rijden in de bak, het teveel aan energie is dan weg en is er dus in lichaam en geest meer rust.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 21:06

als ze niet meer verder wil rijd iki achter maar ze loopt ook gewoon voorop. ik wil er vanaf 2010 aan gaan werken dus voor de zomer moet wel goed komen! :D

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:10

ik heb zelf ook dit probleem een beetj :P
wat ik gewoon doe is negeren, is heel moeilijk weet ik, mja ze moet tog door deze fase heen. of vraag misschien iemand mee op de fiets.. die er af en toe voor gaat fietsen asl het een beetj spannend word.

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:14

ik heb ook het probleem mijn verzorg paardje kan je nog wel overhalen maar wij hebben rond het eerste pad waar je langs moet 1,5 meter diepe beken.

denken jullie dat hij er achter waarts in zou lopen?

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:16

misschien is het een idee, om een paar keer te gaan wandelen met je paardje, aan het halster,
dan leert het paard om alleen met jou naar buiten te gaan, en als het goed is volgt het paard jou,
doe ik ook regelmatig met mijn paardje, om hem verkeersmak te maken enz, is leuk voor paard en ruiter! :D

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:28

Maximrocky schreef:
ik heb ook het probleem mijn verzorg paardje kan je nog wel overhalen maar wij hebben rond het eerste pad waar je langs moet 1,5 meter diepe beken.

denken jullie dat hij er achter waarts in zou lopen?

is de wal 1.5 meter recht diep of het water zo diep?
Je paard zal niet bewust achteruit erin lopen, maar uitglijden of even een oplettend moment van je paard zit er altijd in.
Als de wal gewoon schuin afloopt, zou ik even tot de zomer wachten, das warmer :D en de uitdaging aangaan. Plons is een nat pak maar dan weten jullie beide hoe en wat. Jij dat het nog eens kan gebeuren, het paard ow ze is er niet van onder de indruk. En ja ik heb ook op zo een mormel gereden, elke keer pal langs de sloot (met steile wal) dood eng. Maar ik zette door. Na een paar keer minder en minder problemen. Ik moet zeggen ik ben nog nooit met die pony te water gegaan de eigenaresse wel :P

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:49

Stapje terug doen. Eerst aan de hand, zodat je paard je goed kan zien, en ziet dat jij haar "beschermt" tegen alles wat er maar eng kan zijn. Begin met een paar pasjes het erf af, en zo steeds verder. Pas als het wandelen helemaal perfect gaat weer eens proberen op de rug.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:16

Ook ik zou zeggen doe eerst grondwerk, ik zou dat grondwerk dan uitbreiden idd naar het naar buiten stappen, en doe er dan echt een fikse wandeling mee.
Klinkt mssn een beetje soft, maar het is zeker wel werken aan jouw leidersrol, het versterken van het vertrouwen.
En jij zegt in het jaar 2010 moet dat dus echt wel opgelost zijn, of het nu om dit probleem gaat, of om een ander probleem, als je zoals jij nu zegt er echt een tijdsbeperking gaat op zetten, dan ben je eigenlijk verkeerd bezig. Bij sommige paarden heb je echt jaren en jaren engelengeduld nodig.
En dan is er nog een kleine bijkomstigheid, niet ieder paard kan het uiteindelijk aan als enige voorop naar buiten te lopen, en tjaaaa als dat dan net jouw paardje is , tjaaaaa dan is het zoals het is hé, probeer dat dan niet met alle geweld om te gaan keren, overweeg dan om je paardje te verkopen en zoek zelf naar een beter bij jouw rijstijl passend exemplaar.
Want een oorlog tegen een paard kan je eigenlijk niet winnen, of je wint, of je verliest of je breekt heel het karakter en das ook een verlies.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:27

Het beestje heeft duidelijk te weinig vertrouwen in zichzelf, maar ook in jou.

Weet nog wel m'n eerste buitenritje alleen, klein rondje (8 min) deden we een uur over! Stilstaan, achteruit, stilstaan, achteruit =P

Ben gewoon heel rustig gebleven, heb haar zo lang laten kijken als ze zelf wou, maar moesten uiteindelijk wel er voorbij.

Hihi, had ze 20 stappen achteruit gedaan, had ze de moed bij elkaar gesprokkeld voor 5 stappen vooruit! (Terwijl ze daar allang was geweest =P)

We hebben eerst hetzelfde rondje aan de hand gedaan, het rondje beetje uitgebreid aan de hand, en zijn toen langzaam begonnen met na het rijden dit rondje te doen. Dan is het frisse en schrikkerige er al iets meer vanaf.

De sleutel tot leiderschap is rust, jij moet dus rustig blijven, niet boos of geirriteerd raken (ook al sta je al 20 min op dezelfde plek, blijven belonen bij elk stapje wat ze wel goed doet).

Jij moet je leiderwaardig tonen en zij moet het vertrouwen in zichzelf ook terug winnen. Beest vindt het gewoon eng om alles zelf aan te moeten pakken, dat moet jij voor haar gaan doen;)

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:07

Pff ik lees even mee. Ik heb dit probleem eigenlijk ook.
Met een ander paard is er niets aan de hand, loopt ze ook wel voorop.
Wandelen is ook geen probleem. Alleen als ik buiten wil rijden stopt ze onderweg gewoon en staakt ze.
Ze is dan niet bang, maar wil gewoon niet verder lopen. Het is zelfs zo erg dat het me 'gelukt' is om gewoon mijn rondje buiten te doen. En die keer daarop weigert ze weer als we een paar straten verderop zijn.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 16:15

aeolusnr1 schreef:
Ook ik zou zeggen doe eerst grondwerk, ik zou dat grondwerk dan uitbreiden idd naar het naar buiten stappen, en doe er dan echt een fikse wandeling mee.
Klinkt mssn een beetje soft, maar het is zeker wel werken aan jouw leidersrol, het versterken van het vertrouwen.
En jij zegt in het jaar 2010 moet dat dus echt wel opgelost zijn, of het nu om dit probleem gaat, of om een ander probleem, als je zoals jij nu zegt er echt een tijdsbeperking gaat op zetten, dan ben je eigenlijk verkeerd bezig. Bij sommige paarden heb je echt jaren en jaren engelengeduld nodig.
En dan is er nog een kleine bijkomstigheid, niet ieder paard kan het uiteindelijk aan als enige voorop naar buiten te lopen, en tjaaaa als dat dan net jouw paardje is , tjaaaaa dan is het zoals het is hé, probeer dat dan niet met alle geweld om te gaan keren, overweeg dan om je paardje te verkopen en zoek zelf naar een beter bij jouw rijstijl passend exemplaar.
Want een oorlog tegen een paard kan je eigenlijk niet winnen, of je wint, of je verliest of je breekt heel het karakter en das ook een verlies.

ik doe al heel veel grondwerk. ik wil wel meer met der gaan wandelen maar hele lange wandelingen zullen het nu niet worden omdat het zo snel donker word en ik vaak pas 4 uur thuis ben. maarjaa ik wil het in 2010 niet afgerond hebben maar wel zo ver mogelijk zijn en dan kijk ik wel hoe het gaat. en ze gaat per 1 januari ook naar een andere stal waar ze veel rustiger is. dat help denk ook wel in zijn voordeel.
ik ga zo naar der toe en dan ga ik maar eens een stukje lopen met der en dat laat ik dan wel f weten hoe het gegaan is.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:16

En als je iemand anders mee neemt. Gewoon zonder paard, op een fiets of wandelend. Eerste keer er kort bij lopen en zo steeds een stukje verder uitbouwen. Dat die persoon steeds verder weg gaat lopen/ achter je aan loopt.

Succes

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 16:18

marietje schreef:
Pff ik lees even mee. Ik heb dit probleem eigenlijk ook.
Met een ander paard is er niets aan de hand, loopt ze ook wel voorop.
Wandelen is ook geen probleem. Alleen als ik buiten wil rijden stopt ze onderweg gewoon en staakt ze.
Ze is dan niet bang, maar wil gewoon niet verder lopen. Het is zelfs zo erg dat het me 'gelukt' is om gewoon mijn rondje buiten te doen. En die keer daarop weigert ze weer als we een paar straten verderop zijn.

ik heb het ongeveer precies hetzelfde als jou probleem.

Women2 schreef:
En als je iemand anders mee neemt. Gewoon zonder paard, op een fiets of wandelend. Eerste keer er kort bij lopen en zo steeds een stukje verder uitbouwen. Dat die persoon steeds verder weg gaat lopen/ achter je aan loopt.

Succes

ik wil dat wel gaan doen en dan met mijn instructrice. daar komt ze ook op stal te staan en zij kent mijn paard heel erg goed dus ik ga haar maar eens vragen :)

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:20

Ik adviseer in eerste instantie om er geen tijdperk aan te hangen, in je achterhoofd wordt de druk dan te groot.
Dus waarom pas in 2010 beginnen, en niet nu al rustig aan beginnen?

Verder inderdaad stukken gaan wandelen, al zijn het eerst maar een paar meter, dat moet je gewoon uitbouwen.
De tijd die je met wandelen kwijt bent, ben je immers ook kwijt als je erop zou stappen.

Dus: geen druk erachter, alles op z'n tijd, en de goede stukken steeds verder uitbouwen.
Gaat het aan de hand goed, dan kan je verder gaan met onder het zadel, steeds weer stukje voor stukje.

Succes!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 20:08

MarrieLeen schreef:
Ik adviseer in eerste instantie om er geen tijdperk aan te hangen, in je achterhoofd wordt de druk dan te groot.
Dus waarom pas in 2010 beginnen, en niet nu al rustig aan beginnen?

Verder inderdaad stukken gaan wandelen, al zijn het eerst maar een paar meter, dat moet je gewoon uitbouwen.
De tijd die je met wandelen kwijt bent, ben je immers ook kwijt als je erop zou stappen.

Dus: geen druk erachter, alles op z'n tijd, en de goede stukken steeds verder uitbouwen.
Gaat het aan de hand goed, dan kan je verder gaan met onder het zadel, steeds weer stukje voor stukje.

Succes!

ik wil der ook geen tijdperk aan hangen maar wil wel heel ver komen in 2010. wandelen wil ze altijd wel maar af entoe stopt ze maar ik krijg der dan wel weer verder. ik wil in 2010 beginnen omdat ze dan op een andere stal komt en ze ineens een heel ander paardje is. op de stal waar ze nu staat is ze heel dominant en de baas van de groep. en daar is dat dus echt niet zo. er is niemand de baas omdat ze alleen in een landje staan. ze hebben geen zee aan weiland dus dat is alleen maar beter.
ik ga nu wel regelmatig met haar wandelen en steeds een stukje verder. in ga dit weekend misschien ook een lange wandeling maken samen met mijn moeder en de hond.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:39

zorg dat ie jouw gaat vertrouwen, jij lost alle enge dingen wel op. jij gaat voor langs een enge vlag etc. uiteindelijk lukt het dan vaak ohz ook wel.. ;)

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:25

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 24-12-24 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:14

ik had gister niks terug gestuurd over dat lopen wat ik zo doen :o
maar ik had heel even gelopen het pad af en de weg naar beneden. het was al een beetje donker maargoed ze stopte onderweg 3 of 4 keer ofzo. dus ik was aan het eind omgekeert en natuurlijk met een noodgang terug willen lopen want dan is er niks meer aan de hand.
maarjaa vandaag had ik gereden. het ging hardstikke goed. ik denk al rij ik haar nu nóg beter door dat ze dan op een gegeven moment ook wel gaat. ik wil der weer meer gaan rijden om der weer beter op conditie te krijgen en dat ze ff dunner word want ze heeft een buikje. niet dat dat erg is maar ze kan wel wat dunner.
ik ga de komende tijd ook veel met der lopen en dan komt het wel goed.