tips gezocht mbt niet aannemen 1 kant van het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manon2203

tips gezocht mbt niet aannemen 1 kant van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 13:01

Hoop dat de titel goed is zo,

Het probleem is dat mijn paard links om goed loopt en ook netjes op 2 teugels, rechts om is het een ander verhaal.

Ze pakt rechtsom de binnen teugel vast, de buitenteugel kan ik er niet aankrijgen. Ik mag er niet aankomen, ze verbuigt naar binnen toe, als ik dan stelling naar buiten vraag gooit ze haar hoofd in de lucht, pakt het bit vast en begint te rennen. Het stuur is dan compleet weg, dit levert in de binnenbak met meerdere paarden echt gevaarlijke situaties op....

Haar tanden zijn nagekeken en goed, en ze is naar de osteopaat geweest. Het probleem is rijtechnisch, wie heeft er tips?

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:14

Heb je les? Wat zegt je instructeur ervan? Vaak is het zo dat wanneer je de kant los laat waar ze vastpakt, zij ook loslaat. Let ook op je benen, houdt contact. Probeer het eens, succes.

Nell_

Re: tips gezocht mbt niet aannemen 1 kant van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:22

Wat gebeurd er als je idd die teugel juist loslaat? Of desnoods even allebei de teugels losgooien. Dat je paard even op eigen benen loopt.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:32

mijn paard had dat ook en ik heb het opgelost om voor het rijden even te longeren met bijzetteugels waarbij het longeertouw niet aan bit vasthangt maar door de bitring naar de zadel en daar vast en met pessoateugel longeren. het paard gaat evenwicht beter bijhouden en minder op bit leunen. ook belangrijk is dat je niet te lang aan dezelfde richting longeert. zo veel afwisselend aan beide kanten.

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:05

Probeer er inderdaad op te letten dat je hier zelf niet in mee gaat, maar toch probeert contact op beide teugels te houden. Dus ontspan je rechter hand en pak wat meer vast aan de linkerkant. Laat er anders eens je instructrice op stappen ?

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:08

Als het inderdaad echt rijtechnisch is dan doe jij dus rechtsom iets anders dan linksom. Probeer je paard eens rechts te stellen op de linkerhand. Op die manier kun jij steeds kleine stukje oefenen en bij jezelf na gaan wat je anders doet.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:21

mijn paard doet dit ook: (deed)

ben nu erg fanatiek met hem bezig..

DE tip: (het klinkt heel krom maar.......)

Op het moment dat je je binnenhand van de hals af haalt om stelling te vragen... moet je je buitenhand wat naar voren "parkeren"
sta die hand iets toe maar houdt hele lichte druk..

zodra ik bij mijn paard de buiten teugel teveel aan houd gaat hij ook rennen...
geef hem de ruimte om in te buigen..

suuces..

mocht je het niet snappen, vraag het maar dan leg ik het beter uit ;)

Maar het werkt ECHT!!

AlbertJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:10

manon2203 schreef:
Ze pakt rechtsom de binnen teugel vast, de buitenteugel kan ik er niet aankrijgen. Ik mag er niet aankomen, ze verbuigt naar binnen toe, als ik dan stelling naar buiten vraag gooit ze haar hoofd in de lucht, pakt het bit vast en begint te rennen. Het stuur is dan compleet weg, dit levert in de binnenbak met meerdere paarden echt gevaarlijke situaties op....
Haar tanden zijn nagekeken en goed, en ze is naar de osteopaat geweest. Het probleem is rijtechnisch, wie heeft er tips?

De kans is groot dat er links boven een verborgen wolfskiesje zit. Je moet maar eens in de mond links boven, ongeveer 1/2 cm voor de eerste kies voelen of er een hard bultje onder het tandvlees zit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 09:28

Als het probleem rijtechnisch is , kun je beter hulp vragen van je instructrice, kan zijn dat het dier wat stijf is in de buiging en daardoor wegloopt, zorg ook goed dat als je stelling vraagt , dus het hoofd plaast dat als ze de stelling aanneemt jij weer met je hand ademt en ook je buiten hand toestaat zodat het paard de stelling kan aannemen.
Wat doet het paard als je stelling van het hoofd vraagt als je voor het paard staat?
Heel vaak als er in het lichaam ergens iets vast loopt zal het paard met zijn achterhand weg draaien.
Vraag ook nooit te veel stelling aan het hoofd, zorg dat er ruimte is tussen de kaak en atlasvleugel, let ook eens op je zit ga eens overdreven naar binnen zitten als je stelling vraagt, zodat het paard kan buigen onder jou zit, als jij met je zitbeen knobbel in zijn buiten spier blijft zitten zal hij ok vast pakken maar ja dat zijn eigenlijk dingen die je behoort te weten als je les krijgt en als jou instructrice jou niet vertelt waarom en hoe dan kun je beter een andere nemen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:08

Doet het paard dit ook als je zonder zadel rijd?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:30

Kun je linksom wel je rechterteugel loslaten en links aannemen?
Ik vind het moeilijk om aan te nemen dat er linksom totaal niets aan de hand is en rechtsom tot grote problemen leidt. Wat wel kan is dat ze linksom ook onbewust rechts vastpakt en links niet aan wil nemen, maar dit valt niet op. Doordat je rechts (= buitenteugel) juist druk wilt om richting en tempo aan te geven en je links ( = binnenteugel) juist los wilt als ze niet tegen de hand komt of geen extra stelling hoeft aan te nemen.
Rechtsom wil je dat dan precies andersom en dan merk je pas op wat het probleem is.

Als bovenstaande niet waar is; dan denk ik dat er ergens een lichamelijk probleem zit; tanden, zadel, ... ?

Als bovenstaande wel waar is; dan is het een probleem wat bijna alle paarden hebben, je paard is gewoon wat linksgebogen en vind het dus moeilijk om naar rechts te buigen.
Op te lossen door o.a.: grote 8 rijden, schoudervoor en schouderbuiten, contrastelling. Om een beetje tegemoed te komen aan je paard; doe linksom wisselen in de stelling. Rechtsom is hij al wat kwaad omdat het lastig is, en dat werkt je tegen.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:15

Ik denk dat het erg belangrijk is om je paard goed aan het been te hebben. Daarvan nemen ze een stuk sneller beide teugels aan. Misschien helpt het om veel 8tjes te rijden maar wel tijdens de 8tjes goed op 2 teugels te rijden. Hopelijk heb je er wat aan!

sietske_drop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:26

Ik heb het bij mijn pony opgelost door te wijken.
dus als hij rechts niet aanneemt, wijk dan af en toe een paar pasjes naar rechts, dan neemt hij vanzelf rechts meer het bit aan :)
succes :D

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:46

Het klinkt alsof je paard behoorlijk last heeft van scheefheid. Ik zou me eens verdiepen in het "rechtrichten". Op de site van Antoine de Bodt of de organisatie Paard en Recht (zie onderschrift) zal je ongetwijfeld meer punten terugvinden waar je rijtechnisch tegenaan loopt. Ik raad je aan om een instructeur/-trice te zoeken (op pagina van paard en recht staat een overzicht) die je kan helpen bij het rechtrichten van je paard.

Succes!

KisszZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:56

ik sluit me aan bij Sjonniej
werkt ieg wel bij mijn paard..;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:17

Binnenhand heel hoog doen en (hand) naar voren, buitenteugel op lengte houden. Kan ze binnen niet vastpakken, moet ze buiten wel aannemen. Klein truukje, als ze dan buitenteugel aan gaat nemen, kun je binnen weer proberen contact te nemen.