Erg los van het bit, iemand tips om dit op te lossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintjebobo

Erg los van het bit, iemand tips om dit op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 08:16

Hallo,

Ik rij een 4 jarige ruin en het is een geweldig paard om te rijden. heel makkelijk aan het been en los van voor. En daar zit wel beetje het probleem hij is eigenlijk te los van voor. Nu ben ik nog maar wat simpel werk met hem aan doen, voltes, gebroken lijntjes, etc, dus loop nog niet echt tegen het probleem aan dat ik zo weinig contact heb, maar kom dadelijk op een punt dat ik tegen de lamp ga lopen.

Vaak is de oorzaak als ze te los van voor zijn dat ze achter niks doen, dat is bij hem helemaal niet het geval. Hij treedt mooi onder met een zeer actief achterbeen. Ook kan ik hem kwa hoofd-halshouding instellen waar ik wil, bovenin, onderin, voor de loodlijn en erachter. Dit laatste doe ik eigenlijk nooit omdat hij van zichzelf al liever erachter loopt als ervoor. Het is dus niet dat hij maar gewoon in zijn eigen houding bovenin blijft lopen maar mis het contact op de teugel.
Ik rij veel schakelingen en tempowisselingen met hem en dat pakt hij heel fijn aan, blijft mooi in aanleuning en is vlot aan het been.
Heb er een dubbel gebroken aurigan bitje in van 18mm.

Heeft iemand een tip hoe ik dit kan verbeteren?

Alvast bedankt!

tamary

Re: Erg los van het bit, iemand tips om dit op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:19

Door goede verzameling en oprichting kan een paard ook heel licht worden van voren. Laat eens een goede instructeur kijken wat het is.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:33

Ja kan hem overal instellen, hij loopt mooi actief. Hangen je teugels door? Als ik jouw verhaal lees is dat niet zo. Dan zou ik zeggen, wees blij! De aanleuning met een paard wat goed loopt is gewoon heel erg licht. Vind het altijd een heerlijk gevoel haha.

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:56

2005 schreef:
Ja kan hem overal instellen, hij loopt mooi actief. Hangen je teugels door? Als ik jouw verhaal lees is dat niet zo. Dan zou ik zeggen, wees blij! De aanleuning met een paard wat goed loopt is gewoon heel erg licht. Vind het altijd een heerlijk gevoel haha.

Hallo 5005,

Hij is ook heel erg fijn te rijden, heb moeite om hem niet te rijden haha. Stap er ook elke dag met een grote glimlach vanaf. Maar er hangen weleens boogjes in de teugel en daar heb ik liever gewoon net wat meer contact. Hij loopt eigenlijk wel heel netjes en slim in de aanleuning, maar ben bang dat ik dadelijk met verzamelen en aanleren van bv wijken enzo toch tegen de te lossen teugel aanloop. Maar van de andere kant hij is ook heel licht aan het been. En zo over het algemeen een erg gevoelig paard. Denk dat dat er mss ook wel wat mee te maken heeft.

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 23:02

tamary schreef:
Door goede verzameling en oprichting kan een paard ook heel licht worden van voren. Laat eens een goede instructeur kijken wat het is.

Hallo tamary,

Hij heeft in elke hoofdhalshouding eigenlijk dezelfde aanleuning, voor net wat te los. Verzamelen doe ik nog helemaal niet met hem, alleen wat schakelingen.
Mijn instructice zegt dat ik hem meer naar voren moet gaan rijden zodat hij hand wat meer gaat opzoeken, maar ik heb dan het idee dat ik hem zo over het tempo heen jaag. En hij doet zo zijn best en pakt alles heel makkelijk en snel op, dan heb ik er neit zo'n fijn gevoel bij als ik hem zo over zijn tempo moet jagen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:08

Klinkt niet verkeerd, hoewel als je boogjes in de teugels hebt, jij zelf misschien niet genoeg constant bent in je hand, je teugels te lang hebt of hij er op dat moment achter kruipt want anders krijg je toch geen boogjes?

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 23:18

opisop_shop schreef:
Klinkt niet verkeerd, hoewel als je boogjes in de teugels hebt, jij zelf misschien niet genoeg constant bent in je hand, je teugels te lang hebt of hij er op dat moment achter kruipt want anders krijg je toch geen boogjes?

Ik wil hem graag beetje voor de loodlijn hebben, want hij had in het begin dat hij wat kort in de hals wilde worden en dan met minder ruggebruik liep. Dat is al heel stuk beter, loopt nu heel mooi door de rug en rij hem dan voorwaarts neerwaarts. Nu ben ik wel af en toe paar rondjes bovenin aan het zetten, moet het langzaam aan gaan leren. wil hem graag van de zomer gaan starten. Maar hij blijft nu wel als hij bovenin loopt ook nog mooi door de rug lopen. Ik denk dat hij zich opkrult als ik contact met hem ga zoeken. Want als ik hem bv bovenin zet, dan loopt hij gewoon mooi aan de loodlijn en heb ik mijn hand op bepaalde plek met bepaalde lengte zeg maar en dan komen er boogjes in. Is niet zo dat het flapperende teugels zijn maar telkens net een te losse verbinding. Kan ze er net zo goed van af halen zo lijkt het :D .

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 23:26

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:29

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 23:32

Hier is hij al iets losser, alleen is het beetje donkere foto

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=B3CREN3H

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=PFOTTNPD

Op alle foto's is het probleem niet heel duidelijk te zien, denk dat de foto's net op het goede moment gemaakt zijn ;) . Zal eens kijken of er van de week wat fototjes gemaakt kunnen worden waar het duidelijk zichtbaar op is.

En nog een fototje van zijn koppie, is ook zo'n knapperd!! O:)
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=E46MZTWN

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:27

Mooi paardje!
Wat me opvalt aan de foto's is je handen; je hebt ze op een vrij dwingende plek staan.
Zonder je verhaal erbij zou ik zeggen dat het paard gedwongen is om in een houding te lopen.
Dat strookt niet echt met je boogjes-verhaal (zou wel een reden zijn om er nu achter te kruipen, maar je geeft al aan hem overal in te kunnen stellen) maar is misschien wel iets om mee te nemen in je rijden; als je ze iets beter draagt enz kun jij ook sneller reageren op hem.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:33

Ben het met opisop_shop eens, zonder jouw verhaaltje erbij zou ik ook denken dat het dier in een houding gedwongen is. Hij lijkt ook niet los in zijn lijf, AH zit er ook niet goed onder en hij lijkt onvoldoende impuls te hebben.
Daar zou ik mee aan de slag gaan, ga hem veel meer van achter naar voor rijden, hou daarbij zelf contact met de mond, als hij achter de teugel gaat lopen, mag je hem niet loslaten, maar juist contact blijven houden, je hoeft niet te trekken, maar hou een lichte elastische verbinding. Zodra hij achter de loodlijn gaat lopen, drijf je hem voorwaarts, net zolang tot hij je hand weer opzoekt, dit kan in alle gangen. Veel stukjes weg en terug rijden zou voor verbetering moeten zorgen. Maar let er vooral op dat je teugels niet in boogjes gaan hangen, hij probeert zich dan te ontrekken aan het werk.

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 12:07

Ik had al het idee dat de laatste foto het beeld kon geven dat ik daar mijn hand vast zet, maar dat is echt niet het geval. Hij liep uit zichzelf alleen maar bovenin met wat te weinig ruggebruik. Dus wou ik hem graag wat lager instellen, dat doe ik altijd door mijn hand laag en breed te zetten. Als ik ze bovenin wil hebben hoef ik mijn hand alleen nog maar wat hoger te plaatsen en dan snappen ze het al.

Is het niet de bedoeling dat het paard het contact op gaat zoeken ipv dat ik dat ga doen. ben er namelijk bang voor de als ik het contact ga aannemen dat hij achter de loodlijn kruipt.

Strom: jij zegt dat zijn AH er meer onder mag, dat klopt natuurlik ook wel. Maar hier was hij 3 en net zadelmak. Van nature gaat hij eigenlijk al beetje teveel zitten af en toe. Waaruit vind jij blijken dat hij niet los in zijn lijf is? Want het is net een elastiekje hihi.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:19

Speel een beetje met de lengte van de teugels.
Doe je ook wel eens oefeningen zoals halsstrekken?

Maak ze eens een paar milimeter langer, dan weer wat korter, weer eens wat langer, een stuk langer etc. etc.
Het is dan de bedoeling dat ie je hand volgt, pakt ie hem nou moeilijker mee als je ze wat langer maakt dan normaal, oefen dan eerst op wat korter en weer terug naar normaal, korter en weer terug naar normaal.
Als dit goed gaat kun je kijken of hij het ook doet als je ze een keertje wat langer dan normaal maakt.

Succes ermee!

P.S: voor de wedstrijden is het natuurlijk jammer, maar als je het zonder teugels kan, zou ik dat zeker doen. In principe is het namelijk ook allemaal mogelijk zonder tuig.

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 18:33

Sassol schreef:
Speel een beetje met de lengte van de teugels.
Doe je ook wel eens oefeningen zoals halsstrekken?

Maak ze eens een paar milimeter langer, dan weer wat korter, weer eens wat langer, een stuk langer etc. etc.
Het is dan de bedoeling dat ie je hand volgt, pakt ie hem nou moeilijker mee als je ze wat langer maakt dan normaal, oefen dan eerst op wat korter en weer terug naar normaal, korter en weer terug naar normaal.
Als dit goed gaat kun je kijken of hij het ook doet als je ze een keertje wat langer dan normaal maakt.

Succes ermee!

P.S: voor de wedstrijden is het natuurlijk jammer, maar als je het zonder teugels kan, zou ik dat zeker doen. In principe is het namelijk ook allemaal mogelijk zonder tuig.

Hallo sassol,

Halstrekken doe ik altijd na het rijden als soort cooling-down, dat doet hij ook heel makkelijk en gaat hij bijna met zijn neus door de zand, alleen ook daar heb ik weer te weinig contact in de teugels. Het is beetje lastig, want hij volgt wel mijn hand maar dan met te weinig contact zeg maar. Maar ik zal je tip eens proberen morgen, door hem gewoon keer iets korter te pakken dat hij het gevoel beetje leert accepteren in zijn mond. Heb ergens gelezen dat het voor paard ook veel prettiger is om beetje contact te hebben dan los van voor omdat het bit dan zou klapperen. Heb daar eens opgelet en zo lijkt het niet. Want hij houdt het bit gewoon in een gesloten mond en denk dat de tong voor soort schokbreker zorgt zeg maar ;) .

Denk trouwens dat hij heel makkelijk aan te leren is om zonder teugels te rijden, want hij is heel gevoelig op alles. Heb het zelf nog nooit gedaan, nou ja op mijn pony vroeger door de wei gecrossed maar daar is het bij gebleven *D . Maar wat je al zegt niet handig voor wedstijden en het is wel de bedoeling dat hij van de zomer meegaat.

AlbertJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:23

Je hebt helemaal geen probleem, maar een uitdaging om zo te blijven rijden en toch contact te houden. Ik denk dat heel veel ruiters erg jaloers op je zijn!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:27

Ik ben erg benieuwd hoe het er irl uitziet, kun je niet eens vragen of iemand kan filmen? :)

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 20:30

opisop_shop schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe het er irl uitziet, kun je niet eens vragen of iemand kan filmen? :)

Heb hem laatst HC gestart dat staat wel op film maar dat krijg ik niet op de computer. Zal eens kijken of ik het via de tv kan filmen als het dan nog wel beetje duidelijk blijft.

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 21:13

opisop_shop schreef:

Dat met dat flimpje gaat niet lukken. Maar heb nog een foto gevonden, hier zie je het wat duidelijker. Het lijkt of ik mijn hand daar vast zet maar als je goed kijkt zie je dat er geen contact is. Hoop dat je het kunt zien.

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=RBRMBQQK

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:15

Ik heb geleerd dat je dan je hand op je plek moet houden en lichtjes been moet geven. :) Dan moet hij je hand opzoeken en zorgt hij ervoor dat er contact is met jouw hand. :)

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:20

Idd, meer been en meer naar voren rijden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:44

Ook op de laatste foto heb je je handen op een dwingende plek, hij heeft daar inderdaad wel genoeg teugelruimte, maar alsnog is het geen juiste handhouding. Ik zou daar eens wat meer om denken, wie weet voelt dat voor hem als hij contact zoekt ook wat anders aan en blijft hij constanter?

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:25

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:37

Albert schreef:
Je hebt helemaal geen probleem, maar een uitdaging om zo te blijven rijden en toch contact te houden. Ik denk dat heel veel ruiters erg jaloers op je zijn!

Tanx :o

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 08:52

Is idd erg fijn als je rijd en je hebt niets in je handen en je kan heel veel op je zit schakelen, probeer wel het contact te onderhouden.

Op de foto`s mag hij wat meer met zijn neusje naar voren, maar veel jonge paarden duiken erachter , dus werk daar wat meer aan.
Het hals strekken vind ik wat minder, dan loopt hij heel erg op de voorhand, dus hou bij het hals strekken ook de achterhand onder de massa, je zou wat meer stelling mogen vragen bij het hals strekken,

Maar vergeet bovenal niet dat het paard nog maar 4 is , maak het niet te moeilijk voor hem.