Galop - Mijn probleemp of paards probleemp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Galop - Mijn probleemp of paards probleemp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 22:42

Ik heb dus het afgelopen jaar een hele leuke pony (Haflinger) gereden die van nature LIGT scheef was. Hij sprong zelden tot nooit aan in de rechtergalop en had ook moeite met stelling. Galop ging in de loop van de tijd beter omdat ik hem vanuit schrikreactie heb leren aanspringen, gek genoeg deed hij het dan wel 'goed'. Maar alsnog bleef hij vaker verkeerd springen.

Nu rij ik sinds twee maanden een ander paardje (Tinker) en met deze heb ik wederom problemen met de rechtergalop. In tegenstelling tot de Haflinger is dit paardje ontzettend makkelijk met stelling en buigen. Daarbij springt ze ook vaak overkruist ipv verkeerd. Wel is het zo dat zij rechtsom met een ligte stelling naar buiten loopt. Zodra ze iets losser is wordt dit minder, en ik verwacht als haar spieren sterker worden wanneer ze vaker gereden gaat worden het ook wel grotendeels zal verdwijnen, maar die galop zit me niet lekker.

Het kan namelijk 'toevallig' zo zijn dat ik twee paardjes achtereen tref met hetzelfde probleem. Maar daarnaast is mijn zit ook niet je van het, dus zou het best eens kunnen zijn dat ik met mijn zit hun blokkeer met aanpringen. Om even een indruk te geven heb ik een filmpje van het rijden van mij en het huidige paardje:

*uploaden*

Sjonniej

Re: Galop - Mijn probleemp of paards probleemp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:25

Allereerst is het liCHt scheef, en niet met een g.

Het zou prima kunnen dat jij dit gedrag veroorzaakt. Dit kun je echter gemakkelijk uitsluiten door aan je houding te werken :)
Je zou ook een ander het paard kunnen laten rijden, maar er is een grote kans dat het paard door gewenning dezelfde fout gaat maken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 08:48

Okee, bedankt. Paard kan ik nog wel door iemand anders laten rijden, de keren dat ik met haar in de bak gereden heb zijn op een hand te tellen.

En aan mn houding werken doe ik cker al! :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 08:54

Heb je al eens les geprobeerd te nemen?

Ik heb namelijk een tijd gehad dat ik mijn paard op zo'n manier blokkeerde dat ze niet meer kon galopperen. (overigens heb ik het voor elkaar gekregen dat ik haar zover blokkeerde dat ze niet eens meer in draf ging :o )
Dit ging onopgemerkt. Bij mij had het met een bepaalde spanning te maken.

Het zou toeval kunnen zijn dat toevallig beide paarden problemen hebbne met de rechtergalop.
Dat kan natuurlijk altijd.
Doen/deden ze het wel aan de longeerlijn? of hadden ze er dan ook moeite mee?
Wat zeggen de eigenaren van de dieren ervan? Hebben die ook problemen ermee, of ben jij de enigste?
Misschien eens even navraag doen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 08:55

ten eerste, ELK paard is scheef van nature. vanaf hier kunnen wij niet zien waar het probleem ligt. heb je les van een kundige instructeur? het is handiger om voor dit probleem daar advies te vragen. succes ermee!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 09:14

Helaas heb ik op dit moment niet de mogelijkheid tot les. Vorige paardje had de andere amazone er ook problemen mee. Bij het huidige paardje ben ik de enige die erop rijdt.

Longeren heb ik met dit paardje nog niet gedaan...
(Maar in het bos pakte ze hem wel een keer goed (en sprong daarna keurig over :+)

maikebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:10

waarschijnlijk is het jouw schuld..
je moet er gewoon even aan werken!

maikebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:11

o, ik wilde nog iests zeggen, wat is dat precies, licht scheef??

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:12

ligt scheef ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:15

Licht scheef zoals iemand al zei.

Nu staat er ligt, van liggen op de grond.

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:15

Sorry maar het is LICHT en niet LIGT!!!!

Verder zou ik echt les nemen, en eerst de oorzaak gaan zoeken voordat je hiermee verder gaat. Misschien heeft het paardje wel iets, of zit er wat vast bij het paardje.

Ga in ieder geval niet verder met rommelen, vraag om professionele hulp!

maikebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:17

maar wat is ligt/licht scheef nou?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:40

Okee, licht scheef dan ;)
liCHte dislexie he :P

Dat is de voorkeur die een paard van nature van links of rechts heeft. Sommige paarden hebben wat meer moeite met hun moeilijke kant om recht te bewegen dan andere. Net als mensen, die zijn ook links of recht, maar de een kan beter met de 'slechte' hand schrijven dan anderen ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:59

Eindelijk heb ik het filmpje erop weten te krijgen :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:12

Ik zie dat je te ver naar voren leunt als je zit. Dat kan vanuit het paard komen sommige paarden duwen je heel erg naar voren als ze zelf niet op de achterhand willen lopen. Dit paard lijkt er niet zo heel veel problemen mee te hebben. Er wordt niet vanuit een correcte aanleuning aangegaloppeerd en daardoor is er niet voldoende ontspanning in de linkergalop.
Rechtsom om zit je zelfs nog verder naar voren in de draf, galop zie ik zo wel (ik schrijf terwijl ik het filmpje bekijk). Je focust je veel te veel op de voorhand en vergeet daarbij de achterhand mee te nemen daardoor sprong het paard de derde keer op 4:40 niet aan in galop.
Wat ik voornamelijk zie is een paard dat echt wel voor je wilt werken maar een ruiter die het paard met haar zit teveel belemmert. Je houd door het te ver naar voren zitten het paard tegen. Je handen zijn te ver gekanteld (je pinken staan te ver naar achteren daarmee kan je het paard blokkeren)

Ik snap dat het heel makkelijk is om negatief commentaar te geven. Maar ik weet wel dat je daar het meeste van leert. Het paard is ontzettend braaf en wil zo te zien graag lopen. En ik denk dat met een flink aantal zitlessen je al een heel eind komt.

Ik ben absoluut geen proffesionele ruiter of instructeur ik heb nu alleen maar geschreven wat ik heb gezien. Ik weet zeker dat anderen je nog veel meer tips kunnen geven maar hier heb je in ieder geval al de eerste paar tips.

Walzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:51

zelf zou ik niet op het punt aanspringen waar jij aan springt! je paard kan er zo tussen uit glippen. ook vind ik de stelling en lengtebuiging niet optimaal. eerst zou ik een paar kleine voltes rijden, goed je binnenbeen eraan en je binnenhand van de hals, zodat de stelling en lengtebuiging goed zijn. ook je buitenbeen er al een beetje aan, zodat haar kont niet naar buiten uitzwaait, want dan heb je nog geen goede lengtebuiging. als je aanspringt druk je je buitenbeen door, je laat de druk op je binnenteugel los, en je houd je buitenteugel er goed aan. zo sluit je de buitenkant op, zodat ze minder gauw met het buiten voorbeen eerst aanspringt. zelf moet je echt heel goed indraaien, dus met je lichaam naar binnen meedraaien, ook je heupen!

het makkelijkste punt om aan te springen vind ik altijd: je rijdt bijv. bij de E een kleine volte en je doet bovenstaande. als de lentebuiging goed is, en het voelt goed, spring je aan als je bijna bij de e bent. dan kan ze er niet vandoor glippen naar buiten toe, want daar zit dan de omheining.

het klinkt allemaal heel makkelijk misschien, maar ik heb er ook heel veel moeite mee gehad;) dat lag ook best wel aan mijn eigen zit.
ik hoop dat je er wat aan hebt ;)
veel suc6 er mee! het is een leuk paardje! :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:02

Bedankt voor je uitleg, en op de binnenteugel na wil het met die volte ook best al wel lukken ;)
Probleem is alleen dat ik nog bezig ben met het actief maken voor mijn been. Nu is zij vaak vrij sloom met dr reactie, soms zelf pas na een tikje met de zweep, en dan is het moment van de volte dus alweer voorbij. Maar oefening baart kunst, en oefenen gaan we cker doen :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:40

Als ik je filmpje zo bekijk zou ik eens flink aan de basis gaan werken.
Ik zie je meerdere keren been geven en niets tot weinig gebeuren. Probeer daar consequenter mee te zijn. 1 keer been, 2de keer harder been en dan een tikje.
Verder meer proberen te werken aan je buiging en stelling. Voltes, slangevoltes.8en rijde en als dat goed gaat, kleinere voltes, volte verkleinen en weer groter maken. Van dat soort oefeningen.

Zelf opletten dat je rechtop blijft zitten. Schouders naar achteren, tieten naar voren :P
Handen dragen, niet naar beneden duwen, dan blokkeer je je paard alleen maar.

Als je het paardje actiever aan je been kan krijgen en beter in de stellingen buiging, dan kan ze ook veel makkelijker galopperen.
Verder zou ik vooral als ze het moeilijk vind in de eerste hoek aanspringen.
Dan heb je namelijk de hele korte zijde om haar in de galop te krijgen.
Verder veel beter voorbereiden. Ga enkele passen voor de bocht doorzitten, stelling vragen en dan pas aanspringen.
Nu overval je naar mijn idee het paardje te veel.

Mijn grootste tip is om toch proberen les te gaan nemen. Want dat kan jullie echt veel helpen.
Ik denk dat als iemand je op je “fouten” wijst, dat het snel beter zal gaan. :)

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:48

__Lotte schreef:
Okee, licht scheef dan ;)
liCHte dislexie he :P

Dat is de voorkeur die een paard van nature van links of rechts heeft. Sommige paarden hebben wat meer moeite met hun moeilijke kant om recht te bewegen dan andere. Net als mensen, die zijn ook links of recht, maar de een kan beter met de 'slechte' hand schrijven dan anderen ;)

Sorry maar dat heeft geen fluit met dyslecie te maken. :n Het is gewoon basis kennis dat je weet wanneer je ligt en licht schrijft.

Als het het fimpje zie lijkt het alsof je zelf niet helemaal over een goede balans beschikt. Lessen lijkt me in dit geval toch een aanrader.

Verder ben ik toch wel heel nieuwsgierig hoe je de haflinger hebt laten schrikken aangezien je schrijft dat je hem vanuit een schrikreactie hebt leren galoperen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:37

Het is een heel mooi filmpje dat je daar maakte hoor.
Ook de tinker is een heel mooi exemplaar, tis een paard dat echt wel wil werken das heel duidelijk.
Maar je zit idd met een bijkomend probleem die koudbloedrassen, leren idd iets trager dan een volbloed, ze zijn iets masiever en reageren iets minder vlug , maar dat zijn allemaal dingen waar je met een beetje begrip en heel veel oefening toch wel een behoorlijk resultaat mee kan bereiken hoor.
Ik denk ook dat de fout zeker bij jou te zoeken is, en dus niet bij het paard.
Tis heel duidelijk da je echt wel al een beetje kan paardrijden, maar toch je zit is niet zo heel goed, je valt heel sterk voorover, je draait je voeten te ver naar buiten toe uit, het dragen van je handen, .... en zo kan je natuurlijk nog verder.
Maar het allerbelangrijkste is dat je niet echt je paard in gallop zet, je probeert eigenlijk op dit moment je paard in gellop te laten vallen, en das een heel groot verschil.
Ieder paard loopt van nature uit op zijn voorhand, bij die koudbloedrassen is dat eigenlijk nog meer zo dan bij de warmbloeden, dat is gewoon zo. Maar jij gaat met je bovenlichaam zover aar voren da je die druk op die voorhand dus nog groter gaat maken.
Een ander probleem , is dat je paardje helemaal niet nageeflijk loopt, hij steunt een beetje op het bit, probeer er dus voor te zorgen dat je paardje het bit loslaat, en dan ook je hand nog gaat volgen (bv bij het stelling vragen, openingsteugel en hoofd volgt)
Dan oefenen op het zacht begrenzen en de achterhand gaan aandrijven, en dit moet je duidelijk gaan voelen, het paard moet hierbij zijn rug dus gaan opdrukken, zolang hij dit niet kan gaan uitvoeren kan je eigenlijk hem nooit het aanspringen in gallop gaan laten uitvoeren.
Dan is er idd je houding , je moet je paard de juiste hulpen geven, binnenbeen net achter de singel, buitenbeen 2handbreedtes naar achter (mssn in het begin ietsje meer) wat je moet zoals al door anderen werd aangegeven die achterhand een beetje naar binnen kunnen drukken(travers), neem eventueel je zweepje in je buitenhand en drijf het buitenachterbeen er even mee aan bij het aanspringen .
Neem les van een goede instructeur uiteraard privéles.

maikebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:02

oke nu weet ik het ook!!

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:28

Om even een lang verhaal kort te maken.. Veel meer figuren en stelling..

Denk dat je op een kleine volte rechtsom al wat meer voor elkaar krijgt.. Denk er wel om dat je je buitenteugel er goed bij houdt..

Succes