La Vie (Niveau x Farmer) @ work (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

La Vie (Niveau x Farmer) @ work (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 21:05

Hallo!!

Mijn vriend heeft vandaag een filmpje gemaakt van mij en mijn paardje La Vie. Helaas is het filmpje niet heel scherp geworden, maar ik hoop dat er toch wat tips op binnen komen. Vandaag heb ik voor het eerst weer gereden na 8 dagen. Ze was vorige week behandeld door een osteopaat. Ik ben november B gestart met haar en dit gaat best ok. Vaak is het commentaar echter wel: Actief houden. Vandaar ook de osteopaat want ik had het gevoel dat ze op de rem liep, want ze kan echt heel goed bewegen. Ook was ze rechtsom erg stijf. Ze plaatse dan haar rechterachterbeen ook niet onder de massa, wat ze nu (gezien aan de longe) al veel beter doet. Doel vandaag was kwartiertje stap, draf, vwnw. Ze gaat uit zich zelf vaak al wat hoger lopen dus dat neerwaartse is soms wel moeilijk voor ons. Zadel heb ik net nieuw (merk=Ideal) en ligt goed. Zelf heb ik de neiging om (vooral als het moeilijk wordt) naar voren te leunen. Mijn linkerhand is strenger dan de rechter, en zoals velen, hakken uitdrukken, al vind ik zelf dat dit meestal wel redelijk gaat.

La Vie is een dochter van Niveau (x Farmer) en een jaar onder het zadel. Wel is ze al 7 jaar. Hiervoor heeft ze 2 maal een veulen gehad. Ze is heel lief en beslist niet gemeen. Wel is ze erg eerlijk, als ik iets niet goed doe, dan laat ze dat zeker merken. Waar we aan werken is haar voorwaarts en actief te houden. Ook mag ze wel wat meer buiging en stelling geven. Dit gaat meestal wel goed, na een half uur rijden (diesel :o )

Graag zou ik alle mogelijke tips van jullie horen! Zo wel over mij zelf dan over het paard!
Ik heb 2 filmpjes, 1 slechte korte en een wat betere langere...

de wat betere

EllyC

Re: La Vie (Niveau x Farmer) @ work (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:59

probeer consequenter te zijn. Nu zie ik je vaak been geven en je paard niet reageren. Of geen been geven of reactie.
Komt ook voor bij stelling vragen, je vraagt het wel maar paard geeft het niet of veel te weinig. Vergeet daarbij je buitenteugel niet, want ze neigt naar kantelen.
Handen rechtop!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 23:18

Dank je.. Klopt helemaal. Precies dit staat wel eens op mijn coupon.. Kantelen, handen recht (en laag) en actief. Hoe kan ik consequenter worden? Want ik geef been en bij geen of te weinig reactie echt wel een tik(je) met de zweep. Maar toch ben ik nog te lief.. Heb je daar goede tips voor?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:31

Afhankelijk van het karakter van het paard moet consequent rijden echt verbetering op de reactie geven.
Mijn vorige instructeur zei altijd, ze voelen een vlieg landen, dus ook jouw beenhulp, nu alleen nog reageren op je been.

Het lastige is altijd de goede middenweg vinden, je wilt tenslotte ook geen spanning oproepen.
Been (bovenkant kuit aanspannen) is voorwaarts, daar niet opreageren is schop(je)/spoor (geen knopspoortje)/stem/zweep (uitzoeken wat het beste voor jouw paard werkt).
Zorg ervoor dat ze je hand niet tegenkomt bij het voorwaarts gaat. Aanleuning komt later wel weer. Ze moet ook in het tempo blijven lopen totdat jij anders aangeeft.
Daarnaast er heel erg voor waken dat je je benen stil houdt als er niets hoeft te gebeuren.
Goed les kan hier uiteraard bij helpen, maar dit blijft 1 van de vele uitdagingen van het paardrijden.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:34

dit probleem heb ik ook en ben ik aan het pakken

als ik aandraaf kreeg ik echt een slome reactie en draafde hij echt in zijn eigen tempo.
Ik eis nu dat hij actief aandraaft en dit ook een paar passen volhoud erna ga ik stappen 1 pas !! en meteen weer actief aandraven (dit moet je echt een paar x doen voordat je reactie krijgt hoor) vol blijven houden zo

probeer niet onnodig te drijven maar pas als je merkt dat hij in tempo terug valt, op dat moment zal die schrikken van je been omdat je eigenlijk normaal altijd aan het drijven bent.

dan pas ga je het actieve krijgen en de reactie op je been
ook goeie oefening is
rijd hem terug met je gevoel tot je bijna stapt en dan weer hop naar voren je zult merken dat hij ook soepeler gaat lopen en makkelijk word van voren.

en met je stelling vraag hem eens een x goed door met je been erna met je hand eis die stelling
krijg je die stelling beloon gelijk door te ontspannen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:37

door deze korte stukken draf/pas kan het paard denken dat ie het fout doet. Zou mijn optie dus niet zijn.
Probeer wat langer te draven en stappen, Onley.
Maak desnoods schijnovergangen om hem actiever aan het been te maken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:34

Bedankt voor de reacties! Ik ben idd veel overgangen aan het rijden. Eerst goed voorwaarts draven en dan weer schijnovergang of een stukje stappen en dan weer draven. Wel vind ik het moeilijk om de overgang actief te houden naar de stap, vaak is het dan in eens ho en staan we bijna stil. Ik moet wel zeggen dat het filmpje is genomen na 8 dagen stil staan, en ik mocht maar heel even rijden, alleen stap en draf, en dan ben je toch wat voorzichtiger. Maar goed, voorzichtig is wat anders dan consequent :+

En qua stelling, hoe bedoel je dat?? Eisen met je hand??

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:17

Als je stelling/buiging vraagt moet die ook komen totdat je anders vraagt.
Dus net zolang vragen totdat ze los laat en nu "schiet: ze denk ik gelijk terug als jij je vragende teugel laat vieren.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 00:03

Ok ja dat is idd zo.. Maar hoe krijg ik van haar meer stelling? Want ze geeft gewoon over het algemeen weinig stelling en buiging. Het lukt wel, maar dan minimaal. Net genoeg zeg maar. Wat moet ik doen met mijn hand en been? Basis vraag misschien, maar misschien doe ik wat fout? :o

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:00

Eisen niet doen, gewoon vragen ;) Tenminste, met eisen dan ga je trekken en dan gaat de ontspanning eruit. Eerst de ontspanning erin, dan de rest :)

Stelling doe je door middel van het buitenbeen eraan, binnenhand eraan. Buitenhand ruimte geven evenals buitenbeen. (als je stelling naar buiten wilt, binnen is andersom)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:45

Die overgang naar het stappen ging inderdaad een beetje BOEM HOOOO! Tenminste zo zag het er uit. Zodra je gaat stappen, meteen een tikje bijgeven. Je weet blijkbaar dat ze dit vaker doet, dus moet jij er op voorbereid izjn. Dus meteen een tikje dat ze weet ohja.. Doorlopen. En hier consequent in blijven. Als je dit een tijdje doet heeft ze na een tijdje door dat ze door moet lopen anders krijgt ze een tikje. Ik vind het wel een erg leuk paardje moet ik zeggen

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 21:41

@EllaBellaah: Dank je :) Ja klopt hoor, is echt boem en hoo.. Ik moet er echt super goed op letten dat dit niet gebeurd, zodra ik ook maar heel even hier niet aan denk doet ze het gelijk op dr slofjes. Idd goed consequent is bij haar heel erg belangrijk!

@HeleneDas: Dankje :)

@A_lette: Buitenbeen? Valt ze dan niet helemaal naar binnen??
En, je hebt gelijk hoor, niet eisen maar vragen. Bedoelde meer: even goed doorvragen tot je hebt wat je wilt..

Ook nog tips voor tempo??

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:49

Daarom hou je je binnenteugel er ook aan. Deze werkt begrenzend :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 08:51

Ik dacht altijd, binnenhand van de hals en binnenbeen eraan om haar daar 'omheen' te laten buigen. Dit is natuurlijk ook meer buiging dan stelling, maar met stelling bedoel ik meer met het op de hoefslag duwen met het binnenbeen. En vragen met je binnenteugel.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:56

Moderatoropmerking:
Enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 00:18

[img]C:\Users\WietseenGea\Pictures\Vietje.jpg[/img]

Even kijken of dit werkt... Nee dus..

MARGoogle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:01

als je op en neer gaat beweeg je ook altijd je benen mee waardoor je je paard aandrijft he.