hoofd kantelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

hoofd kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 01:00

Vooral in de rechtergalop kantelt mijn paard naar links met zijn mond. Hij wil naar mijn idee graag druk houden op links en niet op rechts. Hij zet ook linksachter er minder gemakkelijk onder. Nu heb ik een prive-instructrice en een op de vereniging die beide iets anders zeggen. De een zegt links niet laten vastpakken, rechts dus als contact teugel en links alleen om bijv even de schouder te begrenzen of lager te vragen. De ander zegt twee teugels op druk houden en gewoon afwachten. Juist wel links erbij omdat hij anders teveel naar binnen gaat met zijn hals. Ik ben wel benieuwd naar oplossingen.

Kyliam

Re: hoofd kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 08:29

Ik herken het probleem. Alleen dat mijn paard het in draf al doet.
Mij hebben ze gezegd wel contact te houden op die teugel. En dat voelt ook het logischte vind ikzelf.
Verder weet ik niet hoe het echt op te lossen is. Ben er zelf ook nog mee bezig.

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 08:42

Je zegt het zelf eigenlijk al hij stapt links moeilijker onder,
Ik zou gaan gymmen om het paard wat losser te krijgen in het lijf, hij gaat kantelen omdat ergens de druk heen moet, als jij hem gaat vasthouden van voor zal hij waarschijnlijk van achter ergens heen gaan door b.v te veel te duwen.
Dus probeer het niet op te lossen door de druk op de teugel te verhogen, maar maak het paard soepeler door middel van rechtricht oefeningen zoals schouderbinnen en traver.

Nooit druk op de teugels houden , bedenk dat het paard met het kantelen iets wil vertellen, luister daar naar en los het eerlijk op en daar zou een goeie instructrice jou huiswerk voor mee moeten geven en vertellen wat jij fout doet waarom het paard dit doet.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:02

Toevallig had ik vandaag les met een 5 jarige die nog weinig kan onder het zadel en zijn dan ook met de aanleuning bezig geweest. Hij nam links minder goed aan dan rechts en kantelde zijn hoofd. Mij werd vertelt:
Een paard dat z'n hoofd kantelt is niet voldoende rechtgericht. Je geeft zelf al aan dat hij linksachter er minder goed onder zet.
Ik denk dat je je nu wat meer moet richten op het recht richten van je paard. Er goed opletten of de schouders van je paard wel recht ervoor staan, dat hij niet iets over de buitenschouder of binnenschouder wegloopt. En dit oplossen met je zitbeenknobbels en niet met je been.
Dus loopt hij op de linkerhand over de buitenschouder (linkerschouder dus) iets weg, dan druk je met je rechterzitbeenknobbel (wel binnenbeen lang houden en niet meer drukken oid) en buitenteugel (eventueel buitenbeen) begrenzen. En probeer hem op de buitenteugels te rijden.
Nog een ding als hij bijv over de linkerschouder iets wegloopt of de schouders net niet recht genoeg zijn, op de linkerhand Kun je ook wat contrastelling vragen, en als hij dan weer goed loopt, weer rechtstellen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:07

Klinkt gek, maar ik heb een knik in mijn heup en ik heb dus heel vaak dat jonge paarden een tijdje kantelen met hun hoofd.

Teken dat ik zelf niet recht zit en op sommige paarden versterkt dat hun eigen scheefheid.

Aangezien ongeveer de helft van de ruiters in meer of mindere mate ingeknikt zit in de heup, of een heup wat verder naar voren draait, is het nuttig je instructeur hier naar te laten kijken.

Misschien dat jij juist in de galop meer met je bekken knikt of meedraait naar een kant.

Verder kan het natuurlijk aan heel veel dingen liggen, tanden, spier in de hals die stijf is, idd achterbeen dat niet onder de massa kan komen waardoor het paard zich compenseert.

Het is wel een lastig probleem.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:37

Klopt ook inderdaad dat de ruiter ook scheef kan zitten! Ik zat ook snel iets naar buien toe op de volte, terwijl je dus juist op de binnen zitbeenknobbel moet zitten.. daardoor kan t paard ook niet geheel recht lopen. En niet recht kunnen lopen, betekend dat hij bijvoorbeeld z'n hoofd gaat kantelen. Het is maar een klein iets, maar kan dus leiden tot grotere dingen.

En zoals Randalinpony ook nog zegt, kan het ook iets lichaamlijks zijn. Misschien eens een osteopaat/fysio laten kijken. Kan iets vast zitten in zn lichaam, waardoor hij misschien belemmerd wordt in dat achterbeen.
Ik heb er goede ervaring met een fysio/osteo met mn paard met een rugblessure. Was verlopen maar tijdens de revalidatie zag ik toch dat hij scheef liep, en het rechtachterbeen wat stijver hield/ geen goede buiging. En op de rechtervolte minder fijn lopen. Bleek toch nog het laatste gedeelde van de ruggenwervel niet recht (liep iets naar rechts) en daardoor waren die klachten er nog. (rest van de ruggenwervels was wel heel goed verbeterd en veel stabieler) Maar is maar even een voorbeeld van wat een kleinigheidje in het lichaam voor uitwerkingen kan hebben.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 22:19

Hele herkenbare dingen waar ik inderdaad iets mee kan. Weet dat mijn linkerbeen iets verder naar voor ligt dan mijn rechterbeen, ik kan er ook minder druk mee geven. Maar heb ook een bekkenkanteling naar links, misschien dat ik dat dus onbewust corrigeer waardoor mijn bekken recht is maar mijn benen scheef. Als ik ga staan met een recht bekken, staat mijn rechtervoet ook iets terug. Dat zou overeenkomen met mijn houding te paard. Ben een maand geleden wel naar een manueel therapeut geweest maar die kon niets vinden (terwijl ik soms wel spanning in mijn linkerbekken-heup heb).
Toevallig komt er morgen een osteopaat voor twee andere paarden, misschien dat ze nog naar hem kan kijken. Ook is er een nieuw zadel (wow)aangemeten. Daarbij maakte een kleine verandering aan de linkerkant heel veel verschil met afwenden. Denk dus dat ik of mijn huidige zadel, hem blokkeer.
In de galop probeer ik mijn linkerteugel alleen contact te nemen maar er geen druk op. Alleen als hij even over de schouder gaat of een lichte contrastelling icm mijn buitenbeen om hem los te maken. Maar dat is maar 1 tot 3 passen tot ik hem weer contact op mijn binnenteugel krijg. Dan dus weer rechtstellen.
Verder hem scherper aan mijn linkerbeen zetten. Dus duidelijk achter laten overstappen, in stap, draf en galop een pasje. Controle voor en achter volgens mij juf.
Aan de hand zette hij trouwens wel links en rechts er goed onder.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 22:21

Pivanti schreef:
Er goed opletten of de schouders van je paard wel recht ervoor staan, dat hij niet iets over de buitenschouder of binnenschouder wegloopt. En dit oplossen met je zitbeenknobbels en niet met je been.
Dus loopt hij op de linkerhand over de buitenschouder (linkerschouder dus) iets weg, dan druk je met je rechterzitbeenknobbel (wel binnenbeen lang houden en niet meer drukken oid) en buitenteugel (eventueel buitenbeen) begrenzen. En probeer hem op de buitenteugels te rijden.
Nog een ding als hij bijv over de linkerschouder iets wegloopt of de schouders net niet recht genoeg zijn, op de linkerhand Kun je ook wat contrastelling vragen, en als hij dan weer goed loopt, weer rechtstellen.

Pivanti, ik ben wel benieuwd naar het stukje over je binnenzitbeenknobbel maar denk dat er ergens een foutje zit met links en rechts. Zou je het nog een keer willen uitleggen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:40

Ja klopt, schrijft t inderdaad fout nu ik 't overlees!!
Bedoel als je op de rechthand rijd, niet links

"Er goed opletten of de schouders van je paard wel recht voor de achterhand staan, dat hij niet iets over de buitenschouder of binnenschouder wegloopt. En dit oplossen met je zitbeenknobbels en niet met je been.
Dus loopt hij op de rechterhand over de buitenschouder (linkerschouder dus) iets weg, dan druk je met je rechterzitbeenknobbel (wel binnenbeen lang houden en niet meer drukken oid) en buitenteugel (eventueel buitenbeen) begrenzen. En probeer hem op de buitenteugels te rijden.

Dus als hij bijv over de linkerschouder iets wegloopt of de schouders net niet recht genoeg voor de achterhand zijn, op de rechterhand Kun je ook wat contrastelling vragen, en als hij dan weer goed loopt, weer rechtstellen."

Die osteo kan je altijd even vragen of hij je paar even wilt checken. Bij de mijne betaal ik niets, als ze toch op stal moet zijn voor andere en ze hem alleen even checkt. Als hij dan behandeld moet worden, omdat hij iets ontdekt wat vast zit of niet goed kun je altijd een afspraak maken om dat te laten verhelpen.

Je hebt dus pas een nieuw zadel aan laten meten maar die heb je nog niet binnen en je rijd nu nog met je oude zadel? Begrijp ik dat goed?

Ik heb ook ervaring met een zadel dat niet goed lag. Deze bleek te smal van voren, waardoor die drukte op de spieren bij de schoft en dit belemmerde dat hij de achterhand er goed onder kon zetten (want als het paard de achterhand onder massa zet, komt de spieren bij de schoft omhoog, maar daar drukte het zadel juist dus werd hij daarin belemmmerd en deed hem ook pijn)
Maar je zadelmaker kan je wel vertellen of het probleem van het hoofd kantelen en het minder goed ondertreden van het linker achterbeen te maken heeft met je oude zadel. Die weet wat er niet goed aan is/was en wat voor uitwerking dit op het paard heeft. Dat zou je dus ook nog even kunnen navragen.

En het kan natuurlijk ook, doordat t zadel niet helemaal goed gelegen heeft, er daardoor iets vast zit oid, maar dat kan die osteo dan zien.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 22:48

Het duurt nog 3 maanden voor het zadel er is. Op zich zou dit zadel niet slecht liggen maar ik merkte ook na het rijden dat het zadel het links meer in lag dan rechts. Lastig plaatje, je blijft met het kip en ei verhaal.
Maar ga je verhaal zeker uitproberen. Op de stoel waar ik nu op zit werkt het nog niet zo :+

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:11

Haha flauw hoor van die stoel dat die niet eens even meewerkt ;)

Ik had t ook nooit eerder zo gedaan hoor dmv die zitbeenknobbel gebeuren. Maar reed nu een jonge haflinger voor iemand die de beenhulpen nog niet goed snapt (zeker zijwaarts niet) Is ook pas de 3de keer dat ik erop zit en die 3 keer waren ook voor hem voor 't eerst dat hij los liep (zonder longe) Maar ik moet zeggen dat het echt werkte! Was ook een hele openbaring voor mij :P
Wil 't ook graag op m'n eigen paard uit proberen! Dat ga ik zondag doen Ben ook erg benieuwd hoe hij 't oppakt.

Maar als 't zadel links meer in ligt... drukt 't links dus iets meer dan rechts... Dus zou misschien wel te maken kunnen hebben met het feit dat hij LA minder goed onder de massa wil plaatsen.... zou ik denken als ik t zo lees..
Jammer dat je nog 3 maanden moet wachten op je nieuwe zadel! Is het oude niet nog iets aan te passen tijdelijk oid?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 23:17

Hij is juist een paar maanden terug opnieuw gevuld. Misschien dat ik er een bontje onder moet doen maar dan wordt hij weer smaller.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:44

Bontje zou ik sowieso niet doen. Ben niet zo van de bontjes, alles wordt smaller/strakker. Je kan wel met een bontje rijden, maar dan zo een die zo groot is als een dekje en dan geen dekje meer. Maar of dat t probleem oplost...
Maar misschien is je paard veranderd in bespiering in die paar maanden ofzo.. want als echt duidelijk ziet dat het ongelijk ligt links/rechts... zal 't toch niet helemaal goed meer liggen denk ik Misschien dan toch maar even laten controleren