Streken, die tot ongelukken leiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pandour4evuh

Streken, die tot ongelukken leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 21:15

Ik heb een probleem met een merrie die ik bijrijd 3 keer per week. Ik rij haar nu 3 maanden.

Ik zal even bij het begin beginnen. ik kwam proefrijden en eerst ging iemand anders erop en dan kon ik erop. Dat ging goed alleen ging ze lopen bij het opstappen, ze kon niet stil staan.
De volgende keer ging ik er voor het eerst op zonder dat die ander erop gezeten had en ze dribbelde maar het ging goed.
Die keer erop was de boer er toevallig bij en Ik ging erop, ze ging er vandoor toen ik er nog half aan hing ik viel eraf.
Toen heb ik haar een half uur gelongeerd en ben er weer op gestapt.

Vanaf toen heb ik altijd eerst gelongeerd en daarna pas er op gestapt.
Een paar weken later ging ik in de binnenbak rijden. dit was de 1e keer dat wij dat deden zonder eerst buiten te hebben gereden. Ze kwam omhoog en rende weg met mij er weer aan hangend. Ik viel en het was geen zachte klap.
Toen is die andere erweer opgegaan en daarna ben ik er weer opgegaan. toen ging het goed. Vanaf toen heeft altijd iemand haar vastgehouden en ben ik met een krukje eropgegaan.

Afgelopen woensdag ging ik er weer op en had niet gelongeerd. Iemand hield haar vast en ze bleef staan totdat ik erop zat. Zodra ik haar de hulp gaf om vooruit te gaan ging ze er in een drafje vandoor en was ze niet te stoppen. ik wou een achtje gaan draaien om het tempo omlaag te krijgen en dat wou ze niet ze rende recht op de muur af en maakte zich rond en sprong met 4 benen tegelijk de lucht. Haar hoofd omlaag ook niet meer omhoog te krijgen. het volgende dat ik weet is dat ik op de grond lig kermend van de pijn.
Degene die haar vasthield is er weer opgegaan en ik ben even gaan lopen. daarna ben ik er weer opgegaan maar ik was kotsmisselijk. dus heb niet lang meer gereden

Nu ben ik vandaag naar de huisarts geweest en ik heb een hersenschudding en een gekneuste rug.

-Het zadel is goed
Het gaat om een 15 jarige merrie(tuiger)
-Ze is drachtig

Ik weet het niet meer. Ik weet niet meer of ik dit nog leuk vind. want ik ben echt hard neer gekomen.
Heeft iemand enig idee waar het nog aan kan liggen. de eigenaren zeggen dat ze gewoon alles probeerd om overal onderuit te komen.

Ik rijd haar half zus ook.

Ik zat nergens aan tijdens het opstappen. ik had mijn zweep over mijn knie liggen en mijn benen van de buik af.

upperlady

Re: Streken, die tot ongelukken leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:17

Hoever drachtig is ze als ik dat vragen mag?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:19

Tsja, je zou kunnen proberen om gewoon bij het begin te beginnen. Met andere woorden, stap eerst een paar keer op en af waar iemand bij is. Je paard doet dit niets voor niets.
Ben je gespannen? Vind het opvallend dat je paard het niet bij de andere ruiter doet. Hoe staat zij tegenover het paard?

yvette46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:20

hoelang is ze drachtig idd.
niet elk paard wil gereden worden als ze drachtig zijn dit kan de oorzaak zijn.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 21:24

yvette46 schreef:
hoelang is ze drachtig idd.
niet elk paard wil gereden worden als ze drachtig zijn dit kan de oorzaak zijn.

Ze is April uitgerekend.
De andere ruiter heeft veel meer gewichtigheid en dit deed de merrie bij haar ook in het begin. maar zij rijdt haar al vanaf december 2008 toen ze aangekocht zijn.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:37

Ik zou inderdaat terug gaan naar het begin. Hebv een engels springer gereden die het super deed in parcour maar dressuurmatig was er geen rustig stapje of drafje bij. Opstappen moest altijd met de neus tegen de muur en iemand om haar vast te houden. Als ik zat was het los en scheuren maar. Verschil was wl dat dit paard supereerlijk was en me er niet af probeerde te krijgen. Maar tog, ik was hier zeker niet van gedient.

Ik ben met haar verder gegaan door er naast te staan, gewicht erop en weer afstappen. en een heel uitbundig iemand ernaast om haar de lucht in te prijzen waneer ze braaf was. Ook tijdens het werken (vroeg haar heel veel stelling,rustige stap en draf omdat ze dit niet kende) trainde ik door een paar keer midden in de training af te stappen. Een hele dikke knuffel te geven en er weer op. En dan weer stug verder met de traing. Verbazingwekkend genoeg vond ze dit vaak prima maar het echte opstappen aan het begin bleef en beetje een kriem. Helaas moest ik na 2 maanden met dit dier stoppen maar had haar toen wel zover dat mijn moeder de teugels niet meer vast hoefde te houden bij het opstappen en ze gewoon in de hoek bleef staan. Dus niet met haar neus tegen de muur. Het tussentijds op en afstappen ging op datmoment al zonder hulp bij de bakrant, dus niet in een hoek. Omdat ze altijd weg wou vliegen voor je goed en wel zat heb ik dit getraint door na het opstappen mijn moeder nog even uitgebrijd met haar te laten knuffelen en een lekker koekje te geven. Zo heeft ze aardig geleerd dat het ook heel gezellig kan zijn om bij iemand te mogen staan als er een ander op zit! Was in het begin echt omkoping maar als de weg verder komt kun je het koekje natuurlijk weglaten. En het gaf mij de tijd mijn evenwicht te vinden, goed en wel mijn beugels in te doen en mijn teugels op te pakken. Dat is al een stuk minder risico.

Ik was (en ben) er trouwens altijd hijlig van overtuigt dat een goed springpaard ook dressuurmatig in orde moet zijn maar dat wasw het eerste top-springpaard dat ik meemaakte dat er in de dressuur echt niks van bakte!
Ha trouwens ook even na bij jou paardje of het angst is, stress of bijdehand-zijn! Weet je dit?
ik hoop dat je er wat aan heb!
Laatst bijgewerkt door upperlady op 03-12-09 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:37

Jammer dat je zo ver weg woont, anders had ik je met alle liefde even op weg geholpen!

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 23:05

upperlady schreef:
Ik zou inderdaat terug gaan naar het begin. Hebv een engels springer gereden die het super deed in parcour maar dressuurmatig was er geen rustig stapje of drafje bij. Opstappen moest altijd met de neus tegen de muur en iemand om haar vast te houden. Als ik zat was het los en scheuren maar. Verschil was wl dat dit paard supereerlijk was en me er niet af probeerde te krijgen. Maar tog, ik was hier zeker niet van gedient.

Ik ben met haar verder gegaan door er naast te staan, gewicht erop en weer afstappen. en een heel uitbundig iemand ernaast om haar de lucht in te prijzen waneer ze braaf was. Ook tijdens het werken (vroeg haar heel veel stelling,rustige stap en draf omdat ze dit niet kende) trainde ik door een paar keer midden in de training af te stappen. Een hele dikke knuffel te geven en er weer op. En dan weer stug verder met de traing. Verbazingwekkend genoeg vond ze dit vaak prima maar het echte opstappen aan het begin bleef en beetje een kriem. Helaas moest ik na 2 maanden met dit dier stoppen maar had haar toen wel zover dat mijn moeder de teugels niet meer vast hoefde te houden bij het opstappen en ze gewoon in de hoek bleef staan. Dus niet met haar neus tegen de muur. Het tussentijds op en afstappen ging op datmoment al zonder hulp bij de bakrant, dus niet in een hoek. Omdat ze altijd weg wou vliegen voor je goed en wel zat heb ik dit getraint door na het opstappen mijn moeder nog even uitgebrijd met haar te laten knuffelen en een lekker koekje te geven. Zo heeft ze aardig geleerd dat het ook heel gezellig kan zijn om bij iemand te mogen staan als er een ander op zit! Was in het begin echt omkoping maar als de weg verder komt kun je het koekje natuurlijk weglaten. En het gaf mij de tijd mijn evenwicht te vinden, goed en wel mijn beugels in te doen en mijn teugels op te pakken. Dat is al een stuk minder risico.

Ik was (en ben) er trouwens altijd hijlig van overtuigt dat een goed springpaard ook dressuurmatig in orde moet zijn maar dat wasw het eerste top-springpaard dat ik meemaakte dat er in de dressuur echt niks van bakte!
Ha trouwens ook even na bij jou paardje of het angst is, stress of bijdehand-zijn! Weet je dit?

ze is totaal niet angstig. je kan een kanon bij haar afschieten. het is echt gewoon omdat ze geen zin heeft. maar de eigenaar wil haar aan het werk houden omdat ze anders heel erg out of shape is na de bevalling. en er moet mee doorgereden worden anders wordt het nog erger. ze hebben haar wel es een paar weken op de wei gehouden en toen was ze daarna weer zo erg als toen ze kwam.

Ik zal dit gaan proberen. de eerste paar keren wil ik er sowieso niet alleen meer op. ik ben zelf een beetje angstig op het moment en loop al te shaken als ik eraan denk dat ik er weer op moet

Maar moet eerst een week rust

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 08:23

En als ze er echt geen zin in heeft, waarom ga je dan niet via andere manier met haar bezig? Misschien dat afwisseling haar goed doet en dat ze dan ook met rijden makkelijker wordt.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 10:09

Sammetje_ schreef:
En als ze er echt geen zin in heeft, waarom ga je dan niet via andere manier met haar bezig? Misschien dat afwisseling haar goed doet en dat ze dan ook met rijden makkelijker wordt.

Ik heb geprobeerd haar te longeren, maar dan gaat ze meteen met me aan de haal. ze trekt me naar de andereb kant van de bak. Ze heeft zich wel eens los getrokken en de bak uitgerend. en gelukkig liep ze de poetsplaats op en niet naar de weg.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:21

Zo dit is wel heftig, ik had een 4jarige gelderse merrie die zich ook niks laat maken. Na 8 maanden proberen heb ik haar verkocht en toen was ik nog niet verder als een longeersingel omdoen, en dan nog ging ze als een gek de bak door. Ik ben met haar bij Astrid vd Ploeg geweest en ik heb daar geleerd om grondwerk te doen. Ze kreeg daar wel meer respect voor mij en het trainen ging dan wel beter. Misschien kan je een stuk in de bak afzetten en ook wat grondwerk doen, voor de afwisseling, meer respect en dat je daarna normaal kan longeren zonder dat je de bak door word getrokken. En als je bang bent, stap er dan alsjeblieft niet op. Zo gebeuren de ergste ongelukken. Dan moet die andere vrouw er maar op. Want als jij bang bent zal ze het gegarandeerd aanvoelen en is er niets meer aan te beginnen. Je moet eerst je vertrouwen terug krijgen voordat je weer op dit paard stapt!

Heel veel succes en pas goed op jezelf!

Groetjes cynthia

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:33

Meestal komen de mensen met de vraag, hoe kan ik het gedrag stoppen?
De vraag die ik altijd stel: hoe kan ik de oorzaak aanpakken?

Wat is de oorzaak dat die merrie jou er af bokt? Volgens de boer doet ze alles om onder het werk uit te komen. Maar waarom wil ze niet werken? Dan vindt ze het dus niet leuk. Ik rijd samen met mijn paard en niet erop. Wil dus dat mijn paard het ook leuk heeft, denk dat dat bij jou ook zo is.

Bij anderen doet ze het niet, die kent ze al daar is de rangorde al bij vastgesteld, de strijd is gestreden.
Jij gaat nu ook de strijd aan, er OP. Kan je vertellen dat je die waarschijnlijk niet gaat winnen (het is nou eenmaal niet zo moeilijk om mensen van je rug af te krijgen als je echt wilt).

Ik zou dus op de grond beginnen, daar ben je namelijk een stuk zekerder dan er op.
Ik zou dus grondwerkles nemen. Leer de paardentaal kennen, wat vertelt je paard je? Als het op de grond goed gaat, zal het er op ook stukken beter gaan. Daarbij vraag ik mijn paard altijd toestemming om er op te mogen (bij ons is het leiderschap al wel vastgesteld), krijg ik dit niet, dan zal ze daar wel een goeie reden voor hebben. Nog wat grondwerk, nog een keer proberen en dan zit ik er eigenlijk altijd wel op.

Ik weet helaas niemand in Groningen die je grondwerkles kan geven, maar daar kun je uiteraard een nieuw topic over openen^^

Houd rekening met wat het paard wil, het moet een harmoniespel zijn.
Het paard WIL jou NIET op de rug hebben, waarom stap jij er dan op?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:26

Dit is meer iets voor RT-P.
Daarom een verplaatsing van OPG-->RT.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:42

Ik denk dat een filmpje beter zou zijn. Dan kunnen we beter de lichaamstaal zien, want de reden waarom is natuurlijk het belangrijkste.

"Onder het werk uitkomen" vind ik altijd maar een stomme opmerking. Ten eerste moet de ruiter er voor zorgen dat het paard het werk wel leuk vind (harmonie) en ten tweede roepen ze dat vaak als eerste terwijl er bijv ook medische redenen kunnen zijn of traumatische ervaring waarom een paard dit gedrag vertoont.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:46

Singeldwang? Ken zat paarden die even een rondje aan de longe moeten doen voordat je op kan stappen.
Als je eerst longeert en dan opstapt, gaat het dan wel goed?

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 11:53

manonutjuh schreef:
Singeldwang? Ken zat paarden die even een rondje aan de longe moeten doen voordat je op kan stappen.
Als je eerst longeert en dan opstapt, gaat het dan wel goed?

Dan ben ik er ook al afgevallen, niet zo hard als deze keer maar dat was ook close

Vanaf de 3e keer dat ik erop ging heb ik hem altijd eerst gelongeerd. Maar ik dacht altijd dat het meer voor mij was dat ik me beter voelde en ik had woensdag zoiets van ik moet dit ook zonder kunnen. En het kost veel tijd eerst longeren en daarna moet er iemand bijkomen om te helpen met opstappen anders gebeuren er meteen ongelukken.

Castor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:54

Ik denk; heeft ze geen problemen met haar rug?

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 13:34

upperlady schreef:

in het begin stapte ik ook op met de neus naare de muur, maar het is een groot paard en de binnenbak is oneven. de buitenbak is geen probleem.
Maar hij draait zich dan ook 180 graden om

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:02

als een ander er op gaat geeft het geen probleem? Zowiezo zou ik eerst bij je zelf gaan zoeken kijk waarom het paard reageerd of beter gezegt wanneer begint het gedrag zodra jij iets doet?
Kijk naar haar lichaamstaal etc

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 18:51

vagolijntje schreef:
als een ander er op gaat geeft het geen probleem? Zowiezo zou ik eerst bij je zelf gaan zoeken kijk waarom het paard reageerd of beter gezegt wanneer begint het gedrag zodra jij iets doet?
Kijk naar haar lichaamstaal etc

Ze is een schat met opzadelen. staat gewoon los en blijft staan, draait niet als ik een zadel erop wil leggen en ook niet als ik de singel aan doen

Alleen als ik voordat ik ga opstappen de singel wil aantrekken dan gaat hij achteruit lopen alsof hij weet deat ik erop ga

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:50

Doet ze dit ook bij de andere die haar rijd? En als je met een krukje op stapt doet hij het ook of in mindere mate?

Sommige (de meeste) paarden vinden het opstappen vervelend door dat hun ruggengraad veel zei druk moet verdragen. Als dit meerdere keren pijn heeft gedaan wil het paard dit voorkomen en gaat dus tegen je in als je wilt opstappen.

ik denk dus eerst dat ze last kan hebben van haar rug waardoor ze dus zo heftig reageerd, het betekend trouwens niet dat ze alleen met opstappen hier pijn aan beleefd kan ook tijdens het rijden bijv de eerste 10 min omdat de ruggegraad bijwijzevan spreken scheef wordt getrokken door het gewicht van de op stappende ruiter

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 23:40

vagolijntje schreef:
Doet ze dit ook bij de andere die haar rijd? En als je met een krukje op stapt doet hij het ook of in mindere mate?

Sommige (de meeste) paarden vinden het opstappen vervelend door dat hun ruggengraad veel zei druk moet verdragen. Als dit meerdere keren pijn heeft gedaan wil het paard dit voorkomen en gaat dus tegen je in als je wilt opstappen.

ik denk dus eerst dat ze last kan hebben van haar rug waardoor ze dus zo heftig reageerd, het betekend trouwens Piet dat ze alleen met opstappen hier pijn aan beleefd kan ook tijdens het rijden bijv de eerste 10 min omdat de ruggegraad bijwijzevan spreken scheef wordt getrokken door het gewicht van de op stappende ruiter

Ik Stap met een krukje op omdat ze hoog is. Ze staat hoog op der benen en ik niet

Ook weet ik dat het minder sslecht is voor haar rug, zeker nu ze drachtig is.
De ander stapt op zonder krukje. In het begin deed ze dit ook bij de ander maar dat gaat al beter. Voor mij heeft nog iemand erop gereden en die heeft het paard al naar de fysio gestuurd, tandarts en die heeft een nieuw zadel besproken. Zij lag er ook af. En is er daarna niet meer op gegaan.

Ze Staat nu stil met een krukje, iemand houd haar vast, ik klim erop ik zorg dat ze aangesingeld en heb mijn voeten in de beugels. ik maak de teugels op maat dan laat de ander haar los en ik blijf met haar stil staan totdat ik het teken geef om te gaan stappen. dit betekend veel gedribbel.

daarna begin ik met het losrijwerk. voltes, achten en slangenvoltes als ze lekker los is in haar lichaam ga ik pass draven. Ik volg ook les met haar. Ik rij veel overgangen. Ik rij een half uur en dan gaat ze met een zweetdeken op stal. Ik kan haar niet met een lange teugel instappen want dan blijft ze bij de uitgang stilhangen. Ze is absoluut tegen het been en houdt zich enorm vast aan 1 kant.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:08

Moeilijk probleem. En als je een tijdje op zoek gaat naar iemand die haar voor je wil rijden? Gewoon iemand die heel erg handig is. Kan die mooi een beetje oefenen met haar en daarna jou helpen om het vertrouwen weer terug te krijgen.
Ik zou er zelf eerst even een tijdje niet opstappen en iemand anders vragen. Als ze dan een beetje braver wordt bij die ander, kun jij het onder begeleiding weer gaan proberen. Is voor je vertrouwen denk ik wel beter...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:51

Misschien is dit paard gewoon niet zo geschikt voor jouw om te rijden..?

Zo te horen doet dit paard het al veel langer/ altijd al. Om zoiets op te lossen moet je zelf van goede huize komen. Weten hoe je het moet oplossen, ook daadwerkelijk op het juiste moment consequent zijn en geen angst hebben voor zo´n paard. Helemaal als je nu met een gekneusde rug en een hersenschudding thuis zit. Het is hobby voor je neem ik aan? In mijn ogen hoor je er dan ook zelf vooral plezier aan te beleven. En natuurlijk zit het soms wel eens tegen. ;) Maar overweeg eens goed of dit paard niet te hoog gegrepen is voor je. Niet zo snel opgeven is een goede eigenschap, maar reeël blijven en durven toegeven dat een paard echt niet bij je past en zo ongelukken voorkomen ook.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:59

Mee eens Bienotje.

Goed nadenken of je jullie als combi nog een kans wil geven... Zo ja, zoek heel goede hulp, maar dat zei ik hierboven ook al. Zo nee, verkoop m en zoek een ander braaf paard waar je je vertrouwen weer op terug kan krijgen en dat paardrijden ook weer leuk wordt.