bit probleempje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

bit probleempje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 21:09

Hallo,

Ik heb sinds 2 maanden mijn paard, hij is 4,5 jaar en nog redelijk groen.
Ik rijd er voornamelijk recreatief mee en het is vooral de bedoeling om veel buitentochten te maken. Nu heb ik toch gemerkt met in de weide te rijden (om te beginnen leren kennen) dat er geen goede rem opstaat. Ik heb hem nu toch al kunnen aanleren om halt te houden en te blijven staan, en terugkomen uit draf in stap. het probleem stelt zich op buitentocht: ik krijg hem namelijk niet terug uit zijn galop (in draf, of gewoon zelfs al vertragen is moeilijk). Nu vraag ik me af of ik gewoon niet genoeg grip heb door het bit en het daardoor komt? Het is een myler kneveltrens bit. Hij is ingereden op zijn 3,5 jaar, maar op een absurde manier (stond op stal en door een ziek paard hebben ze op hem een zadel gelegd en vertrokken.. hij heeft het overigs goed opgenomen :)). Hij is verder heel braaf, bokt niet, steigert niet.. dat niet. Ik krijg hem dus enkel niet terug uit zijn galop. Ik weet dat het niet enkel gebeurd door te trekken aan het bit, maar momenteel is er geen andere manier (ik trek hem nu in een cirkel - niet altijd even makkelijk in het veld trouwens- en probeer hem te vertragen.
het probleem is dat ik geen piste voorhanden heb en dus ook niet op stal kan oefenen..

Kent iemand dit probleem, en vooral hoe kan ik het aanpakken (heeft het met mij te maken of misschien toch ook het bit?)?

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:11

Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar mij lijkt het de beste optie om les te nemen met je paardje.
Je instructeur kan je dan hopelijk verder helpen ;)

witteRaaf

Re: bit probleempje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 21:13

het probleem is dat ik geen piste noch van heb.. komen instructeurs ook les geven in een weide... ? :s

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:16

Natuurlijk kunnen instructeurs ook wel op de wei les geven ;) Die kan je verder helpen, want wij kunnen niet zien wat je paard precies doet en wat daar jou reactie op is..

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:26

laat hem maar een keertje goed lopen, en als hij dan terug wil komen dan druk je hem door..
dat is wat wij op de manege leren,, ze hadden ooit een paardje opgehaald bij de handelaar, precies hetzelfde..
kwamen we dus heel snel achter, en als je dan met 8 mensen in de bak rijd is dat best lastig.
me instructeur heeft toen iedereen maar op het binnenste vd bak laten rijden, en ik moest hem door laten op de hoefslag.
na 10 minuten begon die terug te komen.. en toen moest ik hem dus door laten lopen.. het is de bedoeling dat je paard op deze manier aan de hulpen..
voor veel paarden werkt dit, maar niet ieder paard is het zelfde.. dus het hoeft niet.. maar ik zou het zeker eens proberen..
je moet het wel een paar keer herhalen..

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 21:35

bedankt voor de tip! zal ik zeker eens proberen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:49

idd instructeurs komen ook naar je weide toe lesgeven.
Je verteld dat je paard zadelmak gemaakt is en ingereden is, wel ik zal je zeggen dat is een verkeerd gedacht, je paard reageerde er niet slecht op en klaar was kees hebben ze gedacht.
Maar zo werkt het echt niet hoor, vandaar dus ook je problemen nu, met het rijden want als hij echt goed ingereden zou geweest zijn zou hij nu al kunnen ; stappen, draven, galoperen, tempo veruimen en terugnemen, wijken voor het been, de voorhand en de achterhand afzonderlijk verplaatsen, achterwaarts gaan, en uiteraard ook het stoppen en blijven staan, ...... eigenlijk hebben ze je nu een paard verkocht dat gewoon nog niks geleerd heeft, er is dus nog een heleboel werk voor de boeg.
Ik zou je aanraden dit niet alleen te proberen via tips, nee eem een privélesgever die dan éénmaal per week langskomt, je oefent samen dingen in en die ga jij dan proberen door te trainen de ganse week, de instructeur bekijkt dan steeds het resultaat, soms og een beetje bij sturen en weer verder opbouwen, en zo kom je dan uiteindelik tot een meewerkend en nageeflijk paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 08:50

Bedenk je eerst dat het bit geen REM is , dus een ander bit is nooit de oplossing met dit soort probleem.
Ik zou zeer zeker op buitenrit niet gaan galopperen als je weet dat hij niet stopt.
Zorg eerst eens dat je het paard onder controle hebt in de bak en al heb je alleen een weide, je kan ook een stukje van de weide afzetten, al is het maar een halve bak , door een paar paaltjes en wat plastic lint erom heen te doen, werk veel aan de basis en leer zelf de techniek, dan zal het op den duur buiten ook beter gaan, verwacht nog niet veel van een 4.5 jarig dier wat net 2 maanden in jou bezit is, neem er een een jaar de tijd voor om mekaar te leren kennen en zet de knopjes op de juiste plek en dat is niet de rem in de mond.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 10:20

Dat het bit geen rem is, gaf ik al aan in mijn topic toen ik startte dus daar ben ik me wel van bewust hoor midgie. Op buitenritten galopperen is ook mijn intentie nog niet, maar ik merk tijdens de draf dat hij sneller en sneller wil, en omdat ik hem niet goed terug (als hij in die versnelde draf zit) krijg valt hij dus af en toe in galop die dus nog moeilijker te stoppen valt.
Ik zal eens contact opnemen met een instructeur, zodat we de basis erin kunnen krijgen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:11

Je vraagt of het een bit probleem kan zijn, du sik begreep dat je daar ook de rem zoekt?
Dan heb je dus geen bit probleem, maar denk dat je zelf een probleem hebt en je dit paard nog helemaal niet onder controle hebt, ik zou dan ook zeker voorlopig niet buiten gaan rijden.
Ga idd lekker aan de basis werken en ontwikkel je zelf.
Ik zou desnoods een een tijdje zonder bit gaan rijden, leer het paard wijken voor druk, dus ook op de neus, als je dan b.v zwaar gaat zitten en hij vertraagt niet kun je de druk op de neus geven, als hij dat snapt zal hij daar op reageren, vaak is een te grote druk in de mond te veel en heel veel paarden komen juist tegen die druk in, zeker als ze het hele wijken voor druk niet kennen en dan is het zelfs niet eerlijk om die druk in de mond op te voeren want dat is erg pijnlijk, de neus is dan een betere optie, maar neem wel begeleiding van de juiste persoon.

Los en grondwerk is ook heel erg fijn om je paard aan je hulpen te plakken, dat is de voorbereiding naar het rijden.

Marisca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:20

Het zou aan het bit kunnen liggen....
Ik heb precies hetzelfde met mijn haffie.
Ze werdt in het begin met een pessoabit gereden op de laagste stand (toen was ze nog mijn verzorgpaardje).
Ze bleef er maar tegenin gaan tot ik het zelf zat was, ik ben van alles gaan proberen.
Ze is sinds 4,5 jaar van mezelf en ik rijd haar nu met een dubbelgebroken bitje wat ze dus niet vast kan pakken, hier reageerd ze prima op, ze is af en toe nog wel druk en moeilijk terug te nemen vanuit de galop, zeker buiten, maar er zit vooruitgang in. Misschien iets voor jouw om te proberen?? Ook geef ik je de tip om juist niet te gaan trekken en het zoveel mogelijk met je zit en stem op te lossen.
Wanneer je gaat trekken, ga je een wedstrijdje met je paard aan, en geloof mij dat win je niet, ik weet het uit ervaring. Les nemen bij een goed opgeleidde instructrice of instructeur is ook zeker een aanrader, dit heeft mij ook erg geholpen.
Succes ermee in ieder geval.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:49

Tja, jong paard wil lekker hard hè^^ En nee, die stoppen niet op een nette gewichtshulp. Maar toch zonde als je daardoor geen galopjes kan doen!

Zoek een leuke route buiten (desnoods op de fiets) waar hij lekker veel kan galopperen. (Ook als je hem dus niet binnen 1min terugkrijgt) Bij mijn paard was het zo dat ze lekker hard wou, en dus elke kans wou grijpen die zich voordeed. Toen ik haar eenmaal liet zien dat ze overal (waar de grond dit toeliet) van mij zo veel en hard mocht crossen als ze wou, had ze door dat ze niet zo hard hoefde. Ze kreeg nog genoeg kansen om te galopperen, dus een versnellinkje lager is dan ook geen probleem.

Jonge dieren (en mensen) houden van actie, geef ze dit en ze worden rustiger^^

Probeer daarvoor ook eens met halster in de wei te rijden op de rem, ook gewoon bit in voor het geval het niet werkt. Sturen met bit blijven doen, maar met remmen het halster gebruiken. Eerst in stap, dan in draf merk je dat ze beter luisterd? Probeer een galopje.

Een bit kan namelijk nogal snijden (=pijnprikkel = vluchten) als je er iets te hard in trekt (wat nou eenmaal gebeurd als hij ervandoor vliegt) waardoor ze dus nog harder willen. Een halster (liefst met bontjes) geeft hetzelfde signaal af (ze snappen het meestal ook beter omdat ze het halster al van jongs af aan kennen en druk op halster betekend meegeven. (Als je bijvoorbeeld door wilt lopen en je geeft druk van voren, lopen ze mee ipv dat ze terugwillen als het goed is. (Als je het paard geen wijken voor druk hebt geleerd)

Knoop de touwen (of extra set teugels) onderaan het halster vast, deze druk kent hij. Gebruik hem ALLEEN voor de rem, dus niet om in de crossende galop ook nog de bocht in te willen sturen terwijl je remt, hiervoor gebruik je gewoon het bit.

En tja, als je toch alleen maar recreatief wilt gaan rijden, kan dat ook best met halstertje toch?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 21:39

Sassol je bedoelt dus onder het hoofdstel het halster aandoen met een set touwen, en wanneer je dan galoppeert het halster gebruiken om te stoppen?