mijn paard is erg loperig, ze kan heel verzameld lopen alleen als ik aan het inrijden ben probeerd ze echt onder me vandaan te rennen na veel flexen en geduld en als ze wat moeier is kan ik pas beginnen met het echte werk wie weet een oplossing (en nee an te voren longeren helpt niet)
heel consequent van het begin af aan tempo controle ga ook eens onder het tempo rijden en dan mag ze pas weer voorwaarts als jij dat aangeeft (en dus geen pas eerder).
Dus je stapt op en gelijk controle vanaf de eerste pas.
Nee dat is een killer als je elke keer gaat longeren. Ik denk dat je je been er flink bij moet houden en gewoon proberen haar aan het been te rijden wanneer ze zich echt niet meer kan gedragen ze je haar op de volte en bouw je vanuit daar uit.
probeer de heletijd bezig te zijn: tempo wisselingen van middendraf en dan arbeids draf en dan weer zo langzaam mogelijk en dan weer heel voorwaarts en dat ook ik stap, zo kan je laten zien dat ze vanzelf haar enegrie kwijt kan ! ook veel afwenden zodat ze met jou bezig blijf en net wat er om haar heen gebeurd werkt bij mijn vz pony ook heel goed
succes !
FrannieTJE
Geplaatst: 03-12-09 20:35
voer kan ook de oorzaak zijn, niet ieder paard heeft de zelfde energie nodig.. sommige paarden die hebben genoeg aan alleen hooi.. dus ik zou daar eerst eens naar gaan kijken..
let wel op dat je niet meteen over zou schakelen.. het darmstelsel is er gevoelig..
Tempo wisselingen rijden, continue als het paardje onder je vandaan wil lopen, op de volte ( kleine! ) zetten..mocht dat niet baten, voorhand tegen de bakrand draaien, en zelf niet opgeven, jij bepaald het tempo...al moet je 100 volte's draaien...succes!
Tempo wat je wilt hebben, daarin ga je meetellen op het ritme. Desnoods hard op. En dan op dat tempo blijven tellen en op dat tempo blijven lichtrijden, je niet laten verleiden tot weer sneller.
Idd zoals hierboven gezegd wordt, kijken naar de hoeeelheid energie die je paard binnenkrjgt via zijn voer.
Daarnaast met rijden heeeeeeel veel overgangen en schijnovergangen rijden.
Aukelizzy
Geplaatst: 11-12-09 16:44
Vanaf moment 1 dat je op stapt constant zorgen dat het tempo van jou is. Een loperig paard moet je constant onder zijn tempo rijden maar daarbij je been wel aan het paard houden! Een loperig paard is vaak ook een vorm van niet aan het been zijn. Het ene paard reageert gewoon niet, het andere paard rent er voor weg. Je moet dus zorgen dat je constant je been aan je paard houd maar daarbij wel terugrijd. ( uiteraard rijd je af en toe weer voorwaarts weg om te controleren of het paard nog voorwaarts is). Vaak is het zo dat hoe meer je het paard laat lopen hoe heter en loperiger ze worden, het enigste wat je kunt doen om dat te voorkomen is vanaf moment 1 heel consequent terugrijden. Heel belangrijk hierbij is dat je terugrijd op vooral je zit en zorgt dat het paard los op je hand blijft. Je mag best aan de voorkant een keer remmen, maar je moet daarna ook meteen weer loslaten en het paard mag dan niet meteen harder gaan. Gebeurt dat wel, rem je iedere keer door naar bijvoorbeeld het halthouden. Succes.
Wat betreft het voer, hier zou het aan kunnen liggen maar weet uit ervaring dat het niet altijd daar aan ligt. Soms zit het gewoon in de aard van het beestje.
Aukelizzy
Geplaatst: 11-12-09 16:46
volbloedfan schreef:
cheetahfan schreef:
Mischien elke dag een banaan voeren? Heb gehoord dat ze daar rustiger van worden
als dat zo is tover ik mijn paard om tot aap.
geintje!!
Dit klopt idd. In bananen zit magnesium, en van magnesium wordt je rustig.
Rinskee
Geplaatst: 11-12-09 18:03
Wat ook erg helpt is dat je aan de hand met je paard gaat werken. Ga eens met je paard lopen, en laat hem halthouden, pasjes achterwaarts en dan weer voorwaarts. vraag eens om het hoofd links te buigen, rechts te buigen. Laat het paard weten dat jij de baas bent, door ook aan de grond de controle te houden gaat dit ook makkelijker als je erop zit. Paard op je stem laten reageren kan ook helpen, daarnaast ga ik mee in de tips van anderen.