Vinden jullie dit Hyperflexie ook wel genoemd Rollkür ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vinden jullie dit Hyperflexion ook wel genoemd Rollkür

Ja
12 (20%)
Nee
47 (79%)

Totaal aantal stemmen: 59

fromaachen

Vinden jullie dit Hyperflexie ook wel genoemd Rollkür ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 21:46

Afbeelding

Anoniem

Re: Vinden jullie dit Hyperflexie ook wel genoemd Rollkür ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:48

er lopen al honderden verschillende discussies over rollkur en hyperflexion (dit is toch wel overduidelijk een poging om een discussie te starten). *temt*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:51

Inderdaad :+
En nee, dit is geen rollkur.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:53

Hier wordt een paard flink achter de loodlijn gereden. Absoluut niet mijn stijl, maar rollkur en hyperflexie gaat nog verder.

fromaachen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 21:57

Asyaa schreef:
er lopen al honderden verschillende discussies over rollkur en hyperflexion (dit is toch wel overduidelijk een poging om een discussie te starten). *temt*

Ditzelfde is op meer dan 10 forums gezet in diverse landen. Ik wil wel eens weten hoe de verdeling per land ligt.

Het is helemaal geen disussie, want die zijn er al genoeg.

Gewoon Ja of Nee is voldoende .

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:58

Ik heb nee gestemd omdat wat ik tot nu heb gelzen dit nog verder zou moeten gaan. Dus ben er nieuwsgierig naar naar het commentaar van de rest.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:59

Wie bepaalt wanneer er sprake is van rollkur of niet?
Wij hebben toch geen kennis van zaken?

Maar goed, als leek zijnde beoordeel ik de foto's alszijnde 'geen rollkur'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:05

Was het niet zo dat rollkur en hyperflexion een manier van trainen was?
En dat wij nog niet zo heel lang geleden (lees 2 weken) een 100 pagina lange discussie gehad hebben over rollkur en hyperflexion en het herkennen van beide. Er zijn zelfs emails verstuurd naar Bartels met ideeen voor een speciale clinic. Als mensen eens de moeite lezen om zulke topics door te lezen (ja alle 100 paginas) hoefde we niet telkens van die vragen te beantwoorden of dit wel of niet rollkur is, want om eerlijk te zijn, begint het hele cirkeltje weer als iemand ergens iets rollkur vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:07

Asyaa schreef:
Was het niet zo dat rollkur en hyperflexion een manier van trainen was?
En dat wij nog niet zo heel lang geleden (lees 2 weken) een 100 pagina lange discussie gehad hebben over rollkur en hyperflexion en het herkennen van beide. Er zijn zelfs emails verstuurd naar Bartels met ideeen voor een speciale clinic. Als mensen eens de moeite lezen om zulke topics door te lezen (ja alle 100 paginas) hoefde we niet telkens van die vragen te beantwoorden of dit wel of niet rollkur is, want om eerlijk te zijn, begint het hele cirkeltje weer als iemand ergens iets rollkur vind.

:j Amen.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:15

Nee dit heeft niets met hyperflexion te maken. Dit paard loopt te diep en op de voorhand. Dat is het hem nou net. Zeer kundige ruiters die LDR kunnen toepassen hebben de paarden daarbij niet op de voorhand lopen. Ze trainen op lenigheid terwijl het paard in balans blijft. Dat is nou net waar het om draait. een amateur moet niet LDR toepassen. Dat kun je alleen wanneer je weet wat balans (in het paard) is en je dat kunt behouden terwijl je het paard leniger maakt. Dat is topniveau. Wie daar niet aan toe is moet eerst leren wat balans is en hoe een paard in balans te rijden.

fromaachen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 22:27

Nogmaals het gaat mij gewoon om te zien hoe de Bokkers uit diverse landen op deze foto's reageren.

Het is niet ondenkbaar dat de stewards straks met een meetlatje door de warmup baan lopen en dan is het goed om te weten
hoe lang dat latje in de diverse landen is. 8-)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:30

Ik heb nee gekozen. Dan zou ik er ook aan doen... :+

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:33

fromaachen schreef:
Nogmaals het gaat mij gewoon om te zien hoe de Bokkers uit diverse landen op deze foto's reageren.

Het is niet ondenkbaar dat de stewards straks met een meetlatje door de warmup baan lopen en dan is het goed om te weten
hoe lang dat latje in de diverse landen is. 8-)

Het heeft met de lengte van een latje helemaal niets te maken. Dat zou helemaal niet kunnen gezien het verschil in bouw en lengte van een paardenhals. Het heeft alleen te maken met de mate waarin je kunt gymnastiseren en stretchen met behoud van balans. Zonder behoud van balans is LDR of rollkur geheel zinloos en schadelijk. Dus maar hopen dan dat die stewards allemaal weten wat balans is en wat de kunde van de ruiter is tesamen met de ontwikkeling van het paard.

fromaachen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 03:04

Maar we moeten toch een handleiding geven aan de stewards die straks de gele en rode kaarten moeten uitdelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:31

fromaachen schreef:
Maar we moeten toch een handleiding geven aan de stewards die straks de gele en rode kaarten moeten uitdelen

Straf iets af wat je niet kan zien?
Dat is gewoon 'gele en rode kaarten' uitdelen om het uitdelen, niet om er betekenis aan te geven. Zoals ik al eerder zei was de laatste keer dat ik checkte hyperflexion en rollkur een trainingsmethode, en vaak kan je niet zien wat voor trainingsmethode er gebruikt word als ruiter en paard in de ring verschijnen. Alleen maar of het resultaat heeft gehad of niet (want dat is het uiteindelijke doel van wedstrijden, je trainingsmethode laten beoordelen door onafhankelijke).
De fout die jij maakt (en veel andere) is rollkur en hyperflexion gelijk stellen aan achter de lood lijn lopen (en daarbij het idiote idee om een meetlatje te pakken...)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:34

Nee dit is dus een voorbeeld, van hoe mensen dus verkeerd zaken gaan toepassen.
Paard wordt niet vanuit achterhand gereden, valt zelfs uitelkaar op voorhand, Contact is er niet dus gebasseerd op deze zijn de voorwaarden voor aan flexie te voldoen niet aanwezig

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:50

fromaachen schreef:

Moeten WIJ een handleiding geven aan de stewards?? Wat weten WIJ over de rollkur dat WIJ kunnen bepalen wat goed en fout is??
Mijn God, wat een idioterie...

Soms lach ik me echt dood om de hele Bokthype rondom de Rollkur...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:00

Overgens vind ik het idee bokkers uit diverse landen ook wel leuk. Ik dacht dat bokt iets Nederlands was?

En nee, ik denk niet dat wij wie dan ook een handleiding moeten geven, noch denk ik dat dit topic iets bijdraagd aan het schrijven van die handleiding.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:42

Het rode/gele kaarten systeem is ook niet echt doordacht, rollkur blijft toch relatief en per paard verschillend zoals al gezegd. Bij voetbal ken je duidelijke regels waarover weinig valt te twisten...

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:50

Theo, Theo, Theo, toch.

Dit is duidelijk beeldmateriaal van tape 9 van Reiner Klimke's serie waarin hij vertelt hoe het niet moet.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:37

haha...weet jij meer??

Foei Theo!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:05

Ik zet hier een slotje. Er zijn al meerdere discussies over de rollkur, de zoekfunctie kan helpen hierin.