Tempi en overgangen hoe en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:52

Ben benieuwd naar jullie bijdrage bij deze discussie.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:17

Hoe, altijd van achteruit
Waarom, spiertraining van achterhand en rug.

Ponypeetje

Re: Tempi en overgangen hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:22

Door overgangen te rijden wordt mijn vzp wat vlotter. Wat bedoel je met Tempi/ tempo?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:26

Door overgangen, wordt die van mij, iets rustiger ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:28

Ponypeetje schreef:
Door overgangen te rijden wordt mijn vzp wat vlotter. Wat bedoel je met Tempi/ tempo?

Tempi is meervoud van tempo.
En wat gebeurd er met de gangen en "houding" van de paarden?

Ponypeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:29

@Modie: Dat is ook grappig eigenlijk. Waarschijnlijk gaan ze er gewoon beter van opletten en helpt het dus bij zowel minder vlotte als vlotte paarden. ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:35

Ponypeetje schreef:
@Modie: Dat is ook grappig eigenlijk. Waarschijnlijk gaan ze er gewoon beter van opletten en helpt het dus bij zowel minder vlotte als vlotte paarden. ;)

Ze gaan inderdaad beter opletten. En gaan meer "op de achterhand"

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:39

Meer op de achterhand? Hoe en wanneer?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:48

FaberSmid schreef:

Als het goedgaat: bij het "vertrekken" en bij het "terugkomen" :D
Een overgang of tempo-wisseling gebeurt altijd vanuit de achterhand, door het "hurken" *D
Als paarden nog niet sterk genoeg zijn, zal het "hurken" minder gehoekt zijn.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:53

FaberSmid schreef:

Hoe werkt het volgens jou eigenlijk? Want je stelt allemaal vragen waar je volgens mij zelf de antwoorden wel op weet ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:57

Dat is saai dat ik de antwoorden weet. Ik ben juist benieuwd naar jullie theorie en praktijk.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 21:20

Is het ook mogelijk cavaletti hier voor te gebruiken?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:04

Cavaletti gebruik ik er in het begin nog niet voor. Bij het beginnen met overgangen moet ze eerst goed aan mijn been worden, ipv op de balken. Heb ik het idee dat zij goed verruimt dan komen er balkjes tussen.

Inzet van een tempowisseling zet ik in bij uitkomst van de bocht en neem haar voor de bocht weer terug.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:37

Te hoog tempo: drukt het paard zich van de achterhand. Het paard zal teveel gaan stuwen en zijn hakken optrekken naar de staart.
Te laag tempo: is het paard nog niet sterk genoeg voor. Gevolg: slepende achterbenen, op de voorhand lopen. Vaak gepaard met balansverlies.
Het juiste tempo: Het paard kan zich, afhankelijk van zijn africhtingsniveau, dragen en in balans houden. Loopt dus op eigen benen. Er is ruimte voor variatie in tempo.

Tempowisselingen: activeren van de achterhand om het paard meer tot dragen te brengen. Met uiteindelijk doel: de verzameling. Verzameling volgt uit het voorwaartse.

Overgang: noodzakelijk om van gang en tempo te veranderen. Voorbereiden door halve ophouding. Tact en ritme blijven bewaard voor, tijdens en na de overgang. Tevens moet het paard op eigen benen blijven lopen en niet veranderen in de aanleuning.

De praktijk is helaas wat weerbarstiger dan de theorie. :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 18:08

Roodvos dat heeft u mooi beschreven.
Modie kunt u ons uitleggen hoe u dat zonder halve ophoudingen doet, alleen met u zit en kuiten?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:54

FaberSmid schreef:
Roodvos dat heeft u mooi beschreven.
Modie kunt u ons uitleggen hoe u dat zonder halve ophoudingen doet, alleen met u zit en kuiten?

Geen fora met elkaar "verwarren", dat lijkt me iets beter. 8-)

Jonge paarden die nog niet zo goed "luisteren" naar zit(gewichts)hulpen en dan met name de gewichtshulpen terug, rijd ik met een zeer, zeer lichte halve ophouding.

Die leer ik ook, in het begin de "parade-punten", weten ze gelijk waar ze aan toe zijn }>

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:12

? ik verwar niks, wij hebben alleen contact hierover gehad per pb? En ik stel u de vraag hier openbaar, omdat mij dat zeer interessant lijkt. Volgens mij verward u het een met het ander? Zoals u weet ben ik op fokt verbannen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:17

FaberSmid schreef:
? ik verwar niks, wij hebben alleen contact hierover gehad per pb? En ik stel u de vraag hier openbaar, omdat mij dat zeer interessant lijkt. Volgens mij verward u het een met het ander? Zoals u weet ben ik op fokt verbannen.

Als u volgens de "Handleiding" rijdt, rijdt u dan Duits of Frans

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:27

Wat denk u zelf? U weet toch de geschiedenis en herkomst van het Nederlandse paardrijden? Van Napoleon of Hitler? Dit soort spelletjes kunnen we blijven spelen. Maar ik ben benieuwd naar uw rijden zonder "halve" ophoudingen. Omdat ik daar van kan leren, het is dan ook jammer dat het bij de eerste clinic niet ter sprake komt. Bij de volgende clinic lijkt me dat juist zeer interessant. Het doet me aan een ander systeem denken, aquarijden. Dat heb ik niet van mezelf maar van horen en zeggen via klanten. Een clinic heb ik nog niet kunnen bewonderen, wel negatief schrijven kunnen lezen. Maar daar heb ik niks aan, ik wil dat zelf ervaren, om te kunnen begrijpen.
Wel leuk weetje, als men bekend is met het Nederlandse rijden zoals de handleiding. Dan is het Duitse rijden niet eens vreemd, zeer begrijpelijk.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:44

FaberSmid schreef:
Wat denk u zelf? U weet toch de geschiedenis en herkomst van het Nederlandse paardrijden? Van Napoleon of Hitler? Dit soort spelletjes kunnen we blijven spelen. Maar ik ben benieuwd naar uw rijden zonder "halve" ophoudingen. Omdat ik daar van kan leren, het is dan ook jammer dat het bij de eerste clinic niet ter sprake komt. Bij de volgende clinic lijkt me dat juist zeer interessant. Het doet me aan een ander systeem denken, aquarijden. Dat heb ik niet van mezelf maar van horen en zeggen via klanten. Een clinic heb ik nog niet kunnen bewonderen, wel negatief schrijven kunnen lezen. Maar daar heb ik niks aan, ik wil dat zelf ervaren, om te kunnen begrijpen.
Wel leuk weetje, als men bekend is met het Nederlandse rijden zoals de handleiding. Dan is het Duitse rijden niet eens vreemd, zeer begrijpelijk.

Of het franse rijden is niet zo vreemd? Beweging door verzameling?
En onder alle omstandigheden uitgaan van een recht paard?

Wat vind u de beste methode voor u zelf?
Beweging door verzameling,
of
Verzameling door beweging

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:11

modie schreef:
of

Legt u mij dit eens uit???
Begrijp niet wat u hier mee bedoeld.
Kan wel gissen, maar zijn zo vreemde zinnen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:13

modie schreef:
Jonge paarden die nog niet zo goed "luisteren" naar zit(gewichts)hulpen en dan met name de gewichtshulpen terug, rijd ik met een zeer, zeer lichte halve ophouding.

Die leer ik ook, in het begin de "parade-punten", weten ze gelijk waar ze aan toe zijn }>

Alle paarden moeten luisteren naar lichte halve ophoudingen, maar wat zijn parade punten?
U wilt toch daarmee niet zeggen dat u altijd op de zelfde punten het paard terug neemt????
Dat is programmeeren, een van de dingen die men juist niet doen moet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:25

Professor schreef:
modie schreef:

Alle paarden moeten luisteren naar lichte halve ophoudingen, maar wat zijn parade punten?
U wilt toch daarmee niet zeggen dat u altijd op de zelfde punten het paard terug neemt????
Dat is programmeeren, een van de dingen die men juist niet doen moet.

Professor, als u niet weet, wat de parade-punten zijn, dan twijfel ik ernstig aan uw klassieke kennis.

Waarvoor stonden de letters in de rijbak?
Was dat zomaar?

En om paarden, de parade-punten aan te leren, is niet programmeren.
Maar ik had eigenlijk moeten schrijven, jonge paarden geef ik een hele, lichte, minder dan een halve ophouding op de parade-punten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:27

Professor schreef:
modie schreef:
of

Legt u mij dit eens uit???
Begrijp niet wat u hier mee bedoeld.
Kan wel gissen, maar zijn zo vreemde zinnen.

Dit raadseltje mag u zelf oplossen ;)
Of wellicht zijn er anderen, die dit voor u kunnen oplossen :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:31

Wahahha ik snap echt niets van dit hele topic, sorry hoor moest het even kwijt :+
Heb van begin af aan meegelezen en hoopte veel te kunnen meelezen en leren maar dit gaat mijn petje te boven ben ik bang :D