Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maisie schreef:het paard van mijn vriend loopt aangespannen. Kent de beenhulpen dus ook niet. Ik combineer dus stemhulp met beenhulp. Met zweep en sporen moet je bij hem ook echt niet aankomen hij is vrij gevoelig.
petitparis schreef:wijken voor druk kan je ook eerst aan de hand leren en verzin er een stemcommando bij. duw tijdens het borstelen met je vingertoppen op de flank en vraag om opzij te gaan. Als je paard een stapje opzij gaat beloon je uitvoerig, probeer de kracht waarmee je duwt steeds lichter/kleiner te maken.
onder het zadel kan je de eenzijdige kuithulpen aanleren door een grote volte spiraalsgewijs te sluiten door je gewicht lichtjes naar binnen te verplaatsen goed te begrenzen met je buitenbeen en buitenteugel en daarna al wijkend weer te openen (gewicht lichtjes op buitenzitbeenkbobbel en duwen met je binnenbeen naar je buitenteugel toe). Normaal gezien opent een paard liever dan op een kleine volte te blijven, hierdoor reageren ze sneller op je beenhulp en kan je ook sneller belonen. Verder proberen "scherp" te zetten aan je been, kleine hulpen met maximaal effect/reactie. hoewel dit soms moeilijker kan zijn bij paarden die mishandeld geweest zijn.
veel succes!
Fusa schreef:Hallo
mijn nieuw vzpaard kent geen beenhupen welja
als het niet om vooruit te gaan is momenteel ben ik opzoek naar een lesgever maar dat kan nog even duren
iemand een idee hoe ik haar dit duidelijk maak
aja tips van met sporen of zweep rijden moet ik niet
paardje is mishandeld geweest daar ga ik niet opzitten met een zweep of sporen
Fusa schreef:ze luistert perfect aan de longe
het antwoord ze is niet geschikt vind ik erover
dit is mijn vzpaard en ik ken zelf wel degelijk beenhulpen heel goed zelf
het ding is ze gaat wel vooruit maar als je druk geeft om bv binnenstelling te krijgen dan reageert ze niet ik heb vanalles geprobeert ook als je er naast staat en dan druk geeft om op zij te gaan verschuift ze geen millimeter ze gaat dan gewooon vooruit en dat is al dat ze kan vooruit en stoppen
cirkel spiraals gewijs verkleinen en slangenvlotes werken ook niet
Johanna59 schreef:Fusa schreef:ze luistert perfect aan de longe
het antwoord ze is niet geschikt vind ik erover
dit is mijn vzpaard en ik ken zelf wel degelijk beenhulpen heel goed zelf
het ding is ze gaat wel vooruit maar als je druk geeft om bv binnenstelling te krijgen dan reageert ze niet ik heb vanalles geprobeert ook als je er naast staat en dan druk geeft om op zij te gaan verschuift ze geen millimeter ze gaat dan gewooon vooruit en dat is al dat ze kan vooruit en stoppen
cirkel spiraals gewijs verkleinen en slangenvlotes werken ook niet
Je hebt hier gewoon geen ervaring genoeg voor.
Dit kan je niet oplossen door reacties op je vraag.
Als je zelf hierin te kort schiet, moet je het een (veel)meer ervaren ruiter laten opknappen.
Daar zijn mensen met meer ervaring toch voor?
Er zijn veel goede africhtings/dressuurstallen, waar je hem gewoon eventjes een tijd in
training kan zetten. Ga er daar ook zelf op,zodat ze je er bij kunnen helpen. Dus geen
manege les!!