ze kent geen beenhulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fusa

ze kent geen beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 15:31

Hallo
mijn nieuw vzpaard kent geen beenhupen welja
als het niet om vooruit te gaan is momenteel ben ik opzoek naar een lesgever maar dat kan nog even duren
iemand een idee hoe ik haar dit duidelijk maak
aja tips van met sporen of zweep rijden moet ik niet
paardje is mishandeld geweest daar ga ik niet opzitten met een zweep of sporen

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:41

Wat voor beenhulp bedoel je, ik neem aan dat je nog geen moeilijke oefeningen met haar rijdt?
En je paard zal na een tydje toch wel door krijgen om om je "drukkende" kuit heen te lopen?

petitparis

Re: ze kent geen beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:47

wijken voor druk kan je ook eerst aan de hand leren en verzin er een stemcommando bij. duw tijdens het borstelen met je vingertoppen op de flank en vraag om opzij te gaan. Als je paard een stapje opzij gaat beloon je uitvoerig, probeer de kracht waarmee je duwt steeds lichter/kleiner te maken.
onder het zadel kan je de eenzijdige kuithulpen aanleren door een grote volte spiraalsgewijs te sluiten door je gewicht lichtjes naar binnen te verplaatsen goed te begrenzen met je buitenbeen en buitenteugel en daarna al wijkend weer te openen (gewicht lichtjes op buitenzitbeenkbobbel en duwen met je binnenbeen naar je buitenteugel toe). Normaal gezien opent een paard liever dan op een kleine volte te blijven, hierdoor reageren ze sneller op je beenhulp en kan je ook sneller belonen. Verder proberen "scherp" te zetten aan je been, kleine hulpen met maximaal effect/reactie. hoewel dit soms moeilijker kan zijn bij paarden die mishandeld geweest zijn.

veel succes!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:49

het paard van mijn vriend loopt aangespannen. Kent de beenhulpen dus ook niet. Ik combineer dus stemhulp met beenhulp. Met zweep en sporen moet je bij hem ook echt niet aankomen hij is vrij gevoelig.

JM_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:13

Maisie schreef:
het paard van mijn vriend loopt aangespannen. Kent de beenhulpen dus ook niet. Ik combineer dus stemhulp met beenhulp. Met zweep en sporen moet je bij hem ook echt niet aankomen hij is vrij gevoelig.

Ja met je stem hem voorwaarts rijden en dan evengoed al een beetje met je been aansporen, en na een tijdje hoef je je stem niet meer te gebruiken omdat hij snapt dat aansporen voorwaarts betekend.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 17:46

bedankt allemaal hier kan ik zeker al mee beginnen ook aan cirkel spiraalsgewijs verkleinen had ik nog niet aan gedacht dankje wel :)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:23

petitparis schreef:
wijken voor druk kan je ook eerst aan de hand leren en verzin er een stemcommando bij. duw tijdens het borstelen met je vingertoppen op de flank en vraag om opzij te gaan. Als je paard een stapje opzij gaat beloon je uitvoerig, probeer de kracht waarmee je duwt steeds lichter/kleiner te maken.
onder het zadel kan je de eenzijdige kuithulpen aanleren door een grote volte spiraalsgewijs te sluiten door je gewicht lichtjes naar binnen te verplaatsen goed te begrenzen met je buitenbeen en buitenteugel en daarna al wijkend weer te openen (gewicht lichtjes op buitenzitbeenkbobbel en duwen met je binnenbeen naar je buitenteugel toe). Normaal gezien opent een paard liever dan op een kleine volte te blijven, hierdoor reageren ze sneller op je beenhulp en kan je ook sneller belonen. Verder proberen "scherp" te zetten aan je been, kleine hulpen met maximaal effect/reactie. hoewel dit soms moeilijker kan zijn bij paarden die mishandeld geweest zijn.

veel succes!

Jij zegt dat je het eerst beter op de grond kan aanleren. Dat is helemaal waar. Maar je zegt ook: probeer de kracht waarmee je duwt steeds lichter/kleiner te maken.
Daar ben ik het niet mee eens.
Vogens mij kan je beter beginnen met een hele lichte druk. Komt daar geen reactie uit, probeer je het wat harder. Als het paard pas wijkt na een hele krachtige druk, dan verminder je die druk met de tijd. Zo gaat het paard langzaam begrijpen dat de druk opbouwend is, en ook kan wijken voor een lichte druk. Doet hij dat niet, wordt de druk alleen maar opgevoerd.
:)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:43

Fusa schreef:
Hallo
mijn nieuw vzpaard kent geen beenhupen welja
als het niet om vooruit te gaan is momenteel ben ik opzoek naar een lesgever maar dat kan nog even duren
iemand een idee hoe ik haar dit duidelijk maak
aja tips van met sporen of zweep rijden moet ik niet
paardje is mishandeld geweest daar ga ik niet opzitten met een zweep of sporen

Dit paard is ongeschikt voor jou.
Hij kent geen been hulpen, maar jij ook niet. Anders had
je deze vraag niet gesteld.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:46

Wat is dat nu weer voor opmerking.
Dit is misschien haar eerste eigen paard. En heeft ze hiervoor altijd op een manege gereden.

@ TS als ik jou was zou ik haar eerst met behulp van stemhulpen haar de dingen aanleren. En deze langzamerhand vervangen door de beenhulpen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:48

@Johanna59 Raar antwoord op een normale vraag.

TS luisterd ze wel al aan de longeerlijn naar je stem?
Zo niet, eerst dit aanleren. Stap/draf/halt.

Gaat dit goed, dan kan iemand in de bak staan als jij rijdt en dan helpen met de stem. Ook jij kan je stem gebruiken als je erop zit (samen met je beenhulpen)
Pas als het paard vooruit wil op je beenhulp kun je dit verder gaan opbouwen.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 17:18

ze luistert perfect aan de longe
het antwoord ze is niet geschikt vind ik erover
dit is mijn vzpaard en ik ken zelf wel degelijk beenhulpen heel goed zelf
het ding is ze gaat wel vooruit maar als je druk geeft om bv binnenstelling te krijgen dan reageert ze niet ik heb vanalles geprobeert ook als je er naast staat en dan druk geeft om op zij te gaan verschuift ze geen millimeter ze gaat dan gewooon vooruit en dat is al dat ze kan vooruit en stoppen
cirkel spiraals gewijs verkleinen en slangenvlotes werken ook niet

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:27

Longeren...zet iemand aan de andere kant van de longe, of iemand erop en jijzelf longeren. Dat even een weekje of 2 tot paard snapt wat de bedoeling is. Dan de longeerder mee de bak in, maar paard los en op dezelfde manier even leren welke hulp bij welk commando hoort. Je zal zien dat het paard binnen no time jou hulpen snapt!

Johanna 59.......geef jij nu eens de oplossing!!!!!
Dit soort opmerkingen heeft TS niets aan, en niet iedereen is zo'n natuurtalent als dat jij bent!!!!!

Knap trouwens dat je met 98 jaar nog zo mee gaat in de tijd!!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:34

Fusa schreef:
het ding is ze gaat wel vooruit maar als je druk geeft om bv binnenstelling te krijgen dan reageert ze niet ik heb vanalles geprobeert ook als je er naast staat en dan druk geeft om op zij te gaan verschuift ze geen millimeter ze gaat dan gewooon vooruit en dat is al dat ze kan vooruit en stoppen

Je hebt hier gewoon geen ervaring genoeg voor.
Dit kan je niet oplossen door reacties op je vraag.
Als je zelf hierin te kort schiet, moet je het een (veel)meer ervaren ruiter laten opknappen.
Daar zijn mensen met meer ervaring toch voor?
Er zijn veel goede africhtings/dressuurstallen, waar je hem gewoon eventjes een tijd in
training kan zetten. Ga er daar ook zelf op,zodat ze je er bij kunnen helpen. Dus geen
manege les!!

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 19:44

Johanna59 schreef:
Fusa schreef:

Je hebt hier gewoon geen ervaring genoeg voor.
Dit kan je niet oplossen door reacties op je vraag.
Als je zelf hierin te kort schiet, moet je het een (veel)meer ervaren ruiter laten opknappen.
Daar zijn mensen met meer ervaring toch voor?
Er zijn veel goede africhtings/dressuurstallen, waar je hem gewoon eventjes een tijd in
training kan zetten. Ga er daar ook zelf op,zodat ze je er bij kunnen helpen. Dus geen
manege les!!

ik laat mijn prive instructeur dat wel doen,en ik ga nie op mangele les,das je paard verkloten(toch op de maneges hier enplus prive dresuurstallen heb je hier niet) ik heb ook nooit manege les gehad of niet alleen had overal wel iemand tussen zitten die mij prive les geeft
idd ik heb niet super veel ervaring,maar wat verwacht je nou zelf dat je op 13 als anky rijdt.Nee toch,ik leer nog veel bij,en ja dat moet ik ook nog leren

paardje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:47

Er vooral op letten dat je niet constant benen geeft!

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 21:07

paardje1989 schreef:
Er vooral op letten dat je niet constant benen geeft!

dat is wel het laatste dat ik doe
oja heb tips gehad van van de grond af druk te geven
ze verschuift geen millimeter alleja opzij dan ze gaat altijd maar voorwaarts