kan een manegepaard ooit weer makkelijker nageefelijk worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanilla02

kan een manegepaard ooit weer makkelijker nageefelijk worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 08:43

Hoi,

Ik merk dat als er een nieuw manegepaard is die eigen paard is geweest, in het begin heel makkelijk aan de teugel gaat lopen en een zachte mond heeft. Een paar maanden of jaren later is dat over, willen ze bijna niet meer aan de teugel lopen, niet meer voor het been enz. ook doen ze dan ineens hun hoofd (zonder martingaal) helemaal in de lucht.

als zo'n manegepony/paard eigen paard zou worden wordt hij dan weer zachter in zijn mond en is hij dan makkelijker nageefelijk te rijden?
of zal hij voor altijd zo blijven?

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:46

Nou dat hangt er natuurlijk heel erg vanaf wíens eigen paard zo'n paard zou worden. Als het iemand is die dat paard aan de voorkant alleen maar naar beneden probeert te sleuren wordt het er natuurlijk niet beter op.. Als je iemand hebt die gewoon aan de ontspanning werkt en aan een actieve achterhand kan het best beter worden. :)

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:48

ligt eigenlijk aan de ruiter. Hoe 'zachter' de ruiter is met de hand hoe zachter het paard zal worden in de mond. Dit kost veel tijd en dus geduld van de ruiter. Ik zelf heb nu ook al een jaar een manegepaard als 'eigen'. Maar in het begin was het kop omhoog en vasthouden, maar door middel van voorwaarts neerwaarts, en zacht in de hand loopt hij nu redelijk constant ontspannen en de echte nageeflijkheid begint ook al meer te komen. Maar dit alles heeft veel tijd gekost.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:50

Zeker kan hij weer beter gaan lopen, maar daar is wel tijd voor nodig en geduld en gevoel.
Manege paarden worden meer als machines gebruikt in mijn ogen, daar komt geen gevoel en techniek bij kijken, iedereen mag er op met of zonder ervaring en die mensen zoeken steun aan de teugel en knijpen altijd met de benen en daar woord het paard doof en blind en sluit zich af voor de grove hulpen en vaak de pijn prikkels, dat is zijn manier om te overleven, als je zo`n paard in de echte wereld terug haalt komt hij echt wel weer uit zijn eigen wereld, tenzij hij op dezelfde manier word behandelt,.
Ik heb ook altijd diep medelijden met dat soort dieren.

Anoniem

Re: kan een manegepaard ooit weer makkelijker nageefelijk worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:19

Absoluut! Met juiste training, geduld en waarschijnlijk een beetje hulp van een fysio of osteophaat moet het zeker weer goedkomen!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:24

zeker weten! Gaat idd wel energie kosten en geduld. Maar heb het levende bewijs onder me kont ;) Al blijven sommige 'manegetrekjes' er altijd in zitten :P

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 14:05

wouterpaard schreef:
zeker weten! Gaat idd wel energie kosten en geduld. Maar heb het levende bewijs onder me kont ;) Al blijven sommige 'manegetrekjes' er altijd in zitten :P

Wow gaaf zeg! Jij hebt gewoon niet opgegegeven en doorgezet! Mijn lievelingspaard op de manege lease ik 2 daagjes per week en ik wil hem misschien kopen als het van de manege-eigenaren mag en dan wil ik hem daar laten staan zodat ik begeleiding en steun heb. Het is een leuke manege en er geeft ook een dierenfysiotherapeut les in centered riding en ook doet ze aan TTouch.
Ook zou ik misschien dan, als het goed voor hem is bitloos met hem willen rijden.

AmigoLove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:53

Ik denk wel dat het kan, mits het op de goede manier gebeurd! =]

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:54

Hier ook het levende bewijs in het bezit. :j Kan zeker goedkomen, met de juiste ruiter en training. Hoe snel dat gaat hangt natuurlijk ook nog af van hoe lang het paard al op die verkeerde manier is gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:56

Tuurlijk kan dat.
Je kan het paard ook helemaal naar je hulpen stellen etc..
Maar het ligt eraan welke manege het was en wat voor ruiters erop gereden hebben hoe lang het duurt.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:35

Zeker weten! Laatst kwam ik ook een pony tegen die al sowiezo 3 jaar op de manege heeft gelopen. De treintjes methode (telkis achter een ander paard aan lopen) was eerst nog een beetje moeilijk en daar had een vriendin van me ook best moeite mee om het af te leren, naar een paar weken gelukt & reed heerlijk aan de teugel zo te zien, lekker zacht mondje.

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:37

ja tuurlijk kan dat !
als je zelf maar niet te veel gaat hangen, want dan houd die het gewoon..
maar als je zelf goed rijd, past het paard zich wel weer aan

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:18

Misschien lukt het wel, maar het zou wel veel tijd kosten om dat weer duidelijk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:03

Miss_Caroo schreef:
Misschien lukt het wel, maar het zou wel veel tijd kosten om dat weer duidelijk te maken.

Het is nog steeds een paard hoor ;)
Heb je echt niet zo heel lang voor nodig...
Als het eenmaal lukt wordt het steeds makkelijker.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:17

Ik ken weinig manegepaarden waarbij je dat niet bij een paar lessen goed rijden voor elkaar zou kunnen krijgen. (Ik ken ook eigenlijk nauwelijks een manegepaard dat door de manegehouder / ervaren instructeur niet binnen een kwartier netjes door de bak sjouwt!)

Bij echt erg goede ervaren ruiters is er dus, m.i., geen enkel probleem. Maar.... dan hebben we het meestal wel over tientallen jaren professionele rij-ervaring. Voor de iets mindere goden onder ons is het wat lastiger, maar ook die kunnen een eind komen met geduld, goede begeleiding en vriendelijkheid. En manegepaarden leren heel snel wanneer er met een ruiter niet te spotten valt hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:20

Shadow0 schreef:
Ik ken weinig manegepaarden waarbij je dat niet bij een paar lessen goed rijden voor elkaar zou kunnen krijgen. (Ik ken ook eigenlijk nauwelijks een manegepaard dat door de manegehouder / ervaren instructeur niet binnen een kwartier netjes door de bak sjouwt!)

Bij echt erg goede ervaren ruiters is er dus, m.i., geen enkel probleem. Maar.... dan hebben we het meestal wel over tientallen jaren professionele rij-ervaring. Voor de iets mindere goden onder ons is het wat lastiger, maar ook die kunnen een eind komen met geduld, goede begeleiding en vriendelijkheid. En manegepaarden leren heel snel wanneer er met een ruiter niet te spotten valt hoor :)

Niet alleen bij de instructie, maar ik krijg het ook meestal nog wel voor elkaar :j Wel wat moeilijker dan bij een prive-paard (serieus, had 1 keer bij iemand thuis op een Z2-paard gereden, wereld van verschil), maar het is echt te doen als je bewust rijd.

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:23

Ook ik heb ooit een manegepaard gekocht en ook daar heb ik hardstikke leuk mee kunnen rijden. Valt me altijd op hoe snel die paarden zich aanpassen aan je rijstijl. En één ding is zeker je maakt het beestje er een stuk gelukkiger mee!!!

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:30

Natuurlijk kan dat!
Mijn eerste pony (1.55m) heb ik toen hij 13 was van de manege gekocht ( mijn ouders :)) ik was toen 9.
Hij heeft van 3 tot 13 jaar in 2 verschillende maneges gelopen en iedereen zei dat ie wel een beetje op was en misvormde benen had.
Toen ik 13 was en mijn pony dus 17, reden we Z2. Dit hebben we gereden tot ik 18 werd en toen hebben we nog jaren recreatief gereden.
Vorige maand is hij op 30-jarige leeftijd ingeslapen.
Wat nou misvormde benen?? Ik heb er een super leerpony aan gehad. Vooral omdat hij ( door zijn manegeleven) heel goed weerspiegelde hoe ik reed. Reed ik super, liep ie super. Was ik lui, was hij ook lui :)

Fjalar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:16

Hoi!
Het ligt er helemaal aan hoé je met het paard om gaat. Als je je paard genoeg beloont en stopt als hij het goed doet, zal die het vast wel leuker gaan vinden. Omdat het dan niet al te veel moeten wordt.

Nancy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 07:56

Idd het licht aan de ruiter, maar als je gedult heb en het met liefde doet gaat het volgens mij helemaal lukken!

elyse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:40

ik denk ook dat het aan de ruiter ligt ;)