tips voor rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

tips voor rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 21:21

Ik geef sinds kort les aan een ruiter met een jonge pony. De pony is zo scheef als wat. Ik ben nu heel veel bezig geweest met de zit vd ruiter en dit helpt al een groot deel. Ook de voorkant voor de achterkant sturen en binnenhoefslag rijden helpen wel wat. Toch blijft ze mn op de rechterhand zo scheef als een hoepel, ook aan de longe is dit zo. Wat kan ik doen om dit te verbeteren?

HBZ

Re: tips voor rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:13

Hallo,

Is de pony scheef naar binnen?

Zorg eerst voordat je gaat rechtrichten dat de achterhand goed actief is. Lukt dit dan ga je een stap verder. Vraag met je binnen hand stelling en druk je binnen been aan. Met vragen bedoel ik dat je je hand sluit en iets door vraagt en daarna weer een paar tellen los laat, dus ontpant. Ondertussen probeer je de pony met het binnen been ( die je goed lang maakt) naar buiten te drukken dus tegen de buitenhand. Dit herhaal je telkens weer net zolang tot de pony daar haar spieren los laat. Laat de persoon goed tegen de pony praten wanneer deze los laat. Dat de pony duidelijk weet wat ze goed doet en wat niet.

Verder moet je niet denken dat dit naar 1 keer lukt. Dit heeft veel tijd en geduld nodig. Daarnaast is het ook heel erg belangrijk dat de buitenhand en het buitenbeen niet vergeten word. Tijdens het rijden moet je eerst beginnen met buitenhand en buitenbeen. De binnenhand steek je naar voren en ontspan je.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Mocht je nog vragen hebben stuur mij gerust een pb.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:21

Iemand die lesgeeft hoort volgens mij dit soort basisvragen niet op bokt te hoeven stellen.. Heb je een cursus oid gedaan?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:52

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:30

Los het niet op op de kant waarop hij scheef is maar pak de andere hand. Werk veel op de volte en laat dan de pony om het binnenbeen heen buigen. Laat hem wat lager en ronder worden en blijf dat uitschuiven. Ontspan wanneer hij de juiste houding aanneemt en werk hem lekker over de rug en maak hem flexibel in de buiging naar links en rechts.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:29

Als het paard genoeg takt, impuls heeft en ontspannen is kun je gaan denken aan rechtrichten. je geeft aan dat het een jonge pony is, hij kan dus ook nog moeite hebben met zijn ruiter.
Probeer de pony sterker te maken op zijn moeilijke kant, forceer dit trouwens niet! Schouder voor is een goede oefening. Ook worden ze van het rijden een 'acht' (dit kun je een aantal keer herhalen) soepeler in het lijf. Ook tempo wisselingen maken een paard sterker.
Ik denk dat je echter wel even kritisch naar jezelf moet kijken, persoonlijk denk ik dat jij niet de juiste persoon bent om een ruiter met jonge pony te begeleiden.
Ik ken je niet dus dit is een vermoeden, ik denk dit door de manier waarop de vraag gesteld is, correct me if i'm wrong.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:32

volgens mij als iemand les geeft in rechtgericht rijden dan zou je toch een cursus hiervoor gevolgd hebben. ik heb les van iemand die elke maand bij antoinne de Bodt les en zelf een diploma heeft in rechtgericht rijden .
Dus ik sluit me aan wat hierboven al gemeld is