Nageeflijk/Doorrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Nageeflijk/Doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:06

Ik heb nu sinds ca. een jaar een paardje in mijn bezit. Mijn paard is afgericht tot M-niveau en trainde al Z oefeningen.
Bij zijn vorige eigenaar stond hij merendeels op stal, werd wel veel mee gedaan en goed getraind en was al zo'n 2 jaar in het bezit van deze eigenaar. Bij mij werd het anders: ik ben een beginner in de dressuur, bij mij staat hij veel op het land.

Toch is het een paardje met een gebruiksaanwijzing. Hij heeft een goede, consequente ruiter nodig die snel weet te reageren. Ik krijg sinds ee half jaartje les, maar heb echt een hoop moeten leren. Ik merk gewoon dat veel aan mij ligt, niet aan het paard uiteraard. Bij mij was het overigens alsof hij helemaal niet op M-niveau heeft gelopen; hij liep niet rechtgericht etc waardoor mensen gingen twijfelen of hij ook maar op dit niveau gelopen heeft. Toch is het zo, hij heeft veel ervaring in wedstrijden. Ik voel me zo'n erorme kluns hierdoor: waarom lukt het haar wel en mij niet?

Ik vind het nog erg moeilijk om hem *constant* aan de teugel te rijden. Als ik hem beneden heb, is me geleerd dat ik de druk van de teugels af moet halen en ontspannen armen moet houden maar wel contact met de teugels. Het lukt me maar niet om een balans te vinden hiertussen: moet je continu benen blijven geven om hem daar te houden, of echt je handen stil houden als je hem nageeflijk hebt?

Ik heb les, maar ik blijf toch met vragen zitten.. Het is heel frustrerend voor mij om zoveel energie ergens in te steken en het ook echt wíllen leren, maar tot noch toe weinig resultaat. Ook rij ik veel overgangen, maar hij is totaal nog niet voor het been. Ik vraag me echt af hoe die vorige eigenaar dat geflikt heeft. Voel me heel onkundig.

Silence

Re: Nageeflijk/Doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:09

Nageeflijkheid mag nooit een doel op zich zijn.
Neem je teugels met een net contact aan en draag je handen daar waar ze horen.
Dan activeer je de achterhand op een ontspannen manier en deze activiteit vang je rustig van voren op.
Als je dit op een correcte manier doet komt de nageeflijkheid vanzelf.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:12

Maar: je activeert de achterhand door goed benen te geven? Dan "vraag" je van voor door te spelen met je handen? Mijn instructrice zei dat ik bij hem even "streng" naar beneden moet vragen, omdat hij anders niet reageert...
Ik dacht dat er bij elk paard wel een andere aanpak volgt? Ik weet het ook niet goed...

Ik wil hem gewoon netjes aan het lopen krijgen, op een juiste manier. Ik had eerst een andere instructrice die een andere aanpak had, maar hier wierp het wel meer vruchten af. Zij liet me veel overgangen rijden, veel figuren en vooral spelen met de handen ipv vastzetten: dit was volgens haar de langere weg maar wel de juiste.

Nu moet ik vooral "vragen" naar beneden, een beetje wijken en wat contra stelling en daar draaien alle lessen om. :/

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:15

Denk dat constant aan de teugel rijden ook geen doel moet zijn, je kan van geen een paard constant aan de teugel verwachten, bedenk wat er met zijn spieren gebeurd dan.

Ga lekker aan de gang met het rechtrichten dat is iets waar je altijd mee aan de gang moet op welk niveau je ook rijd,

Je hebt les, als jou instructrice jou vragen niet kan beantwoorden, word het dan geen tijd om een andere te nemen??

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:17

autumn08 schreef:
Ik heb nu sinds ca. een jaar een paardje in mijn bezit. Mijn paard is afgericht tot M-niveau en trainde al Z oefeningen.
Bij zijn vorige eigenaar stond hij merendeels op stal, werd wel veel mee gedaan en goed getraind en was al zo'n 2 jaar in het bezit van deze eigenaar. Bij mij werd het anders: ik ben een beginner in de dressuur, bij mij staat hij veel op het land.

Toch is het een paardje met een gebruiksaanwijzing. Hij heeft een goede, consequente ruiter nodig die snel weet te reageren. Ik krijg sinds ee half jaartje les, maar heb echt een hoop moeten leren. Ik merk gewoon dat veel aan mij ligt, niet aan het paard uiteraard. Bij mij was het overigens alsof hij helemaal niet op M-niveau heeft gelopen; hij liep niet rechtgericht etc waardoor mensen gingen twijfelen of hij ook maar op dit niveau gelopen heeft. Toch is het zo, hij heeft veel ervaring in wedstrijden. Ik voel me zo'n erorme kluns hierdoor: waarom lukt het haar wel en mij niet?

Ik vind het nog erg moeilijk om hem *constant* aan de teugel te rijden. Als ik hem beneden heb, is me geleerd dat ik de druk van de teugels af moet halen en ontspannen armen moet houden maar wel contact met de teugels. Het lukt me maar niet om een balans te vinden hiertussen: moet je continu benen blijven geven om hem daar te houden, of echt je handen stil houden als je hem nageeflijk hebt?

Ik heb les, maar ik blijf toch met vragen zitten.. Het is heel frustrerend voor mij om zoveel energie ergens in te steken en het ook echt wíllen leren, maar tot noch toe weinig resultaat. Ook rij ik veel overgangen, maar hij is totaal nog niet voor het been. Ik vraag me echt af hoe die vorige eigenaar dat geflikt heeft. Voel me heel onkundig.

Mijn paard is afgericht tot M-niveau en trainde al Z oefeningen.
hij liep niet rechtgericht

Dit wil niet zoveel zeggen. Er zijn paarden (helaas) die op dit niveau niet rechtgericht zijn.
Wat je dan moet doen is het paard alsnog rechtrichten. Eerst ontspanning opzoeken (vwnw) , daarna rechterichten

Nageefelijkheid= acceptatie van het bit. Dat is niet gelijk aan 'aan de teugel lopen'.
Waarom rijdt men dressuur?
Een ruiter op een paard is niet natuurlijk. Om het voor het paard zo ergonomisch mogelijk te maken om een ruiter te dragen moet een paard rechtgericht worden en de achterhand gaan gebruiken. Als het paard zijn achterhand gebruikt, de ruiter correct zit en nageefelijk is, loopt het paard vanzelf aan de teugel. Natuurlijk gaat een paard niet 'hopsakee' zijn achterhand gebruiken. Daar zijn oefeningen voor en dan vraagt tijd.

Jij heb een ander beeld op nageefelijkheid. Door middel van te 'spelen' op de teugels krijgt het paard druk in zijn mond. Het paard wilt af van die druk en gaat zijn hoofd buigen. Maar dat is 'fake aan de teugel' Er zal een knik zijn tussen de tweede en derde halswervel. Sommige paarden worden hier erg lastig van.

Sorry dat ik je (misschien) even overval met mijn lading tekst. Maar het is even een andere kijk op dressuur.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:19

Nee oke, maar als je hem beneden vraagt moet hij in principe hier wel kunnen blijven totdat je anders vraagt? Dat is een beetje wat ik bedoel... Kijk, ik weet ook niet what it takes om een paard fatsoenlijk te rijden ook al is het op B-niveau, maar het zou fijn zijn als je instructeur dit ondersteund en je duidelijke aanwijzingen geeft waar je precies aan werkt, toch..

Ik mag hier geen andere lesgever nemen, is een privéstal en je mag alleen bij hun lessen. Dat is een beetje het probleem, ik kan niet anders... Eerst had ik een andere lesgever die heel anders te werk ging en een hele theorie achter haar verhaal had, dit was ook voor mij veel duidelijker en mijn paard liep beter.
Laatst bijgewerkt door autumn08 op 30-11-09 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:21

M_VE, bedankt voor je reactie. Dat is wel verhelderend. Ik weet zelf nog niet goed hoe en wat, en omdat ik over het technische gedeelte niet heel veel uitleg krijg vind ik het nog erg moeilijk alles een beetje te plaatsen. Welke oefeningen zijn gericht op het rechtrichten precies? :) Wat kan ik er aan doen om mijn paard goed op de achterhand te krijgen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:22

Je vangt op met een weerstandbiedenden hand, niet door te spelen. En al helemaal niet door flink door te vragen.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:25

Oké. :)

Wat ik ook vaak merk is dat hij op voltes zodanig een "stelling" aanneemt, dat mijn buitenteugel alles opvangt en mijn binnenteugel in een boogje gaat hangen, waardoor de "gelijke druk" wegvalt. Ik krijg hem moeilijk recht.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:25

autumn08 schreef:
Nee oke, maar als je hem beneden vraagt moet hij in principe hier wel kunnen blijven totdat je anders vraagt? Dat is een beetje wat ik bedoel... Kijk, ik weet ook niet what it takes om een paard fatsoenlijk te rijden ook al is het op B-niveau, maar het zou fijn zijn als je instructeur dit ondersteund en je duidelijke aanwijzingen geeft waar je precies aan werkt, toch..

Ik mag hier geen andere lesgever nemen, is een privéstal en je mag alleen bij hun lessen. Dat is een beetje het probleem, ik kan niet anders...

Het punt is dat ik mijn paard niet naar beneden moet vragen. Bij geen elk paard is dit de bedoeling. Dat valt de essentie van de dressuur weg in mijn ogen.

Waarom moet (of loopt) volgens jou een paard 'rond' met zijn hoofd?

Het is prettig als je lesgever dingen onderbouwt. Vind ik ook enorm sneu voor je dat je huidige lesgeefster het niet doet.
Ik snap dat je ook niemand anders kan nemen omdat je op hun stalling staat. Maar wil je zo verder?
Zo nee, ben je dan bereid om ergens anders te gaan staan.
Zo ja, tjah dan zul je de manier van je lesgeefster moeten toepassen.
Meer uitleg vragen aan je lesgeefster kan geen kwaad.

Toch raad ik je aan om eens wat dingetjes op te zoeken over de manier van dressuur die ik beschrijf. Het is geen verplichting hoor ;)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:29

autumn08 schreef:
M_VE, bedankt voor je reactie. Dat is wel verhelderend. Ik weet zelf nog niet goed hoe en wat, en omdat ik over het technische gedeelte niet heel veel uitleg krijg vind ik het nog erg moeilijk alles een beetje te plaatsen. Welke oefeningen zijn gericht op het rechtrichten precies? :) Wat kan ik er aan doen om mijn paard goed op de achterhand te krijgen?

Begin nooit ergens aan zonder lesgeefster zeg ik altijd :D

Voor ieder paard zijn andere oefeningen nodig. Verder is de vraag of je paard linksgebogen is of rechtsgebogen en of je paard ontspannen is en zijn rug gebruikt.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:30

Klopt. Toen ik nog een andere instructrice had, liep het paard heel anders. We hebben uren gespendeerd aan figuren rijden en ontspannen spelen met de teugels, het paard ging op een gegeven moment inderdaad zelf naar beneden. Veel schakelen, veel figuren. Als ik aandraafde voelde ik die 'bolling' van zijn rug, als ik galoppeerde was het alsof ik vloog. (hebben we wel -tig lessen aan besteed, daar niet van) Nu is hij gewoon in elkaar gezakt, lijkt het.

Nu rij ik voornamelijk vwnw, wat voltes en een beetje wijken maar meer dan al dat moet ik hem in de les naar beneden rijden... met als gevolg dat ik echt niet opschiet nu.

Frustrerend...

Maar in het kort: Je houdt je handen dus rustig op de plek waar ze horen, geeft genoeg impuls en rijdt veel figuren zodat het paard van voren het bit gaat accepteren en nageeflijk gaat lopen?

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:35

Nageeflijk komt van achteruit als 2 achterbenen even veel werken.
Paard scheef; 1 achterbeen werkt minder. Je zal dat been moeten stimuleren en gymnastiseren.
Overgangen, figuren, schoudervoor. In het begin zal je zelf veel been nodig hebben om hem smakelijk in de mond te houden. Gun hem ook een lagere halslijn. Je kan je paard in balans houden als hij helemaal door gegymnastiseerd is. Zorg dat je zelf ook in balans blijft en je niet op een kant laat zetten. In het begin ben je bij met een paar passen, dat worden er steeds meer in de loop van de tijd. Paard krijgt ook spierpijn.

succes en doe de oefeningen niet te lang, jij moe , paard voelt zijn spieren dan ook.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:37

Oké, bedankt voor de uitleg en tips. Ik ga gewoon lekker ontspannen verder en voorlopig even niet zo op het naar beneden lopen richten. Ik moet even alles op een rijtje zetten en weten waar ik mee bezig ben.

Ik vraag me wel af, hoe kunnen mensen op een wedstrijd dan een paard meteen beneden hebben lopen? Is dit omdat het paard deze houding als "normaal" gaat accepteren en het prettiger gaat vinden zo te lopen?

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:40

autumn08 schreef:
Oké, bedankt voor de uitleg en tips. Ik ga gewoon lekker ontspannen verder en voorlopig even niet zo op het naar beneden lopen richten. Ik moet even alles op een rijtje zetten en weten waar ik mee bezig ben.

Ik vraag me wel af, hoe kunnen mensen op een wedstrijd dan een paard meteen beneden hebben lopen? Is dit omdat het paard deze houding als "normaal" gaat accepteren en het prettiger gaat vinden zo te lopen?

Als je op de juiste manier traint, ontwikkellen de achterhandspieren. En bij het gebruik van de achterhandspieren loopt een paard aan de teugel.
Het komt vanzelf.

Emma040

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:04

hee ik weet nie of het hier bij past.
Maar heb sinds kort een eigenpaard. Maar hij wil maar niet nageeflijk worden in de draf. Kan iemand mij helpen.?

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:50

Silence schreef:
Je vangt op met een weerstandbiedenden hand, niet door te spelen. En al helemaal niet door flink door te vragen.

en als ze dan nog niet aan de teugel gaan? soms gaan ze niet naar beneden door met die weerstandbiedende hand op te vangen en moet je een beetje met de teugels spelen. niet onwijs zagen natuurlijk.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:52

Als je op de juiste manier traint, ontwikkellen de achterhandspieren. En bij het gebruik van de achterhandspieren loopt een paard aan de teugel.
Het komt vanzelf.[/quote]

helaas niet altijd hoor..

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:55

Je bent dus eigenlijk niet tevreden met je huidige instructie? Dat kan lastig zijn, het moet natuurlijk wel klikken. Waarom ben je overgestapt naar deze instructrice als de vorige wel beviel? (of heb ik daar overheen gelezen)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:10

ts, als ik je verhaal zo lees dan trek ik de conclusie dat je paard ook niet zo gemakkelijk is met aan de teugel rijden. het ene paard gaat nu eenmaal gemakkelijk aan de teugel dan het andere paard. ik rij een paard van een pensionklant van ons, nou die is ook zo taai en stug, heeft geen zin om die aan de teugel te dwingen. door goed los te rijden met een half lang teugeltje en dan heeeel geleidelijk wat naar beneden te vragen komt ie aan de teugel, maar het blijft heel hard werken en dit paard zou ook nooit een stap uitzich zelf zetten, het zit er gewoon niet in. als een paard eenmaal zo gereden is is het heel moeilijk om dat er weer uit te krijgen. net zo als die van jou, m of z dressuur zegt niet zoo veel. als ie vanzichzelf niet veel looplust heeft dan blijft ie moeilijk met aan de teugel rijden.
paard moet ook eerst goed aan het been zijn, en bij de meeste ruiters is dat niet het geval. en dat de vorige eigenaar je paard wel zo kon rijden komt omdat hij meer ervaring heeft.
je bent niet onkundig, blijf lessen en probeer je paard beter aan het been te krijgen door reactie te krijgen als je drijft, zo niet, klein zweepje en een tikje, totdat je reactie krijgt, belonen. langzaam draven, wegrijden met been, geen reactie direct een tikje met de zweep, voorwaarts rijden en weer terugnemen. galopje 5 passen en weer draf, en waar galop, steeds afwisselen, het zou je verbazen op een gegeven ogenblik zou je merken dat ie al voor je wil gaan denken, en zou zo uitzich zelf willen gaan aandraven, direct terugnemen want dat mag ook niet. jij bepaalt de regels. zodra die beter aan het been gaat worden kun je je ook gaan richten op het aan de teugel rijden. je zou merken dat dit makkelijk gaat worden

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:14

criollolover schreef:
langzaam draven, wegrijden met been, geen reactie direct een tikje met de zweep, voorwaarts rijden en weer terugnemen. galopje 5 passen en weer draf, en waar galop, steeds afwisselen, het zou je verbazen op een gegeven ogenblik zou je merken dat ie al voor je wil gaan denken, en zou zo uitzich zelf willen gaan aandraven, direct terugnemen want dat mag ook niet. jij bepaalt de regels. zodra die beter aan het been gaat worden kun je je ook gaan richten op het aan de teugel rijden. je zou merken dat dit makkelijk gaat worden

Voordat ik op bokt zat had ik nog nooit nagedacht over overgangen in de galop, maar ik heb het vorige les geprobeerd en het werkt echt. Het paard waar ik op zat ging echt veel meer zelf lopen:)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:30

criollolover schreef:
ts, als ik je verhaal zo lees dan trek ik de conclusie dat je paard ook niet zo gemakkelijk is met aan de teugel rijden. het ene paard gaat nu eenmaal gemakkelijk aan de teugel dan het andere paard. ik rij een paard van een pensionklant van ons, nou die is ook zo taai en stug, heeft geen zin om die aan de teugel te dwingen. door goed los te rijden met een half lang teugeltje en dan heeeel geleidelijk wat naar beneden te vragen komt ie aan de teugel, maar het blijft heel hard werken en dit paard zou ook nooit een stap uitzich zelf zetten, het zit er gewoon niet in. als een paard eenmaal zo gereden is is het heel moeilijk om dat er weer uit te krijgen. net zo als die van jou, m of z dressuur zegt niet zoo veel. als ie vanzichzelf niet veel looplust heeft dan blijft ie moeilijk met aan de teugel rijden.
paard moet ook eerst goed aan het been zijn, en bij de meeste ruiters is dat niet het geval. en dat de vorige eigenaar je paard wel zo kon rijden komt omdat hij meer ervaring heeft.
je bent niet onkundig, blijf lessen en probeer je paard beter aan het been te krijgen door reactie te krijgen als je drijft, zo niet, klein zweepje en een tikje, totdat je reactie krijgt, belonen. langzaam draven, wegrijden met been, geen reactie direct een tikje met de zweep, voorwaarts rijden en weer terugnemen. galopje 5 passen en weer draf, en waar galop, steeds afwisselen, het zou je verbazen op een gegeven ogenblik zou je merken dat ie al voor je wil gaan denken, en zou zo uitzich zelf willen gaan aandraven, direct terugnemen want dat mag ook niet. jij bepaalt de regels. zodra die beter aan het been gaat worden kun je je ook gaan richten op het aan de teugel rijden. je zou merken dat dit makkelijk gaat worden

Hier ben ik het wel heel erg mee eens. Het ene paard is het andere nu eenmaal niet. De ene is makkelijk en soepel, de andere is stug en houdt zich stijf. Dat standaard verhaaltje van achterhand activeren en voor opvangen en dan komt het vanzelf, dat gaat gewoon niet op voor veel paarden. Was dat maar zo. Dan was bokt ook de helft kleiner denk ik.
Jammer dat je niet je eigen instructrice mag nemen TS, dat maakt vaak zó'n verschil.

Bij mij helpt het negeren ook wel eens, (soms is er ook echt een uur niets mee aan te vangen) en zijgangen, dat helpt bij mij ook heel goed. Ook reed ik eerst de galop pas tegen het einde van een training, ik heb ontdekt dat als ik daar veel eerder mee begin, hij veel wakkerder is. Dus pak de galop al vroeg in de training even mee, maak hem goed wakker, dan heb je misschien al 1 ding gewonnen.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:43

Nagevelijk lopen is niet alleen om het mooi.
Het gaat er om dat de ruggenwervels goed gebruikt worden. Want aan de ruggenwervels zitten zegmaar 2 puntjes, en als je paard met z'n hoofd omhoog loopt gaan die puntjes naar elkaar toe. Als hij met z'n hoofd naar beneden loopt gaan die puntjes uit elkaar en dat moet. En je paard gebruikt zijn rug dan beter.

( het klopt mischien niet helemaal, maar dit is wel waar het mee te maken heeft, en dat is waar het om gaat dus dat het beter is voor het paard dat hij met z'n hoofd naar beneden loopt.:) )

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:44

Ik ben nu ook ongeveer een jaartje bezig met mijn eigen paardje.
Toen ik haar kocht het ik nooit verwacht dat er zoveel "meer" achter zat.
Vroeger stapte je op een paard, reed je wat rond voor de fun en klaar.

Ik heb een hele goeie instructrice die inderdaad heel veel uitlegd en laatst zelfs theorie lessen heeft gegeven, om alles wat duidelijker uit te leggen.
Een half uurtje praktijk les is ook zo voorbij....
Ik heb me ook wat meer verdiept in dingen, waarbij het boek Ruiters en Rechters me in ieder geval heeft wakker gemaakt over de doelen van het paardrijden (inderdaad niet het "rond" rijden e.d)
Nu ben ik begonnen in het boek Dressuur onder vuur.

daarnaast is elk paard zo verschillend, dat ik denk dat je via bokt geen advies kan ontvangen. Dat merk ik al bij mij op stal, we krijgen allemaal van dezelfde vrouw les en zij behandeld alle paarden anders.

succes verder!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:04

Aladinnetje schreef:
Het komt vanzelf.

helaas niet altijd hoor..[/quote]

Dan doe je iets verkeerd, is je paard niet rechtgericht of niet ontspannen.