.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 19:02

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 27-09-23 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:22

Ja je voelde hem misschien al aankomen, maar je zult toch echt eerst zitles moeten nemen.
Als jij niet soepel bent in je rug, kan je paard dat ook niet zijn.
De komende tijd zou ik dus aandacht in JOU stoppen, ipv eerst het paard en dan pas jij. Zo maak je het namelijk onnodig vervelend en moeilijker voor je paard om het te leren.

Dus vergeet de slangenvoltes, het wijken en alle andere figuren even. En ga zitten, niet willen sturen, niet het tempo willen bepalen, alleen maar zitten en proberen zo soepel mogelijk mee te gaan. Laat je uit het zadel gooien in de draf, en rustig in het zadel terug tot je meteen weer eruit gegooid wordt. Het is heel lastig, maar als je het eenmaal te pakken hebt scheelt het jou ook een hoop energie.

Ook als je aandraaft en zij valt terug, niet straffen of meteen weer terug naar draf. Voel de overgang, probeer mee te gaan zodat je niet naar voren oid kantelt, maar nog steeds soepel en stevig zit.

Als je dit eenmaal beheerst, dan hoef je het paard waarschijnlijk ook niet zo veel meer te leren, die volgt het voorbeeld wel.

Je kunt wel soepelheidsoefeningen doen. Pak een snoepje en laat je paard hem volgen, zo kun je steeds een beetje verder strekken. Dus eerst op de schouder, dan op de rug, etc.

Succes ermee!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 19:26

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 27-09-23 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Re: Zijwaartse druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:50

Ook al is ze fris, een paard misbruikt die energie niet hoor. Waarom zou een paard ineens gaan kloten als ie alleen maar rondjes hoeft te lopen en zelf het tempo mag bepalen?

Je kunt haar natuurlijk even los longeren van tevoren, dat de bokkensprong energie er al uit is zeg maar.

Ik weet niet hoe de merrie in een buitenrit is? Want dat is namelijk dé plek om het te oefenen. Alleen een beetje zitten, niet hoeven sturen en hooguit af en toe terugnemen (probeer dit dan ook eerst op zit en daarna pas teugeldruk opbouwen).

Als iemand anders de merrie ook los kan longeren kun je dit ook doen, jij erop en die ander houdt haar voorwaarts.

Als je eenmaal eerst leert zitten en dan pas de rest, zul je ook merken dat je minder vaak hoeft te zandhappen van een bokje of stukje rodeo. Je leert namelijk mee te gaan met je paard ipv het meteen te willen stoppen.

Maar bij mij is de regel, eerst aan jezelf werken en dan pas aan het paard.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 15:07

.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:33

Ik ga ook zeggen , dat de fout echt niet bij het paard zit maar in hoofdzaak bij de ruiter.
Je zegt zelf van je eigen houding al dat er nog een beetje aan verbeterd kan worden, en ik begreep ook dat je dat echt ook al probeert te verbeteren.
Je neemt les van een stalgenoot zeg je zelf, nu is het wel de vraag hoe goed is die stalgenoot, en hoe goed kan die lesgeven, Ik weet ook wel dat een privélesgever een heel pak geld kost, maar meestal leer je daar dan ook echt heel veel van.
Investeer in privéles, je zal er nadien dan ook de vruchten van plukken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 10:16

.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:25

Het feit dat ze dan dingen ziet en daar van kan schrikken, noem ik geen misbruik maken van;) Maar mocht ze dan eens schrikken of een bokkesprong maken, mooizo! Leer hier van, leer mee te gaan in de bokkesprongen ipv het tegen te willen houden.

Daarbij, wordt ze van gewoon longeren ook drukker? Want het is bij los longeren natuurlijk hetzelfde idee, alleen dan zonder tuig en touw. Het is niet de bedoeling dat je haar op gaat jagen (zeg niet dat je dit doet hoor, maar sommige mensen interpreteren dat wel zo)

Veel succes met de oefeningen verder!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 09:28

.