Idd zoals "Renske" al aangaf , het gaat hier dan meestal om spanningen die de ruiter overbrengt op het paard, dit is heel fout en komt bij heel veel ruiters voor, je bent hier dus zeker niet de enige met dit probleem. Het iqs normaal dat je een beetje gespannen bent, en je wil daarbij dan uiteindelijk nog redelijk goede punten scoren, maar je paard voelt dit echt ook wel , en die herkent jouw rijstijl niet meer, tis net of er een geheel ander persoon op hem zit op dat moment dan natuurlijk, vandaar ook zijn rare gedrag. Je paard is hier dus net in de fout, jij doet net iets anders en das de fout. Hoe kan je dit proberen op te lossen ????? Wel ik hoorde ooit van een paardentrainer een heel goede tip, die zei , wel als er een wedstrijd gereden wordt , ga ik gewoon even mee in de piste en geef ook duidelijk wat aanwijzingen, doe gewoon , niet dat beetje meer of hou je hoofd recht, ..... het resultaat van zoiets is natuurlijk een diskwalificatie je krijgt dus geen punten, maar het geeft voor jou wel de ervaring om op een vreemd terrein te rijden, en dit dan nog wel met veel volk eromheen,..... Laat de jurie dit alvast weten dat je dat zo gaat doen, zo weten ze dat je het eigenlijk als een soort proef doet en dat je dus akkoord gaat met diskwalificatie, ga dus niet om te winnen maar gewoon om te rijden, als je dat in alle rust zou lukken na een paar keer oefenen zo , wel dan is de kans heel groot dat je echt veel beter je proef zult gaan rijden en dus echt wel goede punten zal kunnen gaan scoren.
Het lijkt echt op spanning van de ruiter. Ik heb dit ook lange tijd gedaan. Als ik de ring in kwam "moest" het gebeuren. En moeten is nu juist het foute eraan. Je moet in je gedachten proberen te krijgen dat je gewoon je best gaat doen en dat je het best kan. Er moet helemaal niks. Zo lang jij je gedachten onder controle kan krijgen met niks moeten komt het wel goed.
Denk een stukje spanning, maar misschien ook het alleen rijden in een onbekende bak?
Bij het losrijden ben je meestal met meerdere aan het werk, waardoor je paard zich veilig voelt tussen de andere paarden. Zodra jij je proef moet rijden is zij ineens alleen en daarbij komt nog dat zij dan ook ineens een gespannen ruiter op haar rug heeft. Bij haar gaat dan "standje allert" aan ipv "standje nageeflijk" om het maar even zo uit te drukken.
Door spanning van de ruiter bewust of onbewust kan er veel fout lopen. Zelf had ik het probleem ook altijd. Sinds kort is dit grotendeels over. Ik ga nu een dressuurproef rijden met zelf in de gedachten dat ik fijn wil rijden en dat dat ook genoeg is.
Wat is de tijd tussen het losrijden en de wedsrijd zelf?
Als de tijd die ertussen zat erg lang was kan ik het me goed voorstellen. Zelf heb ik dat ook dat ik rijd, en daarna geef ik even lange teugele, als ik hem later weer oppak, is alles er uit. Heeft ie er absoluut geen zin meer in en kan ik weer opnieuw beginnen.
Msschien dat jou paardje dat ook heeft. Misschien niet als je op je eigen stal rijdt, maar misschien alleen op wedstrijd?
Ik heb hier ook heel veel last van. En het is denk ik bij mij begonnen. 1x wou me paard de ring niet in, met geen mogelijkheid gewoon, en toen we er eenmaal in waren liep ie als een gek!! Hoofd omhoog en keihard rennen, plat door de bocht. Daardoor is mijn stress gekomen weet niet of je zoiets ooit heb gehad en misschien toch onbewust hier nog mee bezig bent in je hoofd waardoor je stress krijgt byv. Maar succes met je probleem en anders, kan je ook bij een natuur winkel van die spraytjes kopen en die zijn rustgevend en homeopatisch sorry ik weet niet hoe je het schrijft haha. Maar die hebben mij heel erg geholpen, misschien maar is proberen?
Vaker wedstrijden rijden, het moet voor jouw ook gewoon worden. Nu heb je je eigen spanningen op het paard overgebracht. De kop is er nu iig af, je hebt je eerste wedstrijd gehad. Had je nu echt verwacht dat het super zou gaan?
Dat had ik eerst ook altijd. Later op film zag ik dat ik in de proef mijn teugels opeens 10 centimeter korter had gepakt! Kwam inderdaad door de spanning, dan wil je het allemaal goed doen haha. Ook reed ik anders dan normaal met inrijden.
Nu rijd ik gewoon net als thuis. Rustig stap, draf, galop loswerken, daarna lange teugel en dan halverwege degene die voor mij rijd nog even oppakken en het gaat nu al veeeel beter gelukkig