Turbo@springwork (50cm) Filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Turbo@springwork (50cm) Filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 17:17

Hallo,
Ik heb vandaag gesprongen met Turbo.
Naam:Turbo
Ruin
6 jaar.
Niveau:BB2 dressuur en ik ben van plan in februari mijn bekwaamheidsproef te doen.Daarna als ik slaag mag ik B springen(50cm) als ik niet slaag mag ik aspiranten 30 of 50 starten.
Ik ben in het verleden met springen heel hard gevallen en heb daarom wat schrik om te springen,de pony kan echter 90-1m aan :D
Nou genoeg gel*lt hier de filmpjes.

Je zult denken dat hij te snel gaat echter is dit niet,komt door het uploaden. *D
Commentaar mag mits onderbouwd.
Groetjes Turbo en Melissa
Laatst bijgewerkt door MelissaV op 29-11-09 17:48, in het totaal 5 keer bewerkt

Annemeik

Re: Turbo@springwork (50cm) Filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:25

Ik kan ze wel zien hoor, ziet er leuk uit!

Probeer wel goed het tempo te bepalen, iets rustiger is beter.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 17:34

Annemeik schreef:
Ik kan ze wel zien hoor, ziet er leuk uit!

Probeer wel goed het tempo te bepalen, iets rustiger is beter.

Bedankt,het lijkt of hij snel gaat maar dat komt door het uploaden.
Groetjes

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:43

hmm, ziet er leuk uit ;)
probeer alleen wat meer mee te geven zodra hij de sprong neemt !

succes verder nog :*

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 17:49

kim18a schreef:
hmm, ziet er leuk uit ;)
probeer alleen wat meer mee te geven zodra hij de sprong neemt !

succes verder nog :*

Bedankt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:56

Probeer erom te denken dat je op het goede been lichtrijdt tussen de sprongen door ;)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 20:05

Kymalin schreef:
Probeer erom te denken dat je op het goede been lichtrijdt tussen de sprongen door ;)

Ja daar probeer ik echt op te letten,ik zal er aan denken.
Bedankt.

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:11

Twee belangrijke punten: ik vind dat je hem dressuurmatig niet goed voor elkaar hebt. Hij loopt lekker met zijn hoofd omhoog, totaal geen ruggebruik. Ik weet natuurlijk niet hoe serieus je bezig bent met springen, maar het is altijd belangrijk dat je pony in ieder geval ontspannen loopt voordat je kunt gaan springen. Ik zou hem dus graag wat nagevelijker zien. Je gaat op zich niet te snel, maar je tempo ziet er ook niet echt gecontroleerd uit. Daarnaast valt je pony gelijk achter de hindernis terug in draf, dat moet je hem echt afleren anders wordt het een gewoonte, ik spreek uit ervaring. Dus zet er eens een hindernisje achter of spreek met jezelf af dat je na elke hindernis sowieso nog een half rondje doorgaloppeert. Succes!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 17:24

Coldplay90 schreef:
Twee belangrijke punten: ik vind dat je hem dressuurmatig niet goed voor elkaar hebt. Hij loopt lekker met zijn hoofd omhoog, totaal geen ruggebruik. Ik weet natuurlijk niet hoe serieus je bezig bent met springen, maar het is altijd belangrijk dat je pony in ieder geval ontspannen loopt voordat je kunt gaan springen. Ik zou hem dus graag wat nagevelijker zien. Je gaat op zich niet te snel, maar je tempo ziet er ook niet echt gecontroleerd uit. Daarnaast valt je pony gelijk achter de hindernis terug in draf, dat moet je hem echt afleren anders wordt het een gewoonte, ik spreek uit ervaring. Dus zet er eens een hindernisje achter of spreek met jezelf af dat je na elke hindernis sowieso nog een half rondje doorgaloppeert. Succes!

Dressuurmatig loopt hij goedgenoeg maar ik zit met mijn pols int verband daarom heb ik hem maar ff laten springen en is een dag niet veel aan dressuur gedaan.ik denk dat ik er al met al 35min opgezeten heb.
Hoezo wat is er mis met het tempo?
Ja daar zijn we nu mee bezig maar 2 hindernisjes acher elkaar gaat nog niet in de bak want de bak is te klein,maar we volgen weekelijks springles dus het komt goed.
Bedankt!

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:14

Ik vind jullie echt lekker springen! Lijkt zo gemakkelijk bij jullie! Echt prima. Iets meer meegeven zal kunnen. Qua dressuur kan er nog best wel iets aan veranderen, bijv. wat Coldplay 90@ al zij. Iets meer ontspannen lopen, koppie een beetje omlaag. Succes!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:48

dankjewel:D
Klopt van dressuurmatig maar reden staat hierboven.:D

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:54

turbo6 schreef:
Coldplay90 schreef:

Dressuurmatig loopt hij goedgenoeg maar ik zit met mijn pols int verband daarom heb ik hem maar ff laten springen en is een dag niet veel aan dressuur gedaan.ik denk dat ik er al met al 35min opgezeten heb.
Hoezo wat is er mis met het tempo?
Ja daar zijn we nu mee bezig maar 2 hindernisjes acher elkaar gaat nog niet in de bak want de bak is te klein,maar we volgen weekelijks springles dus het komt goed.
Bedankt!

Beetje een raar excuus, je kunt wel springen met je pols, maar je pony loopt niet nageeflijk. Je rijdt je pony normaalgesproken niet nageeflijk met je hand, dus dat heeft niets met je pols te maken. Ik vind dat het tempo nog iets gecontroleerder mag, en ietsje meer sprong in de galop, maar dat komt waarschijnlijk doordat hij niet nageeflijk loopt, dan is het ook moeilijk voor de pony om zich 'rond' te maken en dus als het ware op te springen in de galop.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 16:45

Hij had de vorige dag al wedstrijd gehad 2 parcoursen springen en 2 proeven lopen,hij was zeg maar een beetje moe.Omdat ik eigenlijk alleen zou gaan stappen en draven en hem gewoon een beetje laten doen met zijn hoofd vroeg ik hem niet nagevelijk.
Mijn moeder wou een filmpje dat ik sprong dusja...
Maarja hij loopt dressuurmatig lekker genoeg zie mijn andere topic:D

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:34

turbo6 schreef:
Hij had de vorige dag al wedstrijd gehad 2 parcoursen springen en 2 proeven lopen,hij was zeg maar een beetje moe.Omdat ik eigenlijk alleen zou gaan stappen en draven en hem gewoon een beetje laten doen met zijn hoofd vroeg ik hem niet nagevelijk.

Oke dat begrijp ik dat je dan minder van hem vraagt. Ik heb je andere topic bekeken en het ziet er allemaal nog wat beginnend uit. Ik zeg niet dat daar iets mis mee is! Jullie zijn allebei nog jong en je rijdt, zie ik in je profiel, ook nog niet zo lang. Je hebt een hele leuke pony en jullie zijn een leuke combinatie om te zien, dus blijf lekker lessen dan komen jullie er wel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:42

Leuke pony allereerst. Vind jullie een leuk stel.
Maar zag dat hij te koop staat?

Op zich ziet het er niet verkeerd uit. Aan de basis moet gesleuteld worden maar goed voor deze sprongetje redden jullie je prima.

Ik zou alleen wel doorgalopperen na de hindernis. Nu went de pony er aan dat je na 2 galopsprongen terug gaat naar draf. Dit wordt een probleem als je meerdere hindernissen neer gaat zetten of een parcourtje wilt rijden.

Dus misschien eerst is tot aan de hoek doorgalopperen. Dan een keer een volte rijden bv in galop. Beetje variatie houden zodat de pony pas naar draf gaat op aangeven van jou en niet standaard direct na de hindernis.

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:46

Leuke pony heb je.. Enja, pony's gaan dikwijls x sneller éj :) Zolang je hem onder controle hebt, np!

Let wel dat je ook op het juiste been draaft tijdens het springen ;) Volgens mij w je ook een beetj groot voor jou pony.

Veel succes!

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:33

Ik ben het wel eens met de feedback die je gekregen hebt, maar de uitleg die je gegeven hebt is ook duidelijk. Ga lekker verder met zn twee.

Ik word altijd vrolijk van een pony die springt. Hij/zij krijgt er zn guitig koppie van. Heerlijk. Mijn paardje heeft een tauma aan springen overgehouden. Als ze een balk ziet dan is ze bewijze van spreken al gevlogen. Laat staan dat ze erover springt. Dus een klein beetje jaloers als ik dit filmpje zie ben ik wel. Een spring wedstrijd zou ik niet willen maar gewoon een keer leuk over een balkje heen met Lieve. Heerlijk. Geniet van je Pony. En Denk aan de Feedback. Het nageven is echt belangrijk.

Groeten en veel plezier

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 20:59

Bedankt,
Nee hij is teruggetrokken uit de verkoop.
Ik zal binnenkort is foto's laten maken van springles en misschien van dressuur.
Groetjes

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 07:57

Ik vind je benen heel irriterend, je schopt hem bijna bij elke pas. Rijd hem
eerst eens goed voorwaarts en hou dan je benen gewoon stil.

Leuk paardje :j

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:02

Ik vind dat je een leuke pony hebt. Ben alleen van mening dat je de dressuur eerst echt goed onder de knie moet hebben voor je aan het echte spring werk wil gaan werken. Dit is even een uitspraak van mij, op de sprongetjes die je op de filmpjes maakt is dit niet echt van toepassing.

Ik hoorde je zeggen dat je pony daarvoor een drukke dag/dagen heeft gehad. geef hem dan vrij! ga niet springen.. springen vraagt veel van de spieren en gewrichten, je kunt dan beter ontspannen een kwartiertje ligt werk doen lekker nagevelijk met een lange en lage hals houding dan te gaan springen. Ook al is het een kwartiertje je pony met de kop omhoog laten lopen is geen goed plan, hij ontwikkeld dan ook verkeerde spieren en drukt zijn rug weg. Is niet fijn zitten voor jou en niet fijn voor de rug van je pony. Tevens fokken veel paarden zich tijdens het springen een beetje op waardoor ze meer geven dan dat ze bij dressuurmatig werk zouden doen. Alleen maar tips hoor!

Misschien kun je ook beter andere filmpjes plaatsten, die genomen zijn terwijl je echt lekker geconsentreerd en met een fitte pony werkt.

Wat ik al meerdere mensen heb horen zeggen: niet na de sprong terug naar draf gaan. Ik heb hier een pony op stal staan die prima kan springen (L springen geklaseerd) Maar! hij stopt bijna boven de hindernis waardoor kinderen dan poef bijna van hem af vallen en dat allemaal omdat hij gewend is te gaan draven/stappen na een hindernis. zorg er altijd voor dat je na je hindernis doorgalopeerd! liefst tot aan de andere kant van de bak of door eerst een volte te rijden. Als je ooit springwedstrijden wilt rijden heb je er super veel aan om hier heel erg streng in te zijn tegen over je pony en jezelf!

Nou meid ik hoop dat je er wat aan hebt! Ga lekker door met je pony lekker veel lessen en dan zien we jou over een jaar weer met een echt super combinatie.. Komt helemaal goed ;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:22

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:51

Ik vind dat je het leuk doet hoor! En je hoeft je pony echt niet aan de teugel te rijden als je op de sprong afgaat.. Hij mag dan best zijn neus al wat naar voren steken, dat maakt de sprong makkelijker voor hem. Wat wel belangrijk is, is dat je wat meer mee naar voren moet gaan op de sprong. Je gaat nu meer omhoog boven de sprong, ipv naar voren. Dan gaat je hand automatisch ook wat mee naar voren, waardoor je pony meer ruimte krijgt tijdens de sprong. Oefen wat meer op de verlichte zit tijdens het rijden.

Een tip voor een goede basisgalop, leg wat balken op de grond. Het liefste niet passend, rijdt er overheen in galop. Als je pony in draf valt, heb je hem niet goed aan het been. Als je pony wel goed aan het been is, zal deze blijven galopperen en zelf een stukje verruimen of een kleinere galopsprong maken. Laat vooral je pony op zijn eigen benen lopen.

Je bent pas 12 zie ik, komt allemaal wel goed!

En de hoogte van de sprong, daar groei je vanzelf in mee.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 13:12

Bedankt allemaal!

pollylove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:12

turbo6 schreef:

dan ga je toch niet een dag erna gelijk springen ?Je bent toch niet gek ofzo ?
Dat is echt slecht...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 14:38

pollylove1 schreef:
turbo6 schreef:

dan ga je toch niet een dag erna gelijk springen ?Je bent toch niet gek ofzo ?
Dat is echt slecht...

Normaal reageren is ook een vak