Schoudervoor in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flitssie

Schoudervoor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 15:48

Hallo ;d,

Als ik ga rijden gaat (meestal :+) alles goed tot we beginnen met de rechtergalop, op voltes gaat het meestal wel goed, maar zodra ik rechtuit galopeer rechtsom doet ze een soort van schoudervoor. Heeft iemand tips hoe ik dat kan verhelpen? Ze loopt in stap, draf en galop linksom wel gewoon recht.. *D

Dankjulliewel!

Monster_tos

Re: Schoudervoor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:51

Even van de volte afblijven en recht uit gaan galloperen, lange bospaden zijn hier ook erg geschikt voor. Mooi rechtzetten, eventueel wat contra stelling. En gelijk corigeren als ze stelling naar binnen pakt. Denk er om dat de achterhand niet naar buiten zwaaid.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 15:56

Monster_tos schreef:
Even van de volte afblijven en recht uit gaan galloperen, lange bospaden zijn hier ook erg geschikt voor. Mooi rechtzetten, eventueel wat contra stelling. En gelijk corigeren als ze stelling naar binnen pakt. Denk er om dat de achterhand niet naar buiten zwaaid.

Hoe bedoel je dan met dat mooi rechtzetten?

Ik snap zelf namelijk ook nog wel dat ik dan moet oefenen op lange rechte stukken galoperen, maar ik zou graag willen weten hoe ik haar dan recht kan zetten uberhaubt.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:20

zorgen dat de achterhand niet naar buiten kan zwaaien, hier door word de stelling al lastiger. En dan de schouders goed in het midden zetten door je zit en benen. En probeert maar of je juist stelling naar buiten kan krijgen.

joyciee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:39

Misschien kun je er ook een soort spel van maken, door haar expres in de galop ook naar buiten te laten kijken, zo werk je meteen aan het gymnastiseren van je paard en wissel je het af door op jou hulp haar naar binnen te laten kijken en dan weer recht. Houdt je binnenhand goed aan de hals en eventueel klein beetje steling naar buiten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:50

Ik zag dat je hier nog een andere vraag plaatste over middenstap en draf, en nu hier over schoudervoor in galop.
Om deze oefeningen tot een goed resultaat te trainen moet je toch al het niveau M hebben denk ik toch.
En uit je reakties denk ik niet dat je al zo ver gevorderd bent.
Das natuurlijk niet erg, en het is leuk dat je interesse toont om ook die dingen te leren, maar je kan zoiets niet leren aan de hand van een paar tips die je krijgt via internet, volg privéles, en bespreek ook die dingen met je lesgever.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:58

aeolusnr1 schreef:
Ik zag dat je hier nog een andere vraag plaatste over middenstap en draf, en nu hier over schoudervoor in galop.
Om deze oefeningen tot een goed resultaat te trainen moet je toch al het niveau M hebben denk ik toch.
Das natuurlijk niet erg, en het is leuk dat je interesse toont om ook die dingen te leren, maar je kan zoiets niet leren aan de hand van een paar tips die je krijgt via internet, volg privéles, en bespreek ook die dingen met je lesgever.

Ik heb haar andere topics niet gezien, maar dit topic heeft imo helemaal niks met M-niveau te maken. Dit is gewoon basis, namelijk je paard recht krijgen :).

Ts, mag ik een beetje van jouw paard? Mag jij een beetje van mijn paard :D. Die van mij doet namelijk precies het tegenovergestelde en loopt het liefst in de rechtergalop als het ware schoudervoor de andere kant op (dus schouderbuiten als het ware... (waarom is dat geen oefening? :P) ). Probeer je paard recht te krijgen in de galop (makkelijker gezegd dan gedaan) en probeer haar voorhand voor haar achterhand te plaatsen en dat doe je door haar schouder naar links te plaatsen en geen stelling rechts te vragen. Dit kan je goed oefenen door buitenstelling te vragen in de galop en haar van daaruit weer langzaamaan recht te laten worden en op een gegeven moment als je dat kan 'handelen' dan weer langzaamaan rechterstelling.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:05

Als hij echt schoudervoor loopt maakt ie het zich alleen maar moeilijk. Alleen denk ik niet dat het schouder voor is maar dat hij de achterhand eruit gooit. Begrenzen met het buitenbeen en liefst op de binnenhoefslag.

Wat ook een fijne oefening voor je kan zijn: afwenden over de middellijn en zodra je merkt dat hij scheef gaat een volte halve baan rijden. Ook hierin goed begrenzen met je buitenbeen zodat de achterhand niet uitzwaaid.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:06

zap schreef:
aeolusnr1 schreef:

Ik heb haar andere topics niet gezien, maar dit topic heeft imo helemaal niks met M-niveau te maken. Dit is gewoon basis, namelijk je paard recht krijgen :).

Ts, mag ik een beetje van jouw paard? Mag jij een beetje van mijn paard :D. Die van mij doet namelijk precies het tegenovergestelde en loopt het liefst in de rechtergalop als het ware schoudervoor de andere kant op (dus schouderbuiten als het ware... (waarom is dat geen oefening? :P) ). Probeer je paard recht te krijgen in de galop (makkelijker gezegd dan gedaan) en probeer haar voorhand voor haar achterhand te plaatsen en dat doe je door haar schouder naar links te plaatsen en geen stelling rechts te vragen. Dit kan je goed oefenen door buitenstelling te vragen in de galop en haar van daaruit weer langzaamaan recht te laten worden en op een gegeven moment als je dat kan 'handelen' dan weer langzaamaan rechterstelling.

Dan moet jij juist je buitenteugel en je binnenbeen (evt. iets achter de singel) erbij houden. Binnenhoefslag rijden zodat hij niet tegen het schot kan plakken.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:45

Inderdaad goed je buitentuigel erbij houden, probeer wel goed op 2 teugels te blijven rijden.. Heel veel succes

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:57

Dit kun je in het bos echt heel erg goed oefenen, goed tussen 2 benen en 2 teugels houden, daar zijn die lange bospaden erg geschikt voor ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:04

het paard is dus duidelijk aan 1 kant scheef en moet je dus oplossen met rechtstellen.
neem je inctructrice eens mee en bespreek met haar/hem
handige losmaak oefeningen zodat hij ook wat losser komt
aan die kant :)
veel succes met losmaken van je paard..
handige losmaak oefeningen:
*slangebogen rijden,slange voltes en kleine voltes op de kant waar
het paard scheef is.

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:22

Neem op je volte steeds een langer stukje zijde mee, zo kan je ongemerkt het geen dat goed gaat uitbreiden.

Succes!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 02:01

Lijkt inderdaad veel op scheefheid zoals eerder is aangegeven. Alles over scheefheid en ook duidelijke informatie kan je vinden op:
http://www.paardenbegrijpen.nl/content/view/1117/210/

Verder zou ik je onder staande oefeningen mee kunnen geven.

Stelling links en rechts. Op voltes stelling naar buiten vragen maar wel opvangen zodat ze bij je blijft en niet uit een valt.
Dan weer even stelling normaal/tot niet en dan stelling binnen en weer normaal/tot niet en weer stelling naar buiten.

Ook op de hoefslag stelling naar binnen en naar buiten vragen op bepaalde momenten (dus niet constant)
En verder niet teveel stelling vragen.

Dit lijkt mij te helpen maar aangezien het van achter de computer nogal lastig te bepalen is kan ik je niks garanderen.
Kan je wel garanderen dat je paardje er lekker los van word als je dit goed opbouwend doet.

Als dit al is gezegt; excusses, heb niet alle tijd om alles te lezen