paard te slim

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

paard te slim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 19:23

Hallo bokkers,

Ik heb een probleempje met mijn paard. Hij is te slim :+ . Zelf rij ik B niveau(ken al wat meer maar nooit officeel wedstrijden gestart, is wel de bedoeling nu) en mijn paard heeft al Z2 met winst gelopen bij vorige eigenaar.

Hij wil 1,2 hoeken van de bak niet door. Daar gaat hij zo veel mogelijk naar binnen en het liefst loopt hij meer als 5 meter van de hoefslag af. Rechtsom is dit wel erger als linksom. Rechtom kom ik niet eens in de buurt van de korte zijde bij de A en Linksom is het het laatste stukje na de A tot de lange zijde waar hij niet wil lopen.

In stap achter een ander paard aan doet hij het wel maar zodra je er alleen loopt gaat hij het lieft gelijk van de hoefslag af.

Ik probeer dit te volkomen door meer stelling naar binnen te vragen en mijn binnen been eraan te houden. Helaas werkt dat niet altijd bij mij omdat hij zo ontzettend sterk is en door mijn been heen loopt.
Bij mijn moeder gaat het wel beter( zij heeft ook meer controle door haar gewicht). Wel rijd mijn moeder met een spoortje. Zelf wil ik daar nou gewoon nog niet aan beginnen aangien ik vind dat mijn beenhouding nog niet stil genoeg vind.

Ik heb (bijna) elke week les waar hij soms wel over de hoefslag gaat en soms niet.

Hebben jullie nog tips?

Groetjes,

Lovess

Re: paard te slim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:54

Hmm, van dit probleempje heb ik ook nog wel eens last. Mijn paardje is een echte bangerik en wil gewoon weg nergens langs. Bij mij is het voornamelijk het slecht gebruik van mijn binnen been, het af en toe vast zetten van mijn binnenhand en het contactverlies van mijn buitenhand. Alles gaat dus een beetje mis.

Mijn instrutrice wil het graag op de volgende manier hebben:
Mijn binnenbeen moet ik iets naar voren leggen, mijn binnen hand zijwaarts van de hals van het paard bewegen en daar zachte ophoudingen mee maken (zeker niet vastzetten), mijn buitenhand moet contact met de mond houden (zoals altijd, is vrij logisch haha maar soms gaat het mis) en mijn buitenbeen ligt iets naar achteren zodat ze niet over de buitenschouder kan vallen.
Ook zegt zij er bij dat het niet meteen met deze manier in een keer goed gaat. Daarom blijf ik vaak wat langer op de volte waar ze de hoek niet door wil. Ik probeer dan steeds het rondje iets groter te maken en steeds netter langs de plaats te rijden waar mijn paardje eigenlijk niet langswil.

Misschien kun je er iets mee!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 20:04

Wat je nu verwoord is iets wat mijn instructriese dan ook zegt. Alleen had ik het voor het gemak even verkort.
Het irritante is vooral dat ik weet dat hij niet bang is van die prullenbakken die daar staan, er heeft een hele week expres een prullenbak voor zijn deur gestaan. Hij neemt de dus echt in het ootje.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:51

Als het geen angst is, zou ik eigenlijk zeggen: rij zelf eens wat assertiever.

Je paard weet wat de bedoeling is. Hij maakt alleen gebruik van de ruimte die je hem geeft. ;) Evt. kun je ook nog gebruik maken van een zweepje om hem alert te maken dat de hup van je binnenbeen opgevolgd moet worden :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:28

Denk niet dat het paard te slim is een paard maakt daar geen misbruik van , dat zijn alleen mensen die dat doen.

Denk dat het probleem bij jezelf zit, jij heb niet de kunde om dit paard op de juiste manier te leiden, geeft niks hoor, want juist van dit paard kun jij leren, neem een goeie instructrice die jou kan begeleiden en leer zelf de knopjes te vinden op dit paard.
Ga je wat verdiepen in de techniek en vooral de theorie daarachter, ga geen hulp zoeken bij zweepjes als je niet weet hoe je ze moet gebruiken, ontwikkel jezelf en leer van je fouten , het paard vertelt ze jou, dus leer daarvan en blijf eerlijk en vooral geduldig.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 17:47

De zweep werkt bij hem alleen maar aafrechts. Daar ga ik idd niet de oplossing bij zoeken.
Het licht ook geheel aan zijn bui, soms doet hij het wel en soms ben ik de hele tijd bezig. Ik heb een goede instructrice en krijg als ik geen les heb als ik wil hulp van een stalgenoot die ook goed kan rijden en ook les krijgt van dezelfde persoon.

Alvast bedankt voor de tips, ga me er zeker in verdiepen.:)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:15

Misschien je binnenhand iets hoger houden zodat hij minder naar binnen valt? :)