Ik had een aardige instructrice, alleen bij de laatste lessen die ik van haar kreeg, had ik steeds meer het idee dat ik teveel aan de teugels moest gaan zitten.
Vandaar dat ik opzoek ben gegaan naar een andere.
3 op proef gehad deze week (arme pony
)nu zijn er 2 over waar tussen ik niet echt een keuze kan maken en ik dacht als ik nou hier beide rijstijlen plaats misschien dat jullie dan kunnen zeggen wat jullie ervan vinden. Ik weet dat ik de keuze zelf moet maken (wat ik ook echt wel ga doen) maar advies over het een of ander is natuurlijk nooit weg

Instructrice1: teugels gewoon normaal op maat, maar verder niks mee doen (dus niet naar beneden vragen o.i.d.).
Als de achterhand er goed onder zit, komt ze vanzelf naar beneden en dan geef je iets mee.
Ruiter goed rechtop zitten en vooral rechtuit KIJKEN (je leert maar voelen wat je pony doet zonder dat je moet kijken hoe het gaat
). Als je een volte of een wending maakt buitenteugel tegen de hals, binnen hand van de hals af. Als ruiter moet je ontspannen op je paard zitten en zo min mogelijk hoeven doen.Mijn visie hierop:
Ik vind het super dat er niet aan de teugels geplukt word, aan de andere kant heb ik zoiets is het wel goed dat ie geen 'hulp' voor aan de teugel rijden kent?? want stel je bent eens ergens anders en hij is zenuwachtig en hij loopt met zn kop in de lucht, kun je hem niet naar beneden vragen omdat hij het niet kent?!
Instrucrtice2: teugels op maat buitenhand eraan binnenbeen net achter de singel en dan tegelijkertijd met de buitenteugel vragen en binnenbeen begrensen, verder vooral niet aan je binnen teugel zitten. Eerst vooral voltes rijden (binnen hand goed van de hals) en overgangen rijden.
Mijn visie hierop:
Bij deze instructrice heb ik het idee dat je echt 'zelf' rijd en je ook in het zweet werkt

Ik rij zelf nu zon 20 jaar en rij nu 10 jaar wat serieuser (daarvoor recreatief als ie liep vond ik het leuk)
Ik heb de laatste 10 jaar altijd geleerd buitenteugel is voor gas terug en binnen teugel is om aan de teugel te rijden, dus varianten van rijden zijn nieuw (en moeilijk) voor me.
Nr1, vind ik super omdat je niet aan de teugels zit Nr2 vind ik super omdat je ECHT rijd.
Misschien kunnen jullie me tips geven over wat jullie wel of niet zouden doen en dan ook onderbouwen waarom wel of niet, misschien dat het voor mij de keuze dan makkelijker maakt.
Alvast bedankt voor het lezen en nog meer bedankt voor een berichtje

Vind het fijn dat er niet aan de teugels gezeten word, maar mij is vroeger altijd