welke instructeur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

welke instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 17:43

Hoi allemaal,

Ik had een aardige instructrice, alleen bij de laatste lessen die ik van haar kreeg, had ik steeds meer het idee dat ik teveel aan de teugels moest gaan zitten.
Vandaar dat ik opzoek ben gegaan naar een andere.
3 op proef gehad deze week (arme pony :P )
nu zijn er 2 over waar tussen ik niet echt een keuze kan maken en ik dacht als ik nou hier beide rijstijlen plaats misschien dat jullie dan kunnen zeggen wat jullie ervan vinden. Ik weet dat ik de keuze zelf moet maken (wat ik ook echt wel ga doen) maar advies over het een of ander is natuurlijk nooit weg :)

Instructrice1: teugels gewoon normaal op maat, maar verder niks mee doen (dus niet naar beneden vragen o.i.d.).
Als de achterhand er goed onder zit, komt ze vanzelf naar beneden en dan geef je iets mee.
Ruiter goed rechtop zitten en vooral rechtuit KIJKEN (je leert maar voelen wat je pony doet zonder dat je moet kijken hoe het gaat :P ). Als je een volte of een wending maakt buitenteugel tegen de hals, binnen hand van de hals af. Als ruiter moet je ontspannen op je paard zitten en zo min mogelijk hoeven doen.

Mijn visie hierop:
Ik vind het super dat er niet aan de teugels geplukt word, aan de andere kant heb ik zoiets is het wel goed dat ie geen 'hulp' voor aan de teugel rijden kent?? want stel je bent eens ergens anders en hij is zenuwachtig en hij loopt met zn kop in de lucht, kun je hem niet naar beneden vragen omdat hij het niet kent?!

Instrucrtice2: teugels op maat buitenhand eraan binnenbeen net achter de singel en dan tegelijkertijd met de buitenteugel vragen en binnenbeen begrensen, verder vooral niet aan je binnen teugel zitten. Eerst vooral voltes rijden (binnen hand goed van de hals) en overgangen rijden.

Mijn visie hierop:
Bij deze instructrice heb ik het idee dat je echt 'zelf' rijd en je ook in het zweet werkt :P

Ik rij zelf nu zon 20 jaar en rij nu 10 jaar wat serieuser (daarvoor recreatief als ie liep vond ik het leuk)
Ik heb de laatste 10 jaar altijd geleerd buitenteugel is voor gas terug en binnen teugel is om aan de teugel te rijden, dus varianten van rijden zijn nieuw (en moeilijk) voor me.
Nr1, vind ik super omdat je niet aan de teugels zit Nr2 vind ik super omdat je ECHT rijd.
Misschien kunnen jullie me tips geven over wat jullie wel of niet zouden doen en dan ook onderbouwen waarom wel of niet, misschien dat het voor mij de keuze dan makkelijker maakt.

Alvast bedankt voor het lezen en nog meer bedankt voor een berichtje :D
Vind het fijn dat er niet aan de teugels gezeten word, maar mij is vroeger altijd

Iris_Z

Re: welke instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:49

Ik zou voor 1 gaan.
Ik snap jou visie alleen niet helemaal.
Ik vind het super dat er niet aan de teugels geplukt word, aan de andere kant heb ik zoiets is het wel goed dat ie geen 'hulp' voor aan de teugel rijden kent?? want stel je bent eens ergens anders en hij is zenuwachtig en hij loopt met zn kop in de lucht, kun je hem niet naar beneden vragen omdat hij het niet kent?!

Een hulp voor aan de teugel?? Volgens mij gaat je paard aan de teugel/ontspannen lopen als je hem van achter naar voren rijdt. Daar is is mijn ogen geen hulp echt voor.
Al ben je ergens anders moet je ervoor zorgen dat hij zijn aandacht bij jou houdt, dat houdt voor mij in, als hij afgeleid is figuren rijden, overgangen rijden. En niet in zijn mond trekken...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 17:56

Snap dat mijn visie verwarrend is.
Ik wil niet aan de teugels zitten, maar heb het wel altijd geleerd (bij verschillende instrcteurs) Nr1 is de eerste die niet aan de teugels zit. Maar juist doordat ik dus al ruim 10 jaar wel zo rij (dus hulpen geef voor het aan de teugel rijden) heb ik ook zoiets van moet ie dat toch niet kennen.
VoorBeeld stel. jij hebt altijd met je handen laag gereden (wat ik aanneem dat je nu doet) en ze zeggen je moet je handen zo hoog mogelijk houden (niet dat dat zo is maar als voorbeeld om te laten inzien dat verandering moeilijk is) dan zakken je handen ook steeds weer naar beneden omdat je dat gewent bent en dan zul je je ook afvragen waarom het zo moet. Dat heb ik dus ook met de hulp voor aan de teugel rijden die is er 10 jaar lang ingepompt door verschillende mensen, snap je waarom het zo tegenstrijdig is nu??

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:00

't is natuurlijk heel moeilijk om op grond hiervan een keuze te maken...maar toch een poging.
Ik zou voor 1 gaan, daar gaat het om ontspanning. En inderdaad, aan de teugel komt'ie vanzelf als gevolg van de rest, er is geen hulp voor of zo. Zo lang hij niet echt met zijn hoofd omhoog loopt, geeft dat niets. een in de krul getrokken paard is een schijnvertoning, die is ook niet aan de teugel.
Instructrice 2 zou ik niet nemen.
Het lijkt toch weer zo op in de krul rijden. bovendien zitten er een paar fouten in de beschrijving die je geeft;
Citaat:
teugels op maat buitenhand eraan binnenbeen net achter de singel en dan tegelijkertijd met de buitenteugel vragen en binnenbeen begrensen, verder vooral niet aan je binnen teugel zitten. Eerst vooral voltes rijden (binnen hand goed van de hals) en overgangen rijden.

binnenbeen hoort op de singel, niet erachter.
Buitenteugel vraagt niet maar begrenst.

Maar wat erger is, ze legt je wat regeltjes op zonder uit te leggen waarom. Met die vragende buitenhand heb ik al weer visioenen van een paard dat goedschiks of kwaadschiks in de krul moet.
Bovendien moet je je in het zweet werken. Dat kan nooit de bedoeling zijn; de enige die zich in het zweet werkt, is je paard. Moet je constant drijven of zo? Dat is echt niet goed hoor, dan snapt ie niet meer wanneer hij harder moet.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:02

Eigenlijk bestaat er geen 'hulp' voor het aan de teugel rijden, ben het dus eens met instructrice 1, ook omdat ikzelf ook vind dat je als ruiter zo weinig mogelijk moet doen en anderen het niet/amper moeten zien dat je iets doet.

Ik snap dat je hebt geleerd dat je moet spelen/vragen oid, maar net als met jouw voorbeeld is de nieuwe manier ook een kwestie van wennen en dan leer je de oude manier wel af :).

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 18:08

tuurlijk is de oude manier af te leren daar ben ik van overtuigd, heb deze week op 3 verschillende manieren gereden en alle3 pakte ik ze goed op. alleen vandaag heb ik 1 x met de binnenhand gevraagt ipv de buitenhand, dus ach leer wel snel dus dat is er zo uit.
En mn voorkeur is nr 1 alleen wil ik graag(nou ja willen, zo ben ik het gewent) na een les het idee hebben dat ik ook echt gereden heb zeg maar, les betekend wat leren en dus moe worden daarvan. Bij nr1 kwam ik uitgerust de les uit.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 18:12

@beantsje: ze heeft het wel uitgelegd hoor, als je met je binnen teugel vraagt en buitenteugel begrens krijg je een nee schud effect van je paard. En het blijft ook echt bij vragen, want zodra ik mn binnenbeen erbij gebruik zakt ze meteen, als ze iets te diep loopt geeft ze dat ook aan en zegt dat ik wat meer moet geven en mn been eraan moet leggen om zo het neusje er weer uit te rijden.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:15

Misschien een idee om meerdere proeflessen te nemen en dan te kijken?

Ik zie in je onderschrift ook een topic met vragen over de rug- en achterhandgebruik, wat vonden de instructrices daarvan? Ik krijg het idee dat instructrice 1 daar meer mee bezig is/op let dan inst. 2, of lees ik dat verkeerd? Instr. 2 let meer op de krul ipv de combinatie van meerdere dingen?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 18:24

volgens beide instructrices heeft ze (voor zolang ze ohz is) de achterhand er goed onder en gebruikt ze haar rug ook netjes.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 18:25

Nog een aanvulling:
Instructrice 1 is (dacht ik) niet gediplomeerd en nr 2 wel

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:45

Wat wil je zelf eigenlijk?
Sowieso is één les niet genoeg om echt kennis te maken met een instructeur. Je krijgt een indruk van de persoon, maar geen goede indruk op lange termijn. Een eerste les is altijd basis, houding van de ruiter, paard goed aan de hulpen etc. Dat kan de eerste keer altijd een beetje aanvoelen alsof je veel meer kan. Maar dat komt meestal de volgende lessen wel ;)

Het zal je trouwens ook verbazen. Paardrijden draait niet om zelf moe worden.. Kies voor een instructeur waarbij je tevreden afstapt, waarbij je het gevoel hebt dat je paard en jij samen hebben gewerkt en niet elkaar tegen hebben gewerkt. Waarmee je vooruitgang denkt te boeken op termijn. Als je jezelf graag in het zweet gewerkt wil zien, kun je beter voor de sportschool kiezen denk ik. En dan verder lekker ontspannen paardrijden voor erbij. Gespannen op je paard zitten werk je je paard immers mee tegen. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 06:32

Instructrice 1 klinkt beter.
Als je in spannende omgeving komt los je je probleem op door extra been te geven waardoor je paard zelf tegen het bit oploopt en gaat nageven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 06:40

idylle schreef:
Instrucrtice2: teugels op maat buitenhand eraan binnenbeen net achter de singel en dan tegelijkertijd met de buitenteugel vragen en binnenbeen begrensen, verder vooral niet aan je binnen teugel zitten. Eerst vooral voltes rijden (binnen hand goed van de hals) en overgangen rijden.

Met het laatste ben ik het eens, veel voltes en overgangen. (Hoewel ik de binnenhand niet van de hals haal behalve bij de hele prille jonkies, dat kan veel subtieler).

Maar het eerste deel snap ik niet. Weet je waarom ze dit zo liet doen?, daar ben ik wel benieuwd naar!
Als ik mijn binnenbeen verleg wil ik ook verandering in het lijf, binnenbeen naar achter = achterhand weg moeten draaien voor mijn been. Op de rechte lijn wil ik graag gelijke druk op twee teugels.
Ik heb het idee nl. dat wat je hier uitlegt 'reparatie' is van fouten van jou en je paard op de volte en dus niet de instructies die ze voor een paard op de rechte lijn die netjes recht is en gelijke hulpen krijgt zou geven.

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:50

idylle schreef:
Snap dat mijn visie verwarrend is.
Ik wil niet aan de teugels zitten, maar heb het wel altijd geleerd (bij verschillende instrcteurs) Nr1 is de eerste die niet aan de teugels zit. Maar juist doordat ik dus al ruim 10 jaar wel zo rij (dus hulpen geef voor het aan de teugel rijden) heb ik ook zoiets van moet ie dat toch niet kennen.
VoorBeeld stel. jij hebt altijd met je handen laag gereden (wat ik aanneem dat je nu doet) en ze zeggen je moet je handen zo hoog mogelijk houden (niet dat dat zo is maar als voorbeeld om te laten inzien dat verandering moeilijk is) dan zakken je handen ook steeds weer naar beneden omdat je dat gewent bent en dan zul je je ook afvragen waarom het zo moet. Dat heb ik dus ook met de hulp voor aan de teugel rijden die is er 10 jaar lang ingepompt door verschillende mensen, snap je waarom het zo tegenstrijdig is nu??

Ja ik snap het, ik heb het zelf ook gehad!
Succes met het vinden van een instructrice. Ik zou voor 1 gaan.

En over een dat nummer 2 een papiertje heeft... Dat zegt niet altijd wat he!

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:58

Hi; je moet gaan voor diegene waar jezelf het beste gevoel bij hebt. Ik vind het wel grappig je stellingen hier terug te lezen. Je zet er helaas niet bij dat je pony pas 4 maanden zadelmak is; vind ik toch een aardig belangrijk punt! Zeker met het oog op het al aan de teugel willen rijden; daar moet je nog helemaal niet bezig willen zijn. Zorg eerst voor balans, ontspanning en het juiste tempo.

Ow ene; dat papiertje is er volgend jaar hoor ;-)
Jammer dat je voor nr 2 gegaan bent, maar wens je veel succes en hoop dat je nog jarenlang plezier van je pony hebt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 12:24

@Urrielle de pony is pas 4 mnd ohz, vandaar dat ik de teugel idd zo ver van de hals moet halen.
@NoireIdylle Toen ik vroeger reed waar jij nu rijd, heb ik 2 jonge paarden gereden die net zadelmak waren gemaakt, ook die moest ik 'proberen' aan de teugel te rijden, vandaar dat ik dat zo gewent ben, nu ik me er meer in verdiep ben ik er idd van overtuigd dat dat niet de bedoeling is. Jou beschrijving staat hier ook niet bij zat te twijfelen tussen de andere 2, mocht je onderbouwing willen kun je me pb-en.

@iedereen ik ben voor nr 1 gegaan.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:15

De beschrijving van nr1 is exact waar ik het over heb gehad met je en met je mee aan de gang geweest ben. En gezien ik je "1e proefinstructie" was van de week, begreep ik dat je mij ermee bedoelde.
Waar ik de paarden rij en waar jij vroeger dus ook reed, zijn mensen van bijna 80. Hun visie is ook niet altijd mijn visie en heb ik gelukkig de vrijheid om de paarden op mijn manier te rijden. En daar hoort idd ook niet bij om jonge paarden aan de teugel te rijden.
Verder "no hard feelings" hoor.. en het lijkt mij verder ook beter om juist niet op jouw pensionstal les te geven achteraf gezien. Maar dat is een ervaring waar je zelf tzt wel achter zal komen.
Wat is al zei; heel veel succes met je pony en wees er zuinig op, ze is hartstikke leuk, maar ook nog hartstikke jong om er te veel van te willen al.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:00

IS het geen optie (als je vorige instructrice goed beviel) om het bespreekbaar te maken?
Ik weet natuurlijk niet of het alleen de laatste lessen is dat je het vervelend vond dat je zoveel met de teugels moest doen of dat je meer 'irritaties' hebt. maar ik denk dat het wel goed is om dingen bespreekbaar te maken, zij leert daar ook van en misschien heeft ze net even de verkeerde actie voor jou en je paard gekozen maar heeft ze nog meer mogelijkheden.

Zo te lezen is NoireIdylle je instructrice waar je over schreef. ijk er mee uit om teveel hier te schrijven het is voor jou zelf niet fijn maar (in dit geval) voor de instructrices ook niet want er worden door heel vee mensen meningen gegeven die gebaseerd worden op jou (korte) beschrijving waar je ook nog belangrijke informatie (hoe oud je paard is en hoelang ohz) achter wege laat. Hierdoor zou het kunnen dat mensen een verkeerd beeld krijgen van de instructrices wat niet eerlijk is in dit geval.

Succes!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 17:25

@britt2009, nee NoireIdylle is hier in de beschrijving niet opgenomen ze is 1 van de 3 'proef' instructrices geweest.
Aangezien ik weet dat zij hier op bokt zit, zal ik persoonlijke dingen ook persoonlijk tegen haar zeggen en niet hier op het forum knallen ;)

Mijn oude instructrice had ik er al eens opgewezen dat ik naar mijn idee te veel druk op de mond moest zetten en dat me dat niet goed leek. Helaas moest ik haar in mn volgende les weer net zo 'kort' rijden