Bokken en ervandoor gaan op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZiekieLove

Bokken en ervandoor gaan op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 15:52

Hej ,

ik heb een probleem met mn verzorghaflinger..
ik rij haar nu 2 jaar(ze is nu 20), het is een beetje een paard met een verleden is tot haar 2e jaar erg ruw behandeld door mannen en gepest door kinderen, waardoor ze best eenkennig is en kinderen die de wei in komen aanvalt.
bij mij heeft het een half jaar geduurd voordat ik haar ging rijden, pas na 6 maanden was het vertrouwen er een beetje.

het probleem nu met rijden is dat ze op de vreemdste momenten uit het niets ontzettend hoog bokt. Vooral in de galop gebeurd het, maar vandaag stonden we stil, ze bokt, draait zich om en racet er bokkend vandoor.Heb haar stil gekregen, en terwijl ze stilstond en weer ontspannen leek bokte ze weer ineens 2x achter elkaar..
het is nog nooit zo erg geweest als nu, wel eens een bokje tussendoor maar de laatste tijd voelt het gewoon gevaarlijk om haar te rijden, ze bokt gewoon ontzettend hard en hoog en ik kan maar met moeite blijven zitten, ben in 2 jaar 2x van haar afgevallen en weet ook dat als ik val ik ook een ontzettend probleem heb, ze schopt na en zodra je op de grond ligt komt ze op je af..deze 2 is dat gelukkig goed afgelopen, maar het mocht maar een keer fout gaan..

ze heeft verder niks lichamelijks oid, maar ik vroeg me af of iemand misschien tips heeft om het bokken te voorkomen of te verminderen..ik heb een beetje het idee bij haar dat het puur is om vervelend te zijn..als ik probeer haar in de bak te rijden is het gillen en bokken, dus dat is ook niet te doen..
longeren heb ik niet geprobeerd met haar, het schijnt dat ze je dan aanvalt en ze heeft er al eens voor gezorgd dat een vorige verzorgster haar been brak bij het longeren, dus ik weet ook neit of dat een goed idee is..

ik heb veel geduld om er aan te werken en wil haar ook heel graag een kans geven omdat er verder niemand meer op durft te rijden, maar ik weet niet wat ik eraan kan doen en als het nog lang zo gaat weet ik ook neit of ik zelf nog op haar wil rijden..
ik vraag me dus af of het bokken en ervandoor rennen(niet als ze schrikt oid gewoon ineens omdraaien en wegrennen)iets uit het verleden kan zijn dat ze gewoon ontzettend beschadigd is..
als je ook door de wei zou rennen(ik speel daar wel eens met mn shetje)dan heb je ook kans dat ze je aanvalt..hoe goeie band je ook met haar hebt, op sommige moment lijkt dat gewoon helemaal verdwenen..
maar goed,ik hoop op wat tips en zit er ook aan te denken met de eigenaar te overleggen om eens iemand te laten kijken naar haar..

Groetjes!

midgie

Re: Bokken en ervandoor gaan op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:51

Misschien eens wat los en grondwerk gaan doen, en zo respect en vertrouwen leren krijgen voor mekaar,

Het kan zijn dat de haf erg dominant is en geen juiste leider in jou ziet, maar het kan ook zijn dat ze enorm onzeker is en constant vecht om te overleven, hoe is ze in een groep met paarden, als het de leider van de groep is zou ik aan dominantie denken, als ze lager in rang is zou je eerder kunnen denken aan onzekerheid.

Denk ook dat dit dier helemaal geen basis heeft, want juist de basis is het longeren , als je constant mensen aan de lijn hebt die bang van je zijn en stoppen is dat gedrag voor haar altijd een beloning geweest,
Dat kun je best afleren , maar dat vergt tijd geduld en ervaring , los het vooral niet op met straffen , want dat werkt echt niet, werk met respect zodat ze jou kan gaan vertrouwen en jou als leider gaat zien.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:59

Je zegt wel niks lichaamelijks, maar is er ook een bloedtest o.i.d. gedaan?
Wat ook zou kunnen is dat ze een kortsluiting in dr hersenen heeft of een tumor o.i.d. waardoor ze zo ineens uit kan spatten

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:01

ik heb er weinig verstand van maar het lijkt mij dat een paard van 20 niet zomaar ineens gaat bokken als ze dat van te voren nooit heeft gedaan.....

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:51

@justdiesel
ze heeft altijd wel eens gebokt, maar dan was het ook echt af en toe nu is het gewoon ontzettend vaak op een ritje..

@midgie
Ze is in de groep ook erg onderdanig, ze staat met 2 kleine shetjes, beide staan boven haar in de rang..
bedankt voor je reactie, dus het beste zou zijn beginnen met wat grondwerk ed..en als dat goed gaat toch eens proberen te longeren, en alles zeg maar vanaf het begin doen..
grondwekr was ik al van plan, en ook in plaats van rijden voorlopig even wandelen oid, want zo doorgaan wordt het alleen maar erger van denk ik..

@idylle
nee, zijn geen bloedtesten gedaan zover ik weet, maar zal het eens met de eigenaar overleggen, hoewel ik neit denk dat het iets in de hersenen oid zal zijn..het is alleen zo met rijden, als je probeerd te longeren en bij vreemde..
verder bijvoorbeeld voor de koets en met borstelen ed is het echt een superbraaf paard..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:14

Zoals er al door anderen hier werd gezegt zou ik ook grondwerk zeker als eerste aanpakken.
Het jou af en toe aanvallen is een teken dat er geen goede basis is wat leideerschap betreft, dit paard ziet jou soms een beetje als leider maar dus niet altijd, dus dit is het eerste wat jij als begeleider/ruiter moet gaan oppakken en weer in de juiste context te plaatsen.
Ook het gedrag bij het longeren geeft aan dat er geen basis is, en er ook geen vertrouwen is, en dat de leider te weinig leider is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:18

Ja idd lekker grondwerk gaan doen en neem b.v eens wat les van een goeie freestyle instructrice, die jou kan vertellen hoe de rangorde werkt en hoe een paard verschillende manieren heeft om jou iets duidelijk te maken en hoe je op een fijne manier kan werken met een paard zodat hij jou vertrouwd en respect voor jou heeft.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 10:10

Bedankt voor de reacties allemaal ga er zeker aan werken;)
een kennis van me is gister naar iemand gewest, aan de hand van een foto weet zij wat een paard denkt of zoiets..
hmm ik had eerst zoiets van..tja of dat nou kan..
maar wat eruit kwam was dit;
ze is vaak duizelig...
en ze heeft last van haar nek en schouders
dus veel slangevoltes doen zodat ze lekker los wordt
ze is een koninginetje en ze zoekt zich zelf wel uit wie en wat ze leuk vind!
en ze is een beetje eenzaam...
ze verlangt naar aandacht.

vind het allemaal best logsich klinken..
in elk geval an ik voorlopig wel even aan de slag en zal zeker ook met de eigenaar overleggen om er evt hulp bij te halen!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:15

ik geloof daar ook niet zo heel erg in maar heb toch al vaker gehoord dat er dingen wel klopte....
dat ze toch pijn heeft zou het erge bokken wel verklaren dan, heel veel succes er mee!
ik duim voor je dat je hafje snel van haar pijn af is en weer lekker rond kan hobbelen :(:)

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 10:19

Ja idd dat had ik eerst ook..
maar vond het ook wel logisch dat ze bokt wegens haar nek en schouders..
Dank je:D
ik hoop het ook haha en ik geef in elk geval niet op;)
krijg ook hulp van het nichtje van de eigenaar die heeft lessen in NH dus die kan me ook met veel dingetjes helpen!

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:02

Ben je misschien een keer geschrokken/bang geworden van het bokken? Soms hebben ze dat gewoon door en blijven ze je op die manier pesten.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 19:08

hmm..op zich schrik je natuurlijk altijd wel in eerste reactie, maar ik blijf altijd rustig en probeer haar kalm te krijgen met mijn stem, gister is de enige keer geweest dat ik er bang van was..

heb vandaag voor het eerst wat grondwerk met haar gedaan en eens gekeken of ze vrijheidsdressuur wat vind..
volgens mij is dat zo'n beetje haar roeping haha:P
ze kent nu al de spaanse pas en achterwaarts gaan, en was toen we klaar waren al helemaal anders in haar uitstraling en ik had het idee dat haar houding tegenover mij ook anders was...ze heeft er volgens mij echt van genoten om zo los te mogen werken en ik ga er morgen weer mee verder, vind eht zelf ook leuk om te doen en denk dat dit ook een goeie manier is om weer wat respect op te bouwen