Vraagje over voeren en rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Vraagje over voeren en rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 00:57

Hoi,

Ik ben al enkele tijd aan het zoeken op bokt maar kan hier tot nu toe nog niets over vinden!
Kan zijn dat er ergens al een topic over is.
Ik heb eigenlijk een vraag over het rijden en voeren.
Hoeveel tijd moet er tussen zitten en kun je je paard ook rijden voor het voeren?
En zit er nog verschil in het wachten voor je mag rijden na het voeren van hooi of brokken?

Maartje_M

Re: Vraagje over voeren en rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 08:47

Na hooi ga ik altijd meteen rijden, dat is voor mij net zo als wanneer ze net in de wei gestaan hebben. Ze eet immers ook de hele dag ruwvoer.
Na krachtvoer wacht ik meestal een half uur tot een uur. Dat vergelijk ik altijd met mezelf; ik vind het ook niet lekker om meteen na het eten te sporten.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:44

Ik merk geen verschil qua rijden of ik nu een uurtje wacht of dat ze met een 'volle buik' aan het werk moet...volgens mij maakt dat niet zo heel veel uit

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:47

Ik geef nooit voer voordat ik ga rijden/longeren etc. Altijd erna, vindt hem zelf ook niet lekker sporten. Maar als het een keer niet anders kan of de verzorgster heeft hem eerder gegeven etc. wacht ik ruim een uur.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:57

De deskundigen zeggen dat je 3 uur voor het rijden niet moet voeren omdat in die periode een suiker/energiedip plaatsvind en je dan dus maar beter niet net een prestatie vraagt.
volgens mij heeft dit op de site http://www.anky.nl gestaan en in de hoefslag.

edit: gevonden http://www.anky.nl/index.asp?page=nieuws&item=19390
ging met name over krachtvoer.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 28-11-09 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:00

Idd de dip wat jury zegt, daar moet je rekening mee houden met voeren en rijden :j
Ik voer meestal na het rijden, maar wij voeren zelf dus dat kan ik prima incalculeren. Hooi krijgen ze gewoon, maar krachtvoer netjes na het rijden, heeft ze meteen haar beloning gehad dus komt mooi uit. Plus dat het hooi wat ze dan hebben gegeten het krachtvoer opvangt mbt speekselaanmaak wat de kans op koliek aanzienelijk vermindert.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:04

Ik geloof dat wij anderhalf uur aanhouden, maar meestal krijgen ze wel eten nadat ze gereden hebben :j

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:05

Meestal geef ik mijn paard na het rijden pas bix. Hooi krijgt ze altijd. Maar heel soms heeft ze een rotbui en dan wil ze de trailer niet in, als ik dan een schep bix pak dan rent ze achter me aan de trailer in en dan geef ik dat gewoon, een half uurtje later hebben we dan les dus dan ga ik wel gewoon rijden. Maar meestal doe ik het erna, maar 1 kilo bix is voor een paard denk ik anders dan voor ons de warme maaltijd, kan me niet voorstellen dat ze het gevoel hebben dan helemaal vol te zitten dus mijn gevoel zegt dat je gewoon kan rijden. Dat met die energiedip dat kan ik me dan wel weer voorstellen maar in mijn geval is het heel soms gewoon lastig. Over het algemeen loopt ze wel gewoon netjes de trailer op hoor en dan krijgt ze gewoon na het rijden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:09

Ik kan niet alleen na een wedstrijd voeren omdat ie 7 kilo krijgt. Ik sta dus gewoon wat vroeger op als ik in de ochtend moet rijden, wel krijgt hij dan wat minder en in de middag/avond wat meer.
Wat mij ook verraste in een gelezen artikel dat het dringen van water na een prestatie (wedstrijd of buitenrit) geen kwaad kan. Het krijgen van koliek hierdoor zou een fabelverhaal zijn. Sterker nog voor het herstel van het lichaam is het bij warm weer/veel zweten alleen maar wenselijk dat ze zo veel mogelijk dringen.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 08:44

Bedankt voor de antwoorden..dus hooi voor het rijden kan geen kwaad, maar brokken beter na het rijden begrijp ik!!

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:57

Ik voer niet direct voor het rijden, altijd erna, en als ik iets voor het rijden geef is het wel een appel ofzo.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:58

ik voer altijd na het rijden paard ziet het dan als een soort beloning

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 13:30

domixXx schreef:
Ik voer niet direct voor het rijden, altijd erna, en als ik iets voor het rijden geef is het wel een appel ofzo.

dus je paard krijgt ook geen hooi voor het rijden?

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:14

Voor het rijden geef ik altijd hooi. Ook als ze van het weiland komen zit er wle wat in hun maag.

Brokken geef ik altijd na het rijden. er zit meestal wel een kwartier tot een halfuur tussen het rijden en voeren.
Als ik genoeg tijd had zou ik langer wachten, maar dta gaat helaas niet.

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:30

Mee eens dat het waarschijnlijk voor je paard prettiger is om even met rijden te wachten na brokken (hooi kan altijd). Het is echter niet gevaarlijk of slecht voor je paard. Mocht het dus een keer anders uitkomen is het geen ramp.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:23

Annemiekbram schreef:
Ik merk geen verschil qua rijden of ik nu een uurtje wacht of dat ze met een 'volle buik' aan het werk moet...volgens mij maakt dat niet zo heel veel uit

Ik denk dat dat wel degelijk uitmaakt! Vergelijk het met jezelf, als jij net 6 boterhammen met kaas heb gegeten, wil je ook niet een half uur gaan hardlopen. Daar krijg je steken van in je zij!
Met hooi maakt het niet veel uit, ze komen ook zo van de wei vaak om te rijden. Met brokken zou ik echt even wachten totdat het gezakt is, minimaal een half uur tot een uur!! Want hoe merk je aan je paard dat ie buikpijn heeft tijdens het rijden?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:15

Ik probeer wel minstens een half uur te wachten!
Ze wordt voor me gevoerd, dus ik weet niet altijd hoelaat ze heeft gehad. Er zijn wel 'richttijden' maar ivm met kinderen kunnen die tijden ook wat later worden.
Daarbij krijgt ze nooit veel krachtvoer. Na het rijden krijgt ze altijd wat meer :j

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:36

meestal wacht ik wel een half uurtje voordat ik ga rijden na het krachtvoer. Meestal ben ik voordat hij zn laatste portie krijgt wel op stal en kan ik hem net voor de brokken zn stal uit vissen ;)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:38

Mijn paard krijgt onbeperkt hooi, dus heeft altijd een volle buik. Muesli krijgt hij na het rijden, kan niet lekker zijn om dat ervoor te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:23

Ik voerde na het rijden altijd.. Voordeel van voeren na het rijden vind ik ook dat je geen last krijgt van maandagziekte oid.. Ik paste de portie voer altijd aan naar wat ie had gedaan.. 's morgens en 's avonds gaf mijn vader hem een klein bodempje voor de smaak.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:11

Dat principe volg ik dan weer niet helemaal. Mij is altijd geleerd dat je voert naar arbeid, maar wel van te voren voeren, niet achteraf...
Om maar even dat voorbeeld van het hardwerkende boerenpaard te nemen: Die doet zondags niets, dus dan zou hij zaterdagavond weinig tot niets meer moeten krijgen en zondagavond/maandagochtend weer zoveel dat hij het werk maandags weer aan kan...
Wie weet er wat er waar is?

Verder krijgen de paarden hier hun krachtvoer na het rijden. Ze krijgen sowieso 's ochtends maar een handje vol. Daarna krijgen ze doorlopend weide, hooi of kuil.